Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024
CiteertitelBeleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-03-2024nieuwe regeling

05-03-2024

gmb-2024-110676

440622

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen voor de uitvoering van de gemeentelijke schulddienstverlening;

besluit:

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    budgetbeheer: het toezien op iemands inkomsten en het verrichten van betalingen, al dan niet als onderdeel van schulddienstverlening;

  • b.

    cliënt: persoon aan wie op grond van de Wgs schulddienstverlening wordt gegeven;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

  • d.

    inwoner: ingezetene die op grond van de Wet basisregistratie personen bij gemeente Ede is ingeschreven;

  • e.

    MSNP: Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen;

  • f.

    plan van aanpak: document waarin staat omschreven welke hulp er wordt geboden en welke voorwaarden de cliënt dient na te komen. Het plan van aanpak is onderdeel van de beschikking tot de schulddienstverlening.

  • g.

    saneringskrediet: lening waarbij een kredietbank in één keer alle vorderingen van de schuldeisers afkoopt tegen een percentage van de oorspronkelijke vordering (sanering). De cliënt lost de restschuld af aan de bank tegen finale kwijting;

  • h.

    schulddienstverlening: de door de gemeente Ede aangeboden producten en diensten gericht op het voorkomen, oplossen of beheersen van schulden en nazorg;

  • i.

    schuldregeling: een minnelijke regeling tussen een schuldenaar en schuldeisers voor de totale schuldenlast. Deze komt tot stand door bemiddeling van een schulddienstverlener en kan met een saneringskrediet of een schuldbemiddeling gerealiseerd worden;

  • j.

    Wgs: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • k.

    WSNP: Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.

Artikel 2 doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening

  • 1.

    Een inwoner van 18 jaar of ouder met een hoofdverblijf in de gemeente Ede komt in aanmerking voor schulddienstverlening.

  • 2.

    In bijzondere omstandigheden kan het college ook schulddienstverlening bieden aan een persoon die geen inwoner van de gemeente Ede is volgens artikel 3 lid 5 van de Wgs.

Artikel 3 aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag tot de schulddienstverlening ontstaat in het eerste gesprek met de inwoner. Dit gesprek vindt plaatst binnen vier weken nadat een inwoner:

    • a.

      zich tot het college wendt voor schulddienstverlening; of

    • b.

      het aanbod van het college tot schulddienstverlening aanvaardt na een door het college ontvangen signaal van een schuldeiser als bedoeld in artikel 3, lid 1 onderdeel b van de Wgs.

  • 2.

    Een beschikking voor de schulddienstverlening wordt afgegeven volgens de richtlijnen in artikel 4a van de Wgs. Een beschikking kan achterwege blijven als in het eerste gesprek door de inwoner wordt aangegeven af te zien van verdere schulddienstverlening.

  • 3.

    Als het college beslist om de inwoner toegang te verlenen tot schulddienstverlening, dan ondersteunt het college de inwoner bij het bereiken van duurzame financiële zelfredzaamheid.

Artikel 4 aanbod schulddienstverlening

  • 1.

    Het college verleent aan de inwoner schulddienstverlening als het college dit noodzakelijk acht. Het aanbod is van meerdere factoren afhankelijk en kan daarmee per situatie verschillen.

  • 2.

    Het aanbod kan bestaan uit de volgende producten:

    • a.

      preventie en vroegsignalering;

    • b.

      informatie en advies;

    • c.

      doorverwijzing;

    • d.

      ondersteuning bij betalingsregeling;

    • e.

      stabilisatie en duurzame financiële dienstverlening:

    • f.

      herfinanciering;

    • g.

      schuldregeling: saneringskrediet of schuldbemiddeling;

    • h.

      budgetbeheer en budgetcoaching;

    • i.

      nazorg:

  • 3.

    Het aanbod staat omschreven in het plan van aanpak en wordt uitgevoerd volgens de richtlijnen, gedragscodes en termijnen van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) en de Wgs.

Artikel 5 verplichtingen

  • 1.

    De cliënt informeert het college uit eigen beweging en/of op verzoek over alle feiten en omstandigheden die van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van de schuldregeling.

  • 2.

