Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gennep

Instructie voor de secretaris van de gemeente Gennep 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGennep
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie voor de secretaris van de gemeente Gennep 2024
CiteertitelInstructie voor de secretaris van de gemeente Gennep 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 103 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-03-2024Nieuwe regeling

12-03-2024

gmb-2024-120637

728941

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de secretaris van de gemeente Gennep 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep,

 

  • Gelezen het voorstel van 7 maart 2024

  • Overwegende dat een instructie voor de secretaris duidelijkheid over de rol van secretaris binnen het college en de ambtelijke organisatie biedt;

  • Gelet op 103, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

de Instructie voor de secretaris van de gemeente Gennep 2024 vast te stellen;

 

 

 

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2.

    Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

 

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      een goede voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van burgemeester en wethouders;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan burgemeester en wethouders;

    • d.

      een vlot en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van burgemeester en wethouders;

    • e.

      het vastleggen van door burgemeester en wethouders genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

  • 2.

    Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door burgemeester en wethouders ingestelde commissies.

 

Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

  • 1.

    De secretaris staat de burgemeester terzijde.

  • 2.

    Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 3.

    Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

 

Artikel 4. Ambtelijke organisatie

  • 1.

    Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig gezamenlijk overleg met het directieteam van de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De secretaris is voorzitter van het dit overleg.

  • 3.

    De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, na/in overleg met het directie- en managementteam, voorstellen aan burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De secretaris kan in/na overleg met het directie- en managementteam procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het gemeentebestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

 

Artikel 5. Samenwerking en samenhang

  • 1.

    De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    Hij doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan burgemeester en wethouders tot het geven van aanwijzingen aan afdelings- en/of teammanagers om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

  • 3.

    De secretaris heeft het recht bij alle aan burgemeester en wethouders ondergeschikte ambtenaren, zowel individueel als per onderdeel van de organisatie, de inlichtingen in te winnen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn.

  • 4.

    Voor zover de secretaris bij uitvoering van zijn taken behoefte heeft aan advies en bijstand, kan hij daarvoor een beroep doen op alle eenheden en medewerkers van de ambtelijke organisatie en waar nodig externe ondersteuning inschakelen.

 

Artikel 6. Verhindering en vervanging

  • 1.

    Indien de secretaris meer dan 5 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de secretaris vervangen door een daartoe door hem aangewezen plaatsvervanger.

 

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na bekendmaking van het besluit.

  • 3.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de secretaris van de gemeente Gennep 2024.

Aldus besloten in de vergadering van 12 maart 2024.

Burgemeester en wethouders van Gennep,

De secretaris, Bart Teunissen

De burgemeester, Hans Teunissen