Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnota geluid bij evenementen en festiviteiten Wijk bij Duurstede |
Citeertitel | Beleidsnota geluid bij evenementen en festiviteiten Wijk bij Duurstede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2013 | nieuwe regeling | 01-01-2013 De Wijkse Courant, 3 april 2013 |
In de gemeente Wijk bij Duurstede worden jaarlijks een aantal evenementen en festiviteiten georganiseerd. Naast de voordelen zoals het versterken van de saamhorigheid in buurten en wijken, kan een evenement of festiviteit ook zorgen voor overlast voor omwonenden en ondernemers.
De overlast kan bestaan uit parkeeroverlast, wegafzettingen, vervuiling van de openbare ruimte, etc.
Voorliggende beleidsnota gaat over de geluidsoverlast die kan ontstaan tijdens evenementen en festiviteiten:
De gemeente Wijk bij Duurstede staat welwillend tegenover evenementen en festiviteiten, maar wil - door het stellen van randvoorwaarden – de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk beperken. De belangen van de organisatoren worden hierbij niet uit het oog verloren.
Doel van voorliggende beleidsnota is het informeren van betrokkenen over de voorwaarden met betrekking tot het aspect geluid voor een evenement of een festiviteit. Zo zijn er geluidsvoorschriften aangegeven die kunnen worden opgenomen in evenementenvergunningen.
Het college van burgemeester & wethouders heeft deze beleidsnota vastgesteld.
In artikel 2.31 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2011 versie 2 Wijk bij Duurstede (afgekort APV)1 wordt onder een evenement verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak.
Hierbij moet gedacht worden aan een herdenkingsplechtigheid, braderie, optocht, (straat)feest, wedstrijd aan de weg of buurtbarbecue.
In het artikel zijn tevens een aantal activiteiten opgenomen die niet onder het begrip evenement vallen, zoals activiteiten in sport- en verenigingsgebouwen, onderwijsgebouwen of het gemeentehuis.
De Wet milieubeheer voorziet meestal in de regulering van het geluid vanwege deze activiteiten.
Naast de tekst in artikel 2.31 wordt de grens van het begrip “evenement” mede bepaald door jurisprudentie.
Het begrip festiviteit wordt veel gebruikt in de Wet milieubeheer. Hieronder wordt een feest verstaan dat plaatsvindt binnen de terreingrenzen van een bedrijf.
Een festiviteit kan een besloten karakter hebben, bijvoorbeeld een bruiloftsfeest, maar kan ook voor een ieder toegankelijk zijn.
In de APV wordt het begrip ‘bijzondere activiteit’ gebruikt in plaats van incidentele festiviteit.
3.1 Vergunningplichtige bedrijven
Het gaat hierbij om festiviteiten die plaatsvinden binnen de terreingrenzen van een inrichting die beschikt over een omgevingsvergunning. Dit zijn meestal grote, milieubelastende bedrijven.
Bedrijven die beschikken over een omgevingsvergunning en regelmatig een groot (muziek)evenement op het terrein houden, kunnen een ontheffing van de geluidsvoorschriften krijgen. Het bijzondere evenement moet dan wel in de omgevingsvergunning van het bedrijf zijn opgenomen.
In de gemeente Wijk bij Duurstede is dit niet aan de orde. Wel kan sprake van een zeer incidenteel feest, zoals een jubileum.
3.2 Meldingsplicht Wet milieubeheer
Hierbij gaat het om festiviteiten die plaatsvinden binnen de terreingrenzen van bedrijven die vallen onder het “Activiteitenbesluit milieubeheer” (verder: Activiteitenbesluit). Dit zijn ondermeer: cafés, theaters, sportinrichtingen, scholen, etc.
In het Activiteitenbesluit zijn geluidsvoorschriften op gevels van omliggende woningen2 of andere geluidsgevoelige objecten opgenomen waaraan de bedrijven zich dienen te houden. Tijdens een festiviteit worden de geluidsvoorschriften vaak overschreden, zeker als sprake is van muziekgeluid. Artikel 2.213 van het Activiteitenbesluit geeft gemeenten de mogelijkheid om vrijstelling van de geluidsvoorschriften te geven. Het aantal vrij op te nemen ontheffingsdagen is vastgesteld in de APV, maar gemeenten in Nederland mogen niet meer dan 12 dagen in een kalenderjaar in hun APV opnemen.
In de APV van Wijk bij Duurstede is dit geregeld in artikel 4.4 (vergunning bijzondere activiteiten).
