Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024
CiteertitelBesluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp gemeente Berkelland 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Uitvoeringsbesluit Wmo 2015
  2. verordening Sociaal Domein Berkelland 2024
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-202401-01-2024nieuwe regeling

27-02-2024

gmb-2024-107274

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland;

 

Gelet op het bepaalde in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, artikel 5.5.2 eerste lid en artikel 8.3.3 tiende lid van de verordening Sociaal Domein Berkelland 2024, de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024 en hun rechtsopvolgers;

 

Gelet op het wettelijk minimumloon;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024

 

Inleiding  

De regels in dit besluit vullen de wettelijke regels en de regels uit de verordening Sociaal Domein Berkelland 2024 (hierna: verordening) aan. Het zijn regels waarin bepaalde zaken uit de verordening zijn uitgewerkt en die door het college zijn vastgesteld. In onderstaande tabel is toegelicht welke type documenten er zijn, wat er in deze documenten is geregeld en wie deze documenten vaststelt.

 

Document

Wat

Vaststelling

Toelichting

Verordening Sociaal Domein Berkelland 2024

Algemeen verbindende voorschriften die gemeente en inwoner binden

Gemeenteraad

Het stellen van detailregels wordt vaak gedelegeerd aan het college

Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024

Verlengstuk van de verordening: bevat algemeen verbindende voorschriften

College

Dit zijn detailregels die gedelegeerd zijn door de gemeenteraad

Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en Jeugd Berkelland 2024

Algemene regels voor de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of uitleg van wettelijke voorschriften bij gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan. Ze binden alleen het bestuursorgaan dat de regels zelf mag stellen

College

Worden vastgesteld op basis van de eigen bevoegdheid van het college. Dit zijn geen gedelegeerde regels vanuit de gemeenteraad

Artikel 1. Begripsbepalingen

De begrippen die in dit Besluit gehanteerd worden hebben, tenzij anders aangegeven, de betekenis zoals omschreven in de Wmo 2015 en de Jeugdwet, alsmede de daarop gebaseerde gemeentelijke verordening en beleidsregels op het terrein van de Wmo en Jeugdhulp.

Artikel 2. Zorg in natura tarieven

  • 1.

    De tarieven voor Wmo integrale ondersteuning (art.3.7.2 van de verordening) en jeugdhulp (art. 4.3 van de verordening) in natura (zin) voor maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gaan uit van een taakgerichte bekostiging met ‘lumpsum financiering’, waarbij de budgetten zijn vastgesteld op basis van ingediende offertes van aanbieders. Daarmee voldoen de tarieven aan artikel 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. Uitzondering is de hoog complexe jeugdzorg met verblijf.

  • 2.

    De tarieven voor huishoudelijke ondersteuning (art. 5.2.2. van de verordening) in natura voor maatschappelijke ondersteuning zijn vaste tarieven en worden vastgesteld door middel van een objectief tariefmodel waarmee de tarieven voldoen aan de Amvb Reële kostprijs. De tarieven worden voorgelegd aan de gecontracteerde zorgaanbieders op basis van marktconsultatie, welke indien van toepassing, jaarlijks worden geïndexeerd

    Hiermee voldoen de tarieven aan artikel 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

Artikel 3. Hoogte persoonsgebonden budget of financiële tegemoetkoming maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp voor professionele hulp

Burgemeester en wethouders leggen de berekeningswijze van de budgetten voor de te verstrekken hulp-op-maat in de vorm van een persoonsgebonden budget voor maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp vast op basis van de in artikel 8.3.3 lid 4 van de verordening vastgelegde regels. De bedragen zijn opgenomen in bijlage 1.

 

Daarnaast zijn in de verordening de mogelijkheden opgenomen voor het in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming in noodzakelijke kosten.

Artikel 3.1 Vaststellen hoogte persoonsgebonden budget maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp voor niet professionele hulp, met uitzondering van logeren

Burgemeester en wethouders leggen de berekeningswijze van de budgetten voor de te verstrekken hulp-op-maat in de vorm van een persoonsgebonden budget voor maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp vast op basis van de in artikel 8.3.3 lid 5, 6 en 7 van de verordening vastgelegde regels. De bedragen zijn opgenomen in bijlage 1.

