Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân |
Citeertitel | Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Uitvoering en handhaving omgevingsrecht |
Externe bijlage | Toelichting verordening uitvoering en handhaving |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-02-2024 | 01-01-2024 | Nieuwe regeling | 08-02-2024 |
De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2023;
gelet op de artikelen 18.20, derde lid, en 18.23, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet en artikel 149 van de Gemeentewet;
overwegende dat de argumenten die in het raadsvoorstel zijn toegelicht reden geven tot het vaststellen van de Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân;
Verordening Uitvoering en Handhaving Omgevingsrecht gemeente Súdwest-Fryslân
In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
kwaliteitscriteria: de op basis van de in landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen ontwikkelde en beschikbaar gestelde en naar de Friese dimensie vertaalde en door burgemeester en wethouders laatst vastgestelde kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in zake de beschikbaarheid en de deskundigheid van organisaties die met de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten zijn belast.
Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders.
Artikel 3. Betrokkenheid van de raad
De raad ziet toe op de hoofdlijnen van het door burgemeester en wethouders gevoerde beleid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van de voor de gemeente vastgestelde beleidskaders voor de fysieke leefomgeving.
De doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie voor de betrokken wetten hebben in ieder geval betrekking op:
de uitvoering van VTH-taken bevordert de uniformiteit van dienstverlening aan burgers en bedrijven. Ambtenaren van onze gemeente en de omgevingsdienst FUMO die met de uitvoering van deze taken zijn belast, beschikken over de benodigde opleiding, kennis en ervaring en houden deze actueel. Aan burgers en bedrijven kan duidelijkheid worden gegeven over het beleid en de regelgeving die op hen van toepassing is;
de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten:
de inhoudelijke kwaliteit van documenten die voortvloeien uit de VTH-taken wordt gevormd door een technisch, inhoudelijk en juridisch deel. Deze zijn onderling verweven. Bij de totstandkoming ervan wordt getoetst aan beleid en regelgeving zodat wordt bijgedragen aan omgevingsdoelen en voldaan wordt aan juridische uitgangspunten. De kwaliteit van de dienstverlening wordt (naast de kwalitatief inhoudelijke criteria) bepaald door het tijdig – op zijn minst binnen de daarvoor geldende wettelijke termijnen – leveren van de diensten en producten;