Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Regeling Cameratoezicht Gemeentelijke Locaties Gemeente Maastricht 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Cameratoezicht Gemeentelijke Locaties Gemeente Maastricht 2024
CiteertitelRegeling Cameratoezicht Gemeentelijke Locaties Gemeente Maastricht 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Privacyreglement voor het gebruik van camera ten behoeve van toezicht en bewaking van gemeentelijke gebouwen en terreinen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-02-2024nieuwe regeling

06-02-2024

gmb-2024-86342

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Cameratoezicht Gemeentelijke Locaties Gemeente Maastricht 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht,

 

Gelet op:

  • het voorstel, d.d. 11 januari 2024;

  • het bepaalde in de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • het bepaalde in artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet;

  • de door de ondernemingsraad verleende instemming d.d. 14 december 2023

Besluiten vast te stellen de navolgende regeling:

 

Regeling Cameratoezicht Gemeentelijke Locaties Gemeente Maastricht 2024

 

HOOFDSTUK 1. BEGRIPSBEPALINGEN, REIKWIJDTE EN DOELEINDEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Gemeentelijke locatie: een gebouw of terrein dat in eigendom is van of wordt gehuurd door de gemeente Maastricht dat (deels) toegankelijk is voor het publiek en ook dient als werkplek voor Werknemers van de gemeente Maastricht;

  • b.

    Camerasysteem: het geheel van camera’s (video managementsysteem) dat is geplaatst in, of gericht op, de voor publiek en/of Werknemers toegankelijke ruimte in en op Gemeentelijke locaties. De camera’s functioneren in een gemeentelijk netwerk met centrale bediening;

  • c.

    Cameratoezicht: het houden van toezicht op een Gemeentelijke locatie met behulp van het Camerasysteem waarbij ook beeldopnamen worden vastgelegd;

  • d.

    Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG); verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Europese Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

  • e.

    Persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon in de zin van artikel 4 onder 1 van de AVG;

  • f.

    Verwerking van persoonsgegevens: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 4 lid 2 AVG waaronder het vastleggen en verzamelen van beeldopnamen met het camerasysteem en het bewaren daarvan op een afzonderlijk opslagmedium;

  • g.

    Bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 4 lid 6 van de AVG;

  • h.

    Verwerkingsverantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • i.

    Betrokkene: de natuurlijke persoon op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

  • j.

    Werkgever: de Gemeente Maastricht;

  • k.

    Werknemer: de functionaris die in of op de betreffende Gemeentelijke locatie aanwezig is voor de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en die aan te merken is als:

    • 1.

      Werknemer in de zin van de Ambtenarenwet 2017, zijnde een ambtenaar in dienst van de werkgever op grond van een arbeidsovereenkomst naar Nederlands recht;

    • 2.

      degene die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de Werkgever verricht, anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst met de Werkgever;

  • l.

    Beheerder: de functionaris(en) die namens de Verwerkingsverantwoordelijke is/zijn belast met de dagelijkse zorg voor de Verwerking van persoonsgegevens welke zijn vastgelegd door het Camerasysteem;

  • m.

    Incident: een ongeval, strafbaar feit of andere overlast gevende gedraging of gebeurtenis die een gevaar of dreigend gevaar vormt voor gezondheid of veiligheid van personen of voor de veiligheid van de gemeentelijke eigendommen;

  • n.

    Strafbaar feit: een gedraging die volgens de wet niet is toegestaan en waarop in het Wetboek van Strafrecht of de van toepassing zijnde bijzondere wet (bijvoorbeeld de Opiumwet) straf is gesteld;

  • o.

    Plichtsverzuim: het door een Werknemer bewust niet nakomen van de uit zijn functie voortvloeiende verplichtingen en/of het doen of nalaten wat een goed Werknemer in gelijke omstandigheden behoort te doen of na te laten;

  • p.

    Veiligstellen Camerabeelden: Het bewaren van camerabeelden voor een periode die langer is dan de in artikel 8 lid 1 van deze regeling vastgestelde bewaartermijn.

  • q.

    Regeling: Regeling cameratoezicht gemeentelijke locaties gemeente Maastricht 2024.

Artikel 2. Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op de Verwerking van persoonsgegevens door de Verwerkingsverantwoordelijke met behulp van het Camerasysteem in en op de Gemeentelijke locaties, voor de doeleinden opgenomen in artikel 3.

Artikel 3. Doeleinden

  • 1.

