Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Subsidieregeling lokale aanpak isolatie gemeente Veenendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling lokale aanpak isolatie gemeente Veenendaal
CiteertitelSubsidieregeling lokale aanpak isolatie gemeente Veenendaal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene Subsidieverordening Veenendaal
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-03-202431-12-2026Nieuwe regeling

12-03-2024

gmb-2024-120448

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling lokale aanpak isolatie gemeente Veenendaal

Toelichting

Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” (TNO 2021 P11678 / 21 september 2021) stelt dat energiearmoede kan worden gedefinieerd in termen van gebrek aan het hebben of kunnen krijgen van een woning met een voldoende hoge energiekwaliteit. Als inwoners wonen in minder goed geïsoleerde huizen en daardoor Subte maken krijgen met gezondheidsklachten of een hoge energierekening, dan is de kern van het energiearmoede probleem niet de hoge energierekening maar de lage energiekwaliteit van de woning.

Deze subsidie maakt onderdeel uit van de lokale aanpak van het Nationaal Isolatie Programma (NIP) en heeft als doel de energiekwaliteit van woningen van eigenaar-bewoners te verbeteren. De subsidie is erop gericht juist eigenaar-bewoners die moeite hebben met het verduurzamen van hun woning te helpen via ondersteuning en extra financiële middelen (naast de al bestaande subsidies die voor woningeigenaren beschikbaar zijn).

Het streven is om via de subsidieregeling inwoners zoveel mogelijk te ontzorgen bij het proces voor het aanvragen en uitvoeren van maatregelen, waarbij zowel de lokale als landelijke subsidie de kosten voor isolatie grotendeels kunnen dekken. Om het energiearmoedevraagstuk structureel aan te pakken, krijgen de meest kwetsbare inwoners de hoogste subsidie om de energetische waarde van hun woning te verbeteren. Ook de "doe het zelvers" die geen gebruik kunnen maken van bestaande subsidies kunnen van deze lokale subsidieregeling gebruik maken.

De lokale aanpak, op grond waarvan onderhavige subsidieregeling is opgesteld, kenmerkt zich door een proactieve benadering van woningeigenaren, om hiermee eigenaar-bewoners te kunnen bereiken die de hulp het meeste nodig hebben. Dit zijn eigenaar-bewoners van slecht geïsoleerde woningen met een lager inkomen en eigenaar-bewoners van slecht geïsoleerde woningen in een buurt die in de Transitievisie Warmte is aangewezen als buurt waarvoor voor 2025 een uitvoeringsplan of een gebiedsvisie is opgesteld (Spoor A en Spoor B), om versneld aardgasvrij te worden.

 

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal,

gelet op artikel 2 van de Algemene Subsidieverordening Veenendaal,

besluit vast te stellen de Subsidieregeling lokale aanpak isolatie gemeente Veenendaal:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:

a. Awb: Algemene wet bestuursrecht;

b. ASV: Algemene Subsidieverordening

c. natuurlijk persoon: een eigenaar-bewoner van een woning;

d. woning: een bewoonbare bestaande grondgebonden woning in Veenendaal, voor permanente bewoning toegewezen, die is opgeleverd vóór de aanvraag in het kader van deze subsidieregeling;

e. energielabel: het energielabel van de woning zoals geregistreerd op https://www.Energielabel.nl/Woningen/zoek-je-Energielabel/

f. WOZ-waarde: WOZ-waarde van de woning met peildatum 01-01-2022

g. eigenaar-bewoner: de natuurlijk persoon die volgens de kadastrale gegevens eigenaar is van de woning én volgens de gemeentelijke basisregistratie staat ingeschreven op het adres van de woning;

h. zelfwerkzaamheid (doe het zelver): eigenaar-bewoner die de energiebesparende maatregelen zelf uitvoert;

i. energiebesparende maatregel(en): maatregelen binnen de bestaande thermische schil van de woning, zoals spouwmuurisolatie of HR++-glas;

j. bestaande thermische schil: de isolerende laag aan de buitenzijde van de woning zoals de vloer, het dak, de gevel en ramen.

k. subsidieplafond: het bedrag dat gedurende het genoemde tijdvak maximaal beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op grond van deze subsidieregeling;

l. het college: de burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal.

m. Maatregelenlijst: de lijst met energiebesparende maatregelen die onder de subsidiabele voorwaarden vallen.

 

Artikel 2 Reikwijdte

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 5 bedoelde energiebesparende maatregelen.

 

Artikel 3 Doel van de subsidie
  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is de energiekwaliteit van slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners te verbeteren.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is het energiearmoedevraagstuk structureel aan te pakken, daarom krijgen de meest kwetsbare inwoners de hoogste subsidie om de energetische waarde van hun slecht geïsoleerde woning te verbeteren.

