Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enkhuizen

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnkhuizen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2020
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-202401-01-2020nieuwe regeling

25-02-2020

gmb-2024-111554

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2020

De raad van de gemeente Enkhuizen;

 

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 3 februari 2020;

 

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

  • I.

    de “Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017” in te trekken;

  • II.

    de navolgende ‘Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2020’ vast te stellen:

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1  

  • 1.

    Een raadslid kan zich tot de griffier wenden met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke en beschikbare informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      technische bijstand bij het formuleren van initiatiefvoorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2  

  • 1.

    Ambtelijke bijstand op verzoek van de griffier wordt verstrekt, tenzij:

    • a.

      niet aannemelijk is gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad als zodanig;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      dit het werkbaar evenwicht als genoemd in artikel 5 verstoort.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3  

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de

griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester

beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4  

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5  

De secretaris ziet toe op een werkbaar evenwicht tussen het aantal malen dat een beroep gedaan wordt op het verlenen van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, en de beschikbare capaciteit van de reguliere ambtelijke organisatie.

Artikel 6  

De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst inlichtingen omtrent verzoeken als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.

 

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 7  

  • 1.

    De fracties zoals bedoeld in het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit:

    • a.

      Een vast bedrag per fractie van € 600,--;

    • b.

      Een bedrag per fractielid van € 150,--.

Artikel 8  

  • 1.

    Fracties besteden hun bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      verkiezingsactiviteiten;

    • e.

      uitgaven welke bestreden dienen te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

Artikel 9  

De bijdrage voor fractieondersteuning wordt voor 31 januari van een kalenderjaar verstrekt. Indien na verkiezingen een nieuwe fractie ontstaat wordt de bijdrage onverkort direct daarna verstrekt.

Artikel 10  

Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage per 1 januari van het daaropvolgende jaar. Bij splitsing van een fractie vindt dat jaar geen verrekening plaats. De nieuw ontstane fractie heeft pas recht op bijdrage in het jaar daarop.

Artikel 11  

Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

Artikel 12  

De griffier is belast met de uitvoering van het bepaalde in deze paragraaf.

 

Paragraaf 3: Slotbepalingen

Artikel 13  

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2020.

Artikel 14  

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2020.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Enkhuizen in zijn openbare vergadering van 25 februari 2020.

De raad voornoemd,

de griffier, wnd

J.J. den Hollander

de voorzitter,

E.A. van Zuijlen,