Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Voorstel tot het vaststellen van de Gemeenschappelijke regeling regionaal budgetbeheer woninggebonden subsidies (BWS) Zeeuwsch-Vlaanderen 2003 en het benoemen van een tweede lid voor het Algemeen Bestuur. |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling regionaal budgetbeheer woninggebonden subsidies (BWS) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Economie |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 07-03-2012 | artt. 17 t/m 18 wordt artt. 18 t/m 19; nieuwe art. 17 ingevoegd | 08-12-2005 | Rb2005/ | |
Nieuwe regeling | 13-11-2003 Zie art. 19, gemeente Terneuzen | Rb2003/127 |
De raad van de gemeente Hulst;
Gelezen de brief van 11 juni 2003 van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Besluit Woninggebonden Subsidies regionaal budgetbeheer woninggebonden subsidies (BWS);
Gelezen het voorstel tot het vaststellen van de Gemeenschappelijke Regeling Besluit Woninggebonden Subsidies regionaal budgetbeheer woninggebonden subsidies (BWS) ZeeuwschVlaanderen 2003;
Vast te stellen de Gemeenschappelijke regeling regionaal budgetbeheer woninggebonden subsidies (BWS) Zeeuwsch-Vlaanderen 2003 overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekst.
Aan te wijzen dhr. J. van Eck als lid en dhr. W. Broekhoven als plvv. lid van het algemeen bestuur van deze Gemeenschappelijke regeling.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Hulst 13 november 2003.
De gemeenteraad van de gemeente Hulst,
De regeling heeft ten doel een kader te scheppen voor regionaal budgetbebeer van woninggebonden subsidies ingevolge het Besluit woninggebonden subsidies, teneinde daarmede een bijdrage te (doen) leveren aan de behartiging van het belang van de volkshuisvesting in de regio. Onder regionaal budgetbeheer wordt verstaan het verdelen en het beheren van budget voor woninggebonden subsidies en het verlenen van geldelijke steun ingevolge het Besluit woninggebonden subsidies.
Artikel 4 (de organen van het openbaar lichaam)
Het bestuur van het openbaar lichaam bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur
Artikel 5 (het algemeen bestuur)
De raden van de deelnemende gemeenten wijzen elk uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, twee leden aan, de portefeuillehouder volkshuisvesting en een raadslid. Gezamenlijk vormen zij het algemeen bestuur. Zij wijzen elk uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, voor elk lid van het algemeen bestuur een plaatsvervangend lid aan.
Het aanwijzen van de leden van het algemeen bestuur vindt voor de eerste maal plaats zo spoedig mogelijk na inwerkingtreding van deze gewijzigde regeling en vervolgens telkens in de eerste vergadering van de raden in nieuwe samenstelling, te houden op de dag met in gang waarvan de leden van de raad in oude samenstelling aftreden.
De raad van een deelnemende gemeente kan een door hem aangewezen lid van het algemeen bestuur ontslag verlenen, indien dit hun vertrouwen niet meer bezit. Het voorstel tot het verlenen van ontslag moet met redenen omkleed schriftelijk worden ingediend en tenminste acht dagen voor de vergadering aan de raad worden bezorgd.
De leden van het algemeen bestuur hebben elk in de vergadering een stem per 10.000 inwoners of gedeelte daarvan, die de gemeente, die zij vertegenwoordigen, telt. Maatstaf is het aantal inwoners op 1 januari van het voorafgaande jaar, zoals dat door het centraal bureau voor de statistiek is vastgesteld.
Artikel 6 (het dagelijks bestuur)
Het algemeen bestuur kan te allen tijde een lid van het dagelijks bestuur ontslag verlenen. Het dagelijks bestuur wijst uit zijn midden een secretaris en een penningmeester aan. De secretaris is verantwoordelijk voor het (doen) notuleren van de vergaderingen en het (doen) voeren van de administratie.
Het algemeen bestuur kan commissies instellen als bedoeld in artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 9 (bevoegdheden van het algemeen bestuur)
Het algemeen bestuur staat aan het hoofd van het openbaar lichaam.