Een bedrijf dat gebruik wil maken van deze regeling dient uiterlijk 8 weken van te voren een aanvraag voor een vergunning in te dienen. Aan de vergunningen kunnen voorwaarden worden gesteld, bijvoorbeeld met betrekking tot het geluidsniveau. In Wijk bij Duurstede worden - per bedrijf - ten hoogste 4 vergunningen ‘bijzondere activiteiten’ per kalenderjaar verstrekt.
Naast de in artikel 4.4 van de APV genoemde vergunning voor bijzondere activiteiten, kunnen bedrijven ook gebruik maken van de in artikel 4.3 genoemde regeling voor collectieve festiviteiten. Op ten hoogste 6 door het college van burgemeester en wethouders van te voren aangewezen dagen in een kalenderjaar gelden de geluidsvoorschriften in het Activiteitenbesluit dan niet. Afgelopen jaren betrof dit de volgende collectieve festiviteiten: één dag van de carnaval, Koninginnedag, Jazz bij Duurstede en Kleurrijk Wijk.
Verder kan het college een collectieve festiviteit die redelijkerwijs niet te voorzien is, terstond als een collectieve festiviteit aanwijzen. Voorbeeld: feesten in cafés die ontstaan vóór of na de (halve) finale van het Nederlands voetbalelftal tijdens een EK of WK. Deze bijzondere bepaling is aangegeven in artikel 4.3 lid 3 van de APV. In dergelijke situaties zal de gemeente overwegen om de (horeca)inrichting meer geluidsruimte te geven door gebruik te maken van voorgenoemde ontheffingsmogelijkheid.
Evenementen die worden georganiseerd op openbaar terrein of worden gehouden in woningen en/of in de tuinen van woningen, vallen onder de bepalingen van de APV.
De gemeente houdt dit ook aan voor evenementen die worden gehouden:
Voorbeeld hiervan is een tent- of schuurfeest georganiseerd door een plattelandsvereniging voor jongeren. Een agrariër stelt zijn weiland of schuur beschikbaar voor de vereniging en het agrarisch bedrijf heeft verder geen relatie met het feest.
In artikel 4.6 van de APV zijn de bepalingen opgenomen die betrekking hebben op de geluidsoverlast die kan ontstaan bij deze evenementen.
Een ieder die een evenement wil organiseren dat valt onder de bepalingen van de APV dient hierover contact op te nemen met gemeente:
voor grotere evenementen met een openbaar karakter dient de organisator door middel van een aanmeldingsformulier nieuw evenement bij de gemeente in te dienen. als de gemeente goedkeuring heeft gegeven wordt het evenement toegevoegd aan de evenementenkalender; vervolgens zal een schriftelijke aanvraag voor een vergunning bij de gemeente moeten worden ingediend;
voor straat- en buurtfeesten dient tenminste 5 dagen van te voren een meldingsformulier te worden ingevuld en verzonden; hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden, zoals een maximaal aantal van 50 personen, de activiteiten moeten plaatsvinden tussen 9:00 uur en 24:00 uur en omwonenden moeten minimaal 1 week van te voren worden geïnformeerd.
Een uitgebreide beschrijving van de voorwaarden is te vinden in artikel 2.32 lid 4 van de APV.
Voor evenementen die plaatsvinden in een stiltegebied4 en waarbij sprake is van (muziek)geluid, gelden – conform artikel 4.6. lid 3 van de APV en artikel 5.1.5 van de Provinciale Milieuverordening Utrecht 1995 - bijzondere bepalingen.
Uit deze bijzondere bepalingen volgt namelijk dat de Provincie Utrecht bevoegd gezag is met betrekking tot het aspect ‘geluid’. Volgens de Provinciale Milieuverordening is het verboden om muziekgeluid te produceren in een stiltegebied , tenzij sprake is van een (muziek)ontheffing verleend door Gedeputeerde Staten. De provincie Utrecht is hierdoor ook verantwoordelijk voor het handhaven van de geluidsnormen.
De gemeente gaat dus niet over het aspect geluid bij evenementen in stiltegebieden. Uiteraard is het wel van belang dat bij een aanvraag voor een evenementenvergunning in een stiltegebied de gemeente en de provincie hier met elkaar overleg voeren.
Zoals aangegeven in hoofdstuk 1 is geluidshinder bij evenementen en festiviteiten niet altijd te voorkómen. Bij muziekgeluid wordt vaak in eerste instantie gedacht aan het beperken van het muziekvolume. Aan het muziekvolume kunnen regels worden gesteld door het stellen van geluidsvoorschriften. Toch is niet altijd alleen het muziekvolume een bron van ergernis bij omwonenden of ondernemers.
