Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Regeling risicomanagementteam Scheveningen haven Den Haag 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling risicomanagementteam Scheveningen haven Den Haag 2024
CiteertitelRegeling risicomanagementteam Scheveningen haven Den Haag 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRegeling risicomanagementteam Scheveningen haven Den Haag 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening Scheveningen haven Den Haag 2023

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-2024nieuwe regeling

12-03-2024

gmb-2024-118933

RIS318188 DSB/10694914

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling risicomanagementteam Scheveningen haven Den Haag 2024

Toelichting

 

In artikel 4.6, vierde lid, van de Verordening Scheveningen haven Den Haag 2023 is de bevoegdheid voor het college opgenomen om in een reglement de samenstelling en taken van het Risicomanagementteam vast te stellen. Met het voorliggende voorstel wordt er uitvoering gegeven aan deze nieuwe regeling.

 

Het Risicomanagementteam (RMT) is een adviescommissie van de Gemeente Den Haag die het College van Burgemeester en Wethouders adviseert over veiligheid in de haven van Scheveningen. De commissie bestaat uit ambtelijke en niet ambtelijke leden die vanuit hun functie betrokken zijn bij het veilig en beveiligd functioneren van dit bijzondere deel van Den Haag. De commissie adviseert, op basis van een meerderheid van stemmen, gevraagd en ongevraagd over de preventieve en reactieve risicobeheersing in de haven van Scheveningen waarbij het specifiek gevraagd wordt te adviseren over de veiligheidsaspecten en impact van bijzondere werkzaamheden en activiteiten in de haven en het vijfjaarlijks op te stellen Havenveiligheidsplan. De leden van het RMT zijn benoemd door het college. Het RMT vergadert minstens een keer per kwartaal en verder zo vaak als dit nodig is.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

gelet op artikel 4.6, vierde lid, van de Verordening Scheveningen haven Den Haag 2023,

 

besluit vast te stellen de Regeling risicomanagementteam Den Haag 2024:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

- college

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

- Risicomanagementteam

een adviserend orgaan van het college van burgemeester en wethouders dat adviseert over risicobeheersing in de haven ingesteld op basis van artikel 4.6, derde lid, van de Verordening Scheveningen haven Den Haag 2023.

-reders

de eigenaren van schepen die vanuit of in de haven van Scheveningen geëxploiteerd worden en een duurzame band hebben met Scheveningen

 

Artikel 1:2 Doel

Het Risicomanagementteam heeft tot doel het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over preventieve en reactieve risicobeheersing in de haven.

 

Hoofdstuk 2 Samenstelling Risicomanagementteam

 

Artikel 2:1 Samenstelling Risicomanagementteam

  • 1.

    Het Risicomanagementteam is als volgt samengesteld:

    a. een onafhankelijke voorzitter;

    b. het hoofd van de afdeling Havenbedrijf & Bediencentrale van de gemeente Den Haag en tevens secretaris;

    c. een ambtenaar van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Den Haag;

    d. een ambtenaar van de Directie Veiligheid van de gemeente Den Haag;

    e. een vertegenwoordiger van de Omgevingsdienst Haaglanden;

    f. een vertegenwoordiger namens de reders;

    g. een vertegenwoordiger namens het maritieme bedrijfsleven in de haven van Scheveningen.

  • 2.

    De voorzitter van het Risicomanagementteam kan ambtenaren of niet-ambtelijke deskundigen, zoals vertegenwoordigers van de Brandweer Haaglanden, de Politie Haaglanden, de Inspectie Leefomgeving en Transport, het Stadsdeel Scheveningen, en de Belangenvereniging Schevenings Havengebied de vergaderingen laten bijwonen. Deze kunnen aan de besprekingen deelnemen maar zijn geen lid, en hebben geen stemrecht.

 

Artikel 2:2 Ambtelijke Ondersteuning

Het Risicomanagementteam wordt bijgestaan door een door het college aan te wijzen ambtenaar.

 

Hoofdstuk 3 Benoeming, ontslag en zittingsduur

 

Artikel 3:1 Benoemingsperiode en ontslag

  • 1.

    De voorzitter wordt door het college benoemd voor een periode van drie jaar en kan worden herbenoemd voor één periode van maximaal drie jaar.

  • 2.

    Commissieleden worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar of totdat de daaropvolgende adviescommissie is ingesteld, commissieleden kunnen worden herbenoemd.

  • 3.

    Tussentijdse benoeming van nieuwe commissieleden vindt plaats uiterlijk drie maanden na het ontstaan van de vacature waarbij de overige commissieleden van de adviescommissie worden gehoord. Tussentijds benoemde commissieleden treden aan voor de resterende aanstellingsperiode van hun voorganger.

  • 4.

    Commissieleden kunnen tussentijds aftreden en melden hun ontslag schriftelijk bij het college.

  • 5.

    Het college kan de voorzitter, of een commissielid tussentijds uit zijn functie ontslaan, dit wordt schriftelijk gemotiveerd en kenbaar gemaakt aan de commissieleden.

 

Hoofdstuk 4 Werkwijze

 

Artikel 4:1 Werkwijze

  • 1.

    Het Risicomanagementteam vergadert eenmaal per kwartaal en verder zo vaak als de voorzitter of een van de leden van het Risicomanagementteam dit noodzakelijk vindt.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden zeven dagen voor de geplande vergaderdatum schriftelijk voor een vergadering op onder opgaaf van de onderwerpen die behandeld zullen worden.

  • 3.

    Elk lid van het Risicomanagementteam is gerechtigd onderwerpen op de agenda te laten plaatsen, mits die veertien dagen voor de vergadering bij de secretaris zijn ingeleverd.

  • 4.

    Het Risicomanagementteam vergadert slechts als, buiten de voorzitter, ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden plus één aanwezig is.

  • 5.

    Indien wegens onvolledigheid in de zin van het vorige lid een vergadering niet kan plaatsvinden, worden de aan de orde zijnde onderwerpen door de voorzitter geplaatst op de agenda van een binnen veertien dagen te houden nieuwe vergadering, in welke vergadering die onderwerpen in elk geval, ongeacht het aantal opgekomen leden worden behandeld.

  • 6.

    Het besluit over te gaan tot het geven van een advies door het Risicomanagementteam gebeurt bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Wanneer de stemmen over een te nemen besluit staken, wordt geen advies uitgebracht aan het college.

  • 7.

    De voorzitter informeert het college over de vergaderingen en adviezen van het Risico Management Team.

  • 8.

    De vergaderingen van het Risicomanagementteam zijn niet openbaar.

  • 9.

    Van de vergaderingen wordt een verslag gemaakt en een besluitenlijst opgesteld.

 

Artikel 4:2 Geheimhouding

  • 1.

    De leden en de voorzitter van het Risicomanagementteam, de ambtelijke ondersteuning, en de door de voorzitter uitgenodigde ambtenaren of niet ambtelijke deskundigen zijn gehouden aan geheimhouding van wat besproken is binnen het Risicomanagementteam voor zover er over het betreffende onderwerp nog geen advies over is uitgebracht aan het college.

  • 2.

    De leden en de voorzitter van het Risicomanagementteam verspreiden geen stukken die als geheim zijn geclassificeerd.

 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

 

Artikel 5:1 Onvoorziene zaken

Het college voorziet in alle zaken waarin dit reglement niet voorziet.

 

Artikel 5:2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

 

Artikel 5:3 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling risicomanagementteam Scheveningen haven Den Haag 2024.

 

Den Haag, 12 maart 2024

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen