Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling op vervalt op 1 januari 2026.
Subsidieverordening Rotterdam 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-02-2024 | nieuwe regeling | 06-02-2024 | 2024, nummer 15 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van 6 februari 2024; kenmerk 24bo002967;
gelet op de artikelen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het gewenst is om Rotterdamse schoolpleinen te vergroenen, klimaatadaptief in te richten, de biodiversiteit en het welzijn in de buurt te vergroten en Rotterdamse kinderen te stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in eigen buurt;
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Een eenmalige subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten na schooltijd voor buurtkinderen nadat het groenblauwe schoolplein is gerealiseerd.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een school, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de in artikel 3 genoemde activiteiten.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt ten hoogste € 80.000 per school, waarbij geldt dat:
Het college beslist binnen uiterlijk 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn op de aanvraag om subsidie.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
In aanvulling op artikel 8 van de SVR 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd indien:
In aanvulling op de artikelen 12 en 12a van de SVR 2014 zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 februari 2024.
De secretaris,
J.H. Meijer, l.s.
De burgemeester.
R.A.C.J. Simons, L.b.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage als bedoeld in artikel 8, derde lid, van de Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2024
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder a:
De bijdrage aan het vergroten van de klimaatadaptatie, biodiversiteit en vergroening aan de hand van prioriteitsscores per buurt | |||||
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder b:
de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt aan de aan hand van de het percentage woningen in de nabijheid van buitenspeelruimte 2022 | |||
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder c:
De bijdrage aan het verhogen van de sociale status van de buurt aan de hand van de Sociale Index 2022 uit de Rotterdamse Wijkmonitor | |||
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder d:
Puntenverdeling als bedoeld in artikel 8, derde lid, voor zover deze betrekking heeft op artikel 8, tweede lid, onder e:
Toelichting Subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen 2024
Het realiseren van groenblauwe schoolpleinen is belangrijk. Niet alleen voor de schoolkinderen en buurtkinderen die meer en beter speelvoorzieningen krijgen, maar ook om de stad klimaatadaptief te maken en meer groen toe te voegen.
Buitenspelen is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Essentiële aspecten van de lichamelijke ontwikkeling, zoals het ontwikkelen van motoriek en coördinatie, worden door het buitenspelen gestimuleerd. Ook mentale processen als het leren van sociale vaardigheden, het kennen en verleggen van de eigen grenzen en ruimtelijk inzicht komen door middel van sport en spel tot ontwikkeling.
Door middel van het hebben van voldoende ruimte voor buitenspelen worden niet alleen vaardigheden van en het plezier voor kinderen in de stad vergroot, het is tevens van belang om een gezonde levensstijl te bevorderen en overgewicht te voorkomen. Een groenblauw schoolplein is een goede aanleiding om meer te bewegen en buiten te spelen, biedt een mogelijkheid voor (natuur)lessen, is goed voor de concentratie en kan kinderen rust geven.
Basisscholen zien vaak het belang van een groenblauw schoolplein in, maar hebben niet het budget of de benodigde capaciteit om dit te kunnen realiseren. Met deze subsidieregeling wil het college van burgemeester en wethouders basisscholen stimuleren om hun schoolplein te vergroenen en klimaatadaptiever te maken.
Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel stelt dat de daadwerkelijke kosten die gemaakt zijn voor het realiseren, beheren en onderhouden van een groenblauw schoolplein, alsmede het ondernemen van activiteiten voor kinderen en buurtbewoners na aanleg van het groenblauwe schoolplein, in aanmerking komen voor subsidie. Er dient hier een goede balans te zijn tussen onderdelen van het plein die bijdragen aan de vergroening en wateropvang of -afvoer, en onderdelen die dat niet doen.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Er kan maximaal 80.000 euro worden toegekend en uitgekeerd. Daarbij is een verdeling gemaakt tussen maximum bedragen per verplicht onderdeel.
Er is een subsidieplafond van € 400.000. Indien na de eerste beoordelingsperiode het subsidieplafond nog niet is bereikt zal het resterende budget worden verdeeld in de tweede ronde.
De score op de onderdelen a, b, c en d wordt bepaald aan de hand van de locatie van het schoolplein.
Hieronder volgt de uitleg van de criteria en begrippen.
Tweede lid, onderdeel a: De bijdrage aan het vergroten van de klimaatadaptatie, biodiversiteit en vergroening aan de hand van prioriteitsscores per buurt.
De prioriteitsscores per buurt zijn in 2022 bepaald in kader van de groenagenda.
De score is bepaald door gebruik te maken van de volgende gegevens:
Tweede lid, onderdeel b: de bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt aan de hand van de het percentage woningen in de nabijheid van buitenspeelruimte 2022;
De bijdrage aan het vergroten van speelmogelijkheden voor kinderen uit de buurt wordt bepaald door het percentage woningen te berekenen in de nabijheid van buitenspeelruimte. Hierbij wordt gekeken naar speelvoorzieningen in de openbare ruimte die binnen 150 meter te bereiken zijn vanuit de woningen. Er wordt daarbij rekening gehouden met barrières zoals watergangen en drukken wegen, maar ook met de omvang van de speellocatie.
Tweede lid, onderdeel c: de bijdrage aan het verhogen van de sociale status van de buurt aan de hand van de Sociale Index 2022 uit de Rotterdamse Wijkmonitor
Het Wijkprofiel is de thermometer voor de stad en laat zien hoe de 14 gebieden en 71 wijken er voor staan op sociaal en fysiek gebied en qua veiligheid. De scores zijn gebaseerd op meetbare feiten en cijfers en de beleving van Rotterdammers: hun stem telt voor 50 procent mee.
De sociale index in de Rotterdamse Wijkmonitor laat zien hoe de wijken scoren op de thema’s gebied van binding, zelfredzaamheid, samenredzaamheid en participatie. De realisatie van een groenblauw schoolplein draagt bij aan deze thema’s en een potentiële verhoging van de sociale index.
Tweede lid, onderdeel d: de bijdrage aan het verminderen van het overgewicht van kinderen in de leeftijdscategorie van vijf en zes jaar in het gebied aan de hand van de cijfers van het preventief gezondheidsonderzoek van het Centrum voor Jeugd en Gezin in 2022
Overgewicht bij kinderen in de basisschoolleeftijd kan leiden tot verschillende gezondheidsrisico’s en psychosociale problemen. Ook is de kans groot dat kinderen met overgewicht op latere leeftijd nog steeds te zwaar zijn. In het preventief gezondheidsonderzoek van het Centrum voor Jeugd en Gezin wordt het lichaamsgewicht van de kinderen in leeftijdscategorie van vijf en zes jaar gemeten. Per gebied kan zo worden vastgesteld welk percentage van deze kinderen overgewicht heeft.
Een groenblauw schoolplein nodigt uit tot meer spelen en bewegen en heeft zo een positieve invloed op de overgewichtscijfers van de kinderen van de school en in de buurt.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Scholen die voor hun schoolplein al gebruik gemaakt hebben van een gemeentelijke subsidie om het schoolplein groener of klimaatadaptief in te richten, bijvoorbeeld vanuit het programma Kansrijke Wijken, kunnen geen aanvragen indienen.
In onderdeel c van dit artikel worden scholen uitgesloten waarvan het bestaan of de levensvatbaarheid op deze locatie onzeker is. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het Integrale Onderwijshuisvestingsplan van de gemeente Rotterdam, het aantal leerlingen en de schoolprestaties. Dit om te voorkomen dat er subsidiegeld wordt aangewend voor schoolpleinen die later niet meer gebruikt worden voor het doel waar ze oorspronkelijk zijn ingericht.
In onderdeel d van dit artikel worden schoolpleinen uitgesloten die de afgelopen drie jaar tijdens een nieuwbouw- of renovatieproject zijn heringericht. Ook schoollocaties die vermeld staan in het Integrale onderwijs Huisvestingsplan (IHP) komen niet in aanmerking voor subsidie.
In onderdeel e van dit artikel staat dat een school tenminste 55 punten van de 100 punten moet halen om in aanmerking te komen voor subsidie. Scholen die te laag scoren op de criteria kunnen zo worden uitgesloten van deelname.
In onderdeel f van dit artikel staat dat als er een beschikking om nader bodemonderzoek of bodemsanering uit te voeren de locatie geweigerd kan worden. Dit om te voorkomen dat eventueel aanwezige bodemverontreiniging de realisatie van een groenblauw schoolplein in het kader van deze subsidieregeling niet mogelijk maakt of ernstig vertraagd.
