Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Cranendonck

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Cranendonck 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCranendonck
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Cranendonck 2024
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Cranendonck 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 61a, vierde lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-2024nieuwe regeling

06-02-2024

gmb-2024-70441

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Cranendonck 2024

De raad van de gemeente Cranendonck,

 

gelezen het voorstel van het presidium,

 

gelet op artikel 61a, vierde lid, Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen:

 

De verordening vertrouwenscommissie voorbereiding aanbeveling herbenoeming burgemeester gemeente Cranendonck 2024

Artikel 1 Instellen vertrouwenscommissie

Er is een commissie die tot taak heeft de aanbeveling herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling vertrouwenscommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit 5 leden, door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

De raadsgriffier of zijn plaatsvervanger is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding. De geheimhouding strekt zich uit tot eenieder die van de informatie kennis draagt. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘geheim’ door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘geheim’ gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de geheimhouding in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt, behoudens artikel 8, ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde in de vergadering of het gesprek.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 6 Stemming

  • 1.

    De commissie besluit over de concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.

  • 2.

    De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

  • 3.

    Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 8 bedoelde verslag opgenomen.

Artikel 7 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 8 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      afspraken indien deze ter zake van het functioneren tussen de burgemeester en de commissie zijn gemaakt.

  • 3.

    Het verslag gaat vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 9 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt na afronding van de herbenoeming voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt zorg voor een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefplaats conform de bepalingen in de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995. In de verklaring van overbrenging wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 10 Ontbinding

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester gemeente Cranendonck 2024.

Aldus vastgesteld in de raad van 6 februari 2024.

De plaatsvervangend voorzitter

P.J. Beerten

De griffier

P.J.F. Bemelmans