Artikel 3.2 Vergoeding logeren voor niet professionele hulp Wmo en Jeugd

Voor logeren kan een symbolische vergoeding worden toegekend van maximaal € 141,- per kalendermaand. Er kan geen vergoeding sociaal netwerk voor een etmaal of dagdeel worden verstrekt. Dit op basis van artikel 8.3.3. lid 8 van de verordening.

 

Let op! Pgb en een symbolische vergoeding kunnen op cliëntniveau niet gezamenlijk worden verstrekt. (artikel 2ab Uitvoeringsregeling Wmo 2015)

Artikel 3.3 Financiële tegemoetkomingen

In de verordening is voor een aantal zaken de mogelijkheid opgenomen om in aanmerking te komen voor een financiële tegemoetkoming in de kosten. Deze tegemoetkoming is per definitie niet kostendekkend en bedraagt voor:

  • 1.

    verhuizing en inrichtingskosten: € 2.500,00 (artikel 5.2.1. lid 2)

  • 2.

    bezoekbaar maken van de woning: € 2.500,00 (artikel 5.2.1. lid 2)

  • 3.

    sportvoorziening 1x in de 3 jaar: € 3.250,00 (artikel 3.7.6 lid 2)

Voor deze tegemoetkomingen is geen eigen bijdrage verschuldigd.

Artikel 4. Maximumhoogte pgb overige hulp-op-maat

Bij het verstrekken van hulp-op-maat wordt uitgegaan van de goedkoopst compenserende voorziening. Dit betreft altijd maatwerk.

Artikel 5. Afschrijvingstermijnen hulp-op-maat

  • 1.

    Voor een kind-, douchevoorziening en autoaanpassing geldt een technische levensduur van 5 jaar, voor trapliften geldt een technische levensduur van 10 jaar en voor overige Wmo-hulpmiddelen geldt een technische levensduur van 7 jaar. Elk hulpmiddel, dat met behulp van een persoonsgebonden budget of in natura is verstrekt, heeft een afschrijvingstermijn van respectievelijk 5, 7 of 10 jaar en dient dus in principe respectievelijk 5, 7 of 10 jaar mee te gaan. Is een hulpmiddel afgeschreven dan ontstaat niet automatisch het recht op een nieuw of gebruikt hulpmiddel. Zolang het verstrekte hulpmiddel of het via een persoonsgebonden budget aangeschafte hulpmiddel technisch nog voldoet, bestaat geen recht op vervanging van het hulpmiddel. Dit tenzij een medische noodzaak wordt aangetoond.

  • 2.

    Indien met een persoonsgebonden budget een voorziening als genoemd in de beschikking tweedehands wordt aangeschaft, dan wordt verwacht dat deze minimaal nog de in lid 1 genoemde periode meegaat. Het pgb wordt geacht te zijn verstrekt voor de duur van respectievelijk 5, 7 of 10 jaar en er bestaat geen recht op vervanging binnen deze afschrijvingstermijn.

  • 3.

    Het pgb voor het onderhoud en de service van een voorziening kan na afloop van de afschrijvingstermijn van de voorziening doorlopen indien de voorziening nog adequaat en passend is. De inwoner dient de nota(‘s) hiervan in bij de gemeente.

  • 4.

    Het is de inwoner (of de erven van de inwoner) niet toegestaan om de met een pgb aangeschafte voorziening te verkopen, zonder hiervoor toestemming te hebben van de gemeente.

Artikel 6. Berekening bijdrage in de kosten collectief vervoer van ZOOV

We hanteren 3 categorieën bij het opleggen van de jaarlijkse bijdrage in de kosten (artikel 3.7.4 lid 4 uit de verordening) voor collectief vervoer “ZOOV Op Maat”:

  • 1.

    Bestaande gebruikers: gebruikers die op de peildatum 1 januari in het systeem staan, ontvangen een nota van € 60,- om hun jaarbijdrage te voldoen;

  • 2.

    Nieuwe gebruikers: het jaarbedrag wordt berekend aan de hand van de maand waarin de toekenning wordt gestuurd; € 5,- voor iedere resterende maand van het jaar. Daarbij wordt de maand van verzending meegerekend als de beschikking vóór de 15e van de maand wordt gestuurd. De totale bijdrage wordt in één keer in rekening gebracht;

  • 3.

