Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Jeugdketenbeleid Gemeente De Fryske Marren 2023-2027 |
Citeertitel | Jeugdketenbeleid Gemeente De Fryske Marren 2023-2027 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2024 | nieuwe regeling | 24-01-2024 | 2024/002 |
Binnen plattelandsgemeenten zijn de jeugdketen een bekend fenomeen. Het is een plek waar jongeren elkaar ontmoeten voor de gezelligheid. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de ouders en jongeren binnen gemeente De Fryske Marren het belang van deze jeugdketen onderschrijven. Een plek voor jongeren om elkaar, dichtbij huis, te ontmoeten en nieuwe vrienden te maken zijn belangrijke argumenten die daarbij worden genoemd. De keet heeft daarmee een belangrijke sociale functie. Men heeft in het algemeen weinig zorgen over de jeugdketen. Als inwoners/ouders al zorgen hebben, blijkt dit vooral betrekking te hebben op toezicht en het nuttigen van alcohol.
Gemeente De Fryske Marren is zich ervan bewust dat duidelijkheid over de wijze waarop met jeugdketen wordt omgegaan vereist is. In het collegeakkoord 2018 – 2022 is de volgende ambitie geformuleerd: “Op het terrein van jeugdketen wordt er beleid geformuleerd waarbij de jeugd een uitlaatklep krijgt en tevens wordt voldaan aan de minimale eisen van veiligheid en regelgeving.” Daarbij is de wens geuit om bij het vormgeven van het beleid de mening van keeteigenaren en jongeren mee te nemen.
Gedurende de voorgaande collegeperiode is geprobeerd om de beelden van keeteigenaren, ouders en jongeren aangaande het Jeugdketenbeleid op te halen. Door de coronapandemie werd dit proces bemoeilijkt en vertraagd. Om die reden is in eerste instantie ingezet op een online onderzoek onder
keeteigenaren, ouders en jongeren. Na het opheffen van de coronamaatregelen is, dankzij de inzet van Plattelandsjongeren, de dialoog verder op gang gebracht. De uitkomsten van het onderzoek en deze
gesprekken zijn meegenomen in de totstandkoming van dit beleidsstuk.
Ook geven we met dit Jeugdketenbeleid invulling aan de wens die ook in het huidige coalitieakkoord staat verwoord. Namelijk: “het creëren van een fijne, veilige en vertrouwde plek voor jongeren om samen te komen en een voortvarende uitvoering van dit Jeugdketenbeleid.”
Jeugdketen voorzien duidelijk in een behoefte. Voor veel jongeren zijn het sociale ontmoetingsplekken
waar zij (vaak zonder ouderlijk toezicht) bij elkaar komen en met elkaar leuke dingen doen; dat is
belangrijk. Gemeente De Fryske Marren vindt het ook belangrijk dat er sprake is van verantwoord
ketengebruik. Daarnaast proberen we om zoveel mogelijk met jongeren, ouders en keet-/perceeleigenaren in gesprek te gaan en zaken bespreekbaar te maken, zodat we hier ook preventief mee aan de slag kunnen gaan.
Het Jeugdketenbeleid bestaat uit een uitvoeringsplan, waarin we samen met perceeleigenaren, ouders en jongeren ervoor willen zorgen dat de jeugdketen een fijne en veilige ontmoetingsplekken worden, zijn en blijven.
Een goede samenwerking start met een goede onderlinge verstandhouding. Om de jongeren te leren
kennen, zetten we de jongerenwerkers van welzijnsorganisatie De Kear in. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de jongeren en het is hun rol om de jongeren en jeugdketen in dit proces te begeleiden. De jongerenwerkers hebben hiermee een ondersteunende rol.
Vanuit de gemeente geeft de adviseur brandveiligheid advies op het gebied van brandpreventie. Samen
met de jongeren wordt de jeugdkeet gecontroleerd op mogelijke risico’s. Na deze inventarisatie krijgen de
jongeren de tijd om op het gebied van brandveiligheid eventuele benodigde aanpassingen in de jeugdkeet te realiseren.
Verslavingszorg Noord Nederland (VNN)
Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) is de partij die jongeren, maar ook ouders en keeteigenaren,
voorlichting zal geven over de risico’s van middelengebruik.
De toezichthouders van de gemeente voeren tot slot de controle uit op de naleving van de afspraken.
Om een fijne en veilige ontmoetingsplek te kunnen creëren, moet de jeugdkeet voldoen aan een aantal
Deze voorwaarden worden in de volgende hoofdstukken verder uitgewerkt en toegelicht.
Voor de overzichtelijkheid hebben we de minimale voorwaarden al vertaald naar een ‘Checklist voorwaarden’. Aan de hand van deze checklist gaan we met de jeugdketen in gesprek.
We zijn ons ervan bewust dat mogelijk niet alle jeugdketen in beeld zijn. Daarbij komt dat jeugdketen komen en gaan. Ze hebben doorgaans geen permanent karakter. In samenwerking met alle partners proberen we de jeugdketen zo goed mogelijk in beeld te brengen, waarbij we elke jeugdkeet benaderen voor een gesprek.
Zoals beschreven is de insteek hierbij samenwerking, advisering en ondersteuning. Indien de jeugd van een jeugdkeet er desondanks voor kiest om geen medewerking te verlenen aan de samenwerking en niet voldoet aan de minimale voorwaarden van het beleid, dan kan dit consequenties hebben. Welke dit zijn, is afhankelijk van het soort overtreding (zie hoofdstuk Toezicht en handhaving).
