Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Avres

Verordening op de cliëntenparticipatie Avres 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAvres
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening op de cliëntenparticipatie Avres 2023
Citeertitel
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10, zevende lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  2. artikel 10, achtste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  3. artikel 47 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-02-2024Verordening op de cliëntenparticipatie Avres 2023

15-02-2024

bgr-2024-302

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de cliëntenparticipatie Avres 2023

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

 

Gelet op artikel 10, lid 7 en lid 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

 

Gelet op artikel 11, lid 2 onder b. van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Gelezen de zienswijzen uitgebracht door de raden van de gemeenten Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden;

 

Gelezen het advies van de cliëntenraad van Avres;

 

Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres van 07-09 -2023;

 

Overwegende dat het wettelijk verplicht is te regelen de wijze waarop personen bedoeld in artikel 7, lid 1 van de Participatiewet, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet door het dagelijks en algemeen bestuur van Avres;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende Verordening op de cliëntenparticipatie

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan:

a. Avres: De gemeenschappelijke regeling Avres;

b. Burgerparticipatie: De wijze waarop ingezetenen van de deelnemende gemeenten en belanghebbenden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid worden betrokken, als bedoeld in artikel 10, lid 7, juncto lid 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

c. Cliënten: Personen die een uitkering, voorziening of ondersteuning ontvangen op grond van de Participatiewet en/of een van de andere wetten/regelingen die door Avres worden uitgevoerd en door de gemeenten aan Avres zijn gedelegeerd. Uitgezonderd hiervan zijn de personen voor zover hun uitkering, voorziening of ondersteuning heeft geleid tot een dienstbetrekking bij Avres of bij een van de aan Avres gelieerde organisaties met rechtspersoonlijkheid;

d. Cliëntenraad: De cliëntenraad van de gemeenschappelijke regeling Avres;

e. Dagelijks bestuur CR: Het dagelijks bestuur van de cliëntenraad;

f. (Deelnemende) gemeenten: De deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling Avres: Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden;

g. Het algemeen bestuur: Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;

h. Het dagelijks bestuur: Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres;

 

Artikel 2 Instelling en benoeming leden

1. Het dagelijks bestuur stelt een cliëntenraad in.

2. Tot lid van de cliëntenraad kunnen door het dagelijks bestuur worden benoemd:

a. Cliënten;

b. Andere personen die de belangen van de cliënten wensen te behartigen.

3. De cliëntenraad selecteert via een procedure een kandidaat en verzoekt de directeur van Avres de kandidaat ter benoeming als lid voor te dragen aan het dagelijks bestuur.

4. De leden van de cliëntenraad zijn ingezetenen van een van de deelnemende gemeenten.

5. De leden dienen, al of niet op grond van hun eigen ervaring, deskundig te zijn op, of belangstelling te hebben voor, het werkterrein van uitkeringen voor levensonderhoud, de re-integratie van cliënten, voorzieningen in het sociale domein en het leven in armoede en/of schulden. Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de cliëntenraad.

6. De zittingsperiode voor de leden van de cliëntenraad omvat een periode van drie jaar. De eer-ste zittingsperiode die van toepassing is, heeft haar aanvang de dag na publicatie van deze verordening

7. Buiten de zittingsperiode als bedoeld in het zesde lid, kunnen leden worden benoemd om tussentijdse vacatures te vervullen voor een zittingsperiode gelijk aan de resterende zittingsperiode van de overige leden.

8. Een lid kan voor maximaal drie zittingsperiodes worden benoemd.

9. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:

a. Na het verloop van de maximale zittingsperiode, als bedoeld in artikel 2, achtste lid;

b. Door het verlies van het ingezetenschap, als bedoeld in artikel 2, vierde lid;

c. Indien het bepaalde in artikel 2, elfde lid van toepassing is;

d. Op verzoek van het lid zelf, via een schriftelijke mededeling daartoe gericht aan het dagelijks bestuur;

e. Indien het dagelijks bestuur besluit een lid te ontheffen uit zijn functie, op grond van het bepaalde in artikel 3 van deze verordening.

10. In geval het bepaalde in artikel 2, lid 9, sub a of sub b van toepassing is, is een verlenging van het lidmaatschap van maximaal een half jaar mogelijk, met het oog op het vervullen van de ontstane vacature en de continuïteit van het functioneren van de cliëntenraad.

11. De leden van de cliëntenraad mogen geen:

a. dienstbetrekking hebben bij Avres of bij een van de aan Avres gelieerde organisaties met rechtspersoonlijkheid.

b. lid zijn van de raad van één van de deelnemende gemeenten, of (burger)lid van een (mede) door een van die raden ingestelde (advies)commissie.