De Centrale Milieudienst Rijnmond (DCMR) voert namens de gemeente Rotterdam de bevoegd-gezagtaak uit in het kader van de Wet bodembescherming. Bodeminformatie en eventuele beschikkingen zijn via de DCMR te raadplegen. De resultaten in Rotterdams grondgebied uitgevoerd bodemonderzoek, kunt u tevens met Bodeminformatie online raadplegen (https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/bodeminformatie/).
Artikel 13 Eisen ontwerp groenblauw schoolplein
In onderdeel a van dit artikel wordt gesteld dat de school binnen 6 maanden na toekenning van de subsidie het definitief ontwerp gereed moet hebben. Na goedkeuring van het ontwerp door de gemeente kan er begonnen worden met de aanbesteding van de aanleg en inrichting van het plein.
Er dient samen te worden gewerkt met het begeleidingsteam. Het begeleidingsteam bestaat uit experts van binnen en buiten de gemeente, dat scholen begeleidt bij het subsidieproces op grond van deze subsidieregeling. Samenwerking en participatie wordt erg belangrijk geacht om te komen tot een goed en gedragen ontwerp, maar zeker ook na aanleg, het beheer en onderhoud en de programmering en activiteiten voor de buurt.
Het derde lid van dit artikel geeft aan waaraan het ontwerp en de uiteindelijke inrichting van het schoolplein moet voldoen. Bij het gebruik van natuurlijke materialen moet worden gedacht aan materialen die in de natuur aanwezig zijn zoals verschillende houtsoorten, beplanting, water en natuurlijke grondsoorten zoals zand en klei. Het hergebruik van materialen op locatie zoals aarde en tegels in de inrichting van de nieuwe locatie is hierbij ook belangrijk.
Bij de inrichting van het schoolplein wordt door middel van beplanting, maar ook door het aanbrengen van voorzieningen zoals nestkasten en insectenhotels, een bijdrage geleverd aan het vergroten van de biodiversiteit. Hier kan gebruik worden gemaakt van de inheemse plantenlijst die de gemeente heeft samengesteld, te vinden op https://www.rotterdam.nl/inheemse-planten.
Hevige neerslag kan nu al tot problemen in de stad leiden, omdat de riolering niet al het regenwater direct kan afvoeren. Daarbij komt dat het water onvoldoende kan infiltreren bij bebouwd en verhard oppervlak en er een tekort is aan bergingscapaciteit in de singels, op straat en in de buitenruimte. Het opvangen van regenwater en het langzaam laten infiltreren in de bodem op een schoolplein draagt bij aan de waterberging in de stad en helpt mee om wateroverlast te voorkomen.
Hittestress is een aandoening veroorzaakt door extreme hitte, die zich uit in diverse lichamelijke klachten, waarbij mensen en dieren warmte niet kwijt kunnen. Hittestress wordt veroorzaakt door diverse omgevingsfactoren, zoals luchttemperatuur, luchtvochtigheid, luchtsnelheid en blootstelling aan direct zonlicht. Het ontharden van het schoolplein en het aanbrengen van meer schaduwplekken, door bijvoorbeeld de aanplant van bomen, helpt om de hittestress in de buurt te verminderen.
Het groenblauwe schoolplein biedt nieuwe mogelijkheden voor het geven van buitenles. Dit kan natuureducatie zijn, maar ook reguliere reken- en taallessen kunnen op het schoolplein gegeven worden. Het schoolplein wordt hiermee echt een verlengde van de school en volwaardig buiten leslokaal. Het onderwijsprogramma van de school wordt hiervoor eventueel aangepast.
Educatie over gezonde voeding, met daarbij de ondersteuning van de nieuwe inrichting van het schoolplein door bijvoorbeeld het aanleggen van een moestuin en eetbare beplanting, draagt bij aan gezondheid van kinderen op school. Het terugdringen van het percentage overgewicht onder basisschoolkinderen is daarbij een belangrijk aandachtspunt.
Het gebruik van het schoolplein door schoolkinderen als verlengstuk van het leslokaal, maar ook het gebruik van het plein door buurtkinderen wordt zeer belangrijk geacht. Het plein moet dan ook buiten de schooltijden beschikbaar en vrij toegankelijk zijn. Het plein heeft zo een belangrijke functie voor de buurt.