  •  

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een natuurlijk persoon, een eigenaar-bewoner van een bestaande woning met energielabel D, E, F of G of minimaal twee slecht geïsoleerde bouwdelen en een WOZ-waarde (peildatum 01-01-2022) onder de NHG-grens (in 2023: € 429.300, -). Eigenaar-bewoners die de hulp het meest nodig hebben worden proactief benaderd.

 

Artikel 5 Energiebesparende maatregelen

1. De subsidieregeling geldt voor het nemen van energiebesparende maatregelen zoals vastgelegd in de meldcodelijsten van de landelijke ISDE-subsidie.

2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid dienen de energiebesparende maatregelen, die in bouwdelen toegepast worden, te voldoen aan de gestelde RD-waarde voor isolatiemateriaal of U-waarde in het geval van isolatieglas, zoals vastgelegd in de landelijke ISDE-subsidie.

3. Alle energiebesparende maatregelen moeten binnen de bestaande thermische schil worden uitgevoerd.

4. Wanneer een woning een WOZ-waarde (peildatum 01-01-2022) onder de dan geldende NHG grens (in 2023: € 429.300) en geen bekend energielabel D, E, F of G heeft, dan maakt de eigenaar-bewoner aanspraak op de subsidie wanneer de woning minimaal twee slecht/matig geïsoleerde bouwdelen bevat. Hieronder wordt het volgende verstaan;

 

Bouwdeel

Wanneer aanpakken?

Indicatie dikte of Rc of U-waarde

Dak, hellend/plat

Geen, slechte en matige isolatie

Minder dan 9 cm aanwezig / een Rc ≤ 2,0

Dak, zolder-/vlieringvloerisolatie

Als er geen zolder-/vlieringvloerisolatie aanwezig is

Rc ≤ 0,5

Gevel

Geen spouwmuurisolatie, voorzetwand of buitengevelisolatie aanwezig

Rc ≤ 1,1

Vloer-/bodemisolatie

Geen of slechte vloer- en bodemisolatie aanwezig

Minder dan 5 cm aanwezig, Rc ≤ 1,3

Glas

Enkel glas, oud dubbelglas en HR glas

Ug waarde ≥ 1,6

5. Het aanbrengen van lokaal gespoten isolatie schuimen zoals PUR (polyurethaan) wordt niet gesubsidieerd.

6. De betreffende energiebesparende maatregel(en) mag of mogen pas worden uitgevoerd nádat de subsidie is aangevraagd via het aanvraagsysteem van het Duurzaam Bouwloket.

7. Er kan maximaal éénmaal subsidie worden aangevraagd per woning.

8. De aanvrager draagt zorgt voor de uitvoering van de energiebesparende maatregelen binnen twaalf maanden na subsidieverlening en uiterlijk voor afloop van de subsidiabele periode.

9. Indien er andere (subsidie)regelingen mogelijk zijn voor energiebesparende maatregelen, dan kan er alleen subsidie worden verkregen voor het deel van de kosten dat niet vergoed wordt door andere (subsidie)regelingen.

10. Bij zelfwerkzaamheid komen de eigen uren niet voor vergoeding in aanmerking.

11. Bij zelfwerkzaamheid worden de werkzaamheden aan de hand van advies en/of begeleiding veilig uitgevoerd, het Duurzaam Bouwloket en Milieucentraal (verbeterjehuis) stellen hiervoor factsheets beschikbaar.

12. Bij zelfwerkzaamheid moet de bewoner voor, tijdens en na het uitvoeren van de maatregel(en) foto’s maken.

13. Bij zelfwerkzaamheid dient voldaan te worden aan de actievoorwaarden gesteld door het Duurzaam Bouwloket.

14. Inwoners die een eigen gekozen isolatiebedrijf inschakelen, dienen te voldoen aan de actievoorwaarden gesteld door het Duurzaam Bouwloket.

 

Artikel 6 Hoogte subsidie
  • 1.

    Subsidie kan aangevraagd worden voor:

    a. Categorie A: Voor eigenaar-bewoners van een woning die onder de NIP-voorwaarden valt, de woning heeft dus een slechte energetische prestatie en een WOZ-waarde (peildatum 1-1-2022), die kleiner dan, of gelijk is aan de NHG grens van 2023 (€ 429.300,-) en met een inkomen van maximaal 150% van het Wettelijk Minimum Inkomen (WMI). Een aanvraag voor deze categorie kan gedaan worden tot maximaal € 4.000,- voor één energiebesparende maatregel; of

    b. Categorie B: Voor eigenaar-bewoners van een woning die onder de NIP-voorwaarden valt, de woning heeft dus een slechte energetische prestatie en een WOZ-waarde (peildatum 01-01-2022), die kleiner dan, of gelijk is aan de NHG-grens van 2023 (€429.300,-). Een aanvraag voor deze categorie kan gedaan worden tot maximaal € 1.185,- per woning.

