Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Venlo 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Venlo 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | leerlingenvervoer |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-03-2024 | 03-10-2023 | nieuwe regeling | 03-10-2023 | 66790 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van 3 oktober 2023;
Vast te stellen de 'Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Venlo 2023'
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is vastgelegd in
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In sommige gevallen kunnen kinderen niet zelfstandig naar school. Wanneer aan bepaalde criteria wordt voldaan kunnen ouders een beroep doen op de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Venlo 2023.
In dit document staan de beleidsregels die de gemeente hanteert bij de bekostiging van het leerlingenvervoer. De beleidsregels geven aan hoe de bevoegdheden van het college binnen de regels van de verordening worden uitgevoerd. Het zijn zowel handvatten voor de uitvoering als leidraad voor de eenduidige motivering van besluiten. De beleidsregels worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en lokaal bekend gemaakt.
Beoordeeld wordt of de leerling in staat is zelfstandig naar school te fietsen of dat dit onder begeleiding mogelijk is. Ook wordt er gekeken in hoeverre de zelfredzaamheid van de leerling kan worden vergroot. Bijvoorbeeld door het leren van de verkeersregels of het oefenen met reizen.
Doel is dat de leerling zo zelfstandig mogelijk naar school reist. Hetzij lopend, op de fiets, of met het openbaar vervoer. Niet taxivervoer is het uitgangspunt, maar de eigen zelfstandigheid.
We volgen de volgende procedure:
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet op primair onderwijs, de Wet op voortgezet onderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening leerlingenvervoer gemeente Venlo.
Hoofdstuk 2. OUDERS EN VERANTWOORDELIJKHEID
Onder ouders wordt verstaan: ouders, voogden en andere wettelijke vertegenwoordigers. Ook pleegouders vallen onder het begrip ‘ouders’, zoals bedoeld in de verordening.
Bij co-ouderschap kan een leerling twee woningen hebben. De beide ouders moeten afzonderlijk, in de eigen woongemeente, een aanvraag indienen voor de dagen dat de leerling tijdens een week bij hen verblijft. Het moet gaan om vaste dagen in de week.
2.3 Verantwoordelijkheid van ouders
Het vervoer van leerlingen van huis naar school en terug en de begeleiding van de leerling in het vervoer van huis naar school en terug is een verantwoordelijkheid van de ouders. Deze verantwoordelijkheden kunnen de ouders niet op- of overdragen aan het college.
2.4 Verantwoordelijkheid Gemeente
Gemeenten zijn wettelijk verplicht een regeling (de verordening) vast te stellen op basis waarvan ouders van leerlingen - onder bepaalde voorwaarden - aanspraak kunnen maken op een bekostiging leerlingenvervoer. Het college bepaalt het recht op een bekostiging leerlingenvervoer, ouders ontvangen hiervoor een beschikking.
In de verordening staat het begrip ‘toegankelijke school’. Dit is de school waarop de leerling is aangewezen op basis van verlangende godsdienstige of levensbeschouwelijke richting dan wel een openbare school.
Wanneer ouders van mening zijn dat de dichterbij gelegen school of scholen niet toegankelijk zijn, moeten de ouders dit aantonen door een schriftelijke verklaring van die scholen, afgegeven door de directeur van de school of het samenwerkingsverband. Uit die verklaring moet blijken dat de betreffende leerling niet is toegelaten. Daarbij wordt van ouders verwacht dat ze minimaal een kennismakingsgesprek hebben gehad op de dichterbij gelegen school.
Is de stage een onderdeel van het onderwijsprogramma dan bestaat aanspraak op een bekostiging leerlingenvervoer naar het stageadres indien voldaan wordt aan de overige eisen van de verordening.
Een verzoek om bekostiging van vervoer naar een stageadres moet onderbouwd worden met een stageovereenkomst. Burgemeester en wethouders kunnen het stagecontract opvragen.
Het college hanteert de dichtstbijzijnde toegankelijke stage. Het college gaat er van uit dat scholen dit aspect mee laten wegen in de plaatsing van leerlingen en dat zij stageplekken zoveel mogelijk zoeken in de buurt van de woning van de leerling.
Het gehanteerde uitgangspunt houdt in dat het college alleen vervoer naar een stageplek buiten de gemeente bekostigt, als de school naar oordeel van het college toereikend motiveert waarom in het betreffende geval een stage binnen de gemeente niet voldoet en een stage buiten de gemeente een duidelijke meerwaarde heeft voor de leerling. De motivering dient specifiek op de betreffende leerling betrekking te hebben.