    Tijdelijke gebruiker: deze gebruiker betaalt afhankelijk van de duur van de indicatie een bedrag in de kosten, op basis van € 5,- per maand. Daarbij wordt de maand van verzending meegerekend als de beschikking vóór de 15e van de maand wordt gestuurd. De totale bijdrage wordt in één keer in rekening gebracht.

Restitutie bij stopzetting van de indicatie vindt niet plaats, tenzij de gebruiker is overleden. Let op! Voor minderjarigen is er geen bijdrage voor ZOOV verschuldigd.

Artikel 7. Bijdrage in de kosten voor hulp-op-maat

De omvang van de eigen bijdrage per maand wordt vastgesteld in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. In artikel 8.5 van de verordening staan een aantal vastgelegde regels over de bijdrage in de kosten. Hieronder een aanvulling daarop. In een aantal situaties hoeft iemand geen bijdrage te betalen:

  • de inwoner betaalt al een eigen bijdrage voor beschermd wonen of voor de Wet langdurige zorg;

  • voor een inwoner die de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, met uitzondering van een woningaanpassing;

  • als de gemeente, na advies van een instelling voor algemeen maatschappelijk werk, de Raad voor de Kinderbescherming of het AMHK, van oordeel is dat de verschuldigdheid van de bijdrage kan leiden tot mishandeling, verwaarlozing of ernstige schade voor de opvoeding en ontwikkeling van een minderjarige door de ouder, bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet;

  • voor voorzieningen die onder de Jeugdwet worden verstrekt.

Artikel 7.1 Bijdragen voor Beschermd Wonen

Uitzondering op de (in artikel 7 genoemde) bijdrage in de kosten is de bijdrage voor beschermd wonen. Deze wordt berekend volgens artikel 3.11 tot en met 3.19 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. Berekening van de eigen bijdrage doet het CAK op basis van het inkomen, vermogen, de leeftijd, de huishouding en de zorg.

 

Heeft de inwoner een pgb voor beschermd wonen, dan is de hoogte van de bijdrage afhankelijk van de situatie:

  • Voor een pgb Wmo beschermd wonen met vergoeding van de wooncomponent geldt een bijdrage die afhankelijk is van het inkomen of vermogen.

  • Voor een pgb Wmo beschermd wonen zonder vergoeding van de wooncomponent en Beschermd thuis geldt de bijdrage in de kosten, zoals genoemd in artikel 7.

Artikel 7.2. Bijdrage in de kosten voor een Algemene Voorziening

Ook voor een Algemene Voorziening wordt de omvang van de bijdrage in de kosten per maand vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 3 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. De inwoner betaalt de bijdrage per maand aan het Centraal Administratiekantoor (CAK). In Berkelland is de Mantelzorgregeling aangewezen als Algemene Voorziening.

Artikel 8. Mantelzorgwaardering en de hoogte van de waardering

De mantelzorgwaardering zoals opgenomen in artikel 5.5.2 van de verordening is bedoeld voor de mantelzorger(s) van de inwoner (zorgvrager) die woonachtig is in de gemeente Berkelland. De hoogte van de mantelzorgwaardering wordt jaarlijks in dit Besluit vastgesteld door het college en bedraagt in 2024 een éénmalig bedrag van € 50,00.

 

De mantelzorger kan het hele jaar deze financiële waardering aanvragen met DigiD op de website www.gemeenteberkelland.nl. Het aanvragen kan tot en met 31 december 2024. Binnen 3 weken ontvangt de aanvrager de financiële waardering op het opgegeven bankrekeningnummer.

Artikel 9. Citeertitel, inwerkingtreding, overgangsbepaling en intrekking

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2024.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

  • 3.

    Een aanvraag die de inwoner heeft ingediend vóór 1 januari 2024 en waarover de gemeente pas later een besluit neemt, handelt de gemeente af volgens het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Berkelland 2023.

  • 4.

    Met de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het Besluit maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp gemeente Berkelland 2023.