De gemeente zal geluidshinder door evenementen beperken c.q. voorkómen:
Informatie te geven aan potentieel gehinderde
Geluidshinder kan worden beperkt door omwonenden of ondernemers tijdig te informeren over de aard en de duur van het evenement. In eerste instantie dient deze informatie te komen van de organisatie. Sommige evenementenbureaus slagen erin om potentieel gehinderde bij het evenement te betrekken, bijvoorbeeld door het geven van vrijkaartjes.
Als de gemeente vragen krijgt van omwonenden of ondernemers, dan kan zij aanvullende informatie verstrekken, bijvoorbeeld over de handhaving van de geluidsvoorschriften.
Het eindtijdstip van het evenement te beperken
Een evenement met muziekgeluid levert na middennacht meer overlast op in verband met de nachtrust van omwonenden. Vooral de bassen van het muziekgeluid dringen gemakkelijk in (slaap)vertrekken door, ook met gesloten ramen en deuren. Het maskeren van het evenementengeluid (bijvoorbeeld door radio of televisie harder zetten) is tijdens het slapen geen optie.
Bij het beperken van het eindtijdstip kan onderscheidt worden gemaakt tussen het weekend (vrijdag- en zaterdagavond) en werkdagen. Het tijdstip van slapen vindt in het weekend doorgaans op een later tijdstip plaats.
Tijdsduur van een aaneengesloten evenement
Uit onderzoeken volgt dat als omwonenden de keus wordt gesteld: “erg lawaaiig, maar kortdurend” of “minder lawaaiig, maar gedurende langere tijd”, de meeste omwonenden kiezen voor de eerste optie.
Een evenement met muziekgeluid op meerdere dagen achter elkaar dient dan ook zo veel mogelijk voorkomen te worden.
Evenementen in een rustige omgeving (bijvoorbeeld een rustige woonwijk) geven over het algemeen meer (geluids)hinder dan evenementen in een “levendige” omgeving, zoals een winkelgebied.
Een juiste locatiekeuze is dan ook belangrijk bij het voorkomen van geluidshinder. Hierbij moet ook gedacht worden aan het voorkomen van bijvoorbeeld kermissen nabij scholen (zeker in examentijd).
Beperken van afbouwactiviteiten
Niet alleen tijdens het evenement kan sprake zijn van geluidsoverlast, maar ook na het evenement.
Vooral het afbreken van het evenement (bijvoorbeeld een podium) en opruimwerkzaamheden in de nachtelijke uren kunnen voor slaapverstoring zorgen.
Op dit moment wordt in de vergunningen toestemming gegeven voor het afbreken van het evenement tot een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld 02.00 uur of 03.00 uur.
De gemeente staat alleen afbouwwerkzaamheden toe, die niet kunnen wachten tot de volgende ochtend, bijvoorbeeld het inladen van kostbare audio- en lichtapparatuur.
Spreiding van evenementenlocaties
In het bestemmingsplan Binnenstad zijn een aantal locaties opgenomen met de functieaanduiding evenemententerrein. Ook in de bestemmingsplannen voor de woongebieden van Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek zijn een aantal locaties voor evenementen opgenomen.
Bijlage 1 geeft een opsomming van de evenementenlocaties.
De meeste buitenevenementen vinden plaats in de periode vóór de zomervakantie en na de zomervakantie. Meerdere evenementen met luide muziek in een relatief korte periode, kan het draagvlak voor omwonenden doen afnemen. Bij sommige evenementenlocaties is ook sprake van direct omwonenden die kwetsbaarder zijn, zoals bejaarden. Door spreiding van evenementen met luide muziek, zal de acceptatie van muziekevenementen op de daarvoor aanwezen locaties vergroot worden.
In bijlage 1 zijn de kwetsbare locaties met betrekking tot geluid cursief aangegeven.
De afgelopen decennia is er sprake van een trend waarbij het muziekvolume steeds luider wordt afgeregeld. Deze trend houdt mede verband met een geleidelijke toename van de kwaliteit van de muziekinstallatie. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw kwam het regelmatig voor dat bij grootschalige evenementen het stemgeluid (lees: schreeuwen en gillen) van het publiek boven het geluid van de muziekinstallatie uitkwam. Met de voortschrijdende stand van de techniek is hier geen sprake meer van.
