Organisatie | Hoogheemraadschap van Rijnland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Reglement van orde van VV en commissies Rijnland |
Citeertitel | Reglement van orde van VV en commissies Rijnland |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikelen 15 en 17 van het Regelement van het bestuur voor het hoogheemraadschap van Rijnland
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2024 | nieuwe regeling | 06-03-2024 | 23.109588 |
De verenigde vergadering van het hoogheemraadschap van Rijnland heeft op 6 maart 2024 het Reglement van orde van VV en commissies Rijnland vastgesteld.
De verenigde vergadering van het hoogheemraadschap van Rijnland;
gelezen het voorstel van dijkgraaf en hoogheemraden van 9 januari 2024, kenmerk 23.109588;
gelet op de artikelen 15 en 17 van het Reglement van bestuur voor het Hoogheemraadschap van Rijnland;
gezien het advies van de commissie Bestuur, Organisatie en Dienstverlening;
besluit de volgende verordening vast te stellen: Reglement van orde van de verenigde vergadering en commissies van het Hoogheemraadschap van Rijnland (2024) houdende bepalingen over de vergaderingen en werkzaamheden van de verenigde vergadering en commissies (Reglement van orde van VV en commissies Rijnland)
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 4. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging VV- en commissieleden
De geloofsbrievencommissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde leden en voorgedragen commissieleden en brengt vervolgens advies uit aan de VV over de toelating van de leden en commissieleden. De geloofsbrievencommissie kan daarbij overwegingen en minderheidsstandpunten melden aan de VV.
Artikel 5. Benoeming hoogheemraden
In de periode tussen de verkiezingsuitslag en de vergadering waarin de leden van het college worden benoemd en bij een tussentijdse vacaturevervulling, besteedt de dijkgraaf aandacht aan de integriteit van de kandidaat-collegeleden. De dijkgraaf onderzoek de integriteit met inachtneming van wet- en regelgeving en de Handreiking integriteit van politieke ambtsdragers. Hij informeert de VV voorafgaand aan het onderzoek over de door hem voorgenomen procesgang. Na afloop van het onderzoek brengt de dijkgraaf daarover verslag uit aan de VV.
Hoofdstuk 2. De vergaderingen van de VV en commissies
Uit de notulen blijkt in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen leden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de dijkgraaf en de secretaris door ondertekening wordt vastgesteld.
Op voorstel van de dijkgraaf of een lid kan de VV voor daarbij te bepalen onderwerpen de spreektijd per fractie vaststellen.
Artikel 23 Inspreekrecht toehoorders
Elke inspreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De totale spreektijd voor de insprekers is maximaal dertig minuten. De dijkgraaf verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De dijkgraaf kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
De dijkgraaf geeft de leden de gelegenheid vragen van feitelijke aard te stellen aan degene die van het inspreekrecht gebruik heeft gemaakt, waarna betrokkene de vragen kan beantwoorden. Over de gestelde vragen en antwoorden wordt niet beraadslaagd. De dijkgraaf of een lid kan een voorstel doen voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.
Artikel 24. Voorstellen van orde
De dijkgraaf en de leden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De vergadering beslist hier terstond over.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de dijkgraaf tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de dijkgraaf hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De dijkgraaf kan de VV voorstellen een lid dat door zijn gedragingen de goede gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming ervan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk; zo nodig laat de dijkgraaf hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
De dijkgraaf is bevoegd sprekers en toehoorders die de orde op enigerlei wijze verstoren, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen; zo nodig laat de dijkgraaf hen verwijderen. Toehoorders, die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren, kan de dijkgraaf de toegang tot de vergadering ontzeggen voor ten hoogste drie maanden.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de vergadering tot besluitvorming overgaat, kunnen leden hun voorgenomen stemgedrag beknopt toelichten.
Artikel 30. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
De dijkgraaf verzoekt eerst de leden die voor het voorstel zijn een hand op te steken, daarna verzoekt hij de leden die tegen het voorstel zijn een hand op te steken. Wanneer de uitslag naar het oordeel van de dijkgraaf of slechts één van de leden niet duidelijk is, geschiedt alsnog hoofdelijke stemming.
Een lid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende lid heeft gestemd. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de dijkgraaf de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van de stemmen het nemen van een besluit uitgesteld tot een volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een volgende vergadering bedoeld in de vorige volzin, is het voorstel niet aangenomen.