    De cliënt zet zich zo goed mogelijk in tijdens de aanvraagperiode en de schuldregeling. Er is sprake van geen of onvoldoende inzet als de cliënt:

    • a.

      niet verschijnt op een afspraak;

    • b.

      niet voldoet aan de identificatieplicht;

    • c.

      niet meewerkt aan de totstandkoming van het plan van aanpak of een overeenkomst in het kader van de schulddienstverlening of de juiste uitvoering van het plan van aanpak en/of een dergelijke overeenkomst;

    • d.

      niet meewerkt om, mogelijk met professionele hulp, belemmeringen aan te pakken die het verkrijgen van meer inkomsten in de weg staan;

    • e.

      agressief gedrag vertoont gericht op de medewerkers van de schulddienstverlening.

  • 3.

    Als de cliënt zich niet of in onvoldoende mate inzet, zoals omschreven in lid 1 en 2 van dit artikel, kan het college besluiten om de schulddienstverlening te weigeren of te beëindigen.

Artikel 6 aanpassen

Het college besluit of de schulddienstverlening wordt aangepast als er een wijziging is in de persoonlijke omstandigheden. Dit kan op verzoek van:

  • a.

    de cliënt;

  • b.

    de betrokken hulpverlener;

  • c.

    een betrokken derde partij of erkende hulpverlenende instantie.

Artikel 7 beëidigingsgronden

Los van de overige bepalingen in deze beleidsregel kan het college besluiten tot beëindiging van de schulddienstverlening als:

  • a.

    de schuldregeling succesvol is afgerond;

  • b.

    de cliënt zijn beschikbare afloscapaciteit niet wil gebruiken voor de aflossing van zijn schulden;

  • c.

    de cliënt onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beslissing zou hebben geleid 

  • d.

    de inkomens-, woon- of leefsituatie van de cliënt dermate onzeker is geworden, dat schulddienstverlening niet meer mogelijk is;

  • e.

    de cliënt hier zelf schriftelijk om vraagt;

  • f.

    de cliënt verhuist buiten de gemeente Ede;

  • g.

    de cliënt verhuist naar het buitenland;

  • h.

    de cliënt overlijdt;

  • i.

    de cliënt failliet wordt verklaard.

Artikel 8 herhaling

  • 1.

    Inwoners die eerder een aanbod bij schulddienstverlening hebben gehad, mogen zich opnieuw melden voor hulp bij geldzorgen of schulden. Inwoners kunnen altijd ondersteuning krijgen in de vorm van informatie en advies, budgetbeheer en/of een doorverwijzing naar een ketenpartner.

  • 2.

    Bij een herhaalde aanvraag wordt er gekeken naar de omstandigheden en de medewerking van de inwoner. Dit kan aanleiding geven tot het stellen van aanvullende voorwaarden voor het starten van een schuldregeling.

  • 3.

    Het college kan ervoor kiezen om geen schuldregeling aan te bieden als er

    • a.

      in de twee jaar voor de herhaalde hulpaanvraag:

      • i.

        een minnelijke of wettelijke schuldregeling is afgerond;

      • ii.

        een minnelijke of wettelijke schuldregeling voortijdig is beëindigd;

      • iii.

        een schuldregeling tegen het advies van de schulddienstverlening in is beëindigd.

    • b.

      in het jaar voor de herhaalde hulp:

      • i.

        de cliënt de aanvraag in de intakefase heeft ingetrokken;

      • ii.

        de cliënt in de intakefase geweigerd is;

      • iii.

        het aanbod schulddienstverlening aan de cliënt, niet zijnde een schuldregeling, beëindigd is.

  • 4.

    Het college kan ervoor kiezen om geen aanbod schulddienstverlening te doen wanneer minder dan twee jaar voorafgaande aan het verzoek een schuldregeling beëindigd is op grond van het vertonen van agressief gedrag.

Artikel 9 vroegsignalering

Het college ontvangt signalen van externe partijen over achterstallige betalingen door inwoners van Ede. De vroegsignalering van schulden wordt uitgevoerd volgens het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening.

Artikel 10 inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024’

  • 2.

    De ‘Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2020’ wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

     

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 5 maart 2024, zaaknummer 440622.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

drs. R.F.Groen MPA

secretaris

mr. L.J.Verhulst

burgemeester

Toelichting

 

Artikel 1 begripsbepalingen

Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wgs. De gemeente Ede is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). De NVVK is de branchevereniging voor schulddienstverlening, sociaal bankieren, budgetbeheer en beschermingsbewind. Bij de begrippen budgetbeheer, saneringskrediet, schulddienstverlening en schuldregeling zijn de NVVK-definities verwerkt.