Aan hem komt binnen het kader van de taakuitoefening als omschreven in artikel 2 en artikel 3 van deze regeling alle bevoegdheden toe, die niet bij of krachtens deze regeling of de wet aan anderen zijn opgedragen.
Artikel 10 (bevoegdheden van het dagelijks bestuur)
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het dagelijks beheer over het lichaam, waartoe in ieder geval behoort:
Artikel 12 (de kantoorhoudende gemeente)
Ter uitvoering van het vorig lid wordt tussen het openbaar lichaam en die gemeente een overeenkomst gesloten, waarin onder andere een regeling wordt getroffen voor de vergoeding van de door de kantoorhoudende gemeente als zodanig voor het openbaar lichaam te maken kosten en voor de wijze, waarop de ambtelijke ondersteuning plaats vindt.
De kosten van het lichaam worden, met inachtneming van de terzake onder artikel 12, lid 2 bij overeenkomst geregelde wijze van financiële vergoeding van de apparaatskosten van de kantoorhoudende gemeente, over de deelnemende gemeenten omgeslagen naar rato van het aantal inwoners op 1 januari van het voorafgaande jaar, zoals dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De deelnemende gemeenten betalen voor 16 januari en voor 16 juli van ieder jaar een door het dagelijks bestuur te bepalen gedeelte van de geraamde kosten. Verrekening van het verschil tussen betaalde voorschotten en de werkelijk verschuldigde bijdrage vindt plaats terstond na definitieve vaststelling van de jaarrekening voor het desbetreffende jaar.
Artikel 14 (vragenrecht en verantwoordingsplicht)
De leden van het dagelijks bestuur zijn, te zamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording schuldig voor het door hen gevoerde bestuur. Zij geven, te zamen of afzonderlijk, het algemeen bestuur mondeling of schriftelijk de door een of Sneer leden daarvan gevraagde inlichtingen, tenzij de verstrekking in strijd is met het openbaar belang.
leder lid van het algemeen bestuur is aan de raad van zijn gemeente verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid. leder lid van het algemeen bestuur verschaft de raad van zijn gemeente mondeling of schriftelijk de door een of meer leden van die raad gevraagde inlichtingen, tenzij de verstrekking in strijd is met het openbaar belang.
Het algemeen en het dagelijks bestuur verstrekken aan de raden van deelnemende gemeenten schriftelijk de door een of meer leden van de raden gevraagde inlichtingen, tenzij de verstrekking in strijd is met het openbaar belang. De door het algemeen bestuur (voorlopig) vastgestelde jaarrekeningen en jaarverslagen worden aan de deelnemende gemeenten toegezonden.
Het algemeen bestuur kan voor de leden van het algemeen en dagelijks bestuur een vergoeding voor hun werkzaamheden, voor zover die hun werkzaamheden als lid van de gemeenteraad of het college van burgemeester en wethouders overschrijden, alsmede een tegemoetkoming in bijkomende kosten vaststellen.
De kantoorhoudende gemeente draagt de zorg voor en het toezicht op de bewaring en het beheer van archiefbescheiden van het lichaam, waarbij de regels van toepassing zijn die ook voor het archiefbeheer van die gemeente gelden.
Verzoekschriften in de zin van artikel 9:18, eerste lid, van de Algemene Wet Bestuursrecht worden behandeld door Stichting De Zeeuwse Ombudsman.
Artikel 18 (duur, toetreding, uittreding, wijziging en opheffing)
Uittreding van gemeenten is te allen tijde mogelijk, mits daarvan tenminste een kalenderjaar van tevoren schriftelijk aankondiging is gedaan en wordt voldaan aan daaraan daar het algemeen bestuur te stellen voorwaarden.
In deze voorwaarden zal in ieder geval een regeling worden getroffen voor afhandeling van de inmiddels voor de betreffende gemeenten in beheer genomen budget ten en voor de afbouw van het aandeel dat de gemeente draagt in de algemene kasten van het lichaam. De betreffende besluiten behoeven goedkeuring van gedeputeerde staten.