Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Hilvarenbeek 1998 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Hilvarenbeek 1998 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2009 | 18-05-2015 | wijziging bestaande regeling | 23-04-2009 Hilverbode, 2009, 25 | B&W 03-10-2009 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 5 Opleggen verplichtingen
Burgemeester en wethouders kunnen, naast de in artikel 4:37 Awb genoemde verplichtingen, aan de subsidieontvanger verplichtingen opleggen die:
De subsidieverlening kan naast de in art. 4:25 en art. 4:35 van de Awb genoemde gevallen worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
Burgemeester en wethouders kunnen voorschotten verstrekken op een nog vast te stellen subsidie nadat een besluit tot subsidieverlening is genomen.
Het subsidiebedrag wordt binnen zes weken na de subsidievaststelling, onder verrekening van verstrekte voorschotten, betaald.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening met de subsidieontvanger een overeenkomst te sluiten, waarin kan worden bepaald dat de subsidieontvanger verplicht is activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend.
Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
jaarprogramma: een jaarlijks door burgemeester en wethouders vast te stellen lijst van instellingen die overeenkomstig hun doelstelling actief bijdragen aan het welzijn van de plaatselijke samenleving en voor subsidie op grond van deze verordening in aanmerking komen, onder vermelding van de aan deze instellingen te verlenen subsidies;
Artikel 2 Reikwijdte hoofdstuk
Dit hoofdstuk is van toepassing op de subsidiëring door de gemeente van de beleidsterreinen welzijn, sociale en maatschappelijke zorg, cultuur en sport.
De raad kan het subsidieplafond, als bedoeld in artikel 3, derde lid, gespecificeerd vaststellen per subsidievorm en per daarin te onderscheiden categorieën van vergelijkbare organisaties.
Artikel 8 Verdeling bij dreigende overschrijding plafond
Indien het in redelijkheid niet mogelijk is op basis van het eerste lid aan één of meer aanvragen voorrang te verlenen ten opzichte van andere aanvragen, kunnen burgemeester en wethouders de aanvragen die binnen een bepaald subsidieplafond in aanmerking komen voor een subsidie, naar evenredigheid korten.
In het subsidieprogramma worden regels opgenomen met betrekking tot de hoogte van een algemene egalisatiereserve voortvloeiend uit positieve exploitatieresultaten die mede tot stand zijn gekomen door de verstrekte subsidies. Ook kunnen in het programma regels worden opgenomen over de hoogte van bestemmingsreserves en voorzieningen.
In de te verstrekken subsidiebudgetten kan een vast en flexibel deel worden opgenomen. Het flexibel deel daarbij is een vast percentage van het budget waarvoor vernieuwende of beleidsintensiverende activiteiten ondernomen worden. De invulling en besteding van dit flexibel deel van de subsidie geschiedt in overleg tussen burgemeester en wethouders en de subsidieontvanger.
Indien burgemeester en wethouders subsidie verstrekken voor activiteiten die mede door andere bestuursorganen worden gesubsidieerd, kunnen zij afwijken van de bij of krachtens deze verordening aan de subsidie verbonden verplichtingen, voor zover:a.dit wenselijk is met het oog op een goede afstemming met de door die andere bestuursorganen opgelegde verplichtingen; en b.daardoor het belang met het oog waarop die verplichtingen zijn opgelegd, niet onevenredig wordt geschaad.
Hoofdstuk 3 Onderhoudssubsidies gemeentelijke monumenten
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
onderhoudswerkzaamheden: de door burgemeester en wethouders als zodanig aangemerkte subsidiabele onderhoudswerkzaamheden, met uitzondering van reguliere onderhouds-werkzaamheden, die, met het oog op het behoud van het monumentale karakter, dienen om een beschermd gemeentelijk monument in een goede staat te houden of in de oorspronkelijke staat terug te brengen;
Artikel 2 Reikwijdte hoofdstuk
Dit hoofdstuk is van toepassing op de subsidiëring door de gemeente van het beleidsterrein monumentenzorg.
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidie verstrekken in de kosten van onderhoudswerkzaamheden voor beschermde gemeentelijke monumenten.
De aanvraag voor het verstrekken van een subsidie als bedoeld in artikel 3 wordt door de eigenaar op de daarvoor bestemde, bij de gemeentesecretarie verkrijgbare, formulieren ingediend, onder overlegging van:▪ een werkomschrijving met (zo nodig) tekeningen van de oude en nieuwe situatie;▪ een gespecificeerde begroting van de kosten.
Voor het verstrekken van hogere subsidies als bedoeld in artikel 5, tweede lid, zijn burgemeester en wethouders bevoegd om te beschikken over de Reserve uitvoering verordening onderhoud monumenten. Alsdan geldt de helft van de in dat begrotingsjaar beschikbare Reserve als subsidieplafond voor het verstrekken van die hogere subsidies.
