Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2024
CiteertitelHandhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021
  3. Alcoholwet
  4. Wet op de kansspelen
  5. Omgevingswet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-2024nieuwe regeling

27-02-2024

gmb-2024-111608

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Groningen;

 

en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;

 

gezien de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021, de Alcoholwet, de Wet op de kansspelen en de Omgevingswet;

 

BESLUITEN:

 

het Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2024 vast te stellen.

In onderstaande tabellen staan de interventies en maatregelen weergegeven die in beginsel worden toegepast bij de vermelde overtredingen. Van belang hierbij is dat bij ernstige gevallen in het traject van de bestuursrechtelijke maatregelen stappen kunnen worden overgeslagen. Ook kan bij aanhoudende recidive worden overgegaan tot tijdelijke schorsing van de vergunning.

 

A. Het exploiteren zonder vereiste vergunning(en)

 

Overtredingen/andere bepalingen

Bestuurlijke maatregelen

Consequenties

Politie

Het exploiteren van een horecabedrijf zonder geldige exploitatievergunning

(art. 2:26 APVG 2021)

1e keer: Aanzeggen dat er niet geëxploiteerd mag worden. Mondeling aanzeggen van vooraankondiging sluiting, onmiddellijk mondeling opvragen zienswijze over voornemen sluitingsbevel. (Zelfde dag of volgende werkdag vooraankondiging schriftelijk bevestigen en pandeigenaar informeren.)

 

2e keer: (Eén werkdag na 1e constatering); aanzeggen dat er niet geëxploiteerd mag worden. Onmiddellijke schriftelijke last onder bestuursdwang tot sluiting met een termijn voor inwerkingtreding van (in beginsel) 24 uur.

 

3e keer: ((In beginsel) één werkdag na 2e constatering)

 

Effectuering van het sluitingsbevel doormiddel van aanplakken mededeling van sluiting en bij geconstateerde noodzakelijkheid ondersteunende maatregelen voor effectuering. (verzegelen, aftimmeren, verwijderen voorraden of inventaris).

 

Uitzondering:

Indien er sprake is van een wijziging in de rechtsvorm of opvolging door al betrokken personen. Bijvoorbeeld een eenmanszaak gaat naar een B.V. Dus alleen de rechtsvorm wijzigt.

De verantwoordelijke natuurlijke persoon(en) is(zijn) dezelfde(n).

 

Of de opvolgend exploitant was al nauw betrokken bijvoorbeeld een bedrijfsleider of een actief bij de exploitatie betrokken bestuurder.

 

Voorwaarden:

 

  • Het bedrijf moet voor de rechtsvorm wijzigen beschikken over alle rechtsgeldige vergunningen, ontheffingen en voldoen aan geldende wet en regelgeving.

  • Er ligt er een volledig ontvankelijke aanvraag voor (indien vereist) de Alcoholwetvergunning, de exploitatie vergunning en de aanwezigheidsvergunningen bij de gemeente en er is concreet zicht op verlening van de gevraagde vergunningen.

  • Het woon- en leefklimaat in de omgeving mag op geen enkele wijze onaanvaardbaar negatief worden beïnvloed.

De exploitant moet de exploitatie onmiddellijk staken.

Signaleren, informeren en adviseren.

 

B. Overtreden van bepalingen in Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2021(APVG)

 

Overtreding/ andere bepalingen

Bestuurlijke maatregelen

Consequenties

Politie

Artikel 1:7 APVG 2021

De burgemeester kan om verschillende redenen een vergunning intrekken of wijzigen, waaronder gewijzigde inzichten of het niet nakomen van voorschriften en ontheffingen die verbonden zijn aan een vergunning.

1e keer: Schriftelijke waarschuwing

 

2e keer: Voornemen schorsen vergunning en vervolgens schorsing vergunning.

 

3e keer: voornemen intrekking vergunning en vervolgens besluit intrekking vergunning.

Artikel 2:30 APVG 2021

Verbod op het in bedrijf houden van een inrichting zonder goedgekeurd veiligheidsplan.

1e keer: Schriftelijke waarschuwing

 

2e keer: Voornemen schorsen vergunning en vervolgens schorsing vergunning.

 

3e keer: voornemen intrekking vergunning en vervolgens besluit intrekking vergunning.