 

Aldus vastgesteld in het college op 27 februari 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland,

de secretaris,

Drs. G. Koudijs

de burgemeester,

drs. J.H.A. van Oostrum

Bijlage 1  

 

Tarieflijsten pgb Wmo en Jeugdhulp 2024 - SDA

Segment Integrale Ambulante Jeugdhulp (IAJ) - Professionele hulp

Subsegment

Dienstverlening

code

Tarief per 1-1-24

Eenheid

Behandeling

Behandeling Individueel

45P02

€ 104,40

uur

Behandeling Groep

41P02

€ 126,64

dagdeel

Generalistische GGZ

54P01

€ 103,20

uur

Specialistische GGZ

54P02

€ 117,60

uur

Ondersteuning

Ondersteuning individueel

45P01

€ 63,60

uur

Ondersteuning groep

41P01

€ 57,17

dagdeel

Logeren

44P01

€ 182,18

etmaal

Persoonlijke Verzorging

Persoonlijke verzorging

40P01

€ 73,80

uur

Vervoer

Vervoer

42P01

€ 21,99

etmaal

Segment Gezins- en woonvormen (GWV) - Professionele hulp

Subsegment

Dienstverlening

code

Eenheid

Pleegzorg

Pleegzorg

43P01

€ 52,19

etmaal

Gezinshuiszorg

Gezinshuiszorg

43P02

€ 186,58

etmaal

Verblijf Groep

Verblijf Groep

43P04

€ 256,31

etmaal

Wonen gericht op zelfstandigheid

Wonen gericht op zelfstandigheid

43P03

€ 123,13

etmaal

Segment Wmo Integrale Ondersteuning (Wmo IO) - Professionele hulp

Subsegment

Dienstverlening

code

Eenheid

Ondersteuning

Ondersteuning individueel

02P03

€ 60,00

uur

Ondersteuning groep

07P01

€ 40,83

dagdeel

Persoonlijke Verzorging

Persoonlijke verzorging

03P01

€ 57,60

uur

Vervoer

Vervoer

08P01

€ 21,99

etmaal

Segment Wmo Wonen - Professionele hulp

Subsegment

Dienstverlening

code

Eenheid

Beschermd Wonen

Beschermd Wonen inclusief wooncomponent

15P04

€ 172,76

etmaal

Beschermd Wonen exclusief wooncomponent

15P05

€ 104,91

etmaal

Beschut Wonen

Beschut wonen inclusief wooncomponent

15P02

€ 146,37

etmaal

Beschut wonen exclusief wooncomponent

15P03

€ 86,61

etmaal

Beschermd Thuis

Beschermd Thuis

15P01

€ 36,44

etmaal

Segment Wmo Logeren* - Professionele hulp

Subsegment

Dienstverlening

code

Eenheid

Logeren

Logeren (excl. Daginvulling)

04P01

€ 99,26

etmaal

Logeren (incl. Daginvulling)

04P03

€ 145,11

etmaal

Wmo Huishoudelijke Ondersteuning* - Professionele hulp

Segment / Voorziening

Dienstverlening

code

Eenheid

Huishoudelijke Ondersteuning - professioneel

Ondersteuning

01P01

€ 30,78

uur

Niet - Professionele hulp

Segment / Voorziening

Dienstverlening

code

Eenheid

Ondersteuning individueel (Jeugdhulp)

Ondersteuning

45P09

€ 18,13

uur

Ondersteuning groep (Jeugdhulp)

Ondersteuning

41P09

€ 18,13

uur

Ondersteuning individueel (Wmo)

Ondersteuning

02P09

€ 23,82

uur

Ondersteuning groep (Wmo)

Ondersteuning

07P09

€ 18,13

uur

Huishoudelijke ondersteuning (Wmo)

Ondersteuning

01P09

€ 20,39

uur

NB: deze tarieven omvatten de vergoeding voor zowel directe als in-directe cliëntgebonden tijd, zoals het voorbereiden van een activiteit, verslaglegging in het kader van een activiteit, reistijd van en naar de cliënt of hersteltijd na een intensieve behandelsessie. Hiervoor kunnen geen aparte uren gedeclareerd worden.

 

Voor het segment Wmo Wonen geldt dat de tarieven inclusief ondersteuning zijn