Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Verordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2024
CiteertitelVerordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2024nieuwe regeling

07-02-2024

gmb-2024-72632

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2024

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

agendacommissie: de agendacommissie van de Regionale Raadscommissie Noordkop (RRN);

commissie: de Regionale Raadscommissie Noordkop (RRN);

commissiegriffier: de griffier van de Regionale Raadscommissie Noordkop (RRN) dan wel diens

plaatsvervanger;

fractie: een gemeenteraadsfractie in de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel;

gemeenten: de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel;

lid: persoon die door de fractie van diens gemeenteraad als lid van de commissie is benoemd;

raden: de gemeenteraden van Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel;

voorzitter: de voorzitter van de commissie of diens plaatsvervanger;

Hoofdstuk 2 Instelling, doelen, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling commissie

Er is een Regionale Raadscommissie Noordkop.

Artikel 3 Doelen

De Regionale Raadscommissie Noordkop heeft als doel:

  • a.

    het hebben van grip op en het geven van sturing aan de Regionale samenwerking binnen de Noordkop.

  • b.

    de strategische positie van de Noordkop gemeenten in de Kop van Noord-Holland te versterken richting provincie Noord-Holland en Rijk.

Artikel 4 Taken

De commissie heeft als taak:

  • 1.

    In vergadering bijeen te komen om de gemeenteraden van Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel te adviseren over:

    • a.

      de thema’s van de regionale samenwerkingsagenda;

    • b.

      de gemeenschappelijke regelingen die tenminste drie van de vier gemeenten aangaan;

    • c.

      onderwerpen, die ter besluitvorming aan tenminste drie van de vier raden worden voorgelegd;

  • 2.

    In beeldvormende vergadering bijeen te komen.

Artikel 5 Samenstelling, zittingsduur en vacatures.

  • 1.

    De commissie bestaat uit één lid van iedere fractie van iedere gemeenteraad.

  • 2.

    De leden worden door de raden, waarin zij zitting hebben, op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op leden die geen raadslid zijn.

  • 4.

    Iedere gemeenteraad benoemt op voordracht van de fracties één plaatsvervangend lid per fractie, die bij afwezigheid van het lid zitting heeft in de commissie. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    De zittingsperiode van een lid en/of diens plaatsvervanger eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de gemeenteraad die het lid en/of diens plaatsvervanger heeft benoemd.

  • 6.

    Een lid en/of diens plaatsvervanger houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 5, derde lid, gestelde eisen.

  • 7.

    De gemeenteraden kunnen een door hen benoemd lid en/of diens plaatsvervanger ontslaan op voorstel van de fractie die het lid en/of diens plaatsvervanger voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 8.

    Een lid en/of diens plaatsvervanger kan zelf te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de gemeenteraad die hem heeft benoemd. Het ontslag gaat in met ingang van de datum van benoeming van diens opvolger.

  • 9.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat beslist de raad, uit wiens midden het lid was benoemd, zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 10.

    Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in een raad, vervalt het lidmaatschap van het commissielid en zijn plaatsvervanger die op voordracht van die fractie zijn benoemd, van rechtswege.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1.

    De vier burgemeesters worden door de agendacommissie ieder voor een jaar als voorzitter van

  • 1.

    de adviserende vergaderingen van de commissie benoemd.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de voorzitter en diens vervangers wijst de commissie een voorzitter aan.

  • 3.

    De voorzitter leidt de vergadering en is belast met de handhaving van de orde.

  • 4.

    De beeldvormende vergaderingen kennen geen vaste voorzitter. Naargelang de inhoud wordt de voorzitter voor deze bijeenkomsten aangewezen door de agendacommissie. De voorzitter van de agendacommissie kan een dergelijke bijeenkomst ook voorzitten.

Artikel 6 Commissiegriffier

  • 1.

    De commissie heeft een commissiegriffier die in dienst is van de gemeente Den Helder.

  • 2.

    De commissiegriffier is belast met het verlenen van bijstand aan de commissie, onder meer het ondersteunen van de voorzitter van de commissie, het verzorgen van de agenda van de vergaderingen van de commissie en het maken van een besluitenlijst van de adviserende vergaderingen van de commissie. Wanneer de leden van de commissie technische vragen hebben over de toegezonden vergaderstukken dan richten zij zich hiervoor tot de commissiegriffier.