Artikel 2:32 APVG 2021

De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid, of in geval van bijzondere omstandigheden, te zijner beoordeling, voor één of meer horecabedrijven tijdelijk een sluitingsuur vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen.

Opleggen tijdelijk sluitingsuur of tijdelijke sluiting (tot maximaal 12 maanden)

Bestuurlijke rapportage en waar mogelijk verbaliseren

Artikel 2:33 APVG 2021

De burgemeester kan de vergunning geheel of gedeeltelijk intrekken indien:

c) er bij herhaling incidenten in/of vanuit het horecabedrijf hebben plaatsgevonden, waarbij de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid in het geding zijn.

1e keer: Schriftelijke waarschuwing

 

2e keer: Schriftelijke waarschuwing

 

3e keer: (binnen één jaar) Geheel of gedeeltelijke intrekking van de vergunning en/of het verbinden van extra voorwaarden aan de vergunning.

 

NB * Bij herhaling van bepaalde incidenten (bijv. incidenten met glas, incidenten met wapens), kan de burgemeester verplicht (tijdelijk) te nemen veiligheidsmaatregelen opleggen. Deze veiligheidsmaatregelen worden verplicht middels aanpassing van de exploitatievergunning (artikel 2:26 jo. 1:7 APVG)

 

Bijvoorbeeld:

  • verplicht stellen van schenken in polycarbonaat/gehard plastic;

  • verplichting tot aanstellen van (meer) portiers/beveiligers;

  • verplicht stellen van een detectiepoort.

Bij tijdelijk intrekken van de vergunning kan gedurende die tijd niet worden geëxploiteerd

Bestuurlijke rapportage en waar mogelijk verbaliseren

Artikel 2:33 sub d APVG 2021

Niet meer voldoen aan eisen Alcoholbesluit of van slecht levensgedrag

Dossiervorming

 

1e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing. Bij slecht levensgedrag wordt deze stap overgeslagen.

 

2e keer: voornemen intrekking vergunning en vervolgens besluit intrekking.

De vergunning wordt ingetrokken. Het bedrijf kan niet worden voortgezet.

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 2:27 APVG 2021

Overtreding APV-regels, bijvoorbeeld:

  • Vergunningplichtig terras zonder vergunning;

  • Te groot terras;

  • Niet voldoen aan de beleidsregels terrassenbeleid

1e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing

 

2e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing

 

3e keer: rapport opmaken, bevel beëindiging overtreding en toepassing last onder bestuursdwang of last onder dwangsom als overtreding niet beëindigd wordt.

Signaleren, informeren en adviseren

 

C. Overtreden Alcoholwet (Aw) en op deze wet gebaseerde artikelen in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2021 (APVG)

 

Overtreding/ andere bepalingen

Bestuurlijke maatregelen

Consequenties

Politie

Artikel 3 Aw

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (rechtsgeldige) Alcoholwetvergunning

 

Opmerking:

Indien er ook sprake is van het ontbreken van een exploitatievergunning (APVG) dan hanteren we de handhavingsstappen zoals vermeld bij ontbreken exploitatievergunning ook voor de overtreding ontbreken rechtsgeldige Aw-vergunning

 

Artikel 14 Aw

Slijtlokaliteit, horecalokaliteit gelijktijdig in gebruik voor andere bedrijfsactiviteiten

Stap 1:

Schriftelijke waarschuwing. De ondernemer kan, indien legaliseerbaar, binnen 14 dagen een aanvraag indienen. Bij niet legaliseerbaarheid treedt stap 2 in werking na volgende constatering.

 

Stap 2:

  • Voornemen bestuursdwang sluiting inrichting (eventueel met hersteltermijn), vervolgens besluit last onder bestuursdwang.

  • Daarnaast opleggen van een bestuurlijke boete

Stap 3:

Uitvoeren bestuursdwang.

De exploitant moet bij sluiting de exploitatie staken

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 4 Aw

Oneerlijke mededinging paracommerciële rechtspersonen

 

Artikel 9 lid 3, 4 en 5 Aw

Registratie barvrijwilligers, aanwezigheid reglement paracommerciële rechtspersonen

 

Artikel 13 Aw

Verstrekken alcoholhoudende drank in horecalokaliteit of slijtlokaliteit voor gebruik elders dan ter plaatse

 

Artikel 15 Aw

Horecabedrijf alleen bereikbaar via een andere inrichting.