    De Verwerking van Persoonsgegevens door het Camerasysteem vindt plaats voor de volgende doeleinden:

    • a.

      de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen in en om de Gemeentelijke locaties;

    • b.

      de bescherming van de op en in de Gemeentelijke locaties aanwezige goederen waaronder de Gemeentelijke locaties zelf;

    • c.

      het voorkomen en onderzoeken van Incidenten;

    • d.

      het onderzoeken van vermoedens van Plichtsverzuim en/of het plegen van Strafbare feiten;

    • e.

      toezicht houden op het gebruik en de werking van de toegangsdeuren en slagbomen in en op de Gemeentelijke locaties.

  • 2.

    Met uitzondering van het gestelde in sub c en d van het vorige lid mogen de met het Camerasysteem verwerkte Persoonsgegevens niet worden gebruikt om het functioneren van de Werknemers te beoordelen.

Artikel 4. Te verwerken persoonsgegevens

  • 1.

    Het Cameratoezicht dat met behulp van het Camerasysteem wordt uitgevoerd, bestaat uit het digitaal vastleggen van statische en/of dynamische beeldopnamen en het op het moment van de opname direct uitkijken van de beelden door de hiertoe door de Werkgever aangewezen Werknemers.

  • 2.

    De gegevens die bij het Cameratoezicht, zoals bedoeld in de vorige bepaling, worden verwerkt zijn:

    • a.

      beeldopnamen in, op en aan de buitenzijden van Gemeentelijke Locaties waarop personen herkenbaar in beeld komen;

    • b.

      datum en tijdstip van de beeldopnamen;

    • c.

      Gemeentelijke locatie waar de beeldopnamen zijn gemaakt.

  • 3.

    Er worden geen geluidsopnamen gemaakt.

HOOFDSTUK 2. VERANTWOORDELIJKHEDEN EN TOEGANG TOT CAMERABEELDEN

Artikel 5. Verantwoordelijkheden

  • 1.

    De Verwerkingsverantwoordelijke is er voor verantwoordelijk dat de Verwerking van persoonsgegevens met het Camerasysteem rechtmatig en transparant is en ook verder voldoet aan de vereisten van de AVG en andere toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van persoonsgegevens.

  • 2.

    Door de Werkgever worden passende technische- en organisatorische maatregelen getroffen om Persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

  • 3.

    Door de Werkgever worden één of meer Werknemers aangewezen die belast zijn met het beheer van het Camerasysteem en het Veiligstellen van camerabeelden. Deze Werknemers zijn verplicht de voor deze werkzaamheden te verwerken Persoonsgegevens geheim te houden, behalve indien een wettelijk voorschrift hun verplicht deze persoonsgegevens te verstrekken, of als dit voortvloeit uit hun taak.

Artikel 6. Toegang tot de camerabeelden

  • 1.

    De onderstaande Werknemers hebben of kunnen toegang krijgen tot de camerabeelden:

    • a.

      de Beheerders zoals bedoeld in artikel 5 lid 3.

    • b.

      de Werknemers die de camerabeelden van diverse Gemeentelijke locaties, op het moment van de opname direct dienen uit te kijken via het Camerasysteem.

    • c.

      De Werknemers die een hiertoe door de Werkgever aangewezen functie vervullen, kunnen de beelden inzien voor de doelen opgenomen in artikel 3 lid 1 en onder de voorwaarden zoals bedoeld in artikel 9 lid 1. Een overzicht van de aangewezen functies is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.

  • 2.

    Het inzien van de camerabeelden voor de in artikel 3 lid 1genoemde doelen dient binnen de in artikel 8 lid 1 genoemde termijn te gebeuren.

  • 3.

    Het inzien van de camerabeelden gebeurt in aanwezigheid van een Beheerder.

Hoofdstuk 3. Bewaartermijnen en inzien en Veiligstellen en verstrekken van Camerabeelden

Artikel 8. Bewaartermijnen

  • 1.

    De met het Camerasysteem gemaakte beeldopnamen worden maximaal vier weken bewaard.

  • 2.

    De verwijdering van de camerabeelden en dus ook de hierop aanwezige persoonsgegevens geschiedt automatisch doordat er na vier weken nieuwe beeldopnamen worden gemaakt waarbij de oude camerabeelden worden overschreven.

  • 3.

    In afwijking van lid 1 kunnen camerabeelden worden Veiliggesteld als aan de eisen die zijn opgenomen in artikel 10 wordt voldaan.

