Organisatie | Midden-Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN DE GEMEENTERAAD MIDDEN-GRONINGEN 2024 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Midden-Groningen 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2024 | nieuwe regeling | 01-02-2024 |
De raad van de gemeente Midden-Groningen;
gelezen het voorstel van de raadsvoorzitter van 14 januari 2024;
gelet op de artikelen 16, 35, 82, 83 en 84 van de Gemeentewet,
de volgende gewijzigde verordening vast te stellen:
REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN DE GEMEENTERAAD MIDDEN-GRONINGEN 2024
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 5. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
De commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuwbenoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuwbenoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 6. Risicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders
Er wordt een ad-hoc commissie Integriteit ingesteld onder voorzitterschap van de burgemeester, aangevuld met drie leden van de gemeenteraad en met ondersteuning van de griffier. De commissie voert een gesprek met de kandidaat-wethouder over het de conclusies, aanbevelingen en beheersmaatregelen. De ad-hoc commissie integriteit brengt vervolgens een advies uit aan de raad.
HOOFDSTUK 2. RAADSVERGADERINGEN
Artikel 9. Oproep en voorlopige agenda
De voorzitter zendt ten minste 10 dagen voor een raadsvergadering de raadsleden een oproep (mailbericht) met de mededeling dat de agenda met vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering is geplaatst op de openbare website van de gemeente; de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in hoofdstuk Va van de Gemeentewet bedoelde informatie, worden in beginsel 10 dagen voor de raadsvergadering digitaal beschikbaar gesteld.
Artikel 11. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda staan, worden gelijktijdig met het verzenden van het mailbericht digitaal beschikbaar gesteld in het raadsinformatiesysteem en op de website. Hiervan wordt mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 15b. Spreekrecht burgers buiten de vergadering: Praat met de Raad
In Praat met de Raad kan niet gesproken worden over besluiten waartegen bezwaar of beroep open staat of heeft gestaan die onder de rechter liggen, over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, of over een onderwerp waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Artikel 15c. Spreekrecht burgers buiten de vergadering: Rondetafelgesprek
In de Rondetafelgesprekken kan niet gesproken worden over besluiten waartegen bezwaar of beroep open staat of heeft gestaan die onder de rechter liggen, over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, of over een onderwerp waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 19. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Stemming (niet zijnde over personen) vindt in principe plaats via digitale stemopneming (stemkastjes). De voorzitter doet mededeling van het genomen besluit. De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mee, met vermelding van het aantal voor en tegen uitgebrachte stemmen. Als een raadslid dan merkt zich te hebben vergist, kan het raadslid vragen om aantekening van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Als stemmen niet elektronisch plaatsvindt, dan is de procedure als volgt:
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 21. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het vierde lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
De volgende werkwijze geldt bij herstemming over personen:
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 22. Verslaglegging van de raadsvergadering en besluitenlijst
De besluitenlijst moet inhouden:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Paragraaf 5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 24. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 25. Verslag besloten vergadering
Indien er geen opmerkingen worden ontvangen worden het verslag en de besluitenlijst als hamerstuk (zonder publicatie van stukken) vastgesteld in de eerstvolgende openbare raadsvergadering als zijnde geheim. De gemeenteraad kan te allen tijde besluiten tot het opheffen van de geheimhouding op deze verslagen.
Artikel 26. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Paragraaf 6. Toehoorders en pers
Artikel 28. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare raadsvergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
HOOFDSTUK 3. BEVOEGDHEDEN, INSTRUMENTEN RAADSLEDEN Artikel 29. Amendementen en subamendementen
Artikel 31. Initiatiefvoorstel
Op het moment dat het college wensen en bedenkingen heeft ingediend, dan wel als de in het derde lid gestelde termijn is verstreken, zorgt de agendacommissie voor de agendering van het initiatiefvoorstel, al dan niet samen met eventueel ingediende wensen of bedenkingen van het college. De agendering is voor de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij de oproep hiervoor al verzonden is. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
Na de inventarisatie van het spreekrecht van burgers staat er een vragenuur op de agenda, tenzij er bij de griffier geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenuur op een ander tijdstip wordt gehouden, dan wel dat in verband met het speciale karakter van een vergadering geen vragenuur volgt. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenuur eindigt.
Raadsleden die tijdens het vragenuur vragen willen stellen, dienen deze vragen uiterlijk om 12:00 uur op de dag voorafgaand aan de raadsvergadering in bij de griffier. De griffier zorgt dat de vragen zo spoedig mogelijk per mail ter kennisgeving aan de voorzitter, het college, het directiesecretariaat en de gemeentesecretaris worden gebracht.
Artikel 34. Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 dagen, nadat de vragen zijn ingediend. Tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
De verlangde inlichtingen worden mondeling of schriftelijk in de eerstvolgende vergadering gegeven, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij ook aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden. In dat geval vindt de beantwoording uiterlijk plaats in de eerstvolgende raadsvergadering na deze termijn.
In de eerste termijn voeren alleen de interpellant en degene(n) aan wie de interpellatie is gericht het woord. De interpellant voert in één termijn niet vaker dan tweemaal het woord. De overige raadsleden, de burgemeester en de wethouders niet vaker dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.