Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Oplegger Preventie- en handhavingsplan alcohol |
Citeertitel | Oplegger Preventie- en handhavingsplan alcohol |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 43a van de Drank- en Horecawet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2024 | nieuwe regeling | 15-02-2024 | Raad-00916/8 |
Gemeenten zijn verplicht om elke vier jaar, gelijktijdig met de nota gemeentelijk gezondheidsbeleid, een Preventie- en Handhavingsplan Alcohol vast te laten stellen door de gemeenteraad, volgens de alcoholwet in artikel 43a. Het plan moet aangeven: wat de doelstellingen zijn van het preventie- en handhavingsbeleid alcohol; welke acties worden ondernomen om alcoholgebruik, met name onder jongeren, te voorkomen; de wijze waarop het handhavingsbeleid wordt uitgevoerd en welke handhavingsacties in de door het plan bestreken periode worden ondernomen en welke resultaten in de door het plan bestreken periode minimaal behaald dienen te worden. Het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol is gevat in een oplegger omdat de uitvoering ervan is overgenomen uit reeds vastgestelde plannen.
De doelstellingen zijn overgenomen uit het Uitvoeringsprogramma 2023 van de Nota Lokaal gezondheidsbeleid (2023-2026), het beleidskader Sociaal domein ‘Gewoon meedoen’ (2022-2026), Toezicht en handhaving uitvoeringsplan (2023) en het Plan van aanpak GALA, Brede SPUK (2023-2026). Binnen deze documenten zijn de doelstellingen beschreven volgens de Alcoholwet in artikel 43a.
Wat zijn de doelstellingen van het preventie- en handhavingsbeleid alcohol?
(Vindplaats: Plan van aanpak GALA, Brede SPUK hoofdstuk 3.3 gezondheid en sociale basis p.7-9; Plan van aanpak GALA, Brede SPUK hoofdstuk 6.2 wat willen we bereiken p.18+20; Uitvoeringsprogramma 2023 van de Nota Lokaal gezondheidsbeleid hoofdstuk 4 de praktijk langs de 5 pijlers p.18, 21-22; Uitvoeringsprogramma 2023 van de Nota Lokaal gezondheidsbeleid 2.5 alcoholmatiging p.15-16; Preventie akkoord Achterhoek p.11.)
Welke acties worden ondernomen om alcoholgebruik, met name onder jongeren, te voorkomen?
(Vindplaats: Plan van aanpak GALA, Brede SPUK hoofdstuk 6.2 wat willen we bereiken p.18+20; het Uitvoeringsprogramma 2023 van de Nota Lokaal gezondheidsbeleid 2.5 alcoholmatiging p.15-16)
De volgende acties staan gepland vanaf 2023 t/m 2026:
De wijze waarop het handhavingsbeleid wordt uitgevoerd en welke handhavingsacties in de door het plan bestreken periode worden ondernomen?
(Vindplaats: Toezicht en handhaving uitvoeringsplan hoofdstuk 3.9 alcohol en drugs p.19; p.23)
Doelstelling ➔ Inwoners, en in het bijzonder jeugd bewust maken van de risico’s, behouden van een veilige leefomgeving. Wij controleren op basis van de Alcoholwet en kunnen wij handhavend
optreden tegen o.a. weder verstrekking. Wij werken samen met Halt (jeugd) en Iriszorg ((jong)volwassenen. In bepaalde casussen is het effectiever om op deze wijze handhavend op te treden in plaats van het opmaken van een proces verbaal. Het gaat om het bereiken van het juiste doel en dat is het effect van alcohol en drugs onder de aandacht te brengen van de jongeren. Op deze manier leveren wij een bijdrage bij het voorkomen, bestrijden en bestraffen van (jeugd)criminaliteit of zorg op andere gebieden.
Doelstelling ➔ Zoveel als mogelijk voorkomen dat er alcoholhoudende drank wordt verstrekt dan wel verkocht aan minderjarigen.
Voor verkoop en/of verstrekken van alcoholhoudende drank in een slijterij, horecabedrijf, sportkantine, verenigingslokaal of bedrijfsrestaurant is een alcoholvergunning vereist. Cafetaria’s en levensmiddelenbedrijven (bijvoorbeeld supermarkten) hoeven geen vergunning te hebben om alcoholhoudende drank te verkopen. Zij mogen alleen zwak alcoholhoudende drank verkopen en thuis consumeren zoals bier en wijn.
Aan een alcoholvergunning zijn voorwaarden en voorschriften verbonden, conform de Alcoholwet.
Wij voeren per jaar verschillende controles uit bij horecabedrijven. Deze controles zijn gericht op: inrichtingseisen, oplevering, vergunning, leeftijdsgrenzen, verantwoord alcoholgebruik en klachtmeldingen. Om te bepalen welke horecabedrijven extra gecontroleerd moeten worden, wordt gebruik gemaakt van risico gestuurd toezicht. Bedrijven die het goed doen (weinig klachten etc.) worden minder gecontroleerd (of niet gecontroleerd) dan die waarover wij vaker meldingen ontvangen.
In onze gemeente hebben wij zo’n 150 (para)commerciële horecabedrijven. Wij zullen in 2023 en 2024 steekproefsgewijs controles uitoefenen bij (para)commerciële horecabedrijven. Ons streven is om per jaar 15 controles uit te voeren.
Welke resultaten in de door het plan bestreken periode minimaal behaald dienen te worden?
(Vindplaats: Plan van aanpak GALA, Brede SPUK hoofdstuk 10 bewaken en voortang, p.26; het Uitvoeringsprogramma 2023 van de Nota Lokaal gezondheidsbeleid 2.5 alcoholmatiging p.15-16)
Elk kwartaal volgen we het proces en de resultaten per doel. We doen dit door middel van de interne Monitor. In deze interne Monitor worden indicatoren opgenomen uit de jaarplanning.
We monitoren ook tijdens en aan het einde van de looptijd van deze nota of er door meer inwoners gezonde keuzes zijn gemaakt. We gaan hiervoor na of er een positiever beeld dan het huidige beeld ontstaat. We doen dit aan de hand van de verschillende Gezondheidsmonitors van de GGD NOG.
Daarnaast gaan we tweejaarlijks in gesprek met groepen inwoners om hun persoonlijke verhalen te horen. Daarmee kunnen persoonlijke ervaringen van inwoners ook duiding geven aan de cijfers van de GGD Gezondheidsmonitors.
Aan de hand van jaarlijkse evaluaties, vindt de opzet van de begroting voor het komende jaar plaats. De uitgaven en de begroting worden op regelmatige basis, gemonitord.
De ontvangen rijksmiddelen zullen wij in onze begroting o.b.v. de toekenningsbeschikking verdelen over de diverse onderdelen van de Brede SPUK (alle programma’s opgenomen als aparte deelprojecten). Het is de bedoeling dat hier via factuurafhandeling de bijbehorende kosten tegenover komen te staan, zodat we einde jaar goed inzichtelijk hebben wat op welk onderdeel is uitgegeven.