Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Roosendaal |
Citeertitel | Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Roosendaal |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervallen met ingang van 1 april 2024, met dien verstande dat deze beleidsregels van toepassing blijven op tijdig ontvangen aanvragen en bezwaarschriften waarop op 31 maart 2024 nog niet is beslist.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2024 | 01-01-2024 | 01-04-2024 | Nieuwe regeling | 27-02-2024 | 802114 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, titel 4.3 van de Algemene wet Bestuursrecht, artikel 35 van de Participatiewet;
vast te stellen de Beleidsregels energietoeslag 2023 van de gemeente Roosendaal.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Referteperiode: de volledige kalendermaand voorafgaand aan de maand van aanvraag.
Bij wisselende inkomsten: drie volledige kalendermaanden voorafgaand aan de maand van aanvraag.
Als de aanvraag energietoeslag wordt ingediend in het eerste kwartaal 2024 maar betrekking heeft op het kalenderjaar 2023 geldt als referteperiode:
Hoofdbewoner: degene die in een woning bewoont; eigenaar of huurder is en energielasten betaalt op basis van een leveringsovereenkomst met een energieleverancier; of diegene die op basis van een commercieel huurcontract een woning huurt, bewoont en energielasten betaalt op basis van die commerciële huurovereenkomst.
Als de aanvraag energietoeslag wordt ingediend in het eerste kwartaal 2023, respectievelijk eerste kwartaal 2024, maar betrekking heeft op de hieraan voorafgaande kalenderjaar, is voor de beoordeling van de aanvraag de woonsituatie op 1 november van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft bepalend.
De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via het daarvoor beschikbaar gestelde aanvraagformulier op de website van het Werkplein Hart van West-Brabant. In afwijking van deze digitale aanvraag is een schriftelijke aanvraag mogelijk indien naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur bijzondere omstandigheden in het individuele geval hiertoe aanleiding geven.