Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Tijdelijke verordening scheepvaartrechten Weesp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke verordening scheepvaartrechten Weesp
CiteertitelTijdelijke verordening scheepvaartrechten Weesp
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van heffing is 24 maart 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 216 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-202401-01-2025nieuwe regeling

28-02-2024

gmb-2024-120145

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke verordening scheepvaartrechten Weesp

[Deze regeling is vastgesteld in artikel IV van het besluit van 28 februari 2024. Dit besluit is op 18 maart 2024 bekendgemaakt in https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-119787.htmlGemeenteblad 2024, 120132.]https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-119787.html

 

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 januari 2024,

gelet op de artikelen 149 en 216 van de Gemeentewet,

 

besluit:

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur;

  • -

    ‘kade': de bij de gemeente in eigendom en/of beheer zijnde oevers met de daarbij behorende gronden van de industriehaven, het Smal Weesp en van de rivier de Vecht, welke zijn gelegen binnen het grondgebied van stadsgebied Weesp en die zijn bestemd voor het aanleggen van vaartuigen en/of het opslaan, laden en lossen van goederen;

  • -

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • -

    'maand': een aaneengesloten periode van 30 dagen;

  • -

    'meetbrief': het document als bedoeld in artikel 782, vierde lid, van het Wetboek van Koophandel, juncto het besluit van 24 oktober 1983, Stb 548 (Besluit binnenschependocumenten);

  • -

    'oppervlakte': het product van de grootste lengte en de grootste breedte van het vaartuig of de in gebruik genomen kade en/of oever;

  • -

    'vaartuig': een drijvend lichaam dat wegens zijn drijfvermogen wordt gebezigd dan welbestemd of geschikt is voor het vervoer te water van personen of goederen of voor het dragen of vervoeren van al dan niet met het drijvende lichaam één geheel uitmakende voorwerpen;

  • -

    ’verplaatsing': de in de volumen uitgedrukte waterverplaatsing van een vaartuig tussen het vlak van de grootste toegelaten diepgang en het vlak van inzinking van het ledige vaartuig, volgens een geldige meetbrief, of daarmede krachtens wettelijke bepalingen gelijkgestelde documenten;

  • -

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen.

Artikel 2 Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam scheepvaartrechten worden rechten geheven ter zake van het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde gemeentewateren of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen op het grondgebied van stadsgebied Weesp, die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente en ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, waarbij onderscheid wordt gemaakt in de volgende rechten:

  • a.

    aanleggeld: voor vaartuigen, die aan een kade aanleggen of aldaar terzijde van een ander vaartuig of andere vaartuigen aanleggen;

  • b.

    los- en laadgeld: voor het lossen en/of laden van een vaartuig dat aan een kade heeft aangelegd;

  • c.

    opslaggeld: voor het gebruik maken van een kade of oever ten behoeve van het daarop plaatsen van voorwerpen en/of het opslaan van goederen.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is degene die overeenkomstig de bestemming gebruik maakt van de voor de openbare dienst bestemde gemeentewateren of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente en zijn gelegen binnen het grondgebied van stadsgebied Weesp en degene die het genot heeft van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten.

Artikel 4 Vrijstellingen

Het recht wordt niet geheven ter zake van:

  • a.

    vaartuigen, toebehorende aan rijk, provincie, waterschap of gemeente;

  • b.

    vaartuigen, waarvan de schippers, naar omstandigheden beoordeeld, wegens ernstige familieomstandigheden of om redenen van overmacht aan een kade moeten aanleggen, mits niet wordt geladen en/of gelost;

  • c.

    vaartuigen, die aan de westelijke oever van de rivier de Vecht tussen de Sluisbrug en de Lange Vechtbrug aanleggen aan de steigers beheerd door de Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer Weesp (VVW), onverminderd het recht van de VVW tot het heffen van aanleggelden.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De scheepvaartrechten worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de hieronder opgenomen tarieventabel. Het tarief is inclusief de verschuldigde omzetbelasting.

  • 2.

    Voor de berekening van de tarieven wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

     

    Tarieventabel

    Hoofdstuk 1 Aanleggeld

    1.1

    Het tarief bedraagt voor vaartuigen, die aan een kade aanleggen of aldaar terzijde van een ander vaartuig of andere vaartuigen aanleggen:

    1.2

    • per strekkende meter lengte van het vaartuig, per dag of gedeelte van de dag:

    € 1,-

    1.3

    • per strekkende meter lengte van het vaartuig, per dag of gedeelte van de dag voor zover dit betreft monumentale charterschepen aan de Achteromstraat (Kom van Weesp) in de periode van 1 oktober - 1 april:

    € 0,10

    Bij gebreke van een geldige meetbrief of daarmee gelijk te stellen document, bij weigering om zulk een stuk te vertonen of bij weigering om toe te laten dat vaartuigen worden gemeten, wordt de lengte van het vaartuig ambtshalve vastgesteld. Het aanleggeld wordt naar de uitkomst daarvan geheven.

