Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiermonnikoog

Rectificatie: Verordening commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs gemeente Schiermonnikoog

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiermonnikoog
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRectificatie: Verordening commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs gemeente Schiermonnikoog
CiteertitelVerordening commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs gemeente Schiermonnikoog
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 17b van de Wet op het primair onderwijs
  3. artikel 17c van de Wet op het primair onderwijs
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-2024nieuwe regeling

20-02-2024

gmb-2024-105597

Tekst van de regeling

Intitulé

Rectificatie: Verordening commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs gemeente Schiermonnikoog

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat per abuis artikel 13 niet was opgenomen in de regeling. De oorspronkelijke publicatie is op 29 februari 2024 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2024, 91785.]

 

De raad van de gemeente Schiermonnikoog

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 november 2024;

 

gelet op: Art. 17b en 17c van de Wet op het Primair Onderwijs en Art. 84 van de Gemeentewet

 

Besluit vast te stellen:

 

De verordening commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs gemeente Schiermonnikoog

Artikel 1: begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

De commissie:

commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs:

Voorzitter:

de door de commissie uit zijn midden benoemde persoon;

Lid:

het door de gemeenteraad benoemde lid van de commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs;

De wet:

de Wet op het primair onderwijs;

Bevoegd gezag:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiermonnikoog zijnde het bestuur van het openbaar basisonderwijs in de gemeente Schiermonnikoog;

Bestuur

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiermonnikoog;

Gemeenteraad:

de gemeenteraad van Schiermonnikoog in de hoedanigheid van intern toezichthouder van het openbaar basisonderwijs;

De school:

de samenwerkingsschool voor basisonderwijs Yn de mande;

Directeur:

de gemandateerd directeur van de samenwerkingsschool voor basisonderwijs Yn de mande.

Ambtelijk medewerker:

de medewerker van de gemeente Schiermonnikoog die zich bezighoudt met onderwijs.

Artikel 2 commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs

De commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs is een commissie ter voorbereiding van de toezichthoudende taak van de gemeenteraad op het openbaar basisonderwijs zoals bepaald in de Wet op het primair onderwijs.

  • 1.

    De commissie ondersteunt en adviseert de gemeenteraad bij de uitvoering van de aan de gemeenteraad toegekende rol als intern toezichthouder op het openbaar basisonderwijs van de gemeente Schiermonnikoog. De commissie verzorgt het voorbereidende werk voor de toezichthoudende functie van de gemeenteraad en staat de gemeenteraad met raad terzijde.

Artikel 3 samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit een afvaardiging van drie leden van de gemeenteraad die door de gemeenteraad worden benoemd. De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

  • 2.

    De commissie wordt ondersteund en geadviseerd door de griffier in de rol van secretaris van de commissie.

Artikel 4 wijze van vergaderen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter het nodig acht doch tenminste drie keer per jaar.

  • 2.

    De secretaris van de commissie zorgt dat alle leden uiterlijk 10 dagen voor een vergadering een oproep vergezeld van een agenda ontvangen.

  • 3.

    De secretaris stelt in overleg met de voorzitter van de commissie de agenda voor elke vergadering op. Het bestuur wordt gevraagd om agendapunten aan te dragen.

  • 4.

    De vergadering van de commissie vindt plaats in aanwezigheid van het bestuur van het openbaar primair onderwijs en de ambtelijk medewerker. Ten minste eenmaal vergadert de commissie buiten aanwezigheid van het bestuur.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar tenzij de voorzitter beslist dat er in openbaarheid wordt vergaderd.

Artikel 5 de voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • a.

    Het leiden van de vergaderingen van de commissie. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en komt als lid van de commissie stemrecht toe;

  • b.

    Het aansturen van de leden en de secretaris van de commissie;

  • c.

    Het bewaken van de taak en werkwijze van de commissie en het bevorderen van een zorgvuldige advisering van de commissie aan de gemeenteraad;

  • d.

    Het woordvoerderschap van de commissie;

  • e.

    De voorzitter kan één of meer van deze taken mandateren aan de secretaris van de commissie, één van de leden van de commissie of aan de ambtelijk medewerker.

Artikel 6 verslaglegging

  • 1.

    Van iedere bijeenkomst van de commissie wordt door de secretaris een verslag op hoofdlijnen opgesteld.

  • 2.

    Het verslag wordt beschikbaar gesteld aan de commissie en wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 3.