De technische ontwikkeling van muziekinstallaties heeft er deels ook voor gezorgd dat het laagfrequent geluid (bassen) een steeds prominenter deel van het totale geluid inneemt. Muziekgeluid moet niet alleen hoorbaar zijn, maar ook voelbaar. Een goed voorbeeld hiervan is de opkomst van de housemuziek in de jaren negentig van de vorige eeuw.
Het laagfrequente deel van het muziekgeluid zorgt over het algemeen ook voor de meeste overlast bij omwonenden, omdat laagfrequent geluid gemakkelijk door muren en ramen heen dringt. Het sluiten van ramen en deuren heeft slechts een beperkt effect.
Naast de aspecten zoals genoemd in hoofdstuk 4, kan de geluidshinder bij omwonenden beperkt worden door het verlagen van het muziekvolume (waaronder de bassen).
Echter: de grondslag van de aanvraag mag hierbij niet worden verlaten. Dit is bijvoorbeeld het geval als de gemeente bij een optreden van een DJ geluidseisen stelt waardoor er slechts sprake kan zijn van ‘achtergrondmuziek’ nabij het podium.
Het stellen van geluidseisen bij een evenement of festiviteit is het vinden van een ‘balans’ tussen de belangen van de aanvrager, het maatschappelijk belang en de belangen van omwonenden.
In dit hoofdstuk worden aanbevelingen gedaan voor het stellen van grenzen aan het muziekvolume tijdens evenementen en festiviteiten:
In de aanbevelingen wordt onder andere verwezen naar hoofdstuk 4, afdeling I van de huidige APV. Hierin is de geluidsparagraaf opgenomen. In bijlage 3 van deze beleidsnota is deze weergegeven.
5.1 Meldingsplicht Wet milieubeheer
Bedrijven die vallen onder het Activiteitenbesluit, dienen te voldoen aan de geluidsvoorschriften zoals opgenomen in artikel 2.17, 2.19 en 2.20 van het Activiteitenbesluit.
Voor de meeste5 bedrijven, gelden de geluidsvoorschriften zoals aangegeven in tabel 1.
Tabel 1 – geluidsvoorschriften in het Activiteitenbesluit
In het Activiteitenbesluit is aangegeven dat als er op de beoordelingsplaats sprake is van herkenbaar muziekgeluid, er bovenop het gemeten geluidsniveau 10 dB moet worden opgeteld. Vervolgens moet getoetst worden aan de geluidsnormen.
Overeenkomstig artikel 2.21 lid 1 van het Activiteitenbesluit gelden de bovengenoemde geluidsnormen niet, in het geval er sprake is van festiviteiten in de inrichting. Het kan dan gaan om individuele festiviteiten (zoals een verjaardagsfeest) en collectieve festiviteiten.
Artikel 2.21 lid 1 van het Activiteitenbesluit spreekt over een vrijstelling van de geluidsnormen. Het aantal dagen waarop deze vrijstelling geldt zal moeten worden opgenomen in de APV, maar is wel beperkt tot 12 individuele en 12 collectieve dagen in een kalenderjaar.
Het Activiteitenbesluit heeft het in de toelichting nadrukkelijk over een vrijstelling, waar in de APV van een gemeente kunnen wel voorwaarden aan de vrijstelling worden verbonden, bijvoorbeeld met betrekking tot het eindtijdstip en de geluidsnormen.
In de huidige APV van Wijk bij Duurstede zijn echter geen vrijstellingsbepalingen opgenomen, maar is er een vergunningplicht. Artikel 4.4 (APV) spreekt over “vergunning bijzondere activiteiten” en geeft aan dat inrichtingen een vergunning kunnen aanvragen voor ten hoogste 4 dagen in een kalenderjaar waarbij de geluidsnormen in het Activiteitenbesluit niet gelden.
De vergunningplicht in artikel 4.4 van de APV Wijk bij Duurstede is niet in overstemming met de tekst in (de toelichting) van het Activiteitenbesluit. De gemeente zal zo spoedig mogelijk de huidige omschrijving vergunningplicht wijzigen in een vrijstellingsplicht, zoals aangegeven in de modelverordening APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Bedrijven zullen vanaf dan een ‘vrijstellingsformulier’ of ‘kennisgevingformulier’ moeten invullen en opsturen. Het kennisgevingformulier is te vinden op de website van de gemeente Wijk bij Duurstede.
