Organisatie | Sluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inburgering gemeente Sluis 2024 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 24-01-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sluis;
de Wet inburgering 2021, het Besluit inburgering 2021, de Regeling inburgering 2021, de Wet inburgering 2013, het Besluit inburgering 2013, de Algemene wet bestuursrecht, en de Participatiewet;
het gewenst is beleidsregels vast te stellen over de uitvoering van de inburgeringswetgeving en aanverwante regelgeving door het college van burgemeester en wethouders;
Besluit vast te stellen de volgende Beleidsregels inburgering gemeente Sluis 2024.
HOOFDSTUK 2. BREDE INTAKE INBURGERINGSPLICHTIGEN
Het college neemt voor inburgeringsplichtigen met een verblijfsvergunning asiel de brede intake af zo snel mogelijk nadat het COA hen aan de gemeente heeft gekoppeld. Het college neemt voor andere inburgeringsplichtigen de brede intake af zo snel mogelijk nadat zij de DUO-kennisgeving over de inburgeringsplicht hebben ontvangen.
HOOFDSTUK 3. ONDERDELEN INBURGERINGSPLICHT
Artikel 3. Passende leerroute inburgeringsplichtigen, aanbod leerroute asielstatushouders, en toegang leerroute gezinsmigranten en overige migranten
Het college beoordeelt op basis van de gegevens die het COA bij de eventuele voorinburgering heeft verkregen alsmede op basis van de uitkomsten van de brede intake welke leerroute, gelet op de capaciteiten, persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden van de inburgeringsplichtige passend voor hem is.
Bij de vaststelling van de leerroute en, voor zover het gaat om asielstatushouders, de intensiteit van de taallessen houdt het college in ieder geval rekening met de arbeidsplicht uit de Participatiewet, de re-integratieplicht uit de Participatiewet en de ondersteuning bij arbeidsinschakeling uit de Participatiewet.
Het college biedt asielstatushouders een cursus of opleiding aan. Asielstatushouders starten zo snel mogelijk na afronding van de brede intake met de leerroute. Het college verstrekt de cursusinstelling en de taalschakeltrajectinstelling de NAW-gegevens en de gegevens over de leerroute, waaronder de intensiteit en de termijn van de leerroute. Het intakegesprek voor de leerroute vindt uiterlijk vier weken na afronding van de brede intake plaats.
HOOFDSTUK 6. MAATSCHAPPELIJKE BEGELEIDING INBURGERINGSPLICHTIGEN
HOOFDSTUK 7. OVERSCHAKELEN EN AFSCHALEN
Artikel 9. Overschakelen naar een andere leerroute; afschalen van niveau B1 naar niveau A2 in de B1-route
Aan de hand van de voortgangsgesprekken en/of de gegevens van de cursusinstelling of de taalschakeltrajectinstelling over de voortgang van de leerroute en de aanwezigheid en geleverde inspanningen van de inburgeringsplichtige beoordeelt het college of er onvoldoende voortgang of een grotere voortgang is dan op grond van het PIP was te verwachten en of er moet worden overgeschakeld naar een andere leerroute.
Aan de hand van de voortgangsgesprekken en/of de gegevens van de cursusinstelling over de voortgang van de leerroute en de aanwezigheid en geleverde inspanningen van de inburgeringsplichtige die de B1-route volgt beoordeelt het college tevens of niveau B1 niet (op alle onderdelen) haalbaar is en of er moet worden afgeschaald van niveau B1 naar niveau A2.
Artikel 10. Zienswijze bij boete niet verschijnen en niet meewerken brede intake
Wanneer de inburgeringsplichtige na de boete wederom niet verschijnt voor de brede intake of onvoldoende meewerkt aan de brede intake legt het college hem nogmaals een boete op en voltooit het college de brede intake in afwezigheid van de inburgeringsplichtige. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.