Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Alcoholverordening gemeente Tubbergen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlcoholverordening gemeente Tubbergen 2024
CiteertitelAlcoholverordening gemeente Tubbergen 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Drank- en Horecaverordening gemeente Tubbergen 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 4 van de Drank- en Horecawet
  3. artikel 25a van de Alcoholwet
  4. artikel 25b van de Alcoholwet
  5. artikel 25c van de Drank- en Horecawet
  6. artikel 25d van de Alcoholwet
  7. artikel 25e van de Alcoholwet
  8. artikel 25f van de Alcoholwet
  9. artikel 25g van de Alcoholwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-02-2024nieuwe regeling

30-01-2024

gmb-2024-63395

832206

Tekst van de regeling

Intitulé

Alcoholverordening gemeente Tubbergen 2024

De raad van de gemeente Tubbergen,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 december 2023, nr. 10 A;

 

gelet op het advies van de raadscommissie van 16 januari 2024

 

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en de artikelen 4 en 25a t/m 25g en 26 van de Alcoholwet;

 

besluit:

  • 1.

    De Alcoholverordening gemeente Tubbergen 2024 vast te stellen.

  • 2.

    De Drank- en Horecaverordening gemeente Tubbergen 2013 in te trekken

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

  • 1.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

    • -

      de wet: de Alcoholwet;

    • -

      vergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet;

    • -

      paracommerciële inrichting: een inrichting waarin een paracommerciële rechtspersoon in eigen beheer het horecabedrijf exploiteert;

    • -

      slijterij: een slijtlokaliteit als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt onder de overige begrippen in deze verordening verstaan hetgeen de Alcoholwet daaronder verstaat.

Hoofdstuk 2. Bepalingen voor paracommerciële inrichtingen

Artikel 2 Schenktijden paracommerciële inrichtingen

  • 1.

    Alcoholhoudende drank mag uitsluitend worden geschonken gedurende de periode beginnende met één uur voor aanvang en eindigende met twee uur na beëindiging van activiteiten die passen binnen de statutaire doelomschrijving van de desbetreffende paracommerciële rechtspersoon.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid mag geen alcoholhoudende drank worden verstrekt buiten de onderstaande schenktijden:

    • maandag tot en met donderdag van 15.00 uur tot 24.00 uur.

    • vrijdag en zaterdag van 11.00 tot 01.00 uur van de daarop volgende dag.

    • zondag (en erkende feestdagen) van 11.00 uur tot 24.00 uur.

Artikel 3 Privébijeenkomsten en bijeenkomsten derden

  • 1.

    Het is verboden in een paracommerciële inrichting alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen.

  • 2.

    Het is verboden in een paracommerciële inrichting alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de beherende paracommerciële rechtspersoon zijn betrokken.

  • 3.

    Het is verboden om de mogelijkheid tot het houden (waaronder inbegrepen de verhuur van het pand en inventaris) van bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, als bedoeld in het eerste lid en tweede lid van dit artikel, openlijk aan te prijzen of onder de aandacht te brengen.

Artikel 4 Verbod verstrekken sterke drank

Het is verboden in paracommerciële inrichtingen sterke drank te verstrekken.

Artikel 5 Ontheffingsbevoegdheid burgemeester

  • 1.

    De burgemeester kan in bijzondere omstandigheden een paracommerciële rechtspersoon ontheffing verlenen van de voorgeschreven schenktijden ten behoeve van activiteiten van de rechtspersoon.

  • 2.

    De burgemeester kan aan paracommerciële rechtspersonen tevens voor 12 keer per jaar ontheffing verlenen voor de in artikel 3 van deze verordening vervatte verboden. Hierbij geldt als voorwaarde dat de rechtspersoon zich voornamelijk richt op het organiseren van activiteiten waarbij het faciliteren van sociale interactie een voorname rol speelt, zoals bij een kulturhus, maar waar door de lokale exploitatie geen sprake is van oneerlijke mededinging.

  • 3.

    De burgemeester kan ontheffing verlenen van het verbod, genoemd in artikel 4, voor het schenken van sterke drank in paracommerciële inrichtingen.

  • 4.

    Een ontheffing wordt uiterlijk zes weken voor de bijzondere gelegenheid of activiteit aangevraagd.

  • 5.