    Het verslag wordt ter kennisname naar de raad gestuurd.

Artikel 7 taken van de commissie

  • 1.

    De commissie voert overleg ter voorbereiding op en advies aan de gemeenteraad over de uitvoering van de door de wet neergelegde taken voor wat betreft het intern toezicht op het openbaar primair onderwijs.

  • 2.

    De commissie ondersteunt de gemeenteraad bij zijn toezichthoudende, controlerende en adviserende rol binnen het intern toezicht op het onderwijs.

  • 3.

    De commissie geeft zodanig invulling aan zijn taak dat de leden ten opzichte van elkaar en het bestuur onafhankelijk en kritisch kunnen opereren.

  • 4.

    De commissie stelt een toezichtkader op dat ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

  • 5.

    De commissie biedt de gemeenteraad het toezichtkader ter vaststelling aan na overleg met het bestuur en de directeur van de school.

Artikel 8 uitvoering toezichthoudende rol

De commissie oefent zijn intern toezichthoudende rol, aan de hand van het Toezichtskader uit door:

  • a.

    Het voeren van overleg met het bestuur;

  • b.

    Het adviseren en informeren van de gemeenteraad;

  • c.

    Het twee keer per jaar voeren van overleg met de medezeggenschapsraad van de school;

  • d.

    Het inwinnen en beoordelen van informatie;

  • e.

    Het advies in te roepen van derden (intern of extern).

Artikel 9 overleg met bestuur

De commissie bespreekt ten minste twee keer per jaar of zoveel vaker als nodig is met het bestuur over het functioneren van de school en rapporteert hierover aan de gemeenteraad waarbij in ieder geval aandacht wordt besteed aan:

  • a.

    De behaalde resultaten in het licht van de voor dat jaar gestelde doelen en in relatie tot het jaarplan dan wel het schoolplan van de school;

  • b.

    De ontwikkelingen op korte termijn die relevant zijn voor de school;

  • c.

    De onderwijskwaliteit van de school;

  • d.

    De financiële positie van de school;

  • e.

    De naleving van de Code Goed Bestuur voor het primair onderwijs;

Artikel 10 informatievoorziening

  • 1.

    Het bestuur informeert de commissie actief, tijdig en adequaat en verschaft alle informatie die de commissie voor vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig heeft.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid van dit artikel kan de commissie het bestuur de directeur laten verzoek om aanvullende informatie voor de commissie te verstrekken.

  • 3.

    Het bestuur informeert de commissie in ieder geval over:

    • a.

      Belangrijke intern en externe ontwikkelingen in relatie tot de school;

    • b.

      Belangrijke wijzigingen op het terrein van wet- en regelgeving die directe gevolgen hebben voor de school;

    • c.

      Onderwerpen waarvan naar verwachting publiciteit in de media te verwachten is.

  • 4.

    De commissie kan desgewenst op eigen gezag en wijze informatie ophalen bij derden (externe accountant) en binnen de school (directeur, medezeggenschapsraad) . De commissie meldt het bestuur in het geval zich dit voordoet.

Artikel 11 adviseren

  • 1.

    De commissie alsmede ieder lid van de commissie afzonderlijk, kan gevraagd en ongevraagd fungeren als klankbord voor het bestuur door mee te denken en zijn kennis en expertise daartoe ter beschikking te stellen.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie treedt op als aanspreekpunt voor het bestuur en de gemeenteraad.

Artikel 12 verantwoording

  • 1.

    De commissie legt jaarlijks zoals bedoeld in de wet verantwoording af over de uitvoering van de taken en de uitoefening van de bevoegdheden van de commissie als intern toezichthoudend orgaan.

  • 2.

    De verantwoording omvat een overzicht van de uitgevoerde taken en werkzaamheden met betrekking tot die elementen van het intern toezicht zoals genoemd in dit reglement.

  • 3.

    De commissie evalueert een jaar na inwerkingtreding of de commissie genoegzaam invulling kan geven aan de toezichthoudende rol ten aanzien van het openbaar basisonderwijs.

  • 4.

    De commissie informeert de gemeenteraad over de bevindingen die voortkomen uit de evaluatie zoals genoemde in het derde lid van dit artikel.

Artikel 13: inwerkingtreding en citeerregel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als; Verordening commissie intern toezicht openbaar basisonderwijs Schiermonnikoog.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad d.d. 20 februari 2024

De griffier,

T. Toren

De voorzitter,

I. van Gent