  • 4.

    Conform het gestelde in artikel 5 zorgt de Verwerkingsverantwoordelijke ervoor dat er dusdanige technische en organisatorische maatregelen worden getroffen dat het onbedoeld tenietgaan, veranderen of het in strijd met deze regeling verspreiden van de camerabeelden redelijkerwijs wordt uitgesloten.

Artikel 9. Inzien van de camerabeelden

  • 1.

    De op grond van artikel 6 sub c aangewezen Werknemers kunnen, binnen de in het vorige artikel 7 genoemde termijn van 4 weken, bij de Beheerder een schriftelijk verzoek (waaronder email) indienen om camerabeelden in te zien onder vermelding van de Gemeentelijke locatie, datum en bij benadering het tijdstip van de te bekijken camerabeelden.

  • 2.

    Verzoeken om camerabeelden in te zien worden geregistreerd en gedurdende 24 maanden bewaard.

Artikel 10. Het Veiligstellen van camerabeelden

  • 1.

    Indien de aangewezen Werknemers camerabeelden willen laten Veiligstellen ten behoeve van nader onderzoek op grond van artikel 3 sub c en d, dienen zij hiertoe een verzoek in bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Dit verzoek dient aan de volgende voorwaarden te voldoen:

    • a.

      er wordt gemotiveerd waarom de betreffende camerabeelden noodzakelijk zijn voor het uit te voeren onderzoeken en waarom dit onderzoek niet kan worden uitgevoerd op een wijze die minder ingrijpt in de persoonlijke levenssfeer van de Betrokkenen;

    • b.

      de Betrokkenen zijn, overeenkomstig artikel 12 geïnformeerd over het feit dat er gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht en weten of hadden kunnen weten dat hun gegevens voor het doel van het nader onderzoek kunnen worden verwerkt;

    • c.

      Het verzoek bevat de datum en het tijdstip van de Veilig te stellen camerabeelden. Deze camerabeelden betreffen, voor zover mogelijk, uitsneden waarop Betrokkenen die geen deel uitmaken van het onderwerp van onderzoek niet herkenbaar in beeld zijn.

  • 2.

    De Veilig te stellen camerabeelden mogen uitsluitend worden verwerkt ten behoeve van het in dit artikel genoemde onderzoek, de daarop te baseren oordeelsvorming en een daaruit voortvloeiende juridische procedure.

Artikel 11. Verstrekken van camerabeelden

  • 1.

    Camerabeelden worden verstrekt aan de politie of het Openbaar Ministerie indien deze instanties daartoe een vordering doen onder verwijzing naar de wettelijke grondslag voor deze vordering.

  • 2.

    Camerabeelden kunnen worden gedeeld met de politie indien er bij het inzien van deze beelden, een Incident is geconstateerd dat betrekking heeft op een mogelijk Strafbaar feit, waarvan door de Verwerkingsverantwoordelijke aangifte wordt gedaan.

Hoofdstuk 4. Rechten van de Betrokkenen

Artikel 12. Het recht op informatie

  • 1.

    Betrokkenen die een Gemeentelijke locatie bezoeken of aldaar werkzaam zijn, worden bij het betreden van deze locatie geïnformeerd over het feit dat er Cameratoezicht is en wat de doeleinden van dit Cameratoezicht zijn.

  • 2.

    Werknemers ontvangen bovendien, bij aanvang van hun dienstverband of opdracht, een kopie van deze regeling. Dit kan een digitale kopie zijn.

  • 3.

    Deze regeling is te allen tijde voor iedereen toegankelijk op de website van de gemeente Maastricht, het gemeentelijke intranet en het Personeelshandboek Gemeente Maastricht.

Artikel 13. Overige rechten van de Betrokkenen

  • 1.

    Een Betrokkene heeft overeenkomstig artikel 15 AVG het recht een verzoek in te dienen om de Persoonsgegevens die over hem worden verwerkt, in te zien.

  • 2.

    De betrokkene kan uitsluitend de beelden inzien die hem of haar zelf betreffen.

  • 3.

    Een verzoek om inzage schort de termijn, zoals bedoeld in artikel 8, op voor de duur van de behandeling van het verzoek.

  • 4.

    De Betrokkene die inzage heeft gehad in de over hem verwerkte Persoonsgegevens kan de Verwerkingsverantwoordelijke overeenkomstig artikel 17 en 18 AVG verzoeken deze gegevens te verwijderen of af te schermen indien deze in strijd met een wettelijk voorschrift, waaronder deze regeling, worden verwerkt.

