Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Concerncontrollerstatuut gemeente Maasricht 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingConcerncontrollerstatuut gemeente Maasricht 2023
CiteertitelConcerncontrollerstatuut Gemeente Maastricht 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Controllerstatuut gemeente Maastricht 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-2024nieuwe regeling

27-02-2024

gmb-2024-110580

Tekst van de regeling

Intitulé

Concerncontrollerstatuut gemeente Maasricht 2023

DE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,

 

gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d.16 januari 2024, organisatieonderdeel Financieel Beleid en Ontwikkeling, no. 2024.00104;

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    Het concerncontrollerstatuut vast te stellen.

  • 2.

    Het ‘Controllerstatuut gemeente Maastricht 2011 in te trekken.

CONCERNCONTROLLERSTATUUT GEMEENTE MAASRICHT 2023

 

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 definities

In dit statuut wordt verstaan onder:

  • a.

    Controlling: het geheel van toetsende en adviserende activiteiten en maatregelen dat is gericht op het verkrijgen van een situatie waarin:

    • 1e.

      de werking van de organisatie transparant is;

    • 2e.

      de organisatie doelgericht, doelmatig en doeltreffend werkt;

    • 3e.

      de informatievoorziening aan management en bestuur over producten, middelen, maatschappelijke effecten en werkprocessen, juist is en tijdig plaatsvindt;

    • 4e.

      risico’s inzichtelijk en aanvaardbaar zijn;

  • b.

    Audit: doorlichting op rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van een organisatieonderdeel en / of beleidsveld;

  • c.

    Administratieve organisatie: het geheel van maatregelen gericht op het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële en bedrijfsvoeringgegevens, gericht op het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen en doen functioneren en beheren van de organisatie en de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;

  • d.

    Rechtmatigheid: de overeenstemming met de geldende regels en besluiten van een (voorgenomen) handelwijze. In de juridische wereld wordt de term in de breedste zin van het woord gebruikt, terwijl de term vooral in een financiële en of materiële context wordt gebruikt op overheidsniveau. De gemeente Maastricht moet de jaarrekening financieel rechtmatig opstellen, door alleen kosten en baten op te voeren die in overeenstemming zijn met wettelijke regelingen en verordeningen.

  • e.

    Rechtmatigheidsverantwoording: het college legt verantwoording af over de naleving van de regels, die relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente.

  • f.

    Doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

  • g.

    Doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en de beoogde maatschappelijke effecten of gestelde doelen van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

  • h.

    Concerncontrol: de onafhankelijk en onpartijdig gepositioneerde afdeling binnen de gemeentelijke organisatie met een directe rapportage- en escalatielijn richting gemeentesecretaris / algemeen directeur, directieteam, College van B&W en Gemeenteraad Maastricht. Hiërarchisch is de afdeling rechtstreeks onder de gemeentesecretaris / algemeen directeur gepositioneerd zodat het zelfstandig en onafhankelijk mag opereren.

Hoofdstuk 2 Positie en bevoegdheden van de concerncontroller

Artikel 2 Functie en positionering

  • 1.

    De concerncontroller is de functionaris voor het stellen van kader met betrekking tot de controlling van de gehele gemeentelijke organisatie.

  • 2.

    De concerncontroller valt hiërarchisch rechtstreeks onder de gemeentesecretaris/ algemeen directeur.

  • 3.

    De in dit statuut omschreven bevoegdheden worden door de concerncontroller zelfstandig uitgeoefend.

  • 4.

    Het College van Burgemeester en Wethouders, of namens hen de gemeentesecretaris / algemeen directeur, zijn opdrachtgever van de concerncontroller.

  • 5.

    De concerncontroller is tevens manager van concerncontrol en stuurt vanuit die hoedanigheid de medewerkers van de afdeling concerncontrol aan.

Artikel 3 Onafhankelijkheid

  • 1.

    De concerncontroller heeft een onafhankelijke en onpartijdige positie binnen de gemeentelijke organisatie.

  • 2.

    De lijnverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris / algemeen directeur ziet op beheersmatige en P&O-aangelegenheden van de concerncontroller alsmede de beoordeling van diens functioneren waar nodig gehoord het College van Burgemeester en Wethouders.

  • 3.

    De concerncontroller stemt het afdelingsplan en het uitvoeringsprogramma af met de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

  • 4.