We gaan er van uit dat bij stages, ook voor een niet- arbeidsgericht uitstroomprofiel, ouders, school en het stagebedrijf eerst onderzoeken of er andere mogelijkheden van vervoer zijn dan het leerlingenvervoer. Als het stagebedrijf vervoer biedt is dat voorliggend op de bekostiging van het leerlingenvervoer.
De stagetijden moeten overeenkomen met de schooltijden zoals in de schoolgids vermeld staat. Dit om het plannen van stageritten beter mogelijk te maken.
Aangepast vervoer naar stageadressen vindt niet plaats tijdens avonduren, weekenden en schoolvakanties. Op het moment dat een school een studiedag heeft en de stage doorgang vindt, wordt vervoer geboden naar het stageadres.
3.2.2. Stage en zelfredzaamheid
Indien een leerling met een arbeidsgericht uitstroomprofiel stage gaat lopen wordt van de leerling verwacht dat de leerling zelfstandig naar arbeid reist. In overleg met de ouders en school wordt bekeken hoe de leerling zelfstandig naar stage kan reizen en welke ondersteuning hierbij nog nodig is. Doel is om uiteindelijk zelfstandig naar stage te kunnen reizen.
Als de leerling wegens een wachtlijst moet uitwijken naar een andere school wordt het vervoer bekostigd naar die school, zolang er geen plaats is op de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school. Voorwaarde is dan wel dat de leerling op de wachtlijst blijft staan. Ouders dienen hier een bewijs van te overleggen. Wordt niet aan deze voorwaarde voldaan dan vervalt het recht op bekostiging naar de verder weg gelegen school zodra de leerling normaliter geplaatst zou kunnen worden.
4.1 Structurele en tijdelijke handicap
Het college verzorgt geen vervoer vanwege tijdelijke medische redenen, bijvoorbeeld een gebroken been.
Het college is alleen verantwoordelijk voor vervoer van structureel gehandicapte leerlingen. Deze leerlingen hebben een blijvende lichamelijke, verstandelijke, zintuigelijke of psychische handicap.
Echter kan het voorkomen dat een leerling een groot gedeelte van het schooljaar geen gebruik kan maken van het openbaar vervoer vanwege herstel of revalidatie. In dat geval kan een leerling een beroep doen op het leerlingenvervoer en zal het college deze aanvraag beoordelen. Uitgangspunt:
bij een tijdelijke handicap die langer duurt dan drie maanden, bekijkt het college of de leerling in aanmerking komt voor leerlingenvervoer. Het college geeft een beschikking af voor de duur van het herstel of de revalidatie. Als de noodzaak voor het vervoer verdwijnt heeft de leerling geen recht meer op leerlingenvervoer.
Hoogbegaafdheid op zichzelf is geen handicap in de zin van de verordening, maar uiteraard kan een hoogbegaafd kind een handicap hebben in de zin van de verordening. Hoogbegaafdheid op zichzelf is dus geen grond om een bekostiging van vervoer te verstrekken naar een verder weg gelegen school voor primair onderwijs.
In geval van hoogbegaafdheid moeten ouders middels een verklaring van het schoolbestuur aantonen dat hun kind niet wordt toegelaten op de dichtstbijzijnde school.
Deeltijd hoogbegaafdheidsonderwijs, of les in een speciale klas voor hoogbegaafdheid is geen grond voor het geven van een voorziening leerlingenvervoer.
4.3 Medische behandeling en zorg
Het komt regelmatig voor dat ouders verzoeken om een bekostiging leerlingenvervoer naar instellingen waar kinderen dagbehandelingen (zorg) krijgen, al dan niet in combinatie met onderwijs.
Het leerlingenvervoer betreft slechts de bekostiging van vervoer naar en van scholen in de zin van de onderwijswetgeving. Vervoer naar zorginstellingen, medisch kinderdagverblijven en andere instellingen waar geen onderwijs wordt geboden worden hier niet toe gerekend.
Volgt een kind ook onderwijs op of nabij een zorglocatie, dan kan het kind in aanmerking komen voor bekostiging van leerlingenvervoer, indien er voor meer dan 50% van de verblijftijd onderwijs wordt genoten en aan de overige eisen van de verordening wordt voldaan. Dit dient onderbouwd te worden door middel van de passage uit het ontwikkelingsperspectief plan (OPP) van de leerling.
Hierbij geldt dat het college leerlingenvervoer aanbiedt in aansluiting op het begin en einde van de schooldag volgens de schoolgids. Krijgen kinderen voor, tijdens of na schooltijd zorg of behandelingen, dan zijn toch de schooltijden leidend voor het leerlingenvervoer.
