Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoeksche Waard

Verordening op de klankbordcommissie gemeente Hoeksche Waard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoeksche Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de klankbordcommissie gemeente Hoeksche Waard
CiteertitelVerordening op de klankbordcommissie gemeente Hoeksche Waard
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 87 van de Gemeentewet
  3. artikel 88 van de Gemeentewet
  4. artikel 89 van de Gemeentewet
  5. artikel 147, tweede lid, van de Gemeentewet
  6. artikel 149 van de Gemeentewet
  7. artikel 12 van de Archiefwet 1995
  8. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  9. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
  10. artikel 10 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-03-2024nieuwe regeling

27-02-2024

gmb-2024-102237

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de klankbordcommissie gemeente Hoeksche Waard

De gemeenteraad van Hoeksche Waard,

 

gelezen de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 1 oktober 2017;

 

gelet op de artikelen 84, 87, 88, 89, 147, tweede lid, 149 van de Gemeentewet en de artikelen 12 en 15 van de Archiefwet 1995 en de artikelen 9 en 10 van het Archiefbesluit 1995;

 

b e s l u i t :

 

  • I.

    Een klankbordcommissie in te stellen.

  • II.

    Vast te stellen de verordening op de klankbordcommissie gemeente Hoeksche Waard (hierna: de commissie)

Bepalingen inzake de klankbordcommissie

Artikel 1 Taak

  • 1.

    De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek, in welk gesprek een open gedachtewisseling plaatsvindt over het functioneren van de burgemeester en de raad.

  • 2.

    Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 2 Samenstelling en toelage

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal vier door de raad aan te wijzen fractievoorzitters.

  • 2.

    Vervanging van de leden is niet toegestaan.

  • 3.

    Bij het door de raad aanwijzen van de leden van de vertrouwenscommissie op grond van de artikelen 61 en 61a van de Gemeentewet, maken de leden van de klankbordcommissie hiervan in ieder geval onderdeel uit.

  • 4.

    Indien de raad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 5.

    Artikel 3.1.2. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers is van overeenkomstige toepassing op de leden van de commissie.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie,

  • 2.

    De door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier is tevens plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 4 Vergaderingen en geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten en op alle mondelinge informatie die hierin ter kennis van de aanwezigen komt rust van rechtswege de verplichting tot geheimhouding.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 87 van de Gemeentewet, de verplichting tot geheimhouding op ten aanzien van de overige informatie die in de vergaderingen aan de orde komen.

Artikel 5 Voorbereiding en inhoud klankbordgesprek

  • 1.

    De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en aan de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

Artikel 6 Bijzondere bepalingen inzake het verslag

  • 1.

    Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het ontwerp.

  • 2.

    Het verslag wordt getekend door alle deelnemers aan het gesprek.

  • 3.

    Raadsleden kunnen het verslag inzien. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

Artikel 7 Archivering van stukken

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

  • 3.

    De leden van de klankbordcommissie zorgen dat allen informatie waarover zijzelf beschikken in het kader van de klankbordgesprekken, op een deugdelijke manier worden vernietigd.

Artikel 8 Contactpersoon

De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon

Artikel 9 Ontbinding commissie

De commissie blijft in stand voor de duur van een raadsperiode, tenzij de raad haar ontbindt.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Citeertitel en Inwerkingtreding

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de klankbordcommissie gemeente Hoeksche Waard’ en treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

  • III.

    De klankbordcommissie is samengesteld uit de volgende fractievoorzitters:

     

  • M.R.R.S. Pahladsingh, voorzitter

  • A.P. de Man

  • A.F. Vervelde-Tuk

  • G. Neele

  • IV.

    De commissaris van de Koning wordt van de beslissingen hierboven in kennis gesteld.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Hoeksche Waardgehouden op dinsdag 27 februari 2024.

de griffier,

G. de Schipper-Tinga

de voorzitter,

F.D. van Heijningen

TOELICHTING VERORDENING OP DE KLANKBORDCOMMISSIE

In dit onderdeel zijn bepalingen opgenomen ten aanzien van zaken die ten aanzien van de klankbordgesprekken van belang zijn. Het betreft de volgende punten die vervolgens nader worden toegelicht:

  • 1.

    Aantal te voeren klankbordgesprekken

  • 2.

    Periodieke terugkeer van de klankbordgesprekken

  • 3.

    Verslaglegging van de klankbordgesprekken

Taak (artikel 1)

Geadviseerd wordt in ieder geval jaarlijks het functioneren van de burgemeester te bespreken, als opmaat naar de herbenoeming. Het klankbordgesprek wint aan kracht als dit het karakter heeft van gezamenlijke reflectie op het functioneren van het bestuur en de rol van de burgemeester daarin. Vaak vindt een eerste 100-dagengesprek plaats. Het verdient overigens aanbeveling de klankbordgesprekken met de raad in de planning af te stemmen op de gesprekken die de burgemeester met de commissaris van de Koning heeft over de ontwikkelingen in het functioneren van de burgemeester.

 

Voorbereiding en inhoud klankbordgesprek (artikel 5)

Een goed klankbordgesprek valt of staat met een goede voorbereiding. De commissie bepaalt daarom de informanten en deelt dit mee aan de burgemeester.

Als vertrekpunt zijn in ieder geval relevant de profielschets bij benoeming en de wettelijke taken van de burgemeester, te weten zijn voorzitterschap van raad en college en zijn taken als eenhoofdig orgaan, in het bijzonder zijn verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. En verder zijn eventuele portefeuille als lid van het college.

Van al deze gesprekken worden verslagen opgemaakt. Die verslagen vormen de basis voor het volgende klankbordgesprek. Door ruimte voor inbreng van de kant van de burgemeester wint het gesprek aan kracht.

 

Bijzondere bepalingen inzake het verslag (artikel 6)

Het verslag kan bondig en beknopt zijn, ook puntsgewijs. Wel is van belang dat het verslag een goed beeld geeft van het gesprek en de gemaakte afspraken, zodat degenen die het volgende klankbordgesprek voeren alsmede de commissaris van de Koning zich een goed beeld daarvan kunnen vormen. Daarom is het van belang ook de sfeer te schetsen, waarin het gesprek plaatsvond. De raadsleden die niet hebben deelgenomen aan de klankbordgesprekken moeten op enig moment kennis kunnen nemen van het verslag omdat het immers een aanloop is naar besluitvorming over een aanbeveling tot herbenoeming, en het gesprek over de herbenoeming plaatsvindt tussen de commissaris en raad als geheel en niet slechts de leden van de raad die de klankbordgesprekken hebben gevoerd. Wat in het klankbordgesprek gewisseld wordt, behoort tussen de raad en de burgemeester te blijven. Dat maakt dat het verslag dat van dat gesprek gemaakt wordt niet openbaar wordt gemaakt.