Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlemmermeer

Beleidsregels eenmalige energietoeslag gemeente Haarlemmermeer 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlemmermeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels eenmalige energietoeslag gemeente Haarlemmermeer 2023
CiteertitelBeleidsregels energietoeslag gemeente Haarlemmermeer 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-03-202401-07-2024nieuwe regeling

17-10-2023

gmb-2024-109798

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels eenmalige energietoeslag gemeente Haarlemmermeer 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer gelet op:

  • -

    afdeling 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht; en

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2023;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Haarlemmermeer 2023;

  • -

    besluit vast te stellen de Beleidsregels eenmalige energietoeslag gemeente Haarlemmermeer 2023.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Participatiewet;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

  • c.

    peildatum: voor de ambtshalve toekenning van de eenmalige energietoeslag 2023 voor de doelgroepen zoals bedoeld in artikel 4, onderdeel a, b, c en d hanteert het college de peilperiode tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023. Voor ambtshalve toekenning voor de doelgroep zoals bedoeld in artikel 5, onderdeel e en f hanteert het college het moment dat er ambtshalve het recht wordt vastgesteld. Voor individuele aanvragen hanteert het college de peilperiode tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024.

  • d.

    referteperiode: de volledige kalendermaand voorafgaand aan de peildatum bedoeld in artikel 1, onder c. Voor een ondernemer is de referteperiode het jaar 2022.

  • e.

    huishouden: de alleenstaande, alleenstaande ouder, het gezin of gezamenlijk huishouden zoals bedoeld in artikel 3 en 4 van de Participatiewet, die hun hoofdverblijf op een of hetzelfde adres hebben in de gemeente Haarlemmermeer en gebruik maken van eenzelfde energiecontract. Kamerbewoners die beschikken over een eigen energiecontract worden als apart huishouden gerekend;

  • f.

    ambtshalve toekenning: het college kent de eenmalige energietoeslag 2023 zonder aanvraag toe aan de doelgroepen beschreven in artikel 4.

  • g.

    laag inkomen: het volgens de wet in aanmerking te nemen inkomen dat niet hoger is dan 130% van de toepasselijke bijstandsnorm exclusief vakantietoeslag.

  • h.

    IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers;

  • i.

    IOAZ: Wet inkomensvoorziening ouder en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.

Artikel 2: Doelgroep en voorwaarden

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2023 van € 1.300,- kan middels ambtshalve toekenning of op aanvraag als categoriale bijzondere bijstand worden verleend aan een huishouden met een laag inkomen in de referteperiode.

  • 2.

    Er kan slechts één eenmalige energietoeslag per huishouden worden toegekend.

  • 3.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 4.

    Indien er sprake is van de kostendelersnorm, dan is de geldende bijstandsnorm van toepassing zonder rekening te houden met kostendelende medebewoners.

  • 5.

    Indien er sprake is van gebruik van de Voedselbank tijdens de referteperiode is er sprake van een laag inkomen als bedoel in artikel 1 lid g.

  • 6.

    Indien er sprake is van een inkomen uit een eigen onderneming, dan is het inkomen van de belastingaangifte 2022 van toepassing.

  • 7.

    In geval de ondernemer uitstel heeft voor de belastingaangifte 2022, dan geschiedt de toets op laag inkomen op basis van de ingediende btw-aangiften 2022.

Artikel 3. Weigeringsgronden

  • 1.

    Het college weigert de aanvraag voor de eenmalige energietoeslag weigeren als het huishouden op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft waarbij de instelling voorziet in energiekosten en deze niet worden doorberekend aan de bewoner als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

    • b.

      jonger is dan 21 jaar;

    • c.

      een dak- en thuisloze is of is ingeschreven in de Basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres dan wel het adres niet het hoofdverblijf is gebleken.

    • d.

      Een student is die in aanmerking komt voor studiefinanciering.

    • e.

      een zelfstandige ondernemer is die in de referteperiode beschikt over een inkomen boven 130% van de toepasselijke bijstandsnorm exclusief vakantietoeslag.

Artikel 4: Ambtshalve toekenning

  • 1.

    De volgende huishoudens ontvangen de eenmalige energietoeslag 2023 ambtshalve: huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en op de peildatum:

    • a.

      algemene bijstand ontvangen met uitzondering van de kostendelers;

    • b.

      periodieke bijzondere bijstand ontvangen;

    • c.

      een uitkering ontvangen op grond van de IOAW en IOAZ;

    • d.

      een uitkering ontvangen op grond van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.

    • e.

      algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet.

    • f.

      de energietoeslag 2022 rechtmatig is verstrekt en op basis van de inkomenstoets van het Inlichtingen Bureau geen belemmeringen zijn.

Artikel 5: Wijze van aanvragen

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag wordt digitaal ingediend via de website van de gemeente. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het college bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.

  • 3.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag kan worden ingediend tot en met 30 april 2024.

Artikel 6: Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden en wanneer de toepassing van de beleidsregels leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag.

Artikel 7. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 oktober 2023.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 1 juli 2024, met dien verstande dat ze blijven gelden voor tijdig ontvangen aanvragen waarop op die datum nog niet is beslist, dan wel in gevallen waarin bezwaar of beroep is aangetekend tegen de beslissing op de aanvraag, zolang die beslissing nog geen formele rechtskracht heeft verkregen.

Artikel 8. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

“Beleidsregels energietoeslag gemeente Haarlemmermeer 2023”.

Aldus vastgesteld op 17 oktober 2023.

Het college van burgemeester en wethouders,

Toelichting  

De beleidsregel energietoeslag 2023 staat niet op zichzelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 7 in.

 

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.

 

Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum of peilperiode recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toevoegen, bijvoorbeeld personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet. Voor de groep uitkeringsgerechtigden controleren wij of de personen op 1 oktober tot de doelgroep behoren of dat zij in de peilperiode van 1 januari 2023 tot en met 1 oktober minstens drie maanden tot de doelgroep hebben behoord. De ambtshalve toekenning voor huishoudens die in 2022 rechtmatig de energietoeslag hebben ontvangen wordt uitgevoerd op basis van de controle bij het Inlichtingenbureau.

 

Het is mogelijk dat een huishouden in 2023 is verhuisd naar de gemeente Haarlemmermeer. Als het huishouden al een € 500 voorschot op de energietoeslag 2023 heeft ontvangen van de voormalige gemeente, dan kent het college alleen het resterende bedrag van €800 toe in plaats van € 1.300.