Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Takenlijst FUMO

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingTakenlijst FUMO
CiteertitelTakenlijst FUMO
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze takenlijst FUMO vervalt op het moment dat het VTH Uitvoeringsprogamma 2024 wordt vastgesteld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Provinciewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-2024nieuwe regeling

12-03-2024

prb-2024-3586

Tekst van de regeling

Intitulé

Takenlijst FUMO

GEDEPUTEERDE STATEN VAN FRYSLAN en DE COMMISSARIS VAN DE KONING IN DE PROVINCIE FRYSLAN,

 

ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;

 

overwegende dat het VTH Uitvoeringsprogramma 2024 nog niet gereed is en derhalve nog geen concreet mandaat voor het dagelijks bestuur van de FUMO is;

 

overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatig bestuur wenselijk is om de bevoegdheid tot het nemen van bepaalde besluiten te mandateren alsmede machtiging te verstrekken voor het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling;

 

gelet op de Provinciewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUITEN

 

In aanvulling op het mandaatbesluit FUMO 2024,

 

vast te stellen de navolgende Takenlijst FUMO:

Artikel 1  

De in de bijlage opgenomen takenlijst FUMO treedt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 in de plaats van het document zoals genoemd in artikel 2, eerste lid, derde streepje van het Mandaatbesluit FUMO 2024, zodat het dagelijks bestuur van de FUMO mandaat heeft voor de taken zoals opgenomen in de Takenlijst FUMO;

Artikel 2  

Deze takenlijst FUMO vervalt op het moment dat het VTH Uitvoeringsprogamma 2024 wordt vastgesteld;

Leeuwarden, 12-03-2024

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter,

drs. A.A.M. Brok

secretaris,

drs. Ing. J.J. Algra

Takenlijst FUMO

 

I.Categorie 1 milieubelastende activiteiten als bedoeld in H3 Bal

A.Voorwaarde

De provincie is bevoegd gezag op grond van artikel 4.6 Omgevingsbesluit.

 

B.Taken

  • het voorbereiden van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen; hieronder valt ook het actualiseren, wijzigen, intrekken of reviseren van een vergunning;

  • het beoordelen van meldingen;

  • Het voorbereiden van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • het voorbereiden van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

  • het houden van toezicht op de naleving van bovenstaande;

  • het voorbereiden van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving.

II.Categorie 2 Bouw- en sloopactiviteiten

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag omdat het gaat om

  • een omgevingsplanactiviteit van provinciaal belang, bestaande uit milieubelastende-, bouw- of sloopactiviteiten of;

  • een bedrijf uit afdeling 3.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal): een complex bedrijf.

B.Taken

  • het voorbereiden van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen. Hieronder valt ook het wijzigen of intrekken van een vergunning;

  • het beoordelen van meldingen;

  • het voorbereiden van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • het voorbereiden van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

  • het houden van toezicht op de naleving van bovenstaande;

  • het voorbereiden van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving.

III.Categorie 3 Omgevingsplanactiviteiten, zijnde milieubelastende, bouw- of sloopactiviteiten

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag omdat het gaat om

  • een omgevingsplanactiviteit van provinciaal belang, bestaande uit milieubelastende-, bouw- of sloopactiviteiten of;

  • een bedrijf uit afdeling 3.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal): een complex bedrijf.

B.Taken

  • het voorbereiden van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen. Hieronder valt ook het wijzigen of intrekken van een vergunning;

  • het beoordelen van meldingen;

  • het voorbereiden van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • het voorbereiden van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

  • het houden van toezicht op de naleving van bovenstaande;

  • het voorbereiden van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving.

IV.Categorie 4 Omgevingsplanactiviteiten van provinciaal belang zijnde milieubelastende, bouw- of sloopactiviteiten

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag omdat het gaat om

  • een omgevingsplanactiviteit van provinciaal belang, bestaande uit milieubelastende-, bouw- of sloopactiviteiten.

B.Taken

  • het voorbereiden van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen. Hieronder valt ook het wijzigen of intrekken van een vergunning;

  • het beoordelen van meldingen;

  • het voorbereiden van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • het voorbereiden van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

  • het houden van toezicht op de naleving van bovenstaande;

  • het voorbereiden van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving.

V.Categorie 5 Bedrijfsmatig verwijderen van asbest

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag.

 

B.Taken

  • het beoordelen van meldingen;

  • het voorbereiden van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

  • het voorbereiden van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

  • het houden van toezicht op de naleving van bovenstaande;

  • het voorbereiden van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving.

VI.Categorie 6 Stoffen Wet milieubeheer

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag.