5.1 Tijdelijk verblijf in een andere gemeente
De hoofdregel is dat daar waar de leerling feitelijk verblijft door de ouders een aanvraag ingediend moet worden. De betreffende gemeente toetst deze aanvraag aan de verordening. Burgemeester en wethouders maken echter een uitzondering wanneer het een korte periode van maximaal 6 weken betreft. Uitgangspunten:
In alle andere situaties dat een leerling tijdelijk elders verblijft geldt de hoofdregel, bijvoorbeeld bij crisisopvang. Dan is het nog niet duidelijk waar het kind daarna terecht komt. Dan moet in de gemeente waar het kind verblijft (waar de crisisopvang is) een aanvraag ingediend worden.
5.1.1. Tweede opstap- of afzetadres
Het college verstrekt alleen bekostiging van vervoer van een tweede opstap- of naar een tweede afzetadres als aan de volgende criteria wordt voldaan:
Een leerling kan twee woningen hebben in de zin van de verordening. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van co-ouderschap, waarbij de leerling zowel bij de ene als bij de andere ouder verblijft, is er sprake van twee woningen.
Om aanspraak te maken op een bekostiging van leerlingenvervoer moet iedere ouder afzonderlijk, voor de dagen dat de leerling doordeweeks bij hem/haar verblijft, een aanvraag indienen bij de gemeente waar de ouder woonachtig is. Het college toetst de aanvraag aan de eigen verordening leerlingenvervoer, waarbij onder meer wordt bekeken of er sprake is van een woning in de zin van de verordening, of de betreffende school wel de dichtstbijzijnde toegankelijke is en of voldaan is aan de afstandsgrens.
De afstand van de woning van de leerling naar school wordt gemeten langs de kortste voor de leerling voldoende begaanbare en veilige weg.
De afstand wordt gemeten met de routeplanner van de ANWB, met de optie kortste fiets route. Als de afstand tussen de woning en school korter is dan het voor de leerling geldende afstandscriterium, wordt er bij de beschikking op de aanvraag een uitdraai meegestuurd.
Als de afstand van de heenreis en de terugreis verschillend is, wordt bij het meten van de afstand uitgegaan van de gemiddelde afstand van de heenweg en de terugweg. Afronding op 1 decimaal.
Voor de beoordeling van de vraag of een leerling of een ouder zich per fiets naar school kan vervoeren gelden de volgende uitgangspunten:
Voor de beoordeling van de vraag of een leerling lopend een afstand kan afleggen gelden de volgende uitgangspunten:
6.2.1. Openbaar vervoer met eventuele begeleiding
De bekostiging van openbaar vervoer. Aan de leerling en (de eventuele) begeleider wordt een openbaar vervoerspas ter beschikking gesteld. Indien ouders de leerling zelf willen vervoeren, komen deze ouders in aanmerking voor een vergoeding. Daarbij wordt gekeken naar de goedkoopste vorm van reizen. De vergoeding wordt gebaseerd op het goedkoopste tarief voor de gemeente Venlo voor het openbaar vervoersabonnement.
6.2.2. Eigen vervoer in de vorm van auto, (brom)fiets, scooter, scootmobiel etc
Onder eigen vervoer wordt verstaan: ouders die leerlingen zelf naar school vervoeren of laten vervoeren met een eigen vervoermiddel (auto, fiets, bromfiets etc.) of een leerling die gebruikt maakt van fiets.
Ten behoeve van het stimuleren van zelfredzaamheid is eigen vervoer de aangewezen vervoersvorm, mits ouders in staat zijn eigen vervoer te organiseren en de leerling in staat is daarvan gebruik te maken.
Of van bekostiging van eigen vervoer sprake kan zijn is ter beoordeling van het college, waarbij mede bepalend is of dit vervoer voor het college de goedkopere wijze van vervoer is.
Vervoer per fiets, scooter, scootmobiel etc. Voor de bekostiging: De vergoeding is gelijk aan de tarieven die de VNG adviseert voor het betreffende schooljaar gemeten langs de kortste voor de leerling voldoende begaanbare en veilige afstand. De bedragen worden uitgekeerd voor de kilometers die de leerling aflegt.
6.2.3. Kilometervergoeding voor eigen vervoer per auto
Als het college besluit aan ouders een kilometervergoeding voor eigen vervoer per auto toe te kennen, verstrekt zij een vergoeding volgens artikel 19 van de verordening. Ook de retourreis in de ochtend en de heenreis in de middag voor de begeleider worden vergoed. Het aantal kilometers voor de autovergoeding wordt bepaald op basis van de kortste route auto via de ANWB routeplanner. Hierbij wordt uitgegaan van 200 lesdagen per schooljaar.