  • 5.

    Het in lid 1,2 en 3 genoemde is eveneens van toepassing op de wettelijke vertegenwoordiger van betrokkene en of de door deze laatstgenoemde gemachtigde.

  • 6.

    De Verwerkingsverantwoordelijke bericht de verzoeker binnen vier weken na ontvangst van het in het vierde lid genoemde verzoek schriftelijk of dan wel in hoeverre hij daaraan voldoet. Een weigering is met redenen omkleed.

  • 7.

    De Verwerkingsverantwoordelijke draagt er zorg voor dat een besluit tot, verwijdering of afscherming zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.

Hoofdstuk 5. Tijdelijk Heimelijk Cameratoezicht

Artikel 14 Tijdelijk heimelijk cameratoezicht

  • 1.

    Met uitzondering van het bepaalde in lid 2 wordt er geen gebruik gemaakt van heimelijk cameratoezicht.

  • 2.

    In afwijking van het gestelde in deze regeling kan er tijdelijk, voor de duur van een vooraf vastgestelde periode, gebruik worden gemaakt van cameratoezicht op een deel van een Gemeentelijke locatie die niet toegankelijk is voor publiek zonder dat de betrokkenen hierover zijn geïnformeerd. Hiertoe dient aan de onderstaande voorwaarden te zijn voldaan;

    • a.

      Er is een redelijke verdenking dat één of meer Werknemer(s) een Strafbaar feit pleegt (plegen) en daarmee een zwaarwegend belang voor de Werkgever bij het onderzoek;

    • b.

      Het Cameratoezicht is noodzakelijk is omdat het de Werkgever ondanks diverse inspanningen niet lukt om een einde te maken aan het vermoedelijke Strafbare feit en het niet mogelijk is om onderzoek uit te voeren op een wijze die minder inbreuk maakt op de privacy van de betrokken Werknemer(s);

    • c.

      Het Cameratoezicht wordt ingezet op een wijze die een zo gering mogelijke inbreuk maakt op de privacy van de betrokken Werknemer en de eventuele andere Betrokkenen die op de camerabeelden herkenbaar zijn;

    • d.

      De inzet van heimelijk cameratoezicht en de bijkomende inbreuk op de privacy van een betrokkene dient in verhouding te staan tot het doel van het uit te voeren onderzoek

    • e.

      Er zijn redenen om aan te nemen dat het vooraf informeren van de Werknemer (s) over de inzet van cameratoezicht, het onderzoek zal belemmeren dan wel onmogelijk maken.

  • 3.

    Een onderzoek zoals bedoeld in lid 1 kan alleen plaatsvinden met de schriftelijke toestemming van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 4.

    In de in lid 3 genoemde toestemming is vastgelegd gedurende welke periode het cameratoezicht plaatsvindt en wordt gemotiveerd waarom aan de in lid 1 genoemde voorwaarden is voldaan.

  • 5.

    De Werknemer en eventuele andere Betrokkenen worden na beëindiging van het heimelijk cameratoezicht geïnformeerd over het gebruik van heimelijk cameratoezicht, ook als dit niet tot vervolgprocedures leidt. Tevens wordt hun meegedeeld dat zij het recht hebben om de betreffende camerabeelden in te zien voor zover hiermee de privacy van andere Betrokkenen die op deze beelden staan niet onevenredig wordt geschaad.

  • 6.

    Het bepaalde in deze regeling is voor het overige zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 6. Overige bepalingen

Artikel 15. Onvoorziene omstandigheden

In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van deze regeling, beslist de gemeentesecretaris/algemeen directeur met in achtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

Artikel 16. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. Het Privacyreglement voor het gebruik van camera ten behoeve van toezicht en bewaking van gemeentelijke gebouwen en terreinen wordt per gelijke datum ingetrokken.

  • 2.