    Hoofdstuk 2 Los-en laadgeld

    2.1

    Het tarief bedraagt voor het lossen en/of laden van een vaartuig dat aan een kade heeft aangelegd:

    2.2

    voor alle goederen welke per kilogram berekend kunnen worden, per keer en per enkelvoudige vrachtbrief

    2.2.1

    • per ton van 1.000 kilogram:

    € 0,13

    2.2.2

    • met een minimum van:

    € 5,65

    2.3

    voor alle goederen welke niet per kilogram berekend kunnen worden:

    2.3.1

    • per m3:

    € 0,28

    2.3.2

    • met een minimum van:

    € 5,65

    Hoofdstuk 3 Opslaggeld

    3.1

    Het tarief bedraagt voor het gebruik maken van een kade of oever ten behoeve van het daarop plaatsen van voorwerpen en/of het opslaan van goederen:

    3.2

    voor het hebben van een met de grond verbonden installatie, zoals een kraan, een trechter, een elevator en dergelijke, of van een voertuig, waarop deze installatie is aangebracht, voor iedere installatie

    3.2.1

    • gedurende ten hoogste een dag:

    € 8,16

    3.2.2

    • gedurende ten hoogste een week:

    € 35,21

    3.2.3

    gedurende ten hoogste een maand:

    € 115,43

    3.3

    voor het gebruik maken van een kade en/of oever anders dan bedoeld onder 3.2. per m2. in gebruik genomen oppervlakte

    3.3.1

    • gedurende ten hoogste een dag:

    € 1,13

    3.3.2

    • gedurende ten hoogste een week:

    € 4,52

    3.3.3

    • gedurende ten hoogste een maand:

    € 13,55

Artikel 6 Wijze van heffing

De scheepvaartrechten worden geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waarin of waarop het verschuldigde bedrag wordt vermeld.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de scheepvaartrechten worden betaald op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de scheepvaartrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de scheepvaartrechten.

Artikel 10 Ingang heffing en overgangsbepaling

  • 1.

    De datum van ingang van heffing is 24 maart 2024.

  • 2.

    Scheepvaartrechten die zijn geheven op grond van de Verordening scheepvaartrechten 2022 gelden als scheepvaartrechten geheven op grond van dit hoofdstuk.

Artikel 11 Vervaldatum

Deze verordening vervalt op 1 januari 2025.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 28 februari 2024.

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting

Algemeen deel

 

Op 24 maart 2022 is Weesp door een gemeentelijke herindeling toegevoegd aan de gemeente Amsterdam. De Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) bepaalt dat bij een herindeling nog uiterlijk twee jaar de regels van de oude gemeente, in dit geval Weesp, van toepassing kunnen blijven. Vóór de datum van herindeling is daarom in verzamelbesluiten bepaald welke Amsterdamse regelgeving al meteen na de herindeling zou gaan gelden en welke regelgeving van Weesp nog maximaal twee jaar zou blijven gelden.1

 

Op 24 maart 2024 loopt de overgangstermijn van de Wet arhi af. Op dit datum vervallen de regels van de oude gemeente Weesp die nu nog gelden automatisch. De Amsterdamse regels die nu nog niet gelden voor Weesp, worden vanaf 24 maart ook in Weesp van kracht. Hiervoor heeft het college een apart besluit genomen.2 Deze verordening is een van de laatste stappen om de regelgeving van Amsterdam en Weesp te harmoniseren. Hieronder worden de afzonderlijke bepalingen verder toegelicht.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I Wijziging Taxiverordening Amsterdam

 

In Amsterdam zijn de omstandigheden op de taximarkt dusdanig dat extra regels van uit de gemeente nodig zijn om deze markt te reguleren. In Weesp ontbreekt deze noodzaak. Bijlage I van de Taxiverordening wordt daarom gewijzigd, zodat in Weesp niet de vergunningplicht voor taxivervoer op de opstapmarkt geldt. Anders zouden taxibedrijven in stadsgebied Weesp onnodig geconfronteerd worden met regels die niet nodig zijn voor Weesp. De regels uit de Taxiverordening blijven wel gelden voor Driemond, dat onderdeel is van stadsgebied Weesp, maar van woonplaats Weesp. De woonplaats Weesp is een begrenzing uit de Basisregistratie adressen en gebouwen.3

 

Artikel II Wijziging Beheersverordening begraafplaatsen

 

Tijdens de overgangstermijn van twee jaar na de herindeling geldt nog een apart beheerverordening voor de twee begraafplaatsen op het grondgebied van de voormalige gemeente Weesp. Er wordt een aantal kleine aanpassingen aangebracht in de Beheersverordening begraafplaatsen van Amsterdam, zodat deze verordening ook kan worden toegepast voor de begraafplaatsen in Weesp.

