Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dantumadiel

Besluit van de raad van de gemeente Dantumadiel tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Dantumadiel 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDantumadiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van de gemeente Dantumadiel tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Dantumadiel 2024
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbesluit van de Raad van de gemeente Dantumadiel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Verordening gemeentelijke rekenkamer Dantumadiel 2024

30-01-2024

gmb-2024-115902

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Dantumadiel tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Dantumadiel 2024

De raad van de gemeente Dantumadiel;

gelet op de artikelen 81a en 149 van de Gemeentewet;

gezien het advies van de Auditcommissie

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening gemeentelijke rekenkamer Dantumadiel 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • 3.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer

  • 4.

    begeleidingsgroep: leden van de Auditcommissie.

Artikel 2. Rekenkamer

1. Er is een rekenkamer.

2. De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Begeleidingsgroep

1. Er is een begeleidingsgroep voor de rekenkamer bestaande uit leden van de Auditcommissie.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris. Deze functie wordt ingevuld door de adjunct-griffier.

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding. 2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 400 per maand en voor gewone leden € 300 per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. Bij ziekte en zwangerschap geldt voor de leden van de Rekenkamer de regeling op basis van hoofdstuk X artikel 10 van de Kieswet zoals die ook geldt voor raadsleden.

3. De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

Artikel 9. Slotbepalingen

1. Besluiten, genomen krachtens de verordening op de gezamenlijke rekenkamer van Dantumadiel en Noardeast-Fryslân, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

2. De verordening op de gezamenlijke rekenkamer van Dantumadiel en Noardeast-Fryslân wordt ingetrokken.

3. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024

4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Dantumadiel 2024

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2024.

 

de Voorzitter en de Griffier