In bijlage 4 is een voorstel voor wijziging van artikel 4.4 van de APV Wijk bij Duurstede opgenomen, met hierin de geluidsvoorschriften. Ook is in deze bijlage een voorbeeld van een kennisgevingformulier weergegeven en een processchema voor indiening van het formulier.
In artikel 4.6 van de APV Wijk bij Duurstede is het volgende opgenomen:
De bepalingen in artikel 4.6 geven voor het organiseren van evenementen geen duidelijkheid. Het begrip geluidshinder is immers niet gedefinieerd in concrete waarden. Geluidshinder is – zeker bij evenementen – subjectief. Wat voor de één aanvaardbaar is, ervaart de ander als onduldbare overlast.
Uit jurisprudentie kan worden opgemaakt dat het bevoegd gezag bij het verlenen van een evenementenvergunning duidelijk dient te maken in hoeverre mate het bevoegd gezag ernstige overlast voor de omgeving wil beperken. Naast voorwaarden zoals genoemd in hoofdstuk 4 van deze beleidsnota, wordt min of meer verwacht dat het bevoegd gezag een limiet stelt aan het geluidsniveau indien sprake is van versterkte muziek.
In 1996 heeft het toenmalige ministerie van VROM de nota “evenementen met een luidruchtig karakter” uitgegeven.
Deze nota is een leidraad voor gemeenten bij het opstellen van geluidsnormen bij de grote(re) buitenevenementen. In deze nota wordt aan gemeenten geadviseerd om een gevelbelasting (geluid op 1 meter afstand van de woninggevel) te vergunnen van ten hoogste 70-75 dB(A) tot het tijdstip van 23.00 uur en 65-70 dB(A) na 23.00 uur.
In de praktijk blijkt deze nota bij de grotere evenementen niet werkbaar te zijn. Bij optredens van muziekbands op een buitenpodium dient een afstand tussen podium en woningen van meer dan 150 meter te worden aangehouden. Vaak zijn woningen op enkele tientallen meters gelegen.
Het stellen van geluidsvoorschriften conform de VROM-richtlijn houdt dan feitelijk een verkapte weigering van de evenementenvergunning in. Uit geluidsmetingen bij evenementen in de regio Zuidoost-Utrecht blijkt dat klachten meestal niet afkomstig zijn van direct omwonenden, maar van bewoners die op grotere afstand wonen. Het strikt handhaven op de gevel van de dichtbijgelegen woning is vaak dan ook niet zinvol.
Daarom wordt de geluidsnorm gesteld op een vaste afstand van een podium en niet op gevels van omliggende woningen.
Met betrekking tot geluidsvoorschriften bij evenementen moet onderscheidt worden gemaakt in:
5.2.2 Geluidsvoorschriften – muziekoptredens buiten
Het opstellen van geluidsvoorschriften bij buitenevenementen waarbij sprake is van muziekoptredens van bands, DJ’s, is maatwerk.
In de regio Zuidoost-Utrecht worden de volgende geluidsnormen bij evenementen gehanteerd:
Deze normen worden gehanteerd in onze gemeente. Indien een evenement een hogere geluidsnorm nodig heeft kan de vergunning alleen met een motivering van het college van burgemeester en wethouders verleend worden.
Nb: de dB(A) norm kan optredende hinder van lage tonen (bassen) niet voorkomen, terwijl hier over het algemeen veel over wordt geklaagd. De lage tonen dringen ook gemakkelijk door ín ruimten van woningen. De dB(C) norm is zodanig dat het ophogen van de bassen zich vertaalt in een hogere dB(C) waarde. Daarom wordt bij evenementen naast een dB(A) norm ook een dB(C) norm opgenomen.
Bij de hiervoor genoemde globaal geldende geluidsnormen is bewust niet gekozen voor het beoordelingspunt “omliggende woningen”. Vooral in bebouwde locaties zijn één of meerdere woningen op zeer korte afstand van het podium gelegen, bijvoorbeeld enkele meters. Het strikt handhaven van de bovengenoemde geluidsnormen op een dergelijk korte afstand, zal dan een verkapte weigering van de evenementenvergunning inhouden. Ook is het mogelijk dat de meetlocatie moeilijk bereikbaar is, bijvoorbeeld omdat er sprake is van een bovenwoning. Mogelijk zijn de bewoners van de woning niet aanwezig, bijvoorbeeld omdat ze zich tussen het uitgaanspubliek begeven.
Door de plaatselijke situatie van een evenement kan in de vergunning de geluidsnorm op een ander beoordelingspunt (dus niet 30 meter van het podium) worden vastgelegd, en wel om de volgende redenen.
