Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Amersfoort 2024 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Amersfoort 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Organisatiebesluit 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-02-2024 | nieuwe regeling | 13-02-2024 |
INRICHTING EN VERANTWOORDELIJKHEDEN
Artikel 1: inrichting van de ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie van de gemeente Amersfoort bestaat uit de directie en achttien afdelingen met samenhangende taakvelden. De namen en taakvelden van de afdelingen zijn geregeld in het Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort en tevens opgenomen in de bijlage bij dit Organisatiebesluit. Afdelingen kunnen onderverdeeld zijn in teams. Er zijn maximaal drie lagen van integraal leidinggevenden (directie, afdelingsmanager, teammanager).
Er zijn binnen de organisatie vier hoofdaandachtsgebieden te onderscheiden:
De directie is verantwoordelijk voor de gehele organisatie. Voor sociaal domein en externe dienstverlening is een themadirecteur aangesteld. De themadirecteur fungeert in de rol van “primus inter pares” op een bepaald thema met name gericht op samenhang, integrale samenwerking/advisering, focus en vernieuwing en innovatie.
Dat leidt tot het volgende organogram van de hoofdstructuur:
De directie stuurt functioneel opgavemanagers aan, die hiërarchisch zijn ondergebracht bij de afdeling Programma’s & Projecten. Opgavemanagers zijn verantwoordelijk voor de realisatie van een door de directie vastgesteld gemeentebreed programma. Dit zijn omvangrijke, complexe, afdelingsoverstijgende, (meerjarige) opgaven met een hoge bestuurlijke prioriteit.
De directie laat zich in het directie overleg adviseren door een aantal vaste adviseurs: de concerncontroller, de afdelingsmanager Bestuur, Strategie en Veiligheid, de themadirecteur Sociaal Domein en de themadirecteur Externe Dienstverlening. Het directieteam wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.
Artikel 3: de algemeen directeur/gemeentesecretaris
De algemeen directeur/gemeentesecretaris laat zich bij afwezigheid vervangen door de directeur/ eerste loco secretaris. Als beide directeuren afwezig zijn, dan wordt de algemeen directeur/gemeentesecretaris vervangen door respectievelijk de afdelingsmanager Bestuur, Strategie en Veiligheid (2de loco secretaris) en de concerncontroller (3de locosecretaris).
STURING, VERANTWOORDING EN CONTROL
Artikel 7: de concerncontroller
De concerncontroller heeft in het kader van de checks en balances niet alleen een adviserende maar ook een eigenstandige, onafhankelijk/toetsende rol. Daartoe heeft de controller gevraagd en ongevraagd toegang tot alle informatie in de organisatie. De concerncontroller heeft, indien nodig, een rechtstreekse rapportage- en escalatielijn naar het college.
Bijlage: Taken van de afdelingen.
De afdeling Belastingen is verantwoordelijk voor het heffen en innen van belastingen.
Bestuur, strategie en veiligheid
De afdeling Bestuur, strategie en veiligheid is verantwoordelijk voor de strategische advisering aan en ondersteuning van bestuur en directie ten aanzien van politieke en bestuurlijke vraagstukken. Daarnaast is de afdeling verantwoordelijk voor het (opstellen van het) lokaal veiligheidsbeleid, de regievoering op de lokale veiligheidsaanpak, de aanpak van de georganiseerde criminaliteit, de crisisorganisatie en de advisering op het gebied van openbare orde-vraagstukken. Ook ondersteunt de afdeling de organisatie op het gebied van onderzoek & statistiek. De afdeling doet onderzoek en adviseert over onderzoeks- en informatievraagstukken en het (digitaal) ontsluiten van statistische informatie.
Bureau Regio Amersfoort is verantwoordelijk voor de strategische advisering aan en ondersteuning van Regio Amersfoort, het intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest en Woudenberg – op onderdelen aangevuld met Barneveld en Nijkerk.
De afdeling Burgerzaken verzorgt de dienstverlening aan de inwoners en voert de wetgeving betreffende burgerzaken uit. Daarnaast is afdeling Burgerzaken verantwoordelijk voor de organisatie van verkiezingen.
De concerncontroller heeft een eigenstandige rol en eigen verantwoordelijkheid. De concernbrede verantwoordelijkheid voor controle is belegd bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur. De concerncontroller valt dan ook direct onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur.
De concerncontroller geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het directieteam en het lijnmanagement op het gebied van control.
De afdeling Financiën en advies is verantwoordelijk voor de dienstverlening aan de interne organisatie betreffende financiën en administratie. De afdeling is verantwoordelijk voor de administratieve organisatie en de interne controle binnen de organisatie op basis waarvan de benodigde verantwoording aan directie en bestuur adequaat kan plaatsvinden.
De afdeling Interne dienstverlening is verantwoordelijk voor dienstverlening aan de interne organisatie inzake werkondersteuning.
