Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024 |
Citeertitel | Beleidsregel Schulddienstverlening Ede 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-03-2024 | nieuwe regeling | 05-03-2024 | 440622 |
Het college besluit of de schulddienstverlening wordt aangepast als er een wijziging is in de persoonlijke omstandigheden. Dit kan op verzoek van:
Los van de overige bepalingen in deze beleidsregel kan het college besluiten tot beëindiging van de schulddienstverlening als:
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wgs. De gemeente Ede is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). De NVVK is de branchevereniging voor schulddienstverlening, sociaal bankieren, budgetbeheer en beschermingsbewind. Bij de begrippen budgetbeheer, saneringskrediet, schulddienstverlening en schuldregeling zijn de NVVK-definities verwerkt.
Het verschil tussen de inwoner en de cliënt heeft met de rechtspositie van de betrokkenen te maken. ‘Inwoner’ betreft alle inwoners van de gemeente Ede. De cliënt is een inwoner die, op grond van de Wgs, een beschikking tot de schulddienstverlening heeft gekregen.
Artikel 2 doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening
Schulddienstverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van Ede van 18 jaar of ouder. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt daarmee niet gevoerd door de gemeente. Als jongeren onder de 18 jaar met schulden zich melden, wordt er wel een adviesgesprek gevoerd.
Een vreemdeling kan alleen voor schulddienstverlening in aanmerking komen als hij een ingezetene is die rechtmatig in Nederland verblijft in de zin van artikel 3 lid 4 van de Wgs.
De aanvraag tot schulddienstverlening start wanneer de hulpvraag wordt uitgesproken. Hierna moet binnen acht weken een beschikking worden afgegeven in lijn met de Verordening beschikkingstermijn schulddienstverlening Ede. De hulpvraag kan zowel mondeling als schriftelijk worden geuit.
Er is geen beschikking nodig wanneer de cliënt afziet van verdere schulddienstverlening of als de hulpvraag geen plan van aanpak vereist. De cliënt kan voldoende geholpen zijn met een voorliggende voorziening, zoals ondersteuning door een van de maatschappelijke partners, informatie of advies of een andere doorverwijzing.
Het uitgangspunt van de schulddienstverlening is het streven naar duurzame financiële zelfredzaamheid, zoals genoemd in lid 3. Voor elke inwoner is het verschillend hoe dit ingevuld wordt. Het streven is dat de inwoner, waar nodig met begeleiding, op lange termijn voorzien is van voldoende inkomsten, het overzicht kan bewaren, kennis heeft over verantwoord besteden en voorbereid is op onvoorziene gebeurtenissen (volgens de Nibud-competenties financiële zelfredzaamheid). De nazorg is, waar nodig, hierop gericht.
Artikel 4 aanbod schulddienstverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent als het college dit noodzakelijk acht. Op deze manier wordt recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven.
Bij elke cliënt staat de Edese aanpak ten aanzien van schulddienstverlening centraal: een gerichte persoonlijke aanpak van schulddienstverlening. Het gaat om maatwerk, waarmee de inzet van producten en diensten per situatie kan verschillen. Bij de weging hiervan kijken we onder andere naar de zwaarte en/of de omvang van de schulden, persoonlijke factoren, de houding en het gedrag van de cliënt en/of eventueel eerder gebruik van schulddienstverlening. Bij het aanbod schulddienstverlening streven we naar het best passende aanbod, zowel voor de cliënt als de schuldeiser.
De opsomming van het aanbod in lid 2 is niet limitatief en kan uitgebreid worden met nieuw aanbod wanneer de dienstverlening hierom vraagt.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de cliënt zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een regeling.
In lid 2 sub a is de verplichting vastgelegd dat de cliënt op een oproep dient te verschijnen. De werkafspraak is gemaakt dat een cliënt twee keer schriftelijk wordt uitgenodigd. Na twee maal niet verschijnen volgt een hersteltermijn voor een derde en laatste oproep. Verschijnt de cliënt opnieuw niet of meldt zich zonder voor college geldige reden af, dan wordt de schulddienstverlening aan de cliënt beëindigd.
