Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Ronde Venen

Regeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Ronde Venen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2023
CiteertitelRegeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1.1 van het Besluit experimenten bijhouding basisregistratie personen
  2. artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen
  3. artikel 17 van de Regeling basisregistratie personen
  4. artikel 18 van de Regeling basisregistratie personen
  5. artikel 19 van de Regeling basisregistratie personen
  6. artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht
  7. artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-02-2024nieuwe regeling

12-09-2023

gmb-2024-67852

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen,

 

gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), artikel

4:5 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire BRP en briefadres (2016-0000656211) van de minister van BZK van 18 oktober 2016

 

overwegende dat het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking de registratie van briefadressen in de basisregistratie personen (BRP) om deze op een rechtmatige manier toe te kennen en te voorkomen dat personen- niet zijn geregistreerd als ingezetene in de BRP.

 

besluit vast te stellen:

 

Regeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2023

Artikel 1 Redenen briefadres

Redenen voor een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

  • 2.

    Verblijf in een instelling:

    • a.

      verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

    • b.

      verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 van de Wet BRP;

  • 3.

    het voorkomen van schrijnende situaties, waarbij inzet of voortzetting van hulpverlening noodzakelijk is, onder voorwaarden dat:

    • a.

      er sprake is van één of meer sociaal-maatschappelijke problemen;

    • b.

      de maatwerkoplossing er op gericht is om de persoon de kans te geven zijn leven ‘weer op de rit’ te krijgen, en

    • c.

      de persoon instemt met of al voldoet aan de voorwaarden van het hulpverleningstraject.

  • 4.

    verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 van de Wet BRP).

Artikel 2 Voorwaarden

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres wordt gekozen.

  • 2.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs van degene die aangifte doet van adreswijziging en daarbij kiest voor een briefadres;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever;

    • d.

      een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, als het briefadres gekozen wordt op grond van artikel 1, lid 1.

  • 4.

    Als het briefadres gekozen wordt op grond van artikel 1, lid 4, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

Artikel 3 Volledige aangifte

  • 1.

    De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2 en 3, zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

Artikel 4 Briefadres op een adres van de gemeente

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders registreert van een persoon ambtshalve een briefadres in de BRP indien het woonadres ontbreekt, er geen aangifte van adreswijziging wordt gedaan waarbij een briefadres wordt gekozen en betrokkene voldoet aan de criteria voor inschrijving als ingezetene in de BRP.

  • 2.

    Als er geen schriftelijke verklaring van instemming van een briefadresgever kan worden verkregen, kent het college een briefadres toe op een adres van de gemeente.

Artikel 5 Monitoring briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 1 wordt een briefadresinschrijving na de duur van maximaal zes maanden opnieuw beoordeeld door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    De beoordeling van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van de artikelen 1 en 6.

  • 3.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 6 Verplichtingen briefadresgever en briefadresnemer

  • 1.

    Zowel de briefadresgever als de briefadresnemer zijn verplicht om op verzoek van het college van burgemeester en wethouders inlichtingen te verstrekken die van belang zijn voor de registratie van het briefadres.

  • 2.

    Betrokkene verschijnt hierbij desgevraagd in persoon.

  • 3.

    Aan degene die niet voldoet aan verplichting als bedoeld in eerste lid kan op grond van artikel 4.17 Wet BRP een bestuurlijke boete worden opgelegd van ten hoogste 325 euro.

Artikel 7 Weigeringsgronden

  • 1.

    Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

    • a.

      de aangever een woonadres heeft, tenzij hij in de situatie verkeert zoals beschreven in artikel 1, lid 2 en lid 4;

    • b.

      de aangever langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft en niet beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft.

    • c.

      de aangever beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

    • d.

      er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • 2.

    Het is niet mogelijk om in de BRP met een briefadres geregistreerd te worden als men aan niet een van de redenen briefadres, genoemd in artikel 1, eerste tot en met vierde lid voldoet.

Artikel 8 Verplichtingen briefadresgever en briefadresnemer

  • 1.

    Onverminderd het gestelde in artikel 1 tot en met 6 is de zowel de briefadresgever als de briefadresnemer verplicht om op verzoek van het college van burgemeester en wethouders inlichtingen te verstrekken die van belang zijn voor de registratie van het briefadres.

  • 2.

    De betrokkene verschijnt hierbij desgevraagd in persoon

  • 3.

    Aan degene die niet voldoet aan verplichting als bedoeld in eerste lid kan op grond van artikel 4.17 wet BRP een bestuurlijke boete worden opgelegd van ten hoogste 325 euro.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling. Van onbillijkheid kan sprake zijn als in een specifieke situatie het strikt vasthouden aan de regeling als onredelijk kan worden aangemerkt of als er onevenredige schade zou ontstaan.

Artikel 10 Inwerkingtreding en intrekking oude regeling

  • 1.

    De Regeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2018 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente De Ronde Venen 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 september 2023

de secretaris,

Marco Vonk

de burgemeester,

Maarten Divendal