Afdeling Informatievoorziening
Informatievoorziening omvat alles wat er nodig is om medewerkers, inwoners ‘te voorzien van’ informatie. Informatievoorziening, afgekort IV, hanteren we voor alles van proces tot techniek inclusief instandhouding en beheer. IV betreft de vakgebieden Informatiemanagement en Informatiebeheer en Informatietechnologie. Op grond van de Archiefwet 1995 en daaruit voortvloeiend het Archiefbesluit en de Archiefregeling is de gemeentearchivaris aangewezen als beheerder van de archiefbewaarplaats en als toezichthouder op de niet-overgebrachte archieven. De GA treedt op als onafhankelijk adviseur van het college, legt rechtstreeks verantwoording af en rapporteert aan het college.
Juridische dienstverlening en advies
De afdeling Juridische dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor juridische advisering aan bestuursorganen, directie en de organisatie. De afdeling coördineert de behandeling van Bibob-beoordelingen en Woo-verzoeken. De afdeling is verantwoordelijk voor de behandeling van en het beslissen op bezwaren (behoudens bezwaren inzake personele aangelegenheden en belastingen), het instellen en voeren van gerechtelijke procedures en de behandeling van op te leggen (verlenging van) huisverboden. Tevens is de afdeling verantwoordelijk voor het afhandelen van door de gemeente veroorzaakte schades en voor schades die door derden zijn veroorzaakt aan gemeentelijke eigendommen, voor het aangaan en beheren van verzekeringsovereenkomsten en voor de coördinatie van klachten en bezwaren en voor de juridische kwaliteitszorg. De Functionaris Gegevensbescherming maakt organisatorisch deel uit van afdeling.
De afdeling Leefomgeving is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, de zorg voor leefbare en vitale wijken, de verbinding van de fysieke en sociale leefomgeving door gebiedsgericht te werken en het behoud van de archeologische waarden en dienstverlening betreffende opbaringen, begrafenissen en crematies.
Organisatie- en talentontwikkeling
De afdeling Organisatie- en talentontwikkeling fungeert (gevraagd en ongevraagd) als strategisch adviseur van de directie (en portefeuillehouder) bij personele en organisatieaangelegenheden. Ook biedt de afdeling op tactisch en operationeel gebied adviezen en dienstverlening aan, aan het brede management voor deze aangelegenheden. Richting medewerkers is de rol van de afdeling met name gericht op loopbaanondersteuning. De afdeling fungeert in de rol van zowel opdrachtnemer als aanjager en facilitator van gemeentebreed vastgestelde ontwikkelthema’s. De afdeling organiseert de “zorg” voor de organisatie, zoals bedrijfsarts, maatschappelijk werk, veiligheid en ARBO-zaken. Het thema integriteit is daarom ook belegd bij de afdeling.
De afdeling Programma’s en projecten is verantwoordelijk voor de realisatie van een door het bestuur of de directie vastgesteld programma of project. Programma’s en projecten zijn eenmalige en tijdelijke opgaven en complexe dossiers met hoge bestuurlijke prioriteit die vaak afdelingsoverstijgend zijn en waarvoor inzet van meerdere afdelingen en externe partijen gewenst is. Daarnaast is de afdeling verantwoordelijk voor alle taken met betrekking tot grondzaken, waaronder grondexploitaties, gronduitgifte en grondverwerving en onteigening, alsmede het beheer van gemeentelijk vastgoed.
De afdeling Publiekscontact en advies brengt vraag en aanbod van informatie bij elkaar en adviseert de organisatie over dienstverlening, communicatie en samenwerking met de stad. De afdeling draagt zorg voor dienstverlening door de afhandeling van eerstelijns klantcontacten in het KlantContactCentrum en voor de communicatie via verschillende communicatiekanalen. De afdeling is verantwoordelijk voor het gemeentebrede beleid voor communicatie en dienstverlening.
De afdeling Samen leven zet zich in voor een sociale stad waarin iedereen zich kan ontplooien en zorgt voor een vangnet voor hen die dat nodig hebben.
De afdeling Stad en ontwikkeling is verantwoordelijk voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad en zijn bereikbaarheid.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving
De afdeling Vergunningverlening, toezicht en handhaving is verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en meldingen. Daarnaast houdt de afdeling toezicht op de regelgeving met betrekking tot de fysieke leefomgeving (bebouwde omgeving en openbare ruimte). Tevens is de afdeling verantwoordelijk voor het voeren van handhavingsprocedures – zowel bestuursrechtelijk, als strafrechtelijk (bestuurlijke strafbeschikking) – tegen geconstateerde overtredingen.
De afdeling Werk, Inkomen en Zorg is verantwoordelijk voor dienstverlening aan inwoners op het gebied van werk, inkomen en zorg en voert wetgeving uit op het gebied van werk en inkomen, zorg en maatschappelijke ondersteuning.
De afdeling Woon- en werkklimaat zet zich in voor een vitale en duurzame stad om in te ondernemen, werken, wonen en recreëren.