 

De begraafplaatsen Carspelhof en Landscroon zijn toegevoegd aan het overzicht van de begraafplaatsen in Amsterdam en voor Landscroon wordt aangegeven dat daar uitsluitend bijzettingen in en asverstrooiingen op particuliere graven kunnen plaatsvinden. Er wordt één verschil gehandhaafd tussen beide beheersverordeningen. Op de begraafplaatsen Carspelhof en Landscroon zorgt de gemeente voor het schoonmaken van het gedenkteken en voor de winterharde planten. Op de andere begraafplaatsen is dat niet het geval. In de Heffingsverordening, waarin de begraafplaatsen in Weesp al zijn opgenomen, is hier ook rekening mee gehouden. Het van toepassing worden van de Amsterdamse beheersverordening heeft geen consequenties voor bestaande grafrechten.

 

Artikel III Tijdelijke aanwijzing Weesp als maatwerkgebied voor Parkeernormen

 

In de bestaande Nota Parkeernormen auto is Weesp niet opgenomen.4 Er is een nieuwe Nota Parkeernormen in ontwikkeling. De verwachting is dat deze na de zomer 2024 zal worden vastgesteld. In de tussentijd wordt stadsgebied Weesp tijdelijk als C-gebied aangewezen. Dat betekent dat er maatwerk wordt toegepast bij het vaststellen van parkeernormen voor alle ontwikkelingen. De Parkeernormen Weesp, die vervallen per 24 maart 2024, kunnen als richtlijn worden gebruikt.

 

Artikel IV Vaststellen tijdelijke verordening scheepvaartrechten Weesp

 

In verband met het voornemen om de Amsterdamse Binnenhavengeldverordening Pleziervaart (BHG- verordening) per 1 januari 2024 van toepassing te verklaren op het stadsgebied Weesp werd voor de Verordening Scheepvaartrechten 2022 van Weesp uitgegaan van een einddatum van 1 januari 2024. De beoogde BHG- harmonisatie per 1 januari 2024 is niet haalbaar gebleken. Bij raadsbesluit van 8 november 2023 (besluitnr. 2023- 176) is daarom besloten om de invoering van de BHG- verordening voor Weesp met één jaar uit te stellen. Deze zal derhalve plaatsvinden op 1 januari 2025. Het is voor de heffing van de bij de Verordening Scheepvaartrechten 2022 geregelde rechten van belang dat deze regels voor de tussenliggende periode van kracht blijven voor stadsgebied Weesp. Harmonisatie door overheveling van separate bepalingen uit de verordening in bestaande Amsterdamse regelgeving is niet uitvoerbaar geoordeeld. Er wordt daarom een Tijdelijke verordening scheepvaartrechten Weesp vastgesteld. De bepalingen in de per 24 maart 2024 van rechtswege te vervallen Verordening Scheepvaartrechten blijven materieel daarmee tot 1 januari 2025 van kracht.

 

Artikel V Wijziging Transitievisie Warmte Amsterdam

 

Volgens de afspraken uit het Klimaatakkoord (28 juni 2019) moet elke gemeente uiterlijk in 2021 een transitievisie warmte vaststellen. De gemeente Amsterdam als ook de (voormalige) gemeente Weesp heeft aan deze verplichting voldaan en voor het eigen grondgebied. De verplichting een transitievisie warmte (of warmteprogramma) vast te stellen wordt ook geborgd in de Omgevingswet, als het wetsvoorstel Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie wordt aangenomen. Volgens het wetsvoorstel stelt elke gemeente één Transitievisie Warmte (warmteprogramma) vast. De Transitievisie Warmte van de (voormalige) gemeente Weesp en de Transitievisie Warmte van de gemeente Amsterdam worden met dit voorstel samengevoegd als Transitievisie Amsterdam en vastgesteld. Het gaat om een technische wijziging, waarbij geen inhoudelijke wijzigingen zijn aangebracht in beide visies maar deze alleen zijn samengevoegd in één document door de Transitievisie Warmte Weesp als bijlage toe te voegen. Er is op pagina 3 een korte leeswijzer toegevoegd om te verduidelijken dat op Weesp deze bijlage van toepassing is en niet de ‘hoofdtekst’ van de Transitievisie. Er wordt uiterlijk in 2026 een nieuwe Transitievisie voorbereid en vastgesteld.