    De burgemeester kan voorschriften verbinden aan de ontheffing.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 6 Intrekken vorige verordening

De Drank- en horecaverordening gemeente Tubbergen 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt de dag na haar bekendmaking in werking. Deze verordening kan worden aangehaald als “Alcoholverordening gemeente Tubbergen 2024”.

Hoofdstuk 4. Toelichting Alcoholverordening

 

Algemeen

Deze verordening bevat medebewindbepalingen die zijn gebaseerd op de artikelen 4, 25a, 25b, 25c en 25d van de Alcoholwet.

 

Gelet op de naamswijziging van de Drank- en Horecawet naar de Alcoholwet is ervoor gekozen om ook de Drank- en Horecaverordening te wijzigen naar de Alcoholverordening.

 

Oneerlijke mededinging (concurrentie) met commerciële horecabedrijven

 

Volgens artikel 4, derde lid, van de Alcoholwet moeten bij verordening in ieder geval regels worden gesteld om oneerlijke mededinging voorkomen. Paracommerciële rechtspersonen moeten zich hieraan houden bij de verstrekking van (zwak) alcoholhoudende dranken. Bij het opstellen van deze verordening houdt de gemeente rekening met de aard van de paracommerciële rechtspersoon.

De belangrijke maatschappelijke functie van de verschillende paracommerciële instellingen vormt hierbij tevens een uitgangspunt. Er mogen namelijk geen onnodige beperkingen worden opgelegd daar waar oneerlijke concurrentie geen rol speelt en er mag geen sprake zijn van onverantwoorde verstrekking van alcohol, met name aan jongeren. Er is dus aanzienlijke ruimte voor een afweging van belangen vanuit de verschillende invalshoeken.

De regels in de verordening hebben in elk geval betrekking op de tijden wanneer een inrichting alcohol mag verstrekken, in de inrichting te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard en in de inrichting te houden bijeenkomsten van personen die niet of niet rechtstreeks zijn betrokken bij de inrichting.

 

Bepalingen voor paracommerciële inrichtingen

 

Een paracommerciële rechtspersoon richt zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard op de exploitatie van een horecabedrijf in eigen beheer. Hieronder vallen onder meer sportkantines en dorps- en kulturhusen. In deze paragraaf wordt uitvoering gegeven aan artikel 4 van de Alcoholwet waarin aan gemeenten wordt opgelegd in een verordening regels vast te stellen voor paracommerciële inrichtingen. De regels hebben als doel het voorkomen van oneerlijke mededinging (concurrentie) en gelden bij het verstrekken van alcoholhoudende drank. De schenktijden voor alcoholhoudende drank moet hier tenminste in geregeld worden en de mogelijkheden voor het schenken van alcoholhoudende drank tijdens privébijeenkomsten en bijeenkomsten van derden.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Definities

 

De Alcoholverordening is een medebewindsverordening. Er wordt daarom verwezen naar de begripsbepalingen van de wet, artikel 1 bevat om die reden alleen de 4 essentiële begripsbepalingen.

 

Artikel 2 Schenktijden

 

Op basis van artikel 4, eerste lid en derde lid, onder a, van de Alcoholwet moet geregeld worden tijdens welke tijden in de horeca inrichting alcoholhoudende drank mag worden verstrekt. Met andere woorden, de schenktijden voor alcoholhoudende dranken moeten geregeld worden. Artikel 4 lid 4 van de Alcoholwet bepaald dat de burgemeester ontheffing kan verlenen van de schenktijden.

 

Artikel 3 Privébijeenkomsten en bijeenkomsten derden

 

Op basis van artikel 4, eerste lid en derde lid, onder b en c, van de Alcoholwet moeten regels gesteld worden over door paracommerciële rechtspersonen in de inrichting te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn. Uiteraard alleen voor zover er tijdens deze bijeenkomsten alcoholhoudende drank wordt verstrekt door de paracommerciële rechtspersoon. Op basis van artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor ten hoogste twaalf aaneengesloten dagen ontheffing te verlenen van de hier door de gemeenteraad gestelde regels voor schenktijden en voor de verschillende soorten bijeenkomsten. Het gaat om bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Uit deze bewoordingen van de wet blijkt dat hier zeer terughoudend mee moet worden omgegaan. Te denken valt aan kampioenschappen en dergelijke grotendeels onvoorziene gebeurtenissen, maar het kan ook gaan om feestelijkheden die wel te voorzien zijn, zoals carnaval en Koningsdag. Omdat de burgemeester deze bevoegdheid rechtstreeks aan de wet ontleent, kan de gemeenteraad hier geen beperkingen aan stellen. De burgemeester kan hiervoor zelf wel beleidsregels opstellen op basis van artikel 4:81 van de Awb.