12. Cliënten die lid zijn of waren van de cliëntenraad mogen uit hoofde van dat lidmaatschap geen nadeel ondervinden ten aanzien van een uitkering, voorziening of subsidie die zij van Avres ontvangen, noch op het gebied van bejegening door medewerkers van Avres.

 

Artikel 3 Schorsen en ontheffen uit functie

1. Een lid van de cliëntenraad, dat zich naar het oordeel van het dagelijks bestuur aan kennelijk wangedrag of onbehoorlijke uitoefening van zijn taak heeft schuldig gemaakt, kan te allen tijde door het bestuur worden geschorst of ontheven worden uit de functie van lid van de clientenraad

2. Het dagelijks bestuur kan een lid schorsen of uit zijn functie ontheffen indien dit in het belang is van het behoorlijk functioneren van de cliëntenraad. Het dagelijks bestuur beslist op grond van de feiten en omstandigheden welke maatregel in dat verband passend is.

 

Artikel 4 Samenstelling

1. De cliëntenraad bestaat uit tenminste vier en ten hoogste 12 leden.

2. Iedere gemeente binnen het rechtsgebied van Avres is vertegenwoordigd in de cliëntenraad met maximaal vier personen.

3. De leden van de cliëntenraad zijn voor zover mogelijk een afspiegeling van de betrokken doelgroep vanuit de Participatiewet. Het streven daarbij is dat minimaal 50% van de twaalf leden cliënt zijn van Avres.

4. De groep jongeren tot 27 jaar wordt in de cliëntenraad vertegenwoordigd door een lid uit deze groep. Als hiervoor geen kandidaat beschikbaar is, wordt een ander lid van de cliëntenraad (tijdelijk) belast met de vertegenwoordiging van de groep jongeren tot 27 jaar.

5. De gemeenten en Avres spannen zich in voor een vertegenwoordiging in de cliëntenraad.

Artikel 5 Bestuur van de cliëntenraad en de voorzitter

1. De cliëntenraad wijst bij meerderheid van stemmen uit haar midden een dagelijks bestuur CR aan.

2. Het dagelijks bestuur CR bestaat naast een voorzitter, uit een secretaris en een penningmeester.

3. De cliëntenraad houdt, voor zover mogelijk, in de benoeming van de voorzitter rekening met de voorkeur van Avres. Deze voorkeur is dat de voorzitter geen cliënt is van Avres.

 

Hoofdstuk 2 Doelstelling, taken en bevoegdheden

 

 

Artikel 6 Doelstellingen

De cliëntenraad streeft bij haar werkzaamheden de volgende doelstellingen na:

a. De behartiging van de belangen van de cliënten die een uitkering of voorziening ontvangen ingevolge de Participatiewet;

b. De behartiging van de belangen van de cliënten die gebruik maken van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

c. In het kader van het lokale minimabeleid: de behartiging van de belangen van alle inwoners met een minimuminkomen, die woonachtig zijn binnen het rechtsgebied van Avres;

d. Het versterken van de eigen positie ten opzichte van Avres en de gemeenten binnen het rechtsgebied van Avres;

e. Erkenning van de positie van de cliëntenraad door organisaties waarmee uit hoofde van de doelstellingen wordt samengewerkt;

 

Artikel 7 Taken en bevoegdheden

1. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het algemeen en het dagelijks bestuur van Avres, alsmede de directeur van Avres over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid voor de cliënten, als bedoeld in artikel 1, lid b van deze verordening, aangaat. Het gaat daarbij om regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen.

2. Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, dan wel de directeur van Avres kunnen een gevraagd of ongevraagd advies overnemen, danwel gemotiveerd naast zich neerleggen.

3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden met betrekking tot bezwaarschriften en rechtsgedingen, klachten en andere zaken die betrekking hebben op een individueel persoon.

4. De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag vast. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad. Dit verslag wordt ter kennisname gebracht van het algemeen bestuur.

5. De voorzitter en leden van de cliëntenraad zijn verplicht tot geheimhouding als bedoeld in art. 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De cliëntenraad zal informatie en gegevensdragers met een vertrouwelijk karakter slechts na voorafgaande toestemming van de directeur van Avres aan derden kenbaar maken.

 

Artikel 8 Burgerparticipatie

Aan burgerparticipatie als bedoeld in artikel 10, lid 7 van de Wet gemeenschappelijke regelingen geeft het dagelijks bestuur (mede) invulling door:

a. Tijdens het doorlopen van een zienswijzetraject bij de gemeenteraden de cliëntenraad gelijk-tijdig om advies over het betreffende onderwerp van de zienswijze te vragen.

b. Voor aanvang van een vergadering van het algemeen bestuur, de cliëntenraad de gelegenheid te bieden om in te spreken.

