Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaksbergen

Mandaatbesluit Haaksbergen 2024 Enkelvoudige besluitbevoegdheid medewerkers

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaksbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Haaksbergen 2024 Enkelvoudige besluitbevoegdheid medewerkers
CiteertitelMandaatbesluit Haaksbergen 2024 Enkelvoudige besluitbevoegdheid medewerkers
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 59a van de Gemeentewet
  2. artikel 168 van de Gemeentewet
  3. artikel 171 van de Gemeentewet
  4. Algemene wet bestuursrecht
  5. Mandaatbesluit Haaksbergen 2023 (8.9g)
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-02-2024nieuwe regeling

07-02-2024

gmb-2024-76969

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Haaksbergen 2024 Enkelvoudige besluitbevoegdheid medewerkers

De teammanagers van de gemeente Haaksbergen;

 

Wettelijke basis:

Artikelen 59a, 168 en 171 van de Gemeentewet, titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit Haaksbergen 2023.

 

Besluiten:

Vast te stellen het Mandaatbesluit Haaksbergen 2024 – Enkelvoudige besluitbevoegdheid medewerkers.

Artikel 1 Mandaat

Voor de onder programmamanager(s) of teammanagers werkzame medewerkers geldt dat uitsluitend door twee medewerkers in mandaat besluiten worden genomen, tenzij de programmamanager(s) en/of teammanagers in een schriftelijke uitzondering voorzien. Een uitzondering geldt voor de volgende bevoegdheden:

  • a.

    Team Zorg & Welzijn:

    • -

      het nemen van beschikkingen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • b.

    Team Jeugd & Onderwijs:

    • -

      het nemen van beschikkingen op grond van de Jeugdwet;

  • c.

    Team Infrastructuur:

    • -

      bevoegdheden bij of krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, met uitzondering van de indeling in woonplaatsen en de vaststelling van openbare ruimten;

Artikel 2 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Haaksbergen 2024 Enkelvoudige besluitbevoegdheid medewerkers.

Haakbergen, 7 februari 2024

Namens het college van burgemeester en wethouders,

Team Zorg & Welzijn,

L.M. ten Thije o/g Boonkkamp (plv.)

Team Jeugd & Onderwijs,

dr. R. Toet (plv.)

Team Infrastructuur,

dr. R. Toet (plv.)

Toelichting:  

Inleiding

Op 30 januari 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders het Mandaatbesluit Haaksbergen 2023 vastgesteld. Een van de uitgangspunten van dit besluit is de toepassing van het 4-ogen principe. Door de toepassing van dit principe wordt gewaarborgd dat minimaal 2 medewerkers betrokken zijn bij de besluitvorming. Het mandaat van medewerkers is beperkt tot budgettaire verplichtingen, eenmalig of op jaarbasis, tot een waarde van € 25.000,-.

 

Uitzonderingen (algemeen)

Artikel 2 lid 5 van het mandaatbesluit geeft aan de teammanager(s) en programmamanager(s) de mogelijkheid om uitzonderingen te maken op het uitgangspunt van het 4-ogenprincipe. De voorwaarde die het mandaatbesluit verbindt aan het maken van uitzonderingen is dat de uitzondering schriftelijk moet zijn vastgelegd.

 

Het managementteam heeft een afwegingskader opgesteld voor het vaststellen van uitzonderingen. Het afwegingskader draagt bij aan uniformiteit bij het toepassen van artikel 2 lid 5 van het mandaatbesluit. Het afwegingskader luidt als volgt:

 

Risicofactoren zijn:

  • Toegang tot vertrouwelijke informatie

  • Omgaan met geld

  • Machts- en monopolyposities

  • Toekennen rechten/bevoegdheden (aan burgers of personeel)

  • Beoordelen en adviseren (met grote gevolgen)

  • Aanschaffen goederen / diensten / aanbestedingen

  • Handhaven

  • Solistisch werken

  • Werken in de directe invloedssfeer van burgers / bedrijven

Bovenstaande risicofactoren zijn vooral voor medewerkers die belast zijn met de volgende werkzaamheden

  • Medewerkers die te maken met werkzaamheden binnen grondzaken

  • Medewerkers die subsidie verstrekken aan inwoners en bedrijven

  • Medewerkers die te maken hebben met sponsoring

  • Medewerkers die betrokken zijn bij het verstrekken van leningen

  • Medewerkers die betrokken zijn bij het verstrekken van garanties

  • Medewerkers betrokken bij inkoop en aanbesteding

  • Medewerkers die uit hoofde van de functie (dan wel hun feitelijke werkzaamheden) beschikken of kunnen beschikken over koersgevoelige informatie.

    • Medewerkers die nevenwerkzaamheden uitvoeren die verstrengelingen heeft met de uitvoering van werkzaamheden.

    • Werkzaamheden, beslissingen die politieke gevoeligheid meebrengen.

    • Werkzaamheden, beslissingen die vatbaar zijn voor bezwaar en beroep.

Team Zorg & Welzijn en Team Jeugd & Ondersteuning

 

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Jeugdwet

Op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en de Jeugdwet worden er veel besluiten genomen in verband met het toekennen, wijzigen en beëindigen van individuele en maatwerkvoorzieningen. Een groot aantal hiervan heeft een budgettair effect van minder dan € 25.000,00 (incidenteel of op jaarbasis).

 

Binnen het werkproces tot toekenning van voorzieningen op basis van de Jeugdwet en Wmo 2015 is het 4-ogen principe geborgd. De consulent of regisseur die de aanvraag behandelt laat zijn of haar voorstel inhoudelijk toetsen door een collega consulent of regisseur.

 

Met inachtneming van het afwegingskader zijn bij deze beschikkingen het toekennen van rechten aan inwoners aan de orde en bestaat er het risico van bezwaar en beroep.

Evenwel is het 4-ogen principe in het werkproces aantoonbaar geborgd. Als zodanig kan de beschikking door één medewerker worden genomen.

 

Team infrastructuur

 

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

In de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet bag) wordt het houden van een adressenregister, een geautomatiseerde adressenregistratie, een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Het college is op grond van de Wet bag en de Verordening naamgeving en nummering onder meer bevoegd om verblijfsobjecten van nummeraanduiding te voorzien. De uitvoering van de Wet Bag vraagt geen belangenafweging. Het werk is in zijn aard specialistisch en naar de schaal van Haaksbergen solistisch. Besluiten zijn vatbaar voor bezwaar en beroep. De overige risicofactoren uit het afwegingskader zijn beperkt.