 

Artikel 20 lid 3 Aw

Zichtbaar aanwezig hebben leeftijdsgrens.

Stap 1:

Schriftelijke waarschuwing

 

Stap 2:

Schriftelijke waarschuwing

 

Stap 3:

Bestuurlijke boete 1

 

Stap 4:

Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)

 

Stap 5:

Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd)

Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 12 Aw

Alcoholhoudende drank verstrekken voor gebruik ter plaatse anders dan in de vergunning vermelde horecalokaliteit; verstrekken sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse in een slijtlokaliteit

 

Artikel 16 Aw

Verstrekken alcohol via automaten

 

Artikel 17 Aw

Verstrekken alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren anders dan in gesloten verpakking

 

Artikel 18 Aw

In uitoefenen ander bedrijf dan slijtersbedrijf zwak-alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren verstrekken

 

Artikel 19 Aw

Verkoop op afstand

 

Artikel 22 Aw

Verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan particulieren in tankstations of in winkels in wegrestaurants

 

Artikel 24 lid 1, 2 en 3 Aw

Geen leidinggevende aanwezig; Personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen in slijtlokaliteit of horecalokaliteit

 

Artikel 25 Aw

Aanwezigheid alcohol buiten slijtersbedrijf of horecabedrijf

 

Artikel 2:37 lid 1, 2, 3 en 4 APVG in combinatie met artikel 25a Aw

Verstrekken van alcohol buiten de toegestane uren in een paracommercieel rechtspersoon; Verstrekken van alcohol tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersonen betrokken zijn.

 

Artikel 2:38 en 2:39 APVG in combinatie met artikel 25c Aw

Bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in glas en blik op plaatsen en tijdstippen waarop dit is verboden.

 

Artikel 2:39a APVG in combinatie met artikel 25e Aw

Proeverijen in slijtlokalen buiten reguliere openingstijden

Stap 1:

Schriftelijke waarschuwing

 

Stap 2:

Bestuurlijke boete 1

 

Stap 3:

Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)

 

Stap 4:

Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd)

Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 20 lid 1 Aw

Verstrekken van alcoholische drank aan personen <18 (horeca)

Stap 1:

Bestuurlijke boete 1

 

Stap 2:

Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)

 

Stap 3:

Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd)

Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 20 lid 1 Aw

Verstrekken van alcoholische drank aan personen <18 (geldt voor detailhandel, slijtersbedrijven en cafetaria’s)

Stap 1:

Bestuurlijke boete 1.

Herhaling overtreding binnen 12 maanden:

 

Stap 2:

Bestuurlijke boete 2 (50% verhoogd)

Bij de 3e keer binnen 12 maanden:

 

Stap 3:

Tijdelijke ontzegging om alcoholhoudende drank te verkopen (‘three strikes out’, artikel 44 Aw)

1e keer (binnen 12 maanden 3 keer overtreden): 8 weken ontzegging;

2e keer ‘three strikes out’: 12 weken ontzegging

Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete

 

Bij ‘three strikes out’ kan gedurende de bepaalde periode geen alcohol worden verstrekt

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 20 lid 4 en 5 Aw

Toelaten personen in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen in slijters- of horecalokaliteit

 

Artikel 21 Aw

Verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden

Proces verbaal opmaken op grond van de Aw in combinatie met WED

Z.s.m. voldoen van boete

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 31 Aw

Niet voldoen aan overige voorwaarden/voorschriften in de drankvergunning

Stap 1:

Schriftelijke aanzegging aan de ondernemer dat hij niet voldoet aan hetgeen in de wet of de vergunning gesteld is. Als bij een volgende controle weer sprake is van de overtreding van de vergunningsvoorwaarden treedt stap 2 in werking

 

Stap 2:

Aanzeggen van intrekken of schorsen van de vergunning aan de ondernemer (vooraankondiging met hersteltermijn)

 

Stap 3:

Besluit tot intrekken of schorsen van de vergunning

Opm: als na het intrekken van de vergunning de activiteiten worden voortgezet, is er strijd met artikel 3 van de Aw en wordt de strategie voor overtreding van artikel 3 Aw geëffectueerd: sluiting van de inrichting

Bij intrekken van de vergunning kan geen alcoholhoudende drank worden verstrekt. Bij schorsing kan dit gedurende de schorsing niet gebeuren

Signaleren, informeren en adviseren

Artikel 45 Aw

Personen onder de 18 in bezit van alcohol op een voor publiek toegankelijke plaats

Opleggen strafrechtelijke boete gemeentelijke toezichthouder

Z.s.m. voldoen van boete

Opleggen strafrechtelijke boete

 

D. Kansspelen

 

Overtredingen/andere bepalingen

Bestuurlijke maatregelen

Consequenties

Politie

Aanwezig hebben van speelautoma­ten zonder vergunning (artikel 30b Wk)

1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing.

 

2e keer: (bij niet nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): rapportage, voornemen bestuursdwang of dwangsom en vervolgens besluit bestuursdwang of dwangsom.

Verwijderen speelautomaten (namens B&W)

Signaleren, informeren en adviseren.

Verstrekken onjuiste gegevens bij aanvraag aanwezigheidsvergunning (artikel 30f, lid 1, sub a Wk)

Bij geen opzet vergunninghouder:

1e keer: vergunninghouder in de gelegenheid stellen binnen te stellen termijn e juiste gegevens aan te leveren

2e keer: intrekken aanwezigheidsvergunning door de burgemeester

 

Bij opzet vergunninghouder:

1e keer: intrekken aanwezigheidsvergunning

Verwijderen speelautomaten

 

Verwijderen speelautomaten

Signaleren, informeren en adviseren.

Niet (meer) voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag van de vergunning­aanvrager, bedrijfsleiders en beheer­der van de inrichting (artikel 30f lid 1, sub c Wk)

1e keer: rapportage en schriftelijk waarschuwing

 

2e keer: bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning

Verwijderen speelautomaten

Signaleren, informeren en adviseren.

Minderjarige (< 18 jaar) kansspel­automaat laten bespelen (artikel 30g Wk)

1e keer: rapportage en schriftelijk waarschuwing

 

2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning

Verwijderen speel­automaten

Signaleren, informeren en adviseren.

Aanwezigheid speelautomaten die niet aan de hiervoor gestelde eisen voldoen (artikel 30f lid 1, sub b Wk)

Geen taak/bevoegdheid van gemeente.

Verwijderen speel­automaten

Signaleren, informeren en adviseren.

Aanwezigheid van kansspelautomaten in een laagdrempelige inrichting (artikel 30c lid 2, sub a en artikel 2, lid 1 onder b van de Kansspelverordening)

1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing

 

 

2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning

Verwijderen speel­automaten

Signaleren, informeren en adviseren.

Aanwezigheid van meer dan twee kansspelautomaten in een hoogdrem­pelige inrichting (artikel 30c lid 2, sub b en artikel 2, lid 1 onder a van de Kansspelverordening)

1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing

2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning

Verwijderen speel­automaten

Signaleren, informeren en adviseren.

Aanwezigheid van meer dan twee behendigheidsautomaten in een laagdrempelige inrichting (artikel 2 sub b van de Kansspelverordening)

1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing

 

2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning

Verwijderen speel­automaten

Signaleren, informeren en adviseren.

 

E. Milieugerelateerde overlast

 

Overtredingen/andere bepalingen

Bestuurlijke maatregelen

In strijd handelen met de algemene milieuvoorschriften (voorschriften niet zijnde muziekgeluid)

 

Bijvoorbeeld:

  • niet voldoen aan hoogte dampafvoerleiding

  • onvoldoende capaciteit afzuig­installatie

  • koelaggregaten

  • afzuigventilators

1e keer : Schriftelijk informeren met begunstigingstermijn

 

2e keer : Voornemen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

 

3e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

 

4e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang

In strijd handelen met de algemene milieuvoorschriften ten aanzien van muziekgeluid, met uitzondering van collectieve- en incidentele festiviteiten.