 

B.Taken

  • het houden van toezicht op het Vuurwerkbesluit (art. 3B.1, lid 3, onder a);

  • het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving.

VII.Categorie 7 Ketentoezicht

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag.

 

B.Taken

  • ketentoezicht op de regels over activiteiten die zijn aangewezen in bijlage VI, categorie 7 van het Omgevingsbesluit;

  • het voorbereiden van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels.

VIII.Plustaken Provincie

A.Voorwaarde

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag.

 

B.Taken

  • Taken genoemd onder I tot en met VII:

    • o

      het nemen van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen; hieronder valt ook het actualiseren, wijzigen, intrekken of reviseren van een vergunning;

    • o

      het nemen van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

    • o

      het nemen van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

    • o

      het opleggen van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Omgevingsplanactiviteiten, als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder a Omgevingswet, die geen basistaak zijn, bijvoorbeeld vergunningplichten in het omgevingsplan t.a.v. uitritten en buitenplanse omgevingsplanactiviteiten:

    • o

      het voorbereiden en nemen van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen; hieronder valt ook het wijzigen of intrekken van een vergunning;

    • o

      het beoordelen van meldingen;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Rijksmonumentenactiviteit, als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder b Omgevingswet:

    • o

      het voorbereiden en nemen van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen; hieronder valt ook het wijzigen of intrekken van een vergunning;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Ontgrondingsactiviteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder c Omgevingswet:

    • o

      het voorbereiden en nemen van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen; hieronder valt ook het wijzigen of intrekken van een vergunning;

    • o

      het beoordelen van meldingen;

    • o

      in gevallen waarin GS als adviseur is aangewezen: het geven van advies en het nemen van een besluit op het verzoek om instemming;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Milieubelastende activiteiten, als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, onder b Omgevingswet, die niet onder de basistaken vallen:

    • o

      het voorbereiden en nemen van beslissingen op aanvragen om omgevingsvergunningen; hieronder valt ook het actualiseren, wijzigen, intrekken of reviseren van een vergunning;

    • o

      het beoordelen van meldingen;

    • o

      het voorbereiden en nemen van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

    • o

      het voorbereiden en nemen van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

    • o

      het houden van toezicht op de naleving van bovenstaande;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties ter handhaving van de verboden en regels naar aanleiding van het toezicht op de naleving;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Natura 2000-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, onder e Omgevingswet:

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het nemen van beslissingen op aanvragen, voor zover de activiteit deel uitmaakt van een meervoudige aanvraag en één of meer van de andere aangevraagde activiteiten betreft: een omgevingsplanactiviteit, een ontgrondingsactiviteit, een bouwactiviteit, een milieubelastende activiteit of een activiteit m.b.t. een stiltegebied, waterwingebied, grondwaterbeschermingsgebied of gesloten stortplaats. De voorbereiding van de beslissing op de aanvraag m.b.t. Natura 2000-activiteit rust bij de provincie;

  • Flora- en fauna-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 2 onder g Omgevingswet:

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het nemen van beslissingen op aanvragen, voor zover de activiteit deel uitmaakt van een meervoudige aanvraag en één of meer van de andere aangevraagde activiteiten betreft: een omgevingsplanactiviteit, een ontgrondingsactiviteit, een bouwactiviteit, een milieubelastende activiteit of een activiteit m.b.t. een stiltegebied, waterwingebied, grondwaterbeschermingsgebied of gesloten stortplaats. De voorbereiding van de beslissing op de aanvraag m.b.t. flora- en fauna-activiteit rust bij de provincie;

  • Activiteiten in het beperkingengebied van een provinciale (vaar)weg waarvoor in het de Omgevingsverordening een vergunningplicht is opgenomen, als bedoeld in artikel 5.4 Omgevingswet:

    • o

      het nemen van beslissingen op aanvragen, voor zover de activiteit deel uitmaakt van een meervoudige aanvraag en één of meer van de andere aangevraagde activiteiten betreft: een omgevingsplanactiviteit, een ontgrondingsactiviteit, een bouwactiviteit, een milieubelastende activiteit of een activiteit m.b.t. een stiltegebied, waterwingebied, grondwaterbeschermingsgebied of gesloten stortplaats. De voorbereiding van de beslissing op de aanvraag m.b.t. activiteit in het beperkingengebied van een provinciale (vaar)weg rust bij de provincie;

  • Activiteiten m.b.t. stiltegebieden, waterwingebieden, grondwaterbeschermingsgebieden en gesloten stortplaatsen waarvoor o.g.v. de Omgevingsverordening regels gelden:

    • o

      het voorbereiden en nemen van beslissingen op aanvragen als bedoeld in artikel 5.4 Omgevingswet;