Opmerking 1: Twee of meer leerlingen
Indien ouders twee of meer leerlingen vervoeren die aangepast vervoer behoeven, wordt uitgegaan van de rijafstand uitgaande van de woning van de te vervoeren leerling die het verst van de school verwijderd woont. Uitgangspunt is dat de leerlingen naar dezelfde school gaan.
Indien de leerling in het eindexamenjaar zit wordt er gerekend met 160 schooldagen per schooljaar.
Hoofdstuk 7. ALGEMENE WEIGERINGSGRONDEN
Tijdens de behandeling van de aanvraag onderzoekt het college of voldaan wordt aan de criteria gesteld in de verordening én beleidsregels. Het moet gaan om reizen van en naar school.
In de volgende situaties is er geen sprake van bekostiging van leerlingenvervoer:
Ouders zijn in dergelijke situaties zelf verantwoordelijk voor het vervoer van hun kind.
Hoofdstuk 8. AANGEPAST VERVOER
Het vervoer vindt alleen plaats in aansluiting op het begin en einde van de schooldag, zoals aangegeven in de schoolgids. De leerling heeft recht op maximaal 2 vervoersbewegingen per dag. Extra ritten buiten het vaste patroon vinden alleen plaats in opdracht van het college.
Bij aangepast vervoer haalt de vervoerder de leerlingen aan de woning op. Aan de woning ophalen betekent dat de vervoerder de leerling ophaalt aan de straat bij de voordeur. Bij een flat of instelling geldt de straat bij de centrale ingang als ophaalplaats of daar waar de eerste parkeermogelijkheid is voor de taxibus. Voor alle schoollocaties geldt dat per school is bepaald waar de vervoerder de leerlingen afzet, bijvoorbeeld bij de toegang van het schoolterrein.
8.2.2. Opstap- en overstapplaatsen
Het college kan beslissen dat bij de uitvoering van het vervoer gebruik gemaakt wordt van opstap- en overstapplaatsen.
Opstapplaatsen liggen op een redelijke loopafstand van de woning en zijn bij voorkeur gelegen bij bestaande haltes of locaties die als halte kunnen worden aangemerkt. Zie hoofdstuk 6.1.2. voor de redelijke loopafstand. Ouders zijn verantwoordelijk voor de begeleiding van en naar de opstapplaats en dienen toezicht te houden op het in- en uitstappen van de leerling.
Overstapplaatsen kunnen gebruikt worden om taxiritten te combineren.
8.3 Individuele begeleiding leerling in het aangepast vervoer
Het is mogelijk dat een individuele leerling tijdens het aangepast vervoer (medische) begeleiding nodig heeft. In dat geval wordt de begeleiding door of namens de ouder verzorgd. Het college bepaalt of begeleiding ingezet mag worden. Er zal een zitplaats ter beschikking worden gesteld voor de (medische) begeleiding.
Voor de begeleiding geldt dat het ophaal/brengadres gelijk is aan het adres van de te begeleiden leerling. Na de ochtendrit en voor de middagrit wordt de begeleider niet thuisgebracht / opgehaald.
Het college kan besluiten om een voorziening te verstrekken om zelfstandig te leren reizen. Bij een dergelijk zelfredzaamheidstraject valt te denken aan een project waarin met de leerling geoefend wordt met de fiets of het openbaar vervoer te reizen. Het college bekijkt per situatie wat een passende oplossing is om de zelfredzaamheid te bevorderen.
Nadat de leerling zelfstandig heeft leren reizen met openbaar vervoer of de fiets, kan het college besluiten het recht op bekostiging leerlingenvervoer voort te zetten gedurende de resterende schoolloopbaan op de huidige school.
Indien er sprake is van een eindexamen beoordeelt het college in samenspraak met de vervoerder of de rit van school op de afwijkende tijd uitgevoerd kan worden. Indien niet mogelijk zal de leerling op de reguliere tijden vervoerd worden. Wanneer er sprake is van wachttijden in het regulier voortgezet onderwijs wordt het rooster aangehouden. Er wordt uitgegaan van het eerste tot en met het laatste lesuur op school.
Indien een school meerdere vestigingen/locaties heeft, kan het voorkomen dat er een wachttijd is. De ritten worden zo veel mogelijk gecombineerd.
8.6 Extreme weersomstandigheden
Bij extreme weersomstandigheden beslist het college in samenspraak met de vervoerder of het vervoer (al dan niet op een aangepast tijdstip) plaats moet vinden.