    De concerncontroller is verantwoordelijk en kaderstellend voor het uitvoeren van audits uit op de gebieden rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 5.

    De bevoegdheden van de concerncontroller kunnen door geen enkele functionaris worden ingeperkt.

Artikel 4 Onbevooroordeeldheid, integriteit en Gedragscode

  • 1.

    De concerncontroller is onbevooroordeeld en integer in zijn functioneren.

  • 2.

    De concerncontroller streeft de hoogste mate van objectiviteit na bij het verzamelen, evalueren en communiceren van informatie over de resultaten van het beleid en de doelmatigheid en rechtmatigheid van handelen.

  • 3.

    De concerncontroller houdt geheim al hetgeen hen in het kader van zijn functioneren als geheim is toevertrouwd, of wat daarbij als een vertrouwelijke aangelegenheid te zijner kennis is gekomen.

Artikel 5 Waarborg

De concerncontroller wordt op geen enkele wijze benadeeld als gevolg van het uitoefenen van zijn taken krachtens dit statuut.

Hoofdstuk 3 Reikwijdte van de bevoegdheden

Artikel 6 Advisering en ondersteuning

  • 1.

    De concerncontroller adviseert het College van Burgemeester en Wethouders en de directie gevraagd en ongevraagd.

  • 2.

    De concerncontroller is vaste adviseur van het directieteam en sluit aan bij de overleggen van de directie.

  • 3.

    Indien het stadsbelang dit naar zijn oordeel vereist en gehoord de directie, is de concerncontroller bevoegd zich rechtstreeks tot het College van Burgemeester en Wethouders alsook de Gemeenteraad Maastricht te richten.

  • 4.

    De concerncontroller onderhoudt contacten met de Rekenkamer Maastricht en de Gemeenteraad Maastricht met als eerste aanspreekpunt de commissie Begroting en Verantwoording.

  • 5.

    Voor zover door de accountant gekeken wordt naar het functioneren van de gehele organisatie of belangrijke aspecten daarvan is de concerncontroller vanwege zijn expertise en onafhankelijkheid naast de directie het aanspreekpunt van de accountant.

Artikel 7 Gebruik van informatiebronnen

  • 1.

    De concerncontroller is te allen tijde bevoegd om, langs hiërarchische weg of, zonodig, rechtstreeks en binnen de grenzen van de wet, informatie- en gegevensbronnen en bestanden te onderzoeken of te laten onderzoeken, processen en systemen te toetsen en te doen wat zij overigens noodzakelijk achten, teneinde zijn taken te kunnen vervullen.

  • 2.

    Medewerkers van de gemeente Maastricht zijn verplicht hieraan hun medewerking te verlenen.

Artikel 8 Relatie met afdelingen

De concerncontroller is niet in uitvoerende zin betrokken bij de planning- en control cyclus.

Artikel 9 Rechtmatigheidsverantwoording

De concerncontroller is verantwoordelijk voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 9 Ondersteuning concerncontroller

  • 1.

    De concerncontroller wordt administratief ondersteund.

  • 2.

    Aan de afdeling concerncontrol kunnen – in samenspraak met de gemeentesecretaris / algemeen directeur – (tijdelijk) medewerkers worden toegevoegd die, onder verantwoordelijkheid van de concerncontroller, meewerken bij de uitvoering van bijvoorbeeld een audit of onderzoek.

  • 3.

    Het bepaalde in dit statuut, met uitzondering van artikel 2, artikel 3, artikel 4, vierde lid, artikel 6 en artikel 8, is van overeenkomstige toepassing op de medewerkers als bedoeld in dit artikel.

Artikel 10 Rapportage

De concerncontroller rapporteert over elk onderzoek aan de opdrachtgever en voegt daarbij een voorstel voor verdere behandeling.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit statuut kan worden aangehaald als: “Concerncontrollerstatuut Gemeente Maastricht 2023”

  • 2.

    Dit statuut treedt in werking na bekendmaking ervan.

Artikel 11 Citeertitel

Het statuut wordt aangehaald als ‘Concerncontrollerstatuut Gemeente Maastricht 2023’

Aldus besloten door de Raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 27 februari 2024

De Griffier,

H.J.W. Verdellen

De Voorzitter,

W.A.G. Hillenaar