    • o

      in gevallen waarin GS als adviseur is aangewezen: het geven van advies en het nemen van een besluit op het verzoek om instemming;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Zwemmen en baden (H 15 Bal) en zwemlocaties (afdeling 3.2 Bkl):

    • o

      het beoordelen van meldingen;

    • o

      het beoordelen van gegevens en bescheiden, waaronder de risicoanalyse en het beheersplan;

    • o

      het voorbereiden en nemen van beschikkingen op aanvragen om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;

    • o

      het voorbereiden en nemen van beschikkingen tot het stellen van maatwerkvoorschriften;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Grondwater (bodemenergiesystemen, controle LGR, toezicht wko):

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Grondwatersaneringen en bouwen op verontreinigd grondwater, Kader Richtlijn Water:

    • o

      het beoordelen van meldingen en gegevens en bescheiden;

  • Externe veiligheid:

    • o

      coördinatie REV en Atlas leefomgeving;

    • o

      toezicht houden op actualiteit gegevens REC en risicokaart;

    • o

      uitvoering programma omgevingsveiligheid;

    • o

      deelname overleggen landelijke risicokaart;

  • Nazorg stortplaatsen, H8 Wet milieubeheer:

    • o

      besluiten over de instemming met een nazorgplan;

  • Stoffen en producten, H 9 Wet milieubeheer:

    • o

      het beoordelen van ontbrandingsmeldingen o.g.v. het Vuurwerkbesluit;

    • o

      het voorbereiden en besluiten op een aanvraag om een ontbrandingstoestemming o.g.v. het Vuurwerkbesluit;

    • o

      het houden van toezicht o.g.v. het Vuurwerkbesluit;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Afvalstoffen, H 10 Wet milieubeheer:

    • o

      voorbereiden en verlenen van ontheffingen;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Geluid:

    • o

      het voorbereiden en verlenen van ontheffing Besluit geluidproduktie sportmotoren;

    • o

      het voorbereiden en vaststellen van geluidproductieplafonds provinciale wegen;

    • o

      het voorbereiden en vaststellen van de geluidbelastingkaart;

    • o

      het voorbereiden en vaststellen van het actieplan geluid;

    • o

      het voorbereiden en vaststellen van de saneringslijst;

    • o

      de monitoring van geluidproductieplafonds;

    • o

      het voorbereiden en vaststellen saneringsprogramma;

  • Wet bibob:

    • o

      het uitvoeren van eigen onderzoek o.g.v. de Wet Bibob;

    • o

      het voorbereiden van Bibob-besluiten;

  • Luchtvaart:

    • o

      het voorbereiden en verlenen van TUG-ontheffingen;

    • o

      het voorbereiden en vaststellen van luchthavenregelingen;

    • o

      het voorbereiden van luchthavenbesluiten;

    • o

      het voorbereiden en nemen van beslissingen op aanvragen voor het uitvoeren van een activiteit in het beperkingengebied van een regionale luchthaven;

    • o

      toezicht op de naleving van TUG-ontheffingen, luchthavenregelingen en luchthavenbesluiten;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties o.g.v. de Wet luchtvaart;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Wet bodembescherming:

    • o

      het beoordelen van meldingen;

    • o

      het houden van toezicht;

    • o

      het voorbereiden en opleggen van bestuurlijke sancties;

    • o

      het vaststellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Provinciewet:

    • o

      in spoedeisende gevallen, waarbij besluitvorming door het college niet kan worden afgewacht: besluiten tot het instellen van beroeps- en hoger-beroepsprocedure alsmede besluiten tot het voeren van verweer. De besluiten dienen zo spoedig mogelijk ter kennis te worden gebracht aan het college van GS;

    • o

      vertegenwoordiging bij bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures en voorlopige voorzieningen alsmede het voeren van verweer, voor zover betrekking hebbend op de aan de aan de FUMO gemandateerde taken. De bevoegdheid impliceert onder meer het ondertekenen van verweerschriften en machtigingen om GS te vertegenwoordigen ter zitting;

  • Algemene wet bestuursrecht:

    • o

      instemmen met rechtstreeks beroep (en overslaan bezwaarprocedure), met dien verstande dat het secretariaat van de provinciale bezwarencommissie hierover per ommegaande wordt geïnformeerd;

  • Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb):

    • o

      het aanbieden aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers van besluiten waaruit een publiekrechtelijke beperking voortvloeit, dan wel besluiten t.a.v. waarvan een zodanige beperking wordt gewijzigd of komt te vervallen;

  • Wet open overheid:

    • o

      het voorbereiden en nemen van besluiten op een Woo-verzoek, voor zover betrekking hebbend op de aan de FUMO gemandateerde taken.