Brandveiligheid in en om de keet
Brandveiligheid is een belangrijke voorwaarde voor de jeugdkeet. We willen er zeker van zijn dat, in
geval van brand, iedereen veilig naar buiten komt. We begrijpen dat het voor de jeugdketen niet altijd
helder is, aan welke voorwaarden zij precies moeten voldoen om hun jeugdkeet brandveilig te maken en te houden. Daarom starten we met een inventarisatie bij de verschillende jeugdketen om hierover te
Onderstaand zijn de voorwaarden genoemd die gelden voor veilige jeugdketen:
Met het vaststellen van het ‘Preventie- en handhavingsplan middelengebruik 2022-2026’ heeft de gemeenteraad de ambitie uitgesproken om het middelengebruik onder jongeren tot 24 jaar te verminderen. We willen dat de jongeren in onze gemeente opgroeien in een kansrijke omgeving. Voor een duurzaam effect op de lange termijn is een cultuurverandering nodig. Daarom starten we, ook in de jeugdketen, met het creëren van bewustwording van de risico’s van alcohol- en middelengebruik. Met als voornaamste doel om met jongeren in gesprek te gaan en zaken bespreekbaar te maken, uiteraard binnen de wettelijke kaders van onze wetgeving.
*** Opiumwet/Geneesmiddelenwet/Warenwet
Een groot deel van de jongeren in de jeugdkeet geeft aan zelf de verantwoordelijkheid voor hun jeugdkeet te willen dragen. De gemeente juicht het vergroten van eigen verantwoordelijkheid van jongeren toe. Wel is het zo dat ouders en perceeleigenaren op eigen terrein medeverantwoordelijk zijn voor het naleven van de afspraken. In het kader van deze eigen verantwoordelijkheid stelt elke jeugdkeet zijn eigen huisregels op. Hierbij gelden een aantal voorwaarden, welke hieronder staan toegelicht.
Brandveiligheid en middelengebruik
De voorwaarden en afspraken die volgen uit dit beleid zijn niet vrijblijvend. We gaan er van uit dat iedereen het belang van de regels inziet. Natuurlijk geven wij iedereen eerst de kans om de samenwerking aan te gaan en de tijd om de jeugdkeet aan de hand van dit beleid om te vormen. Na verloop van tijd zullen er controles plaatsvinden. Ook de politie kan signalen oppikken en doorgeven. Bij een geconstateerde overtreding van de afspraken zal de gemeente de beschikbare middelen gebruiken om te handhaven. Deze staan in de Alcoholwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Algemene Plaatselijke Verordening, het Bestemmingsplan en gebruiksbepalingen.
Toezichthouders kunnen langskomen om na te gaan of de afspraken uit dit Jeugdketenbeleid worden nageleefd. Het niet naleven van de afspraken brengt consequenties met zich mee, welke dit zijn is afhankelijk van het soort overtreding.
De gemeente heeft een beginselplicht tot handhaving. Dit betekent dat de gemeente moet optreden bij
overtreding van de regels. Het feit dat we nu deze afspraken maken is dus geen garantie, dat de jeugdkeet tot in lengte van dagen open kan blijven. Het is daarom van belang om aan de afspraken te blijven voldoen en om overlast voor omwonenden te voorkomen. Hiermee wordt voorkomen dat er een handhavingsverzoek gedaan wordt en de gemeente gedwongen wordt op te treden.
Jongeren-op-straat (JOS)-overleg
De gemeente organiseert een JOS overleg waarin gezamenlijk overlast en zorgsignalen preventief en strategisch opgepakt en aangepakt worden.
Tijdens het JOS-overleg worden alle jeugdketen actief besproken met vertegenwoordigers van Politie, Sociaal Werk De Kear, Halt, GGD Fryslân, Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN), leerplicht, het Sociaal Wijkteam, Vergunningen, Toezicht en Handhaving en Openbare Orde en Veiligheid. Afhankelijk van de ‘status’ worden daar de preventieve maatregelen en acties m.b.t. het uitvoeringsplan besproken en afgestemd.
Ook eventuele nieuwe jeugdketen worden hier besproken, waarna deze daarna actief benaderd worden voor samenwerking volgens het Jeugdketenbeleid.
We willen jongeren van de jeugdketen waar al actief mee wordt samengewerkt, stimuleren om van hun jeugdkeet een fijne, veilig plek te maken. Hiervoor hebben we een investeringsbedrag opgenomen. Dit bedrag kan bijvoorbeeld ingezet worden voor het organiseren van bijeenkomsten, evenementen of het verstrekken van (brandveiligheids-) middelen. Na de start en inventarisatie bij de jeugdketen wordt gekeken waar de specifieke behoeftes liggen.
Voor het contact met de jongeren en de eventueel benodigde ondersteuning zetten we de jongerenwerkers van Sociaal Werk De Kear in.
Aantal uren jongerenwerkers: 365 per jaar
Voor zowel de advisering rondom brandveiligheid als het houden van toezicht op de naleving van de voorwaarden is de volgende inzet begroot:
Deze paragraaf geeft een stapsgewijs overzicht van de uitvoering van het jeugdketenbeleid.