De voorkeur gaat dan ook uit op de meetlocatie(s) in de vergunning specifiek te benoemen of aan te geven op een kaart behorend bij de vergunning. Dit kan de gevel van een specifieke woning zijn, maar
het doel is dan niet het beschermen van deze specifieke woning, maar een groter gebied rondom het podium, bijvoorbeeld een (deel van een) woonwijk.
5.2.3 Geluidsvoorschriften – muziekoptredens binnen
Evenementen en festiviteiten kunnen ook plaatsvinden in gebouwen, bijvoorbeeld een school, sporthal of (grote) bedrijfshal. In vrijwel alle gevallen vallen dergelijke festiviteiten onder de meldingsplicht Wet milieubeheer (geluidsvoorschriften - zie paragraaf 5.1).
Voor grootschalige binnenevenementen die niet vallen onder de meldingsplicht Wet milieubeheer, is maatwerk nodig en dient de initiatiefnemer vooraf geluidsonderzoek te laten uitvoeren. Aan de hand van het geluidsonderzoek kan een balans worden gevonden tussen de belangen van de aanvrager, het maatschappelijk belang en de belangen van omwonenden.
De afgelopen jaren is de kermis binnen de gemeente gehouden op 2 locaties:
In verband met de afstand tot woningen wordt het muziekpodium tijdens de kermis opgesteld nabij de kerk. Voor het muziekpodium op de Markt hanteert de gemeente de volgende geluidsvoorschriften:
De meest lawaaiige attracties worden geplaatst aan de zuidoostzijde van het terrein, omdat daar sprake is van minder woningen.
De gemeente stelt een geluidsnorm van 75 dB(A) en 90 dB(C) op gevels van woningen. Als een afstand van minimaal 30 meter wordt aangehouden tussen de meest lawaaiige attracties en woningen, dan is voorgenoemde geluidsnorm haalbaar voor de organisatie.
Bij voorgenoemde geluidsnormen blijft het geluidsniveau in woningen (met gesloten ramen en deuren) op een dusdanig niveau dat enerzijds ernstige geluidshinder in de woning wordt voorkomen, terwijl anderzijds het voldoende geluidsruimte biedt aan de organisatoren van de kermis.
5.2.5 Straatfeest en buurtbarbecue
Voor straatfeesten en buurtbarbecues is op de website van de gemeente Wijk bij Duurstede een meldingsformulier beschikbaar. Het gaat hierbij om kleine evenementen met een maximaal aantal van 50 personen, de activiteiten moeten plaatsvinden tussen 9:00 uur en na 24:00 uur en omwonenden moeten minimaal 1 week van te voren worden geïnformeerd.
In artikel 2.32 lid 4 van de APV is een uitgebreide beschrijving van de voorwaarden opgenomen.
Voor dergelijke feesten geldt in principe de verbodsbepaling op het veroorzaken van artikel 4.6 van de APV, maar door het doen van een melding verkrijgt men ontheffing van de verbodsbepaling.
5.2.6 Overige evenementen met veel geluid
Bij crosswedstrijden, stuntshows en tractorpulling is het geluid hoofdzakelijk afkomstig van motorgeluid. Het tonale geluid van dergelijke voertuigen kan – ook overdag - voor ernstige overlast bij omwonenden zorgen. Het stellen van geluidsvoorschriften is echter niet zinvol, omdat het geluidsniveau niet teruggeschroefd kan worden indien bij handhaving blijkt dat de normen worden overschreden.
Indien de gemeente een verzoek ontvangt voor het houden van een dergelijk evenement, dan dient de overlast van omwonenden beperkt te worden door een goede locatiekeuze. De gemeente houdt hierbij een afstand aan van tenminste 100 meter tussen voertuigen en dichtbijgelegen woningen. Indien een dergelijke locatie niet voorhanden is, kan de vergunning alleen met een motivering van het college van burgemeester en wethouders verleend worden.
5.2.7 Overige evenementen met weinig geluid
Hierbij moet worden gedacht aan bijvoorbeeld een wielerkoers, een circus of een braderie met uitsluitend achtergrondmuziek.
Geluid speelt bij dergelijke evenementen een ondergeschikte rol en is bijzaak. Het stellen van geluidsvoorschriften is dan ook niet zinvol.
Geluidshinder kan echter wel optreden als luidsprekerboxen op enkele meters afstand van (boven)woningen zijn geplaatst. Bij de voorbereiding van een dergelijk evenement dient hier rekening mee te worden gehouden.