  • 3.

    De commissiegriffier wordt bij diens afwezigheid vervangen door één van de griffiers van de raden.

  • 4.

    De agendacommissie stelt nadere regels vast voor de commissiegriffier.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid wethouders en anderen

Artikel 7 Aanwezigheid wethouders en anderen

  • 1.

    De voorzitter en de commissiegriffier zijn bevoegd om wethouders van de gemeenten, vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen of andere personen uit te nodigen de vergaderingen van de commissie bij te wonen, teneinde aan de beraadslagingen deel te nemen en inlichtingen of adviezen te verstrekken.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde functionarissen kunnen zich laten vergezellen door ambtenaren van de gemeenten of externe deskundigen.

  • 3.

    Vanuit de vier gemeenten wijzen de gemeentesecretarissen een coördinerend secretaris aan die de agendacommissie terzijde staat en adviseert en die tevens de bijeenkomsten van de commissie bijwoont.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1.

    De agendacommissie stelt jaarlijks in het najaar een vergaderschema vast voor de vergaderingen van de commissie voor het daaropvolgende jaar.

  • 2.

    De commissie vergadert voorts als de agendacommissie of voorzitter het nodig oordeelt of tenminste een vijfde van de leden schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3.

    De commissie vergadert in het Stadhuis van Den Helder.

  • 4.

    De commissie of haar voorzitter kan besluiten een andere locatie te kiezen.

  • 5.

    De commissie kan ook digitaal vergaderen.

  • 6.

    De commissie kan geen advies uitbrengen wanneer niet tenminste de helft van de zitting hebbende leden ter vergadering aanwezig is.

Artikel 10 Agendacommissie en agenderingsrecht

  • 1.

    De commissie heeft een agendacommissie waarin twee commissieleden die per gemeente benoemd zijn zitting hebben.

  • 2.

    De leden van de agendacommissie kiezen uit hun midden een voorzitter.

  • 3.

    De vergaderingen van de agendacommissie kunnen zowel digitaal (online) als fysiek plaatsvinden.

  • 4.

    De leden van de agendacommissie hebben elk één stem in de agendacommissie.

  • 5.

    Voor de bijeenkomsten van de agendacommissie worden de griffiers van de deelnemende gemeenten, de coördinerend gemeentesecretaris en de voorzitter van de commissie uitgenodigd.

  • 6.

    De agendacommissie heeft tot taak het voorlopig vaststellen van de agenda van de commissie voordat een oproep als bedoeld in artikel 11 wordt verzonden. Bij elk agendapunt wordt aangegeven of de behandeling beeldvormend of adviserend is.

  • 7.

    De commissiegriffier stelt in samenspraak met de voorzitter van de agendacommissie een agenda op voor de vergaderingen van de agendacommissie. De commissiegriffier maakt tevens een besluitenlijst van de vergadering.

  • 8.

    Elk lid van de agendacommissie kan voorstellen doen tot behandeling van zaken die niet op de voorlopige agenda zijn vermeld. Voorstellen daartoe worden minstens twee dagen voor de vergadering schriftelijk/per e-mail ingediend bij de voorzitter van de agendacommissie of de commissiegriffier. In spoedeisende gevallen geldt een termijn van 24 uur. De agendacommissie beslist over het in behandeling nemen van die voorstellen bij het vaststellen van de definitieve agenda van de vergadering.

Artikel 11 Oproep en agendastukken

  • 1.

    De commissiegriffier zendt ten minste acht dagen voor een vergadering de leden van de commissie en de griffiers van de raden een oproep per e-mail onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2.

    De leden van de raden worden in kennis gesteld van de voorlopige agenda.

  • 3.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de commissie voorstellen een agendapunt aan de vergadering toe te voegen. De commissie beslist over het in behandeling nemen van die voorstellen bij het vaststellen van de definitieve agenda van de vergadering.

  • 4.

    Vergaderstukken bestemd voor een vergadering van de commissie worden tegelijk met de oproep voor de vergadering verzonden, indien dit praktisch niet mogelijk is, worden stukken zo spoedig mogelijk ter kennis van de commissie gebracht en onafhankelijk van oproep/voorlopige agenda verzonden.

  • 5.