 

Hoofdstuk 3 Vergaderingen en ondersteuning

 

 

Artikel 9 De overlegvergadering

1. Afhankelijk van de behoefte, echter in ieder geval vier maal per jaar, overlegt de cliëntenraad met de directeur van Avres of diens plaatsvervanger. Deze vergadering wordt de overlegvergadering genoemd. De cliëntenraad kan op verzoek agendapunten aangeven die hij met de directeur wil bespreken.

2. Ten behoeve van de overlegvergadering wijst de directeur een contactambtenaar aan die belast is met het voorbereiden van de overlegvergaderingen. Deze contactambtenaar stelt de agenda op, verstuurt de stukken en stelt een actiepuntenlijst op. Verder fungeert deze contactpersoon ook als aanspreekpunt voor de communicatie tussen de cliëntenraad en Avres.

3. De cliëntenraad en de directeur van Avres hebben beiden de mogelijkheid om onderwerpen voor de overlegvergadering te agenderen. Daartoe dienen zij beiden uiterlijk twee weken voor de geplande datum van de overlegvergadering, deze agendapunten aan te leveren bij de contactambtenaar.

4. De vergaderstukken, evenals andere informatie voor het overleg, worden uiterlijk twee weken vóór de overlegvergadering aan de deelnemers verzonden.

5. De overlegvergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de cliëntenraad.

6. De overlegvergaderingen zijn als regel openbaar, tenzij een van beide partijen vooraf bij de agendering aangeeft (een deel van) de vergadering als besloten te willen houden.

 

Artikel 10 Ondersteuning van de cliëntenraad door het dagelijks bestuur van Avres

1. Het dagelijks bestuur van Avres zorgt voor ondersteuning van de cliëntenraad, ondermeer door het beschikbaar stellen van vergaderruimte.

2. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van de directeur, onder meer de kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging (inclusief communicatie) en organisatiekosten. De cliëntenraad stelt hiervoor een begroting op.

3. In het in artikel 7, lid 4 bedoelde jaarverslag, of door middel van een los verslag, vindt jaarlijks de financiële verantwoording over het beschikbare budget plaats.

4. Het dagelijks bestuur van Avres draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

 

 

Artikel 11 Wijzigings- en intrekkingsprocedure

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan na het doorlopen van een zienswijzeprocedure bij de raden van de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling en dan nadat de cliëntenraad over het concept voorstel tot wijziging of intrekking is gehoord en aan haar hierover schriftelijk advies is gevraagd.

Artikel 12 Overgangsbepalingen

In afwijking van het bepaalde in artikel 2, lid 6 t/m 8, blijven het rooster en de termijnen van herbenoeming en aftreden, zoals bepaald in de verordening cliëntenparticipatie Avres 2020, van kracht voor de leden die voor de datum van de inwerkingtreding van deze verordening al deel uit maken van de cliëntenraad.

 

Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding

1. Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening cliëntenparticipatie Avres 2023”.

2. Onder gelijktijdige intrekking van de “Verordening cliëntenparticipatie Avres 2020” treedt deze verordening in werking de dag na publicatie in het elektronisch blad gemeenschappelijke regelingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld te Meerkerk in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avres op 15-02-2024

De voorzitter, P. Vat

De secretaris, P. van Uitert

Artikelgewijze toelichting:

 

Artikel 1

 

Cliënten: Personen die een uitkering, voorziening of ondersteuning ontvangen op grond van de Participatiewet en/of een van de andere wetten/regelingen die door Avres worden uitgevoerd en door de gemeenten aan Avres zijn gedelegeerd. Deze nieuwe formulering van het begrip cliënten is breder dan de formulering uit de oude verordening. Met deze formulering worden meer cliënten onder de werkingssfeer van cliëntenparticipatie dan alleen de cliënten uit de doelgroep Participatiewet. Ook de cliënten in het kader van bijvoorbeeld de Wet gemeentelijke schulddienstverlening vallen hier nu onder. Deze uitbreiding is mogelijk en voor de hand liggend nu de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling voorziet in burgerparticipatie die het hele taakveld van de gemeenschappelijke regeling voorziet.

Het tweede gedeelte van dit deel van de definitie voorziet in de afbakening van de taken, c.q. wet- en regelgeving, die Avres in delegatie uitvoert. Voor taken en wet- en regelgeving die Avres bijvoorbeeld in mandaat uitvoert is er geen beleidsverantwoordelijkheid binnen Avres en dient de participatie plaats te vinden op de binnen de gemeente gebruikelijke wijze.

