Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roerdalen

Archiefverordening gemeente Roerdalen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoerdalen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening gemeente Roerdalen 2024
CiteertitelArchiefverordening Gemeente Roerdalen 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Archiefverordening Roerdalen 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995
  2. artikel 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-03-202401-01-2024nieuwe regeling

29-02-2024

gmb-2024-106033

Z23-040656

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening gemeente Roerdalen 2024

De raad van de gemeente Roerdalen heeft;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 december 2023,

 

gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995 en de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Roerdalen als opdrachtgever en servicecentrum MER als opdrachtnemer

 

het volgende besluit genomen:

 

Besluit:

  • 1.

    De Archiefverordening gemeente Roerdalen 2018 in te trekken;

  • 2.

    De navolgende Archiefverordening gemeente Roerdalen 2024 vast te stellen.

Artikel 1. Zorgplicht burgemeester en wethouders

  • 1.

    Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid in zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders dragen hierbij zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.

Artikel 2. Taken gemeentearchivaris

  • 1.

    In afwijking van artikel 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995 is, onder de bevelen van burgemeester en wethouders, de gemeentearchivaris belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Archiefwet 1995 ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die zich bevinden in de archiefruimte van de gemeente Roerdalen en die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats voor blijvende bewaring.

  • 2.

    De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbescheiden van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 3.

    De gemeentearchivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief, advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbescheiden die zich bevinden in de archiefruimte/archiefbewaarplaats van de gemeente Roerdalen en niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.

Artikel 3. Verantwoording door burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders informeert de gemeenteraad tweejaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:

  • a.

    het verslag van de gemeentearchivaris (of de verslagen, als de verslaglegging neerslag krijgt in meerdere, afzonderlijke verslagen), bedoeld in artikel 2, eerste lid;

  • b.

    de op verzoek of eigen initiatief van de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen (zo die er zijn geweest in de periode waarop ook de verslaglegging betrekking heeft) en een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming;

  • c.

    als er op te lossen knelpunten zijn, zal het onder b bedoelde voorstel neerkomen op een verbeterplan, dat gepaard kan gaan met een plan van aanpak. Als er aan de te treffen maatregelen extra kosten zijn verboden, dan zullen deze meegenomen moeten worden in de begrotingscyclus. Hierdoor wordt de gemeenteraad in de gelegenheid gesteld burgemeester en wethouders te controleren ten aanzien van hun wettelijke zorgplicht. Ook wordt op deze wijze een cyclisch proces van beleidsvorming, begroting en financiering, uitvoering, controle en (financiële) verantwoording en bijstelling geborgd.

Artikel 4. Intrekking oude verordening

De Archiefverordening Roerdalen 2018, vastgesteld 1 november 2018, wordt ingetrokken.

Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening Gemeente Roerdalen 2024.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 29 februari 2024.

De gemeenteraad van Roerdalen,

De griffier,

mr. M. Heijnens-Coenjaerts

De voorzitter,

mr. M.D. de Boer-Beerta