Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoorn

Reglement ambtelijk horen bij bezwaar gemeente Hoorn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement ambtelijk horen bij bezwaar gemeente Hoorn
CiteertitelReglement ambtelijk horen bij bezwaar gemeente Hoorn
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit besluit is mede door de burgemeester ondertekend als apart bestuursorgaan

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. artikel 170 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-02-2024nieuwe regeling

12-12-2023

gmb-2024-74686

2005371

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement ambtelijk horen bij bezwaar gemeente Hoorn

 

Zaaknummer: 2005371

 

  • Gelezen het voorstel van Bestuurs- en Juridische Zaken & Communicatie

 

  • Gelet op artikel 160 en 170 lid 1 onder d Gemeentewet, artikel 7:5 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 lid 1 van de Verordening behandelen van bezwaar gemeente Hoorn.

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn en de burgemeester van de gemeente Hoorn, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:

 

Besluiten

 

het Reglement ambtelijk horen bij bezwaar gemeente Hoorn vast te stellen.

 

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;

  • b.

    bezwaarmaker: degene die tegen een besluit van een bestuursorgaan een bezwaarschrift heeft ingediend bij dit bestuursorgaan;

  • c.

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • d.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    ambtelijk horen: het horen door twee ambtenaren namens het bestuursorgaan zoals bedoeld in artikel 7:5 van de wet;

  • f.

    commissie: een vaste commissie voor bezwaar zoals vastgelegd in de “Verordening behandelen van bezwaar gemeente Hoorn ”;

  • g.

    secretaris: één of meer ambtenaren die door het college aangewezen zijn als secretaris van de commissie;

  • h.

    secretaris bij ambtelijk horen: secretaris zoals deze is aangewezen door het college als secretaris van de commissie is ook secretaris bij het ambtelijk horen;

  • i.

    belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij het door het bestuursorgaan te nemen besluit is betrokken en die in artikel 7:2 lid 2 van de wet wordt bedoeld.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het reglement heeft betrekking op besluiten die zijn genomen op grond van/over:

  • a.

    De Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet inburgering 2021;

  • b.

    Hoofdstuk IV van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (gehandicaptenparkeerkaart), de Wegenverkeerswet en de Beleidsregel Gehandicaptenparkeerplaatsen (gehandicaptenparkeerplaats) en de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart (gehandicaptenparkeerkaart);

  • c.

    Verkeersbesluiten met betrekking tot het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto's en het plaatsen van laadpalen;

  • d.

    De Verordening leerlingenvervoer 2018 en opvolgende verordeningen en bijbehorende regels en beleidsdocumenten;

  • e.

    Besluiten ten aanzien van de teams Dienstverlening en Gegevensmanagement over rijbewijzen, paspoorten, (brief)adressen en BRP;

  • f.

    Artikel 2.1, aanhef en lid 1 onder a van de Wabo en artikel 2.2 van de Wabo (onder andere kappen bomen, uitritvergunning, slopen bouwwerk, weg aanleggen dan wel veranderen);

  • g.

    Besluiten over straatnaamgeving en huisnummering;

  • h.

    Besluiten over dwangsommen bij niet tijdig beslissen;

  • i.

    De Algemene plaatselijke verordening Hoorn (Apv Hoorn) met uitzondering van hoofdstuk 2, afdeling 12 “Bijzondere bevoegdheden van de burgemeester” en hoofdstuk 3 “Seksinrichting, straatprostitutie, sexwinkels e.d.” van de Apv Hoorn;

  • j.

    Marktverordening en onderliggende regels;

  • k.

    De Algemene subsidieverordening gemeente Hoorn 2015 (Asv) en de deelverordeningen die op de Asv zijn gebaseerd;

  • l.

    De Wet open overheid;

  • m.

    Besluiten op een handhavingsverzoek;

  • n.

    Het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang inclusief de besluiten tot het invorderen van de dwangsom of het kostenverhaal bij de bestuursdwang met uitzondering van lasten, invorderingen en kostenverhaal wegens overtreding van hoofdstuk 2 afdeling 12 en hoofdstuk 3 van de Apv Hoorn;

  • o.

    de Beleidsregels woningdelen, kamerverhuur en woningsplitsen.

 

Artikel 3 Ambtelijk horen

  • 1.

    Bezwaarmaker wordt ambtelijk gehoord in het geval dat een bezwaarschrift is ingediend tegen een besluit op grond van de in artikel 2 van dit reglement genoemde regelgeving;

  • 2.

    In afwijking van lid 1 kan de secretaris besluiten een bezwaarschrift ter advisering aan de externe commissie voor te leggen;

  • 3.

    In afwijking van lid 1 kan de secretaris besluiten na overleg met een andere secretaris een bezwaarschrift ambtelijk af te doen.

 

Artikel 4 Vooronderzoek

  • 1.

    De secretaris is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen;

  • 2.

    De secretaris kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

 

Artikel 5 Hoorzitting

  • 1.

    De secretaris nodigt belanghebbende(n) uiterlijk 2 weken voor de hoorzitting uit om te worden gehoord;

  • 2.

    De secretaris is bevoegd om af te wijken van de termijn die genoemd is in het eerste lid;

  • 3.

    Het horen gebeurt door twee ambtenaren die niet betrokken zijn geweest bij het bestreden besluit en waarvan één de functie van secretaris heeft;

  • 4.

    De secretaris beslist namens het bestuursorgaan over de toepassing van artikel 7:3 onder a, b, d en e van de wet;

  • 5.

    Indien de secretaris op grond van het vijfde lid besluit af te zien van het horen, doet de secretaris daarvan mededeling aan de belanghebbende(n) en verwerend orgaan.

 

Artikel 6 Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzittingen zijn openbaar tenzij het bestreden besluit is gebaseerd op de Jeugdwet;

  • 2.

    De secretaris kan namens het bestuursorgaan besluiten tot behandelen van het bezwaarschrift achter gesloten deuren, al dan niet op verzoek van een belanghebbende, als bijzondere reden aanwezig zijn.

 

Artikel 7 Schriftelijke verslaglegging hoorzitting

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt:

  • a.

    de namen van de aanwezigen in hun hoedanigheid;

  • b.

    een zakelijke samenvatting van hetgeen is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen;

  • 2.

    Het verslag bevat de mededeling van een intrekking van het bezwaarschrift indien deze intrekking tijdens de hoorzitting plaatsvindt en maakt melding van het eventueel of gedeeltelijk horen achter gesloten deuren dan wel, van de eventuele omstandigheden dat belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden met toepassing van artikel 7:6 lid 2 van de wet niet in elkaars aanwezigheid zijn gehoord;

  • 3.

    Het verslag verwijst naar de hoorzitting overlegde bescheiden die aan het verslag kunnen worden gehecht;

  • 4.

    Het verslag wordt vastgesteld door de secretaris.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

  • 2.

    Het Reglement ambtelijk horen Hoorn 2020 wordt gelijktijdig met het inwerking treden van dit reglement ingetrokken.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement ambtelijk horen bij bezwaar Hoorn.

 

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

 

Aldus vastgesteld, 12 december 2023

 

 

College van burgemeester en wethouders,

 

 

de secretaris,                     de burgemeester,

 

 

de burgemeester,