“Uitgezonderd hiervan zijn de personen voor zover hun uitkering, voorziening of ondersteuning heeft geleid tot een dienstbetrekking bij Avres of bij een van de aan Avres gelieerde organisaties met rechtspersoonlijkheid. Dit deel van de definitie geeft aan dat medewerkers in dienst van Avres met een SW-indicatie of met een indicatie Nieuw Beschut in dienst bij de Stichting Avres Nieuw Beschut niet onder de werkingssfeer van deze verordening vallen. Door het dienstverband zijn immers de wettelijke bepalingen van medezeggenschap via de ondernemingsraad van toepassing waarlangs de belangenbehartiging plaatsvindt. In artikel 2, lid 12 onder a van deze verordening komt dit aspect nog op een andere wijze terug: medewerkers met een dienstverband bij Avres kunnen geen lid worden van de cliëntenraad.

 

Burgerparticipatie: In de laatste wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen is opgenomen dat gemeenschappelijke regelingen invulling moeten geven aan burgerparticipatie. Cliënten-participatie is daarbij een belangrijke vorm. In artikel 7 van deze verordening is aangegeven op welke wijze het dagelijks bestuur via de cliëntenraad (mede) invulling geeft aan burgerparticipatie.

 

Artikel 2.

Nieuw in deze verordening is opgenomen dat het dagelijks bestuur expliciet een cliëntenraad instelt. De opdracht uit de wettelijke verplichting tot het instellen van de cliëntenraad is daarmee ook in de verordening verankerd.

In dit artikel is verder geregeld dat de zittingstermijn van een lid drie jaar duurt. De zittingstermijn is niet persoonlijk verbonden aan een lid van de cliëntenraad, maar met de zetel die het lid van de raad inneemt. Dit vloeit voort uit het zevende lid van dit artikel, waar bij de vervulling van een tussentijdse vacature, de lopende zittingsperiode van toepassing blijft. Overigens is artikel 12 - overgangsbepaling - hier ook nog van belang. In dit artikel is bepaald dat voor de huidige leden van de cliëntenraad de voor hen geldende termijnen van aftreden en herbenoeming van toepassing blijven. Er ontstaan dus voor hen geen nieuwe rechten of wordt er aan hun bestaande rechten afbreuk gedaan.

 

In de vorige verordening was opgenomen dat een lid van de cliëntenraad geen binding met de gemeenteraden van de deelnemende mocht hebben. Deze oude formulering leidt tot verwarring, omdat binding op zich aan een (lokale) politieke partij hier ook onder zou kunnen vallen. Daarom is de formulering nu meer expliciet gemaakt: Een lid van de raad mag “geen lid zijn van de raad van één van de deelnemende gemeenten, of (burger)lid van een (mede) door een van die raden ingestelde (advies)commissie”.

 

Artikel 5

 

Het bestuur van de cliëntenraad bestaat uit een voorzitter, secretaris en een penningmeester. De cliëntenraad is geheel autonoom in de verkiezing van het bestuur uit haar midden. Dit brengt met zich mee dat de bestuursleden zowel uit de geleding met de hoedanigheid “cliënt”, als uit de geleding “Andere personen die de belangen van de cliënten wensen te behartigen” afkomstig kunnen zijn.

Tijdens het vooroverleg met de cliëntenraad bij het opstellen van deze verordening, is door Avres aangegeven dat haar voorkeur zou uitgaan naar een voorzitter die niet uit de geleding van cliënten afkomstig is, omdat deze daardoor wellicht meer een “brugfunctie” zou kunnen vervullen. In samenspraak met de cliëntenraad is deze voorkeur in dit artikel benoemd en verwoord. Dit laat uiteraard onverlet, gegeven de autonomie van de cliëntenraad in dezen, dat zij die voorkeur niet hoeft te volgen.

 

Artikel 8

 

Ook nieuw in deze verordening is een artikel over burgerparticipatie. Bij de toelichting op artikel 1 (= definitie) is hier al kort op ingegaan.

De strekking van ad a van dit artikel was ook al in de oude verordening opgenomen. Dit is nu ondergebracht in artikel 8 onder burgerparticipatie.

Ad b is nieuw. Sinds de oprichting van Avres maakt de cliëntenraad regelmatig gebruik van de gelegenheid om in te spreken tijdens de vergadering van het algemeen bestuur. Met het opnemen van de gelegenheid tot het inspreken wordt dit ook als recht in de verordening verankerd.

De wijze van invulling van burgerparticipatie (via de cliëntenraad) door de twee aspecten die in dit artikel zijn benoemd, is overigens niet limitatief. Met het gebruik van het woord “mede” in de aanhef van dit artikel kan aan de burgerparticipatie (via de cliëntenraad) ook op andere wijzen vorm worden gegeven.