    Alle stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking gesteld.

Artikel 12 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep openbaar gemaakt op de voor de gemeenten gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke websites.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 13.

  • 3.

    Daarnaast worden de bij de voorlopige agenda behorende stukken, indien digitaal beschikbaar, op de websites van de gemeenten geplaatst.

Artikel 13 Insprekers/spreekrecht burgers

  • 1.

    Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit, minimaal 48 uur voorafgaand aan de vergadering, via de mail of telefonisch aan de commissiegriffier. Hij/zij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij/zij het woord wil voeren.

  • 2.

    Elke spreker krijgt gedurende de vergadering maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn.

  • 3.

    De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale spreektijd van insprekers.

Artikel 14 Verslaglegging

  • 1.

    De commissiegriffier stelt een besluitenlijst van de adviserende vergadering op.

  • 2.

    De (concept) besluitenlijst wordt verspreid onder de leden van de commissie, de colleges en de leden van de raden.

  • 3.

    De commissiegriffier meldt na de vergadering per ter advisering voorgelegd agendapunt het in artikel 18 lid 7 genoemde advies van de voorzitter.

Artikel 15 Openbaarheid van vergaderingen

De vergaderingen van de commissie worden in de regel in openbaarheid gehouden.

Artikel 16 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog mag afronden.

  • 2.

    Indien een spreker, beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen gebruikt, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

Artikel 17 Moties en amendementen

  • 1.

    Indien één of meerdere leden van de commissie tenminste 24 uur voorafgaand aan de vergadering een amendement of motie aankondigen, wordt deze door de commissiegriffier aan de vergaderstukken van de commissie toegevoegd.

  • 2.

    Het betreffende amendement of motie wordt in de vergadering van de commissie besproken.

  • 3.

    Na beraadslaging geven de indieners aan of zij hun amendement of motie handhaven of niet.

  • 4.

    Gehandhaafde amendementen of moties krijgen een advies mee van de commissie voor de gemeenteraden. De stemming over een amendement of motie is gelijk aan het bepaalde in artikel 18.

  • 5.

    De amendementen en moties, zoals bedoeld in het vierde lid, en het advies van de commissie worden toegevoegd aan de vergaderstukken voor behandeling en besluitvorming in de raden.

Artikel 18 Besluitvorming/stemming

  • 1.

    De commissie neemt besluiten over: het vaststellen van het advies, waarbij een onderwerp ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de raden zoals bedoeld in artikel 4.

  • 2.

    Stemming vindt door middel van handopsteking plaats.

  • 3.

    Ieder aanwezig lid van de commissie brengt bij stemming één stem uit.

  • 4.

    Artikel 28 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    De commissie beslist bij meerderheid. Een stemming is alleen geldig, indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet van deelneming aan de stemming onthoudt daaraan heeft deelgenomen.

  • 6.

    Indien in een vergadering de stemmen staken, wordt het voorstel zonder advies van de RRN aan de gemeenteraden voorgelegd.

  • 7.

    De voorzitter adviseert na de beraadslagingen en eventuele stemming of een voorstel als hamerstuk of bespreekstuk door gaat naar de deelnemende gemeenteraden.

Artikel 19 Contacten met de media

  • 1.

    Verzoeken van de media om informatie over wat in de commissie wordt/is besproken, worden behandeld door de voorzitter of door diegene die daartoe door de voorzitter wordt aangewezen.

  • 2.

    Bij door de commissie te bepalen onderwerpen maakt de commissie afzonderlijke afspraken over de communicatie met de media.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 20 Bevoegdheid

De commissie treedt niet in de (wettelijke) bevoegdheden van de raden.

Artikel 21 Onvoorziene situaties

In vergadersituaties waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 22 Hardheidclausule

In gevallen waarin deze verordening niet in voorziet is de agendacommissie bevoegd om voorstellen te doen waarover de commissie beslist.

Artikel 23 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2024’.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2024.

  • 3.

    De verordening Regionale Raadscommissie Noordkop 2018 wordt met ingang van 1 maart 2024 ingetrokken.

Aldus besloten in de vergadering van 7 februari 2024.

De Gemeenteraad van de gemeente Schagen

griffier

G.E.P. Meije

voorzitter

M.J.P. van Kampen