    De regeling kan worden aangehaald als Regeling cameratoezicht gemeentelijke locaties gemeente Maastricht.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 6 februari 2024

De Secretaris,

G.J.C. Kusters

De Burgemeester,

W.A.G. Hillenaar

Bijlage 1  

 

Aangewezen functies

(Artikel 6 lid 1 sub c)

 

  • o

    Leden directieteam

  • o

    (team)Managers; voor zover de camerabeelden betrekking hebben op Gemeentelijke locaties en/of werknemers waarvoor zij verantwoordelijk zijn, dan wel als vervanger tijdelijk verantwoordelijk voor zijn

  • o

    (team)Manager HRM

  • o

    Arbocoördinator

  • o

    Adviseur arbeidsvoorwaarden- en rechtspositie

  • o

    Integriteitscoördinator

  • o

    Coördinator integrale veiligheid

  • o

    Functionaris Gegevensbescherming; indien nadere advisering over de inzage in en/of het (verder) verwerken van de camerabeelden wenselijk is gelet op de geldende wet-en regelgeving op het gebied van de privacybescherming.

 

Toelichting bij Regeling cameratoezicht gemeentelijke locaties gemeente Maastricht 2024

Inleiding

 

De gemeente Maastricht maakt al vele jaren gebruik van cameratoezicht als één van de manieren om de gemeentelijke locaties zoals bijvoorbeeld Mosa Forum en de milieuparken. te beveiligen. Cameratoezicht wordt gedurende de openingstijden van deze locaties vooral ingezet voor de bescherming van de fysieke veiligheid van de bezoekers, werknemers en bestuurders bij deze locaties en helpt onze organisatie bij het ontdekken van en tijdig reageren op incidenten. Daarnaast helpt de inzet van cameratoezicht, met name in de avond- en nachtelijke uren, bij het beveiligen van de gemeentelijke eigendommen.

 

Om de inzet van Cameratoezicht en het gebruik van de gemaakte camerabeelden op een goede wijze te regelen is de Regeling cameratoezicht gemeentelijke locaties gemeente Maastricht en deze bijbehorende toelichting vastgesteld.

In deze regeling is vastgelegd voor welke doelen gebruik kan worden gemaakt van cameratoezicht en aan welke regels/wetten de inzet van cameratoezicht en het gebruik van de camerabeelden dient te voldoen. De belangrijkste wettelijke voorschriften zijn opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Dit betekent dat het gebruik (de AVG noemt dit verwerken) van persoonsgegevens alleen is toegestaan als hierop één van de grondslagen uit artikel 6 AVG van toepassing is. De grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens bij cameratoezicht is het gerechtvaardigd belang van een organisatie/werkgever om haar werknemers, bezoekers en bezittingen te beschermen en om ongevallen, strafbare feiten etc. nader te onderzoeken.

Verder dienen de rechten die de AVG aan de betrokkenen (bezoekers gemeentelijke locaties, werknemers) geeft te zijn geborgd. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan de verplichting om de bezoekers van een gemeentelijke locatie waar cameratoezicht is, bij de ingang duidelijk te informeren over dit toezicht. Daarnaast dient de inbreuk op de privacy van betrokkenen als gevolg van de inzet van cameratoezicht in verhouding te staan tot het doel van dit toezicht. Zo zal het plaatsen van een beveiligingscamera in het toilet bijna altijd in strijd zijn met deze wettelijke eis omdat een te grote inbreuk maakt op de privacy van betrokkenen.

 

Overeenkomstig het bepaalde in de AVG en de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zal er voordat definitief wordt besloten tot de inzet van cameratoezicht, altijd een data protection impact assessment(dpia)1 worden uitgevoerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 onder c. Cameratoezicht

Deze regeling heeft betrekking op het cameratoezicht dat door de gemeente Maastricht wordt uitgevoerd in haar hoedanigheid van eigenaar/ huurder van een Gemeentelijke locatie en haar rol als Werkgever. Het belangrijkste doel van dit cameratoezicht is de beveiliging van de bezoekers, Werknemers en gemeentelijke eigendommen in of op een Gemeentelijke locatie.

 

Deze vorm van cameratoezicht is nadrukkelijk niet bedoelt voor de handhaving van de openbare orde zoals genoemd in artikel 151c Gemeentewet en de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Maastricht. Daarmee wordt het cameratoezicht op openbare plekken in de gemeente uitgesloten van deze regeling. Bovendien is de politie verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens bij de inzet van cameratoezicht voor het handhaven van de openbare orde.

 

Artikel 1 onder j. Werkgever

De Werkgever is de gemeente Maastricht. De uitvoering van deze regeling is gemandateerd aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur als hoogste Werknemer van de Werkgever.

 

Artikel 1 onder k. Werknemer

Het begrip Werknemer dient ruim te worden uitgelegd en omvat alle natuurlijke personen die arbeid verrichten voor de gemeente Maastricht (de Werkgever) en die werkzaam zijn op een Gemeentelijke locatie waar gebruik wordt gemaakt van Cameratoezicht.