1e keer : constateren overschrijding geluidsnormen

 

2e keer : Voornemen opleggen maatwerkvoorschriften, besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

 

3e keer : Besluit opleggen maatwerkvoorschriften, innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang

 

4e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang

Strijdig handelen met maatwerkvoorschriften die zijn opgelegd ten aanzien van muziekgeluid:

  • niet geïnstalleerde geluidsbegrenzer op muziekinstallatie;

  • verbreken zegel op geïnstalleerde geluidsbegrenzer muziekinstallatie;

  • verbod livemuziek in inrichting;

  • deuren of ramen open tijdens ten gehore brengen van muziek in de inrichting.

1e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

 

2e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang

In strijd handelen met de algemene milieuvoorschriften ten aanzien van muziekgeluid, als er sprake is van onduldbare hinder; forse overschrijding van de norm indicatie met 10 – 15 dB(A)

1e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

2e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang

In strijd handelen met spelregels collectieve en incidentele festiviteiten, ingevolge de APVG

1e keer : Voornemen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

 

2e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn

 

3e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang

 

Overtredingen/andere bepalingen

Bestuurlijke maatregelen

Consequenties

Brandweer (Brandweer beslist, politie sterke arm en SIA.

Beleid anderen

Het gebruiken van een bouwwerk, zijnde een (nieuw) horecabedrijf zonder geldige gebruiksmelding als bedoeld in artikel 6.7 Besluit bouwwerken leefomgeving (relatie met artikel 2:33 onder a APVG)

1e keer: Schriftelijk waarschuwen onder vermelding van termijn waarbinnen aan de voorschriften moet worden voldaan (= gebruiksmelding brandveilig gebruik indienen, bedoeld in artikel 2.7 Besluit bouwwerken leefomgeving). Eventueel beperking van het gebruik

 

2e keer: Rappel indienen gebruiksmelding brandveilig gebruik, bedoeld in artikel 2.7 Besluit bouwwerken leefomgeving.

 

3e keer: Vooraankondiging bestuursrechtelijke maatregelen, zienswijzetermijn (in de regel 2 weken)

 

4e keer: Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen

 

Þ bij acuut gevaar (bedreiging voor de mensveiligheid) direct gebruik beëindigen.

  • Dwangsom

  • Beperking of einde gebruik / exploitatie

1e keer: Bij acuut gevaar direct gebruik / exploitatie beëindigen

 

2e keer: Rapportage door de Brandweer

 

3e keer: Afschrift rapportage naar SO, afd. VTH

SO, afd. VTH kan aanschrijven o.g.v. artikel 4.3, eerste lid, aanhef en onder a Omgevingswet en daarmee bepalen dat het bouwwerk niet mag worden gebruikt totdat de aanschrijving is opgevolgd

Niet voldoen aan de voorwaarden bij de artikel 6.7 Besluit bouwwerken leefomgeving

1e keer: Schriftelijke voorwaarschuwing van last onder bestuursdwang of last onder dwangsom onder vermelding van termijn waarbinnen de overtreding ongedaan gemaakt dient te zijn.

 

2e keer: Indien na hercontrole blijkt dat overtreding voortduurt zal verdere procedure worden gevolgd (eventueel na verlenging termijn)

 

3e keer: Vooraankondiging bestuursrechtelijke maatregelen, zienswijzetermijn (in de regel 2 weken)

 

4e keer: Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen

 

Þ bij acuut gevaar (bedreiging voor de mensveiligheid) direct gebruik beëindigen.

  • Dwangsom

  • Beperking of einde gebruik / exploitatie

  • Nemen van maatregelen

1e keer: Bij acuut gevaar direct gebruik / exploitatie beëindigen

 

2e keer: Rapportage door Brandweer

 

3e keer: Afschrift rapportage naar SO, afd. VTH

 

4e keer: Ingeval van strafbare feiten tevens proces-verbaal door politie

 

Signaleren, informeren en adviseren.

SO, afd. VTH kan aanschrijving doen op grond van 4.3, eerste lid, aanhef en onder a Omgevingswet

 

Handelswijze bij samenloop van diverse overtredingen

Indien sprake is van samenloop tussen diverse overtredingen, zal maatwerk worden toegepast.

 

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft op 27 februari 2024.

Burgemeester,

Koen Schuiling

Secretaris,

Christien Bronda