8.8 Aanmeldingen, afmeldingen en mutaties
Wanneer een ouder vaststelt dat een leerling als gevolg van ziekte of vanwege andere oorzaken niet vervoerd hoeft te worden, moet de ouder dit tijdig melden bij de vervoerder, telefonisch of met de ouderlogin op de website/app van de vervoerder. Betermelding (na ziekte) moet op dezelfde manier aan de vervoerder worden doorgegeven. Zonder tijdige betermelding is er geen vervoer beschikbaar. Een mutatie/afmelding geldt tot wederbericht.
De vervoerder neemt contact op met ouders / verzorgers van een leerling, waarbij de chauffeur bij de heenrit voor niets aan de deur heeft gestaan.
8.9 Thuis afzetten van de leerling
De chauffeur moet de leerling bij de terugrit aan de ouder of aan iemand anders die namens de ouder aanwezig is op het vaste afzetadres overdragen. De ouder moet er voor zorgen dat hij/zij thuis is of dat de ouder iemand in huis heeft die namens de ouder de deur opendoet en de leerling ophaalt bij de taxibus.
Hoofdstuk 9. BEGELEIDING IN HET OPENBAAR VERVOER OF BIJ HET FIETSEN
Begeleiding is primair een taak van de ouders. Als het niet mogelijk is dat ouders zelf de begeleiding uitvoeren, dienen zij zelf voor een oplossing te zorgen. Ingeval de leerling in een instelling woont blijven de ouders en de instelling verantwoordelijk voor de zorg en de daarmee samenhangende begeleiding van de leerling naar school en terug.
Als ouders en de instelling er zelf niet in slagen de begeleiding te leveren, kunnen zij daarvoor hun netwerk inschakelen, zoals bijvoorbeeld een oppas, buren, familie of vrijwilligers.
9.2 Begeleiding is onmogelijk of begeleiding leidt tot ernstige benadeling
Ouders zijn verplicht aan te tonen dat begeleiding van een leerling door henzelf of iemand uit hun netwerk onmogelijk is dan wel tot ernstige benadeling van het gezin zal leiden. Per individuele aanvraag zal het college dit beoordelen.
Van een ernstige benadeling van het gezin is naar het oordeel van het college sprake als één van de volgende situaties aanwezig is:
Het enkele feit dat ouders beiden werken, is zonder bijkomende omstandigheden die een belemmering zijn om zelf te begeleiden of anderen namens hen te laten begeleiden, geen reden om aangepast vervoer toe te kennen.
Hoofdstuk 11. ONTZEGGING AANGEPAST VERVOER
Bij onaanvaard wangedrag kan het college een leerling de toegang tot het aangepast vervoer ontzeggen. Hierbij zal de volgende procedure worden gevolgd.
Als de conclusie van het onderzoek van het college is dat het voorval is terug te voeren op de ernstige verstandelijke handicap van de leerling en dus aan de leerling niet kan worden toegerekend dan wordt met vervoerder, ouders en eventueel school een passende oplossing gezocht (bijvoorbeeld begeleiding in het aangepast vervoer, eigen vervoer).
Ad a (punt 4 en 5. schriftelijke waarschuwing):
In deze brief wordt in ieder geval meegedeeld dat, bij herhaling van het ongewenste gedrag de leerling voor een termijn van minimaal 1 week wordt uitgesloten van enige vorm van leerlingenvervoer.
Ad b (punt 4 en 5 tijdelijke uitsluiting):
Er is sprake van (herhaald) ongewenst gedrag en deze leidt tot een tijdelijke uitsluiting. De leerling wordt voor minimaal 1 week uitgesloten van enige vorm van leerlingenvervoer.
11.1.1 Herhaald ongewenst gedrag
Vindt opnieuw ongewenst gedrag plaats binnen een periode van 12 maanden na de datum van de eerste waarschuwingsbrief, dan vindt een onderzoek plaats als hierboven beschreven.
Is de conclusie van het onderzoek van het college dat het ongewenste gedrag is toe te rekenen aan de leerling, dan vindt een gesprek plaats tussen de ouders van de leerling, eventueel leerling, de gemeente en eventueel de school.
Daarna ontvangen de ouders onder verwijzing naar de eerste waarschuwingsbrief een tweede brief waarin hen wordt meegedeeld, dat de leerling voor een termijn van minimaal 1 week wordt uitgesloten van enig vorm van leerlingenvervoer.
Als de leerling zich na uitsluiting opnieuw schuldig maakt aan ongewenst gedrag, dan wordt de leerling opnieuw uitgesloten van enige vorm van leerlingenvervoer.