Organisatie | Harlingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Harlingen 2024 |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Harlingen 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders en de Burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-02-2024 | nieuwe regeling | 31-01-2024 |
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Harlingen, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen van 12 december 2023;
gelet op de artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
overwegende dat, in aanvulling op de regeling in de Awb, er behoefte is aan een interne procedure, met als doel een adequate afhandeling van klachten en een duidelijke taakverdeling van die afhandeling;
besluiten vast te stellen de: Klachtenregeling gemeente Harlingen 2024.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen en begripsbepalingen
Artikel 2 Reikwijdte klachtenregeling
De klachtenregeling is in ieder geval niet van toepassing op klachten over gebreken en onderhoud van de openbare ruimte, over beleid of genomen besluiten of plannen waartegen bezwaar of beroep mogelijk is. Ook is de klachtenregeling niet van toepassing op het constateren van een ongewenste toestand in het publieke domein en voor interne misstanden binnen de gemeente Harlingen.
Artikel 3 Doel klachtenbehandeling
De doelstelling van de klachtenregeling is het vastleggen van een procedure om klachten van burgers binnen de wettelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen. De klachtbehandeling is gericht op herstel van vertrouwen van inwoners van de gemeente Harlingen.
Hoofdstuk 2 Procedure klachtenbehandeling
Paragraaf 2.1 Indienen van klachten
Artikel 8 Ontvangstbevestiging
De ontvangst van een klaagschrift wordt binnen tien werkdagen schriftelijk bevestigd door de klachtencoördinator en bevat daarnaast informatie over de verdere procedure.
Paragraaf 2.2 Informele behandeling klachten
Artikel 10 Informele oplossing
Voordat de formele klaagschriftprocedure wordt gestart, wordt bezien of de klacht op een informele wijze kan worden afgewikkeld. Dit houdt in dat de klachtbehandelaar als de klacht is ontvangen (telefonisch) contact opneemt met de klager en beklaagde om te bezien of het klaagschrift op een informele wijze kan worden afgewikkeld, zonder dat de formele klachtenprocedure moet worden doorlopen.
Paragraaf 2.3 Formele behandeling klachten
Artikel 11 Formele klachtenbehandeling
Indien er geen mogelijkheid is om de klacht informeel te behandelen, zal de formele klachtenbehandeling worden gestart.