Artikel 33. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen de twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4. Geheimhouding en besloten vergaderingen
Artikel 37. Notulen besloten vergadering
De notulen van een besloten vergadering worden zo spoedig mogelijk in een openbare vergadering vastgesteld als na raadpleging van de vergadering blijkt dat geen van de leden opmerkingen heeft. Wanneer de dijkgraaf merkt dat er wel opmerkingen zijn dan wordt het verslag in een besloten deel van die vergadering vastgesteld. Tijdens deze vergadering neemt de VV een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op de vastgestelde notulen.
Artikel 38. Opheffing geheimhouding
Als de VV op grond van artikel 35, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de VV verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Paragraaf 5. Vergaderingen van de commissies
Op de commissievergaderingen is het bepaalde in hoofdstuk 2 en hoofdstuk 3 van dit reglement van overeenkomstige toepassing, tenzij anders is bepaald en voor zover het bepaalde niet strijdig is met het adviserende karakter van de commissie. Met dien verstande dat voor dijkgraaf, secretaris, lid en vergadering telkens wordt gelezen respectievelijk commissievoorzitter, commissiesecretaris, lid van de commissie en commissievergadering.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden en instrumenten
Paragraaf 1. Voorbereiding vergadering
Leden dienen technische vragen over de geagendeerde stukken voor vergaderingen digitaal in bij de secretaris. Deze vragen zijn bedoeld om een beter beeld te krijgen van een onderwerp en hebben geen politieke lading. Beantwoording van deze vragen voorafgaand aan de vergadering heeft tot effect dat in de vergadering meer op hoofdlijnen over de voorstellen kan worden gesproken.
De technische vragen die uiterlijk dinsdag voorafgaand aan de vergadering om 9.00 uur zijn ingediend, worden zo veel als mogelijk voor de betreffende vergadering door de verantwoordelijke portefeuillehouder namens het college beantwoord. De beantwoording wordt digitaal beschikbaar gesteld bij de stukken voor de vergadering.
Paragraaf 2. Tijdens de vergadering
Artikel 43. Amendementen en subamendementen
Leden dienen een amendement of subamendement digitaal in bij de dijkgraaf vanaf het moment dat het betreffende voorstel aan de leden is bekendgemaakt. Indiening vindt plaats voor het sluiten van de beraadslaging over het voorstel. De dijkgraaf kan toestaan dat een amendement of subamendement mondeling in de vergadering wordt ingediend. In de vergadering leest het lid het dictum van het amendement of subamendement voor.
Leden dienen een motie digitaal in bij de dijkgraaf vanaf het moment dat het betreffende voorstel aan de leden is bekendgemaakt. Indiening vindt plaats voor het sluiten van de beraadslaging over het voorstel. De dijkgraaf kan toestaan dat een motie mondeling in de vergadering wordt ingediend. In de vergadering leest het lid het dictum van de motie voor.
Artikel 45. Initiatiefvoorstel
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de VV heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende commissie- en VV-vergadering geplaatst.
Voor de sluiting van de vergadering wordt gelegenheid geboden vragen te stellen over niet op de agenda voorkomende onderwerpen.
Over verzoeken die ten minste 48 uur voor aanvang van een vergadering zijn ingediend of in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, wordt tijdens de eerstvolgende vergadering bij de vaststelling van de agenda gestemd. De VV bepaalt op welk moment tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 49. Verslag en verantwoording gemeenschappelijke regelingen
Een lid of de dijkgraaf, die door de VV of het college is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht om (in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken of voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in de gemeenschappelijke regeling als bedoeld aan de orde zijn. Door de VV gewenste bespreking van dit verslag kan door de dijkgraaf verwezen worden naar de desbetreffende commissie.
Paragraaf 3. Overige instrumenten
Artikel 50. Technische sessies en het BOB-model
Kennisdeling van feitelijke en technische informatie over een specifiek onderwerp kan plaatsvinden in een technische sessie. De technische sessie is openbaar toegankelijk maar wordt niet uitgezonden. In de technische sessie wordt niet beraadslaagd en er vindt geen besluitvorming plaats. Van de technische sessie worden geen notulen opgesteld.
Uitgebreide informatieoverdracht in de beeldvormende fase voorafgaand aan besluitvorming vindt plaats in een Beeld-VV. De Beeld-VV is openbaar toegankelijk en wordt op de gebruikelijke wijze uitgezonden. Van de Beeld-VV worden notulen opgesteld. De oordeelsvormende fase middels een debat en besluitvormingsfase vinden plaats in een reguliere vergadering.