 

Het verschil tussen de inwoner en de cliënt heeft met de rechtspositie van de betrokkenen te maken. ‘Inwoner’ betreft alle inwoners van de gemeente Ede. De cliënt is een inwoner die, op grond van de Wgs, een beschikking tot de schulddienstverlening heeft gekregen.

 

Artikel 2 doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening

Schulddienstverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van Ede van 18 jaar of ouder. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt daarmee niet gevoerd door de gemeente. Als jongeren onder de 18 jaar met schulden zich melden, wordt er wel een adviesgesprek gevoerd.

 

Een vreemdeling kan alleen voor schulddienstverlening in aanmerking komen als hij een ingezetene is die rechtmatig in Nederland verblijft in de zin van artikel 3 lid 4 van de Wgs.

 

Artikel 3 aanvraag

De aanvraag tot schulddienstverlening start wanneer de hulpvraag wordt uitgesproken. Hierna moet binnen acht weken een beschikking worden afgegeven in lijn met de Verordening beschikkingstermijn schulddienstverlening Ede. De hulpvraag kan zowel mondeling als schriftelijk worden geuit.

 

Er is geen beschikking nodig wanneer de cliënt afziet van verdere schulddienstverlening of als de hulpvraag geen plan van aanpak vereist. De cliënt kan voldoende geholpen zijn met een voorliggende voorziening, zoals ondersteuning door een van de maatschappelijke partners, informatie of advies of een andere doorverwijzing.

 

Het uitgangspunt van de schulddienstverlening is het streven naar duurzame financiële zelfredzaamheid, zoals genoemd in lid 3. Voor elke inwoner is het verschillend hoe dit ingevuld wordt. Het streven is dat de inwoner, waar nodig met begeleiding, op lange termijn voorzien is van voldoende inkomsten, het overzicht kan bewaren, kennis heeft over verantwoord besteden en voorbereid is op onvoorziene gebeurtenissen (volgens de Nibud-competenties financiële zelfredzaamheid). De nazorg is, waar nodig, hierop gericht.

 

Artikel 4 aanbod schulddienstverlening

In lid 1 is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent als het college dit noodzakelijk acht. Op deze manier wordt recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven.

 

Bij elke cliënt staat de Edese aanpak ten aanzien van schulddienstverlening centraal: een gerichte persoonlijke aanpak van schulddienstverlening. Het gaat om maatwerk, waarmee de inzet van producten en diensten per situatie kan verschillen. Bij de weging hiervan kijken we onder andere naar de zwaarte en/of de omvang van de schulden, persoonlijke factoren, de houding en het gedrag van de cliënt en/of eventueel eerder gebruik van schulddienstverlening. Bij het aanbod schulddienstverlening streven we naar het best passende aanbod, zowel voor de cliënt als de schuldeiser.

 

De opsomming van het aanbod in lid 2 is niet limitatief en kan uitgebreid worden met nieuw aanbod wanneer de dienstverlening hierom vraagt.

 

Artikel 5 verplichtingen

Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de cliënt zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een regeling.

 

In lid 2 sub a is de verplichting vastgelegd dat de cliënt op een oproep dient te verschijnen. De werkafspraak is gemaakt dat een cliënt twee keer schriftelijk wordt uitgenodigd. Na twee maal niet verschijnen volgt een hersteltermijn voor een derde en laatste oproep. Verschijnt de cliënt opnieuw niet of meldt zich zonder voor college geldige reden af, dan wordt de schulddienstverlening aan de cliënt beëindigd.

 

In lid 2 sub c is de verplichting vastgelegd om mee te werken aan de totstandkoming en uitvoering van het plan van aanpak of een andere overeenkomst tussen het college en de cliënt. Hieronder wordt onder andere verstaan:

  • -

    het aanleveren van juiste informatie, zoals is afgestemd met de schulddienstverlener. Dit is afhankelijk van de zelfredzaamheid van de inwoner. De inwoner kan op grond van de Wgs niet verplicht worden om een schriftelijke aanvraag in te dienen of zelf informatie aan te leveren waar de schuldhulpverlener redelijkerwijs toegang toe heeft;

  • -

    de individuele afspraken in het plan van aanpak en/of overeenkomst. Dit kunnen praktisch afspraken zijn zoals;