Artikel 7 Voorwaarden subsidie
De subsidie wordt slechts verleend indien en voor zover de onderhoudskosten naar het oordeel van burgemeester en wethouders verbonden zijn aan de in artikel 1 genoemde onderhoudswerkzaamheden en verder onder de volgende voorwaarden:
Artikel 9 Subsidievaststelling
Binnen 12 weken nadat de onderhoudswerkzaamheden zijn beëindigd moet de eigenaar bij burgemeester en wethouders een verzoek tot vaststelling van de subsidie indienen, voorzien van de nodige betalingsbewijzen. Burgemeester en wethouders stellen daarna de subsidie vast op basis van de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten.
Hoofdstuk 4 Vrijwilligersfonds
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Projectsubsidie: een éénmalige subsidie voor een activiteit of voorziening van een vrijwilligers-organisatie of een particuliere initiatiefnemer die het college van burgemeester en wethouders verstrekt vóórdat de activiteit wordt uitgevoerd of de voorziening wordt gerealiseerd. Het college van burgemeester en wethouders kan dit éénmalige subsidiebedrag verstrekken voor complexere projecten (activiteit of voorziening) met een looptijd van meer dan één jaar.
Artikel 3 Bevoegd bestuursorgaan
Het college van burgemeester en wethouders kan subsidies verstrekken ten laste van het vrijwilligersfonds.De commissie Welzijn wordt na toekenning van subsidies geïnformeerd.
Indien een subsidieplafond dreigt te worden overschreden, geeft het college van burgemeester en wethouders bij de verdeling van het beschikbare bedrag voorrang aan die aanvragen, waarvan de inwilliging in vergelijking met andere aanvragen naar verwachting meer zal bijdragen aan de verwezenlijking van het doel zoals is genoemd in artikel 4 lid 2 van dit hoofdstuk, mits de aanvragen voldoen aan artikel 7 lid 2 en artikel 8 van dit hoofdstuk.
Artikel 7 Criteria projectsubsidie vrijwilligersfonds
Het college van burgemeester en wethouders kan een projectsubsidie ten laste van het vrijwilligersfonds verstrekken indien:
de activiteiten die georganiseerd worden of de voorzieningen die gerealiseerd worden: - bevorderen de leefbaarheid en de sociale samenhang in de gemeente Hilvarenbeek en/of- zijn in het algemeen belang voor de inwoners van de gemeente Hilvarenbeek en/of- ondersteunen het vrijwilligerswerk in de gemeente Hilvarenbeek en;
De aanvraag, zoals in lid 1 is genoemd, bestaat uit de volgende gegevens:
een omschrijving van de eenmalige activiteit(en) die de aanvrager wil organiseren of de voorziening(en) die de aanvrager wil realiseren en waarvoor hij subsidie aanvraagt.De aanvrager geeft in deze omschrijving gemotiveerd aan waarom deze activiteit(en) of voorziening(en): - de leefbaarheid en de sociale samenhang in de gemeente Hilvarenbeek bevorderen en/of- in het algemeen belang is (zijn) voor de inwoners van de gemeente Hilvarenbeek en/of- het vrijwilligerswerk in de gemeente Hilvarenbeek ondersteunt (ondersteunen).
Artikel 9 Subsidieverlening en -vaststelling
Een aanvraag tot vaststelling van een projectsubsidie wordt binnen drie maanden na afloop van de activiteit(en) of de realisering van de voorziening(en) ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Deze aanvraag bestaat uit een financiële verantwoording van de opbrengsten en de kosten van de gesubsidieerde activiteit(en) of de voorziening(en) en een verslag waaruit blijkt dat de gesubsidieerde activiteit(en) is (zijn) georganiseerd of de voorziening(en) is (zijn) gerealiseerd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van 17 december 1998, de secretaris, de burgemeester, N.L.M. van den Heuvel B.J. Straatsma
1 TOELICHTING BIJ HOOFDSTUK 3:
Deze subsidieregeling heeft alleen betrekking op het onderhoud van beschermde gemeentelijke monumenten.In artikel 1 wordt omschreven wat onder onderhoud wordt verstaan: de door burgemeester en wethouders als zodanig aangemerkte subsidiabele onderhouds-werkzaamheden, met uitzondering van reguliere onderhoudswerkzaamheden, die, met het oog op het behoud van het monumentale karakter, dienen om een beschermd gemeentelijk monument in een goede staat te houden of in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Dat kan zijn het herstellen, vernieuwen of in de oorspronkelijke staat terugbrengen.Hierbij gaat het om de volgende zaken: 1. alle elementen aan de buitenzijde van het monument Gedacht kan worden aan onder andere daken, dakkapellen, windveren, schoorstenen, goten, regenafvoeren, kozijnen, deuren, ramen, luiken, muren en gevels. Bij herstel kan het bijvoorbeeld gaan om een bijzondere schilderbeurt, maar kunnen het ook ingrijpender zaken zijn als het schoonmaken en opnieuw voegen van de voorgevel. Voor