  • personen in dienst van de gemeente Maastricht (ook met nul-urencontracten);

  • personen die op basis van een uitzend- of detacheringsovereenkomst of overeenkomst van opdracht werkzaam zijn bij de gemeente Maastricht;

  • personen die de gemeente Maastricht heeft uitgeleend of gedetacheerd bij andere organisaties;

  • personen die anders dan op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam zijn voor of binnen de gemeente Maastricht, zoals zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers), stagiaires en vrijwilligers.

Artikel 1 onder M. Incident

Dit begrip dient ruim te worden uitgelegd en betreft eigenlijk alle ongewone en/of ongewenste gebeurtenissen die in of op een gemeentelijke locatie plaatsvinden en vragen om actie van de verwerkersverantwoordelijke. Gedurende de openingstijden van een gemeentelijke locatie kan hierbij worden gedacht aan een ongeval of agressief gedrag waarbij de snelle inzet van de bedrijfshulpverlening, beveiligingsdienst of andere hulpdiensten is vereist. Na sluitingstijd zullen de incidenten met name betrekking hebben op een (poging

tot) inbraak bij een gemeentelijke locatie en/of de vernieling van gemeentelijke eigendommen op deze locaties.

Het gebruik van cameratoezicht zorgt ervoor dat, zeker op de plekken waar de camerabeelden “real time ”worden uitgekeken, er snel kan worden gehandeld als er zich een incident voordoet.

 

Artikel 1 onder O. Plichtsverzuim

Er is sprake van plichtsverzuim als een werknemer zich niet houdt aan de regels van de werkgever of een wettelijk voorschrift. Een aantal van deze regels zijn opgenomen in het Personeelshandboek zoals bijvoorbeeld de Werktijdenregeling, de Verlofregeling en het Verzuimprotocol. Daarnaast bevat de gemeentelijk gedragscode al voorschriften waaraan de werknemers zich dienen te houden.

 

Bovendien kan een werknemer in overheidsdienst zich schuldig maken aan plichtsverzuim als deze zich niet gedraagt zoals van een overheidswerknemer mag worden verwacht. Voorbeelden hiervan zijn agressief gedrag tegen cliënten of collega’s, het niet zorgvuldig omgaan met gegevens van inwoners, gebruik gemeentelijke OV- Chipkaart voor privéreizen etc.

Verder kunnen ook gedragingen die een werknemer in de privésfeer verricht onder omstandigheden worden aangemerkt als plichtsverzuim. Een bekend voorbeeld is de belastingambtenaar die een valse belastingaangifte indient. Andere voorbeelden zijn het hebben van een illegale wietplantage in de eigen woning, misbruik van de Participatiewet etc.

 

Artikel 2. Reikwijdte

Zoals reeds aangegeven is deze regeling niet van toepassing op het cameratoezicht op grond van artikel 151c Gemeentewet. In deze regeling is vastgelegd voor welke doelen cameratoezicht in of op de Gemeentelijke locaties is toegestaan en aan welke eisen het gebruik/de verdere verwerking van de beeldopnamen met persoonsgegevens dient te voldoen.

 

Artikel 3. Doeleinden

De Persoonsgegevens die worden verkregen door de inzet van Cameratoezicht mogen alleen worden verwerkt voor de in dit artikel omschreven doeleinden. Hierbij geldt als uitgangspunt dat zowel bij het besluit om Cameratoezicht in te zetten als bij de verdere verwerking van de camerabeelden altijd een zorgvuldige afweging plaatsvindt tussen het belang van de gemeente Maastricht om de persoonsgegevens te (gaan) verwerken en het recht van de Betrokkenen (bezoekers, Werknemers) op bescherming van hun privacy.

 

Artikel 5. Verantwoordelijkheden

Lid 1 rechtmatige grondslag

De inzet van cameratoezicht en het gebruik van de hiermee verkregen persoonsgegevens dient te voldoen aan de wettelijke eisen van de AVG. In deze wet is vastgelegd op welke gronden persoonsgegevens mogen worden verwerkt. De grondslag voor cameratoezicht in en op de Gemeentelijke locaties is het gerechtvaardigde belang van de gemeente (artikel 6 lid 1 sub f AVG) om als eigenaar/huurder en Werkgever de veiligheid van de bezoekers en werknemers in en op deze locaties te beschermen, de aldaar aanwezige gemeentelijke eigendommen goed te beveiligen en incidenten waaronder eventuele strafbare feiten en mogelijk plichtsverzuim te (laten) onderzoeken.

