Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân
CiteertitelVerordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpUitvoering en handhaving omgevingsrecht
Externe bijlageToelichting verordening uitvoering en handhaving

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 18.20, derde lid, van de Omgevingswet
  2. artikel 18.23, eerste lid, van de Omgevingswet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-202401-01-2024Nieuwe regeling

08-02-2024

gmb-2024-72704

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân

De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2023;

 

gelet op de artikelen 18.20, derde lid, en 18.23, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet en artikel 149 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat de argumenten die in het raadsvoorstel zijn toegelicht reden geven tot het vaststellen van de Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    VTH-taken: de taken behorend bij vergunningverlening, toezicht & handhaving;

  • b.

    betrokken wetten: de Omgevingswet en Wet milieubeheer, voor zover paragraaf 18.3.3 van de Omgevingswet van overeenkomstige toepassing is verklaard;

  • c.

    kwaliteitscriteria: de op basis van de in landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen ontwikkelde en beschikbaar gestelde en naar de Friese dimensie vertaalde en door burgemeester en wethouders laatst vastgestelde kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in zake de beschikbaarheid en de deskundigheid van organisaties die met de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten zijn belast.

 

Artikel 2. Reikwijdte

Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 3. Betrokkenheid van de raad

De raad ziet toe op de hoofdlijnen van het door burgemeester en wethouders gevoerde beleid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van de voor de gemeente vastgestelde beleidskaders voor de fysieke leefomgeving.

 

Artikel 4. Kwaliteitsdoelen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beoordelen de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van daarvoor door hen gestelde doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie.

  • 2.

    De doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie voor de betrokken wetten hebben in ieder geval betrekking op:

    • a.

      de dienstverlening:

      de uitvoering van VTH-taken bevordert de uniformiteit van dienstverlening aan burgers en bedrijven. Ambtenaren van onze gemeente en de omgevingsdienst FUMO die met de uitvoering van deze taken zijn belast, beschikken over de benodigde opleiding, kennis en ervaring en houden deze actueel. Aan burgers en bedrijven kan duidelijkheid worden gegeven over het beleid en de regelgeving die op hen van toepassing is;

    • b.

      de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten:

      de inhoudelijke kwaliteit van documenten die voortvloeien uit de VTH-taken wordt gevormd door een technisch, inhoudelijk en juridisch deel. Deze zijn onderling verweven. Bij de totstandkoming ervan wordt getoetst aan beleid en regelgeving zodat wordt bijgedragen aan omgevingsdoelen en voldaan wordt aan juridische uitgangspunten. De kwaliteit van de dienstverlening wordt (naast de kwalitatief inhoudelijke criteria) bepaald door het tijdig – op zijn minst binnen de daarvoor geldende wettelijke termijnen – leveren van de diensten en producten;

    • c.

      de financiën:

      in de begroting worden de middelen vastgelegd, die worden ingezet voor de uitvoering van VTH-taken. Het behouden en actueel houden van opleiding en kennis overeenkomstig de kwaliteitscriteria vereist continu aandacht en inzet van opleidingsmiddelen.

 

Artikel 5. Kwaliteitsborging

  • 1.

    Op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders zijn de actuele kwaliteitscriteria van toepassing.

  • 2.

    Over de naleving van de kwaliteitscriteria doen burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de raad.

  • 3.

    Voor zover de kwaliteitscriteria niet zijn of konden worden nageleefd, doen burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd opgave.

 

Artikel 6. Intrekking oude verordening

De Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân zoals vastgesteld op 15 december 2016 wordt ingetrokken.

 

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop deze is bekendgemaakt en werkt terug tot 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 februari 2024,

mr. drs. J.A. de Vries, voorzitter

G.W. Stegenga, griffier