 

Artikel 4 Verbod verstrekken sterke drank

 

Dit artikel verbiedt het schenken van sterke drank in paracommerciële inrichtingen. De gemeente Tubbergen heeft daarvoor als basisbepaling gekozen omdat paracommerciële inrichtingen veel door jongeren worden bezocht. Bovendien is het wenselijk een duidelijk onderscheid te maken tussen paracommerciële en commerciële inrichtingen.

 

Artikel 5 Ontheffingsbevoegdheid burgemeester

 

In artikel 5 van deze verordening worden de ontheffingsmogelijkheden van de burgemeester opgesomd. In het eerste lid gaat het om ontheffing van de schenktijden. Conform artikel 4, lid 4 van de Alcoholwet kan een ontheffing van het verbod voor het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken buiten de vastgestelde schenktijden worden afgegeven.

 

Ook kan er een ontheffing worden afgegeven voor het houden van bijeenkomsten van persoonlijke aard of het houden van bijeenkomsten gericht op personen die niet rechtstreeks bij de rechtspersoon betrokken zijn. De wet regelt dat het de gemeente is toegestaan om rekening te houden met de aard van de paracommerciële rechtspersoon ten aanzien van oneerlijke mededinging. Het tweede lid komt dan ook voort uit de lokale behoefte om in te spelen op een specifieke maatschappelijke ontwikkeling, namelijk het breed exploiteren van een dorps- of kulturhus. In kernen waar geen ‘concurrerende’ horeca gevestigd is of wel aanwezig is maar niet in de directe omgeving (straal van 3 km) kan tot 12 keer per jaar aan het dorps- of kulturhus ontheffing worden afgegeven voor dit soort bijeenkomsten. In dit geval kan 12 keer per jaar worden afgeweken. Er gelden enkele uitgangspunten voor de beoordeling van oneerlijke mededinging.

 

Het vieren van een verjaardagsfeest kan bijvoorbeeld bij een horecalocatie worden georganiseerd waar men een zaal of café kan afhuren. Is er geen locatie beschikbaar in de kern of binnen een straal van 3 kilometer maar is er bijvoorbeeld wel een chinees specialiteitenrestaurant met horecavergunning? Om te bepalen of concurrentie een rol speelt moet worden afgewogen of de locatie een alternatief zou kunnen bieden. Een chinees specialiteitenrestaurant met restaurantgedeelte en afhaalgedeelte is volledig ingericht voor het nuttigen of meenemen van maaltijden. Dit biedt geen reëel alternatief. Om die reden is dan ook geen sprake van oneerlijke mededinging. Het dorpshuis in de bewuste kern kan een ontheffing aanvragen. Het is volledig lokaal afhankelijk of een ontheffing wel of niet kan worden verleend.

 

Door de burgemeester kan tijdelijk of permanent een ontheffing van het verbod op het schenken van sterke drank worden verleend, eventueel met voorschriften en beperkingen (rtikel 5, lid 3). Dit maakt maatwerk mogelijk. De afweging kan afhankelijk zijn van de aard van de activiteiten. Het ‘nee, tenzij principe’ geniet uit preventief oogpunt de voorkeur. Bovendien wordt daarmee oneerlijke mededinging zoveel mogelijk tegengegaan.

 

Aan al deze ontheffingen kan de burgemeester voorschriften verbinden. Overwegingen die hierbij een rol kunnen spelen zijn de aard van de rechtspersoon, de doelgroep waar die rechtspersoon zich op richt en de vraag of er sprake is van concurrentie met reguliere commerciële horecabedrijven. De Alcoholwet verplicht paracommerciële rechtspersonen de ontheffing of een afschrift daarvan in de inrichting aanwezig te hebben.

 

Slotbepalingen

 

Artikel 6 Intrekken vorige verordening

 

Artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

 

Artikel spreekt voor zich.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2024

de waarnemend griffier

A.C. van Eck

de voorzitter,

drs. A.H. Postma