 

Lid 1 noodzakelijk

Gelet op het gestelde in de AVG kan tot de inzet van Cameratoezicht worden overgegaan als andere maatregelen om de betrokkenen te beschermen en de gemeentelijke eigendommen te beveiligen etc. niet voldoende blijken te zijn.

Naar aanleiding hiervan kan worden opgemerkt cameratoezicht een goede extra veiligheidsmaatregel is om snel te kunnen ingrijpen als er sprake is van agressief gedrag tegen personen. Aangezien overheidsorganisaties steeds vaker te maken krijgen met dergelijk gedrag, is de inzet van cameratoezicht voor dit doel helaas gerechtvaardigd geworden. Verder kan worden opgemerkt dat cameratoezicht een efficiënt middel is om onze eigendommen te beschermen tegen diefstal en vandalisme. Bovendien heeft cameratoezicht ook een preventief effect.

 

Lid 3 Beheerders

Het is belangrijk dat deze werknemers vertrouwelijk omgaan met de persoonsgegevens die zij kunnen inzien bij het beheer van het camerasysteem. Er is daarom voor gekozen om in deze bepaling vast te leggen wanneer deze geheimhoudingsplicht kan worden doorbroken. Naast het feit dat een wettelijke verplichting de geheimhouding kan opheffen, is in dit artikel aangegeven dat dit ook uit de taak van deze werknemers kan voortvloeien. Als zij bij het inzien van camerabeelden een (nog niet ontdekt) incident waarnemen waaronder een mogelijk strafbaar feit, dienen zij dit te melden.

 

Artikel 6. Toegang tot de camerabeelden

Lid 1 onder b directe toegang tot de camerabeelden

Om de betrokkenen, goed te kunnen beschermen, is ervoor gekozen om de camerabeelden van een aantal gemeentelijke locaties waaronder het stadhuis en het stadskantoor Mosae Forum direct te laten uitkijken. Deze taak is neergelegd bij de in deze bepaling genoemde Werknemers en wordt deels ook uitgevoerd door een hiertoe ingehuurd beveiligingsbedrijf. Vanzelfsprekend dienen deze werknemers alarm te slaan als zij op de camerabeelden een (dreigend) incident zien.

 

Daarnaast wordt een deel van de beelden real time uitgekeken om onmiddellijk te kunnen reageren als er problemen zijn met de automatische toegangsdeuren of de toegangspaal bij het internationaal busstation.

 

Lid 1 onder c aangewezen functies

Gelet op het feit dat cameratoezicht als een grote inbreuk op de privacy van de betrokkenen wordt beschouwd is ervoor gekozen om de groep werknemers die de opgenomen camerabeelden kan bekijken beperkt te houden. Deze maatregel is belangrijk voor het borgen van de vertrouwelijkheid van de op de camerabeelden aanwezige persoonsgegevens.

 

Lid 3 Gemeentelijke locatie

De camerabeelden worden bij voorkeur altijd uitgekeken in de Gemeentelijke locatie waar de Beheerders werkzaam zijn.

 

Artikel 8. Bewaartermijnen

Lid 1 vier weken

Deze termijn is gebaseerd op de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens en wordt inmiddels gehanteerd door alle organisaties die gebruik maken van camerabeelden.

 

Artikel 9. Inzien van de camerabeelden

Lid 1 onder a Het verzoek

In het verzoek wordt gemotiveerd waarom het noodzakelijk is om de camerabeelden in te zien, met name in relatie tot het recht op privacy van de betrokkenen die op de betreffende beelden zichtbaar zijn. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de afhandeling van incidenten.

Het schriftelijk vastleggen van de redenen voor inzage in de camerabeelden helpt de verzoeker bij het maken van een zorgvuldige afweging tussen de belangen van de betrokkenen (bescherming persoonlijke levenssfeer) en het belang van de organisatie om de beelden in te zien. Daarnaast kunnen de in het verzoek genoemde argumenten worden gebruikt om bij de beantwoording van een eventuele klacht of gerechtelijke procedure toe te lichten waarom de beelden door de verzoeker zijn ingezien.