    • a.

      workshops bijwonen;

    • b.

      financiën/voorzieningen op orde;

    • c.

      administratie op orde;

    • d.

      op contactmomenten verschijnen;

  • -

    de inspanningsverplichting van de cliënt om alles te doen wat van hem verwacht mag worden, om zijn betaalde arbeid te behouden of, als hij niet of niet naar zijn volledige arbeidscapaciteit werkt, om betaalde arbeid te vinden en aanvaarden. Er wordt eveneens van de cliënt verwacht dat deze alles doet wat redelijkerwijs van de cliënt verwacht mag worden, om zijn inkomsten te behouden en/of te vergroten;

  • -

    open te staan voor passende hulpverlening door een erkende hulpverlenende instantie;

  • -

    geen nieuwe schulden aan te gaan.

     

In lid 2 sub e wordt over agressief gedrag gesproken. Agressie gedrag is het welbewust verbaal uiten, gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee, gericht tegen een medewerker of bestuurder van de gemeente Ede, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de publieke taak, wat resulteert of waarschijnlijk zal resulteren in een gevoel van bedreiging, materiële schade, letsel, psychische schade of de dood.

Het vertonen van agressief gedrag kan ertoe leiden dat de dienstverlening op een gewijzigde manier uitgevoerd wordt of geheel eindigt.

 

Artikel 6 aanpassen

Als er sprake is van gewijzigde persoonlijke omstandigheden kan de cliënt of derde dit kenbaar maken bij het college. Er wordt dan overwogen of de schulddienstverlening gewijzigd moet worden. Persoonlijke omstandigheden die hier in ieder geval aanleiding toe geven zijn wijzigingen van:

  • 1.

    de woon- en/of leefsituatie;

  • 2.

    inkomen/vermogen.

     

Artikel 7 beëindigingsgronden

In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd.

 

In sub g wordt de verhuizing besproken. De schuldregeling is gestart als de overeenkomsten zijn getekend en de schuldeisers zijn aangeschreven. Wanneer er sprake is van een schuldregeling kan parallel daaraan het budgetbeheer doorlopen. Wanneer er geen sprake is van een schuldregeling, maar wel van budgetbeheer, dan wordt een uitlooptermijn van 3 volledige kalendermaanden aangehouden om een warme overdracht naar de volgende gemeente te realiseren.

 

Als de cliënt naar het buitenland verhuist wordt de schulddienstverlening in principe beëindigd. Er is een mogelijkheid om de schulddienstverlening voort te zetten als de verhuizing noodzakelijk is vanwege werkzaamheden en er verder voor de voortzetting geen belemmeringen zijn.

 

Artikel 8 herhaling 

Van herhaling is sprake als de cliënt zich al eerder tot de gemeente heeft gewend voor schulddienstverlening. Als een schuldregeling niet passend is door gebrek aan medewerking, kunnen er aanvullende voorwaarden worden gesteld aan het start van een nieuw traject, zoals een langere stabilisatieperiode of aanvullend aanbod.

 

Dit artikel rust op twee uitgangspunten, namelijk dat we iedere inwoner naar duurzame financiële zelfredzaamheid willen begeleiden op een passende manier en dat we voor schuldeisers een aanvaardbare regeling opstellen. Als de cliënt zich voor afloop van de in dit artikel genoemde termijnen meldt, dan kan de toegang tot een schuldregeling worden geweigerd.

 

Het artikel betreft kan-bepalingen. In de situaties dat de persoonlijke situatie van de cliënt dermate is veranderd, een life-event heeft plaatsgevonden, of het product is veranderd, moet de cliënt wel toegelaten kunnen worden.

 

De grote beleidsvrijheid, zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke herhaling-bepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de inwoner, af te wijken van artikel 8. Uitgangspunt blijft de inhoud van artikel 8.

 

Artikel 9 vroegsignalering van schulden

Sinds 2021 is vroegsignalering een wettelijke verplichting van de gemeente. Door het bundelen van signalen over betalingsachterstanden wordt geprobeerd om schuldenproblematiek te voorkomen. De informatie wordt gebruikt om inwoners gericht te benaderen. Inwoners kunnen zo gebruikmaken van de producten die de gemeente Ede aanbiedt om de (beginnende) financiële achterstanden te verminderen.