wat betreft het schilderwerk wordt benadrukt dat alleen een bijzondere schilderbeurt met het oog op het monumentale karakter van de betreffende zaak, voor subsidie in aanmerking komt. Het bijzondere van een dergelijke schilderbeurt kan zich bijvoorbeeld uiten door het gebruiken van speciale verf of het verrichten van diverse extra werkzaamheden, omdat het een gemeentelijk monument betreft. Het gaat hier derhalve om de extra kosten ten opzichte van regulier schilderwerk. Indien elementen vernieuwd worden, moet dat in de stijl van het monument gebeuren en met materialen die bij deze stijl horen. Dus géén kunststof maar houten kozijnen, géén betonnen pannen maar gebakken aardewerk pannen, ramen met roedenverdeling en luiken, muren met muurankers etc. Het gaat er immers om dat die elementen, die het karakteristieke van het gemeentelijke monument bepalen, gehandhaafd worden of zelfs verbeterd worden. Als het gaat om het in de oude staat terugbrengen, moet dat de aantoonbare oorspronkelijke toestand zijn: het terugbrengen van de roedenverdeling en luiken van de ramen, het aanbrengen of weghalen van de al dan niet oorspronkelijke bepleistering, het pannendak vervangen door de oorspronkelijke leibedekking, het terugbrengen van de oorspronkelijke kleurenschakering etc.. 2. authentieke dragende constructies Hierbij wordt met name gedacht aan de gebint- en vloerconstructies en toebehoren. 3. waardevolle interieuronderdelen Onderhoudswerkzaamheden aan waardevolle interieuronderdelen kunnen op verzoek van de eigenaar voor subsidie in aanmerking komen. Indien burgemeester en wethouders besluiten hiervoor subsidie te verlenen, worden deze onderdelen opgenomen in de redengevende beschrijving, voor zover dat nog niet het geval is. 4. waardevolle losstaande elementen Onderhoudswerkzaamheden aan bij het monument behorende, waardevolle losstaande elementen als erven, muren, hekwerken, pompen, waterputten, bomen en ander groen, veldkruizen, kapelletjes, stoepen enz., kunnen op verzoek van de eigenaar voor subsidie in aanmerking komen. Indien burgemeester en wethouders besluiten hiervoor subsidie te verlenen, worden deze elementen opgenomen in de redengevende beschrijving, voor zover dat nog niet het geval is. Zoals al eerder vermeld komt regulier onderhoud niet voor subsidie in aanmerking. In dit verband kan gedacht worden aan het repareren en vervangen van hang‑ en sluitwerk, bellen, buitenkranen en ruiten, alsmede aan het reguliere buitenschilderwerk. Voor wat betreft het binnenwerk moet gedacht worden aan schilderwerk en behangen, sauzen en witten van muren en plafonds.Verder komen ook niet voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking het schoon‑ en leegmaken van putten, goten, riolen, rookkanalen, alsmede het ontstoppen van afvoerleidingen. Op grond van artikel 3 kunnen burgemeester en wethouders, de subsidieverlenende instantie, een subsidie verlenen. Alvorens hierover te beslissen, vragen zij advies aan de gemeentelijke monumentencommissie. In de artikelen 4, 7, 8 en 9 wordt de procedure voor het verkrijgen van subsidie uiteengezet, en de voorwaarden waaraan voldaan moet worden.Het is mogelijk om een subsidieverzoek in te dienen voor meerdere werkzaamheden, die uitgevoerd worden op verschillende tijdstippen, mits de termijnen in de regeling worden gevolgd.Daarnaast is het mogelijk dat de eigenaar zelf de werkzaamheden uitvoert, mits dit op deskundige wijze geschiedt. In dat geval komen uitsluitend de materiaalkosten voor subsidie in aanmerking. Uit artikel 5 volgt dat de subsidie 50% van de totale door burgemeester en wethouders aangemerkte subsidiabele kosten bedraagt. Deze subsidie bedraagt echter maximaal EUR 2722,70 per twee volle jaren per gemeentelijk monument. De bijdrage wordt alleen verstrekt indien de subsidiabele onderhoudskosten tenminste EUR 226,90 bedragen. Een subsidie die gevraagd wordt op grond van deze verordening kan slechts verstrekt worden indien daar de benodigde gelden voor aanwezig zijn. Dit volgt uit artikel 6. Als hoofdregel geldt dat de verzoeken om subsidie in volgorde van binnenkomst worden afgehandeld, totdat het betreffende subsidieplafond is bereikt. Burgemeester en wethouders kunnen echter, met redenen omkleed, voorrang verlenen indien de situatie daartoe noodzaakt. De verzoeken, die niet (geheel) kunnen worden gehonoreerd omdat het betreffende subsidieplafond voor een bepaald jaar bereikt is, komen het daaropvolgende jaar als eerste in aanmerking voor subsidie, mits het subsidieplafond dan wel toereikend is. Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van 17 december 1998,de secretaris, de burgemeester, N.L.M. van den Heuvel B.J. Straatsma