Organisatie | Stein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële Verordening Gemeente Stein 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Stein 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening gemeente Stein 2021.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2024 | nieuwe regeling | 29-02-2024 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2. Uitgangspunt financieel beleid
Uitgangspunt voor het opmaken en de inrichting van de financiële beleidscyclus zijn de regels zoals deze zijn vastgelegd in de Gemeentewet en het daarvan afgeleide Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV), de notities van de commissie BBV en de aanbevelingen en stellige uitspraken die in de notities zijn opgenomen.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
De raad stelt op basis van het voorstel van het college per programma relevante beleidsindicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke doelstellingen en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijk beleid. Het voorstel van het college bevat ten minste de verplichte beleidsindicatoren, bedoeld in artikel 25, tweede lid, onder a, van het BBV.
In de begroting wordt een post onvoorzien opgenomen. De raad stelt aan het college de post onvoorzien beschikbaar ter dekking voor uitgaven die niet waren voorzien in de begroting. Het college legt bij de tussentijdse rapportages en bij de jaarrekening verantwoording af aan de raad over de besteding hiervan.
Artikel 5. Autorisatie begroting, investeringsbudgetten en begrotingswijzigingen
Het college informeert de raad zo snel als mogelijk als ze verwacht dat een geautoriseerd budget dreigt te worden overschreden. Daarnaast dient het college in de eerst volgende mogelijke raadsvergadering een raadsvoorstel inclusief een wijziging van het (investerings)budget of een voorstel voor bijstelling van het beleid in.
Artikel 6. Tussentijdse rapportage
In de tussentijdse rapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten in de begroting groter dan € 25.000,- op programmaniveau toegelicht, evenals mutaties die om andere redenen van belang zijn, en wordt een voorstel voor aanpassing van het budget voorgelegd aan de raad.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 11. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 12 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Begrotingsafwijkingen als gevolg van onderschrijdingen van de lasten of investeringsbudgetten en/of lagere of hogere baten dan begroot en die niet meer tijdig konden worden meegenomen in de tussentijdse rapportages. Deze worden door het college gemeld en toegelicht in de jaarrekening. Daarmee zijn deze begrotingsafwijkingen voldoende tijdig gemeld (en daarmee acceptabel/niet in strijd met het budgetrecht van de raad)
Hoofdstuk 4. Financieel Beleid
Artikel 14. Waardering & afschrijving
Voor investeringen wordt een systematiek van rentetoerekening toegepast. Over de boekwaarde per 1 januari wordt rente berekend. Voor grondexploitatie geldt dat de toegestane toe te rekenen rente wordt gebaseerd op de daadwerkelijk te betalen rente over het vreemd vermogen. Indien de gemeente geen externe financiering heeft, dan wordt geen rente toegerekend aan bouwgronden in exploitatie. De rente aan bouwgronden in exploitatie wordt toegerekend over de boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar. Dit wordt per grondexploitatiecomplex (kortweg grex) berekend.
Artikel 15. Kostprijsberekening
De omslagrente wordt berekend door de totale rentelasten te delen door het totaalbedrag van alle vaste activa. De totale rentelasten bestaan uit de rente over de aangetrokken geldleningen en de rentelasten over de eigen financieringsmiddelen, zoals reserves en voorzieningen (de zgn. bespaarde rente).
Uitgangspunt is dat de integrale kosten via de heffingen in rekening worden gebracht. De integrale kosten zijn de directe kosten vermeerderd met een redelijke opslag voor de overhead. De berekening van het opslagpercentage wordt zichtbaar gemaakt op het taakveld overhead. Het opslagpercentage wordt berekend door de overhead te delen door de totale lasten exclusief mutatie reserves.
Artikel 17. Reserves en voorzieningen
De raad stelt separaat, middels een nota, de kaders voor reserves en voorzieningen vast.
Artikel 18. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden waarbij de gemeente in concurrentie treedt met marktpartijen, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijkingen doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarbij het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van leningen of garanties aan overheidsbedrijven en derden worden ten minste de geraamde integrale kosten in rekening gebracht. Bij afwijkingen vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of garantie wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van ten minste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijkingen vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Artikel 19. Financieringsfunctie
Bij het verstrekken van leningen en/of garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college zoveel mogelijk zekerheden ter beperking van de risico’s. Het college motiveert in haar besluit het publieke belang van dergelijke verstrekkingen van leningen en/of garanties en financiële participaties.
Hoofdstuk 5. Beheer en organisatie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteren burgemeester en wethouders daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 25 onder f. Daarnaast informeren burgemeester en wethouders de raad over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Burgemeester en wethouders zorgen voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de 4 jaar. Bij afwijkingen in de administratie nemen burgemeester en wethouders maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Artikel 23. Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De financiële verordening gemeente Stein 2021 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 29 februari 2024.
De Raad voornoemd,
De Griffier,
De Voorzitter,