In lid 2 sub c is de verplichting vastgelegd om mee te werken aan de totstandkoming en uitvoering van het plan van aanpak of een andere overeenkomst tussen het college en de cliënt. Hieronder wordt onder andere verstaan:
het aanleveren van juiste informatie, zoals is afgestemd met de schulddienstverlener. Dit is afhankelijk van de zelfredzaamheid van de inwoner. De inwoner kan op grond van de Wgs niet verplicht worden om een schriftelijke aanvraag in te dienen of zelf informatie aan te leveren waar de schuldhulpverlener redelijkerwijs toegang toe heeft;
de inspanningsverplichting van de cliënt om alles te doen wat van hem verwacht mag worden, om zijn betaalde arbeid te behouden of, als hij niet of niet naar zijn volledige arbeidscapaciteit werkt, om betaalde arbeid te vinden en aanvaarden. Er wordt eveneens van de cliënt verwacht dat deze alles doet wat redelijkerwijs van de cliënt verwacht mag worden, om zijn inkomsten te behouden en/of te vergroten;
In lid 2 sub e wordt over agressief gedrag gesproken. Agressie gedrag is het welbewust verbaal uiten, gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee, gericht tegen een medewerker of bestuurder van de gemeente Ede, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de publieke taak, wat resulteert of waarschijnlijk zal resulteren in een gevoel van bedreiging, materiële schade, letsel, psychische schade of de dood.
Het vertonen van agressief gedrag kan ertoe leiden dat de dienstverlening op een gewijzigde manier uitgevoerd wordt of geheel eindigt.
Als er sprake is van gewijzigde persoonlijke omstandigheden kan de cliënt of derde dit kenbaar maken bij het college. Er wordt dan overwogen of de schulddienstverlening gewijzigd moet worden. Persoonlijke omstandigheden die hier in ieder geval aanleiding toe geven zijn wijzigingen van:
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd.
In sub g wordt de verhuizing besproken. De schuldregeling is gestart als de overeenkomsten zijn getekend en de schuldeisers zijn aangeschreven. Wanneer er sprake is van een schuldregeling kan parallel daaraan het budgetbeheer doorlopen. Wanneer er geen sprake is van een schuldregeling, maar wel van budgetbeheer, dan wordt een uitlooptermijn van 3 volledige kalendermaanden aangehouden om een warme overdracht naar de volgende gemeente te realiseren.
Als de cliënt naar het buitenland verhuist wordt de schulddienstverlening in principe beëindigd. Er is een mogelijkheid om de schulddienstverlening voort te zetten als de verhuizing noodzakelijk is vanwege werkzaamheden en er verder voor de voortzetting geen belemmeringen zijn.
Van herhaling is sprake als de cliënt zich al eerder tot de gemeente heeft gewend voor schulddienstverlening. Als een schuldregeling niet passend is door gebrek aan medewerking, kunnen er aanvullende voorwaarden worden gesteld aan het start van een nieuw traject, zoals een langere stabilisatieperiode of aanvullend aanbod.
Dit artikel rust op twee uitgangspunten, namelijk dat we iedere inwoner naar duurzame financiële zelfredzaamheid willen begeleiden op een passende manier en dat we voor schuldeisers een aanvaardbare regeling opstellen. Als de cliënt zich voor afloop van de in dit artikel genoemde termijnen meldt, dan kan de toegang tot een schuldregeling worden geweigerd.
Het artikel betreft kan-bepalingen. In de situaties dat de persoonlijke situatie van de cliënt dermate is veranderd, een life-event heeft plaatsgevonden, of het product is veranderd, moet de cliënt wel toegelaten kunnen worden.
De grote beleidsvrijheid, zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke herhaling-bepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de inwoner, af te wijken van artikel 8. Uitgangspunt blijft de inhoud van artikel 8.
Artikel 9 vroegsignalering van schulden
Sinds 2021 is vroegsignalering een wettelijke verplichting van de gemeente. Door het bundelen van signalen over betalingsachterstanden wordt geprobeerd om schuldenproblematiek te voorkomen. De informatie wordt gebruikt om inwoners gericht te benaderen. Inwoners kunnen zo gebruikmaken van de producten die de gemeente Ede aanbiedt om de (beginnende) financiële achterstanden te verminderen.