Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel sancties subsidies |
Citeertitel | Beleidsregel sancties subsidies |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2024 | Nieuwe regeling | 12-03-2024 |
Met deze beleidsregel wordt beoogd het bij herhaling overschrijden van indieningstermijnen tegen te gaan.
De in deze beleidsregel opgenomen sancties worden alleen opgelegd wanneer een aanvrager bij herhaling een van de volgende termijnen of beide termijnen overschrijdt:
Artikel 4 Termijnoverschrijding
Bij het opleggen van een sanctie worden de bepalingen in de artikelen 5 en 6 van deze beleidsregel toegepast. Als de termijnoverschrijding een aanvraag tot subsidie betreft, is artikel 5 van toepassing. Als de termijnoverschrijding een aanvraag tot vaststelling van subsidie betreft, is artikel 6 van toepassing.
Artikel 5 Sanctie niet tijdige aanvraag om subsidie
Een aanvraag die later dan acht weken, gerekend vanaf het moment dat de reguliere indieningstermijn is verstreken als bedoeld in artikel 1, wordt ingediend, kan worden geweigerd. Als de aanvraag niet wordt geweigerd, kan de subsidie worden verlaagd met 5%, met een minimum van €100 en een maximum van €50.000.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 maart 2024,
de loco-Secretaris, E.A. Smit
de Burgemeester, R.W. Bleker
Doel van de beleidsregel (artikel 2)
Met deze beleidsregel wordt beoogd het bij herhaling overschrijden van indieningstermijnen door subsidieaanvragers en -ontvangers tegen te gaan.
Deze beleidsregel is vooral bedoeld als instrument om gedragsverbetering te stimuleren. Wanneer een subsidieontvanger bij herhaling termijnen overschrijdt en gesprekken daarover met de subsidieontvanger geen gedragsverandering opleveren kan het opleggen van een sanctie misschien wel een verandering teweegbrengen.
Voor een goed functionerende gemeentelijke overheid zijn soepel verlopende administratieve en financiële processen onontbeerlijk. Het stellen van termijnen draagt daaraan bij.
Bovendien kunnen termijnoverschrijdingen tot gevolg hebben dat er een onterechte claim wordt gelegd op financiële middelen die worden gereserveerd voor een specifieke aanvrager of voor de afwikkeling van een specifieke subsidie. Middelen die bij een tijdige behandeling van een aanvraag (of aanvraag tot vaststelling) op een andere manier ingezet hadden kunnen worden.
De bepalingen in deze beleidsregel zijn zogenaamde kan-bepalingen. Dat wil zeggen dat wanneer een hier beschreven situatie zich voordoet een sanctie KAN worden opgelegd en niet perse ZAL worden opgelegd.
De omstandigheden moeten altijd worden gewogen om te bepalen of er tot sanctionering wordt overgegaan. Zo moet worden gewogen of de sanctie niet buitenproportionele gevolgen heeft voor de subsidieontvanger. En of het doel van de sanctie nog wel in verhouding staat tot de eventuele gevolgen van de sanctie.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De termijnen voor het indienen van een subsidieaanvraag en een aanvraag tot vaststelling van de subsidie staan in de Algemene subsidie verordening van de gemeente Enschede en in bijzondere subsidieverordeningen.
De termijn voor het indienen van de aanvraag tot subsidievaststelling staat ook altijd vermeld in de verleningsbeschikking. Soms wijkt deze termijn af van de termijn die in de Algemene subsidieverordening staat of in een bijzondere subsidieverordening (artikel 22 van de Algemene subsidieverordening)
Zie de inleiding van deze toelichting.
Deze beleidsregel heeft alleen betrekking op termijnen die gesteld worden voor het indienen van een aanvraag en voor het indienen van een aanvraag tot vaststelling van de subsidie.
Op andere termijnen, bijvoorbeeld voor het indienen van aanvullende informatie of tussentijdse verantwoordingen, is deze beleidsregel niet van toepassing.
Ook gaat de beleidsregel niet over het bij herhaling onvolledig indienen van aanvragen of aanvragen tot vaststelling.
Artikel 4 Termijnoverschrijding
Zoals in artikel 3 staat, heeft de beleidsregel betrekking op zowel de aanvraag als de aanvraag tot vaststelling. Drie overschrijdingen kan dus de optelsom zijn van beide termijnen.
Met andere woorden: er kan een sanctie worden opgelegd wanneer een aanvrager drie keer de aanvraag tot vaststelling te laat heeft ingediend, maar bijvoorbeeld ook als die twee keer de subsidieaanvraag en één keer de aanvraag tot vaststelling te laat indient.
In lid 1 van artikel 4 staat dat vanaf de derde termijnoverschrijding een sanctie kan worden opgelegd. Dat wil zeggen dat de derde keer een sanctie tot gevolg kan hebben. Het betekent ook dat iedere volgende termijnoverschrijding opnieuw tot een sanctie kan leiden.
In lid 2 staat dat gedurende een periode van twee jaar (na de laatste termijnoverschrijding) de teller “op scherp staat”. Als een aanvrager gedurende die twee jaar geen termijnen overschrijdt is er geen sprake meer van recidive of herhaling en telt een eerstvolgende overschrijding als de eerste. Uiteraard moet bij het opleggen van een sanctie de subsidieontvanger daar nadrukkelijk op worden gewezen.
Hoe om te gaan met hersteltermijnen
Het komt voor dat een subsidieontvanger vraagt om uitstel voor het indienen van een aanvraag. Wanneer het college instemt met zo’n verzoek moet de daarbij nieuw gestelde termijn beschouwd worden als een hersteltermijn. Dat wil zeggen dat, wanneer die termijn niet gehaald wordt, bij het bepalen van de hoogte van een sanctie gerekend wordt vanaf de reguliere indieningstermijn.
Bij het bepalen van het aantal keren dat een termijn is overschreden wordt het halen van een hersteltermijn niet meegerekend als een termijnoverschrijding. Wanneer de hersteltermijn niet wordt gehaald geldt dat uiteraard wél als een termijnoverschrijding.