  • 2.

    Het minimaal aan te vragen subsidiebedrag is € 1.000,- inclusief BTW per woning.

Artikel 7 Subsidieplafond
  • 1.

    Het subsidieplafond voor 2024 bedraagt € 935.234,-.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 5 van de ASV.

  • 3.

    Een verlaging geldt ook voor reeds ingediende aanvragen.

  • 4.

    Het college kan vanaf 2025 het subsidieplafond jaarlijks bij afzonderlijk besluit wijzigingen.

Artikel 8 Wijze van verdeling
  • 1.

    Honorering van aanvragen voor subsidies voor categorie A en B, die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, vindt plaats in volgorde van indiening bij het college, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast.

Artikel 9 Aanvraag subsidie

 

  • 1.

    In afwijking van artikel 8 van de ASV worden subsidie aanvragen, zoals omschreven in artikel 5, ingediend tussen het moment van inwerkingtreding van de Subsidieregeling in het gemeenteblad en 30 juni 2026.

  • 2.

    De aanvrager maakt voor de aanvraag van deze regeling gebruik van het door het college vastgestelde digitale aanvraagformulier. Deze is te vinden op de website nip.duurzaambouwloket.nl/veenendaal.

Artikel 10 Beslistermijn

 

  • 1.

    Het college beslist conform artikel 8 van de ASV uiterlijk binnen acht weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend tussen het moment van inwerkingtreding van de Subsidieregeling en 30 juni 2026.

  • 2.

    Aanvragen die na 30 juni 2026 worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

Artikel 11 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 10, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college al uitgevoerd of gefinancierd worden door anderen.

 

Artikel 12 Verplichtingen

 

  • 1.

    In aanvulling op de ASV, gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:

    • 1.

      de subsidieontvanger is verplicht zelf zorg te dragen dat de maatregel(en) technisch uitvoerbaar is of zijn en, indien van toepassing, de benodigde publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke toestemmingen voor het uitvoeren van de maatregel(en) zijn verkregen;

    • 2.

      de subsidieontvanger moet op verzoek van een gemeentelijk toezichthouder medewerking verlenen aan controle van de uitgevoerde werkzaamheden.

  • 2.

    De aanvrager dient binnen vier weken na uitvoering van de maatregel(en) het uitbetalingsformulier in via nip.duurzaambouwloket.nl/veenendaal .

Artikel 13 Uitbetaling

 

  • 1.

    Indien subsidieontvanger gekozen heeft voor een bedrijf vanuit het Duurzaam Bouwloket, dan wordt de subsidie automatisch verrekend met de factuur wanneer het isolatiebedrijf alle daarop betrekking hebbende gegevens indient via het aanvraagsysteem van het Duurzaam Bouwloket.

  • 2.

    Indien subsidieontvanger gekozen heeft voor een eigen isolatiebedrijf, dan dient subsidieontvanger alle daarop betrekking hebbende facturen en (betaal)bewijzen in te dienen via het systeem van Duurzaam Bouwloket.

  • 3.

    Bij zelfwerkzaamheid dient subsidieontvanger alle daarop betrekking hebbende facturen, (betaal)bewijzen en foto’s in te dienen via het systeem van Duurzaam Bouwloket.

  • 4.

    Als het verzoek tot uitbetaling compleet met gevraagde facturen en (betaal)bewijzen is ontvangen dan volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling binnen acht weken.

  • 5.

    Onverminderd het bepaalde in het vierde lid kan de uitbetalingstermijn eenmaal met vier weken worden verlengd.

  • 6.

    De subsidie kan niet hoger vastgesteld worden dan eerder in het besluit tot subsidieverlening is bepaald.

  • 7.

    De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de aanvrager van de subsidie.

Artikel 14 Bevoorschotting

 

  • 1.

    Subsidieontvangers in categorie A en B ontvangen een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag indien er gekozen wordt voor een isolatiebedrijf via het Duurzaam Bouwloket.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid ontvangt de doe het zelver 100% van het verleende subsidiebedrag achteraf, nadat alle gevraagde gegevens zijn overlegd.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid ontvangt de inwoner die een eigen isolatiebedrijf kiest 100% van het verleende subsidiebedrag achteraf, nadat alle gevraagde gegevens zijn overlegd.

Artikel 15 Hardheidsclausule

Het college kan een of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van artikelen 3 en 5, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 16 Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling elk jaar.

 

Artikel 17 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na de datum van publicatie in het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 31 december 2026.

Artikel 18 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling lokale aanpak isolatie gemeente Veenendaal.

Veenendaal, 12 maart 2024

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

mevrouw drs. S.M. Deelstra

secretaris

de heer K.J.G. Kats

burgemeester