Het stellen van allerlei voorwaarden vooraf, zoals genoemd in hoofdstuk 4 en 5 van deze beleidsnota, is nog geen garantie voor het voorkomen van ernstige geluidsoverlast.
Al hoewel evenementenbureaus vaak zelf beschikken over geluidsmeetapparatuur, blijft het handhaven van de geluidsvoorschriften door het bevoegd gezag noodzakelijk. Dit geldt vooral voor evenementen en festiviteiten waarbij (ernstige) overlast kan optreden zoals optredens van muziekbands op buitenpodia.
Voor een goede handhaving is het noodzakelijk dat de gemeente één persoon van de organisatie kan aanspreken op het muziekniveau. Deze persoon dient altijd tijdens het evenement bereikbaar te zijn. Degene binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor het geluidsniveau, dient tenminste 3 dagen voor het evenement contact op te nemen met de gemeentelijke handhaver. Indien nodig zal vlak voor aanvang van het evenement of festiviteit (tijdens de soundcheck) een afspraak worden gemaakt voor het inregelen van de muziekinstallatie.
Indien het noodzakelijk is dat er geluidsmetingen worden uitgevoerd op gevels van woningen tijdens het evenement, dan dient de handhaver van te voren contact op te nemen met de bewoner van de desbetreffende woning.
Tijdens en na het evenement of festiviteit
Steekproefsgewijs wordt het geluidsniveau gedurende 3 minuten gemeten.
Indien er sprake is van overschrijding van de geluidsvoorschriften wordt de verantwoordelijke binnen de organisatie hierop aangesproken. Bij weigering van medewerking kan een beroep worden gedaan op de politie. In verband met ordeverstoring zal de politie niet snel overgaan tot het stilleggen van een evenement. Wel kan proces-verbaal worden opgemaakt en kan een toekomstige aanvraag voor het houden van een evenement worden geweigerd. Over het algemeen treden bij handhaving nauwelijks problemen op, omdat de organisatie niet het risico wil nemen dat aanvragen van toekomstige evenementen of festiviteiten worden afgewezen.
Klachten van burgers over geluidsoverlast tijdens het evenement, komen over het algemeen binnen bij de meldkamer van de politie. Indien nodig kan de meldkamer contact opnemen met de gemeentelijke handhaver waarbij informatie tussen de politie en de handhaver wordt uitgewisseld, bijvoorbeeld over de locatie van de klachten. De handhaving kan hierdoor verder worden geoptimaliseerd.
In de gemeente Wijk bij Duurstede worden jaarlijks een aantal evenementen en festiviteiten georganiseerd. Deze versterken de saamhorigheid in buurten en wijken, maar kunnen ook zorgen voor overlast voor omwonenden en ondernemers.
Voorliggende beleidsnota gaat over de geluidsoverlast die kan ontstaan tijdens evenementen en festiviteiten in de openbare ruimte en op niet-openbare locaties, zoals cafés, sportvelden en tuinen van woningen. Door het stellen van randvoorwaarden wil de gemeente de geluidsoverlast zoveel mogelijk beperken. Deze beleidsnota is het uitgangspunt bij het stellen van de randvoorwaarden.
Voor het geluid bij evenementen of festiviteiten wordt onderscheidt gemaakt in:
Festiviteiten binnen de inrichtingsgrens van een bedrijf
Voor bijzondere festiviteiten, zoals een karaoke-avond, kan het bedrijf op basis van de Wet milieubeheer een beperkt aantal keer per jaar een vrijstelling van de reguliere (strenge) geluidsnormen krijgen. In de huidige APV van Wijk bij Duurstede zijn echter geen vrijstellingsbepalingen opgenomen, maar is er een vergunningplicht.
De APV wordt gewijzigd waardoor de vergunningplicht vervalt. Bedrijven kunnen tijdens bijzondere festiviteiten gebruik maken van een vrijstellingsbepaling, waarvoor 20 dB(A) meer geluidsruimte geldt.
Evenementen die plaatsvinden op openbaar terrein
Het opstellen van normen bij evenementen op openbaar terrein, is het vinden van een balans tussen enerzijds het belang van de organisatie (uitgaanspubliek vermaken) en anderzijds het belang van omwonenden (geen ernstige overlast).
Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het geluidsniveau op de gevel van de dichtstbijgelegen woning, maar wordt een groot gebied rondom het podium beschouwd, bijvoorbeeld een (deel van een) woonwijk. Het opleggen van normen blijft maatwerk, maar bij een optreden van een DJ of liveband voor jong publiek wordt over het algemeen uitgegaan van 87 dB(A) en 102 dB(C) op 30 meter van het podium. De dB(C) geluidsnorm wordt opgenomen om de omgeving beter te beschermen tegen overmatige bassen die in woon- en slaapruimten gemakkelijk doordringen.
Het handhaven van de geluidsvoorschriften door het bevoegd gezag is noodzakelijk. Vóór een evenement zal een afspraak worden gemaakt voor het inregelen van de muziekinstallatie en kan persoonlijk kennis worden gemaakt met de geluidstechnicus.
Tijdens het evenement of festiviteit kan de gemeente steekproefsgewijs het geluidsniveau meten. Indien er sprake is van overschrijding van de geluidsvoorschriften wordt de organisatie hierop aangesproken en wordt verzocht het niveau terug te regelen tot de vergunde waarden.
Bij bepaalde evenementen is het stellen van geluidsnormen niet zinvol. Dit geldt voor bijvoorbeeld crosswedstrijden, stuntshows en tractorpulling. Voor dergelijke evenementen moet voldoende afstand worden gehouden tussen de evenementlocatie en woonbebouwing.
Bij evenementen waarbij (muziek)geluid een ondergeschikte rol speelt, zoals braderieën en wielerkoersen, is het stellen van geluidsvoorschriften ook niet zinvol. Klachten van omwonenden gaan hierbij vaak niet over geluid.
BIJLAGE 1. Evenementenlocaties
Woongebieden Wijk bij Duurstede:
In het gebied Singel – Veldpoortstraat zijn een aantal woningen gelegen die bewoond worden door (hoog)bejaarden. Op zeer korte afstand van deze woningen worden een aantal keer per jaar evenementen gehouden met luide muziek. Deze locatie geldt daarom als kwetsbare locatie voor het houden van evenementen met luide muziek.
BIJLAGE 2. APV Wijk bij Duurstede 2011 versie 2 – voorschriften
HOOFDSTUK 4. BESCHERMING VAN HET MILIEU EN HET NATUURSCHOON EN ZORG VOOR HET UITERLIJK AANZIEN VAN DE GEMEENTE
AFDELING 1. GELUIDHINDER EN VERLICHTING
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Artikel 4:2 Horeca-, sport en recreatie-inrichting
In deze paragraaf wordt verstaan onder ‘Horeca-, sport en recreatie-inrichting’: een inrichting type A of type B zoals bedoeld in het Besluit waarbij:
Artikel 4:3 Collectieve festiviteiten
Artikel 4:4 Vergunning bijzondere activiteiten
Artikel 4:5 Verboden bijzondere activiteiten
Het is verboden een bijzondere activiteit te organiseren, toe te laten, feitelijk te leiden of daaraan deel te nemen, indien de burgemeester het organiseren van een bijzondere activiteit verboden heeft wanneer naar zijn oordeel de woon- en leefsituatie in de omgeving van de inrichting en/of openbare orde op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed.
Artikel 4:6 Overige geluidhinder
BIJLAGE 3. Wijzigingsvoorstel geluid – artikel 4.4 APV
Artikel 4.4 “kennisgeving incidentele activiteiten”.
Het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau LAr,LT en het maximale geluidsniveau LAmax veroorzaakt door de inrichting mag 20 dB(A) hoger zijn dan de reguliere geluidsnorm die op de inrichting van toepassing is conform de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Besluit. Voor de beoordeling van de geluidsniveaus gelden de bepalingen in het Besluit en de Handleiding meten en rekenen Industrielawaai, 1999.
Toelichting bij voorschrift 5 in relatie tot voorschrift 3 en 4:
Vooral in de zomerperiode kan een melding betrekking hebben op een festiviteit die buiten het gebouw, maar binnen de terreingrenzen wordt gehouden, zoals het terras. In dat geval kan het toekennen van meer geluidsruimte dan de aangegeven + 20 dB(A) noodzakelijk zijn, vooral als sprake is van woningen op korte afstand. Er dient maatwerk te worden verricht, waarbij rekening moet worden gehouden met de locatie van woningen ten opzichte van het buitenterrein.
BIJLAGE 4. Voorbeeld kennisgevingformulier en stroomschema voor indiening
Formulier minimaal x weken voor de bijzondere festiviteit indienen bij
Gemeente Wijk bij Duurstede, Postbus 83, 3960 BB, Wijk bij Duurstede of mailadres: info@wijkbijduurstede.nl.