 

Artikel 10. Het veiligstellen van camerabeelden

Lid 1 Toestemming gemeentesecretaris/algemeen directeur

Afwijken van de bewaartermijn van vier weken is alleen mogelijk als kan worden aangetoond dat het langer bewaren van de camerabeelden noodzakelijk is. Hiervan zal sprake zijn als de beelden nodig zijn voor het onderzoeken of afhandelen van een incident.

 

Lid 1 Nader onderzoek

Incidenten zoals een ongeval bij een gemeentelijke locatie, slagboom die op een auto valt etc. zullen nader worden onderzocht om duidelijkheid over de oorzaak van deze gebeurtenis te krijgen, het behandelen van schadeclaims of omdat de Arbeidsomstandighedenwet dit voorschrijft. Camerabeelden kunnen een bijdrage leveren aan een dergelijk onderzoek. Daarnaast zijn er ook incidenten die betrekking hebben op strafbare feiten of plichtverzuim. Vanzelfsprekend zullen ook deze incidenten nader worden onderzocht en kunnen in dit kader de op het (vermoedelijke) incident van toepassing zijnde camerabeelden worden veiliggesteld als aan alle voorwaarden opgenomen in deze regeling is voldaan.

 

Artikel 12. Het recht op informatie

Bij de toegang van iedere gemeentelijke locatie of delen van een locatie worden duidelijk zichtbare borden opgehangen waarop is aangegeven dat er gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht, voor welke doelen dit gebeurt en wie de verwerkersverantwoordelijke is. Verder wordt verwezen naar de internetpagina privacy waar de betrokkenen meer informatie kunnen krijgen over hun rechten.

 

Artikel 14. Tijdelijk heimelijk cameratoezicht

 

Lid 2 Inzet tijdelijk heimelijk cameratoezicht

In deze bepaling wordt als eerste duidelijk gemaakt dat de inzet van heimelijk cameratoezicht niet gebruikelijk is, maar afwijkt van hetgeen verder in deze regeling wordt bepaald. Deze vorm van cameratoezicht is dan ook aan strenge voorwaarden gekoppeld. De eisen waaraan de inzet van tijdelijk heimelijk cameratoezicht dient te voldoen zijn in deze bepaling vastgelegd.

 

Lid 2 onder b Noodzaak en geschikt

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft, gelet op de regelgeving over de privacybescherming, aangegeven dat het gebruik van verborgen camera’s alleen is toegestaan als aan de in deze bepaling opgenomen voorwaarden wordt voldaan.

Dit betekent onder meer dat de verwerkingsverantwoordelijke dient te kunnen aantonen dat het, ondanks allerlei inspanningen, niet lukt om een eind te maken aan het vermoedelijke strafbaar feit en de inzet van cameratoezicht daarom noodzakelijk is.

Uiteraard dient cameratoezicht ook een geschikt middel te zijn voor het uit te voeren onderzoek naar het vermoedelijke strafbaar feit. Indien het vermoeden bestaat dat er fraude wordt gepleegd in de financiële administratie zijn er waarschijnlijk betere manieren om deze vorm van plichtsverzuim te onderzoeken. Als er wordt gevreesd dat op een werkplek in drugs wordt gehandeld, zou tijdelijk heimelijk cameratoezicht een geschikt middel kunnen zijn om te onderzoeken of dit strafbaar feit inderdaad plaatsvindt.

 

Lid 2 onder d Passend middel

Aangezien de inzet van heimelijk cameratoezicht een zwaar middel is dienen de te onderzoeken strafbare feiten ernstig genoeg te zijn om een deze inbreuk op de privacy van de betrokkenen te kunnen rechtvaardigen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan aanranding, diefstal van waarde documenten, drugshandel etc. (dit betreft dus geen volledige opsomming).

 

Artikel 15. Onvoorziene omstandigheden

Indien er zich toch een situatie voordoet waarin deze regeling niet voorziet, beslist de gemeentesecretaris/ algemeen directeur over de inzet van cameratoezicht en/of het gebruik van de camerabeelden. Hij/zij kan in dit geval bijvoorbeeld de beheerders, adviseur arbeidsvoorwaarden en rechtspositie, integriteitscoördinator of de functionaris gegevensbescherming om een advies vragen.

 


1

Instrument om voordat met het verwerken van persoonsgegevens wordt begonnen te bepalen of het gebruik van de persoonsgegevens wettelijk is toegestaan, de privacy risico’s in kaart te brengen en, indien nodig, extra maatregelen te treffen om deze risico’s te beperken.