Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Heerenveen |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Heerenveen 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | In het kader van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Heerenveen, als ook de toevoeging van het gebied van de grenscorrectie met de gemeente Skarsterlân per 1 januari 2014 wordt deze regeling geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerenveen. 15 financiele verordeningen 2012 - raadsbesluit.pdf 15 financiele verordeningen 2012 - raadsvoorstel.pdf |
In het kader van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Heerenveen, als ook de toevoeging van het gebied van de grenscorrectie met de gemeente Skarsterlân per 1 januari 2014 wordt deze regeling geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerenveen.
Gemeentewet, art. 213
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2012 | 03-03-2015 | gewijzigde regeling | 06-02-2012 Digitaal gemeenteblad Heerenveen, 10-01-2013 Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 21-3-2012 | GF13.20090 GF12.20002 |
01-01-2006 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 08-01-2007 Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 22-12-2010 | Voorstel B&W 14-11-2006 |
De raad van de gemeente Heerenveen,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2011;
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;
vast te stellen de “Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Heerenveen”.
In deze verordening wordt verstaan onder:
de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
Artikel 2a Protocol accountantscontrole
Voorafgaande aan de accountantscontrole van de jaarrekening legt de raad in een “controleprotocol” vast wat de reikwijdte van het interne rechtmatigheidtraject is en wat de rol van de accountant ten aanzien van rechtmatigheid is.
In het protocol bedoeld in het eerste lid wordt in ieder geval ingegaan op de regelgeving die in het kader van het rechtmatigheidtraject in beschouwing moet worden genomen (het normenkader);
- de rechtmatigheidscriteria die in beschouwing worden genomen;
- de aspecten die binnen het voorwaardencriterium in beschouwing worden genomen;
- de goedkeuringstoleranties die worden gehanteerd;
- de rapporteringstoletranties die worden gehanteerd;
- de looptijd van het controleprotocol;
- de eventuele posten van de jaarrekening, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor dat alle organisatieonderdelen van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern-)controller en het hoofd financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2012, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening van het verslagjaar 2012 en later. Alsdan vervalt de “Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Heerenveen”, vastgesteld bij raadsbesluit van 8 januari 2007.
In het kader van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Boarnsterhim en de gemeente Heerenveen, als ook de toevoeging van het gebied van de grenscorrectie met de gemeente Skarsterlân per 1 januari 2014 wordt deze regeling geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Heerenveen.