Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente ’s-Hertogenbosch 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente ’s-Hertogenbosch 2024
CiteertitelUitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Gemeente 's-Hertogenbosch 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-02-2024Nieuwe regeling

23-01-2024

gmb-2024-61999

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente ’s-Hertogenbosch 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,

In zijn vergadering van 23 januari 2024,

Gezien het voorstel met reg.nr. 15834276

Gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024,

Overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024, gelet op de Wet Milieubeheer, de bepalingen zoals opgenomen in de Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024 en de vigerende Verordening reinigingsheffingen:

 

BESLUIT

 

In te trekken de Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening 2017 ’s-Hertogenbosch

Vast te stellen Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze herziening uitvoeringsbesluiten wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

Verordening: Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024.

Inzamelmiddel: voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, ten behoeve van een huishouden.

Inzamelvoorziening: voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats ten behoeve van meerdere huishoudens.

Afvalkalender: het jaarlijks op te stellen schema van inzameldagen beschikbaar op de website van de Afvalstoffendienst, via de te downloaden App Afvalstoffendienst of analoog op te vragen.

 

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties

Als inzameldienst wordt op grond van artikel 3, eerste lid, van de verordening aangewezen de Afvalstoffendienst ’s-Hertogenbosch gevestigd te ‘s-Hertogenbosch.

 

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling

De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 7, tweede en derde lid, van de verordening vastgesteld:

  • bioafval: groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is;

  • klein chemisch afval (KCA): KCA bestaat uit afvalstoffen welke als gevaarlijk worden aangemerkt en die in kleine hoeveelheden bij huishoudens vrijkomen. De afvalstoffen welke tot het KCA behoren, staan vermeld op de KCA-lijst van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;

  • glas: (eventueel op kleur gescheiden eenmalige) glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazen verpakkingen, met uitzondering van vlakglas, (glas)keramiek, gloei- en spaarlampen, TL-lampen, nagellakflesjes, stenen kruiken, porselein, kristal, spiegels, doppen van flessen, kunststofflessen en kurken;

  • papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog, schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;

  • kunststof verpakkingen: verpakkingen van kunststof zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • luiers en incontinentiemateriaal: luiers en incontinentiemateriaal kunnen verpakt worden in luierzakken en apart ingeleverd worden bij speciale luiercontainers.

  • textiel: kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof en gordijnen die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

  • elektrische en elektronische apparatuur: de producten zoals genoemd in de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur;

  • grof tuinafval: plantaardige of organische afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder “tuinafval” en vrijkomend bij de aanleg, het (groot) onderhoud of verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval, snoeihout etc., met uitzondering van bielzen, tuinhekken, tuinschuttingen en dergelijke;

  • huishoudelijk restafval: afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 7 van de verordening;

  • metalen verpakkingen: blikken verpakkingsmateriaal;

  • drankkartons: drankverpakkingen.

 

Artikel 4. Frequentie gescheiden inzameling

Op grond van artikel 7, eerste lid van de verordening worden de afzonderlijke bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen op basis van onderstaande frequentie door de inzameldienst ingezameld bij of nabij elk perceel. Het betreft:

  • a.

    Drie wekelijks inzamelen restafval door middel van minicontainers;

  • b.

    Drie wekelijks inzamelen verpakkingen plastic, blik en drankkartons (PBD) door middel van minicontainers;

  • c.

    Twee wekelijks inzamelen van GFT-afval door middel van minicontainers;

  • d.

    Vier wekelijks inzamelen van oud papier en karton door middel van minicontainers;

  • e.

    Ten minste wekelijks inzamelen van restafval door middel van bovengrondse verzamelcontainers;

  • f.

    Ten minste wekelijks inzamelen van restafval door middel van ondergrondse containers;

  • g.

    Wekelijks inzamelen van oud papier en karton door middel van bovengrondse; verzamelcontainers;

  • h.

    Ten minste wekelijks inzamelen van oud papier en karton door middel van ondergrondse containers;

  • i.

    Grof huishoudelijk afval, snoeiafval en elektrische en elektronische apparatuur op afspraak.

 

Artikel 5. Locatie inzameling

  • 1.

    Op grond van artikel 7, eerste lid van de verordening worden op onderstaande locaties de bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen ingezameld:

    • a.

      aan of nabij elk perceel: restafval, PBD-afval, GFT-afval, oud papier en karton en op afspraak grof huishoudelijk afval, snoeiafval, elektrische en elektronische apparatuur.

    • b.

      via de brengvoorzieningen op centrale locaties: glas, PBD-afval, oud papier en karton, textiel, luiers en incontinentiemateriaal.

  • 2.

    Krachtens artikel 10.22 lid 1.b, van de Wet milieubeheer en artikel 3 derde lid c.q. artikel 5 van de verordening, worden de volgende plaatsen aangewezen voor het achterlaten van de hierna te noemen categorieën huishoudelijke afvalstoffen:

    • milieustation Treurenburg, Galliumstraat 9

    • milieustation Rosmalen, Vliertwijksestraat 38

  • De openingstijden van het milieustation Treurenburg zijn:

    • maandag tot en met vrijdag: 08.30 - 17.00 uur

    • zaterdag: 08.30 - 16.00 uur

  • De openingstijden van het milieustation Rosmalen zijn:

    • woensdag en vrijdag: 08.30 - 17.00 uur

    • zaterdag: 08.30 - 16.00 uur

  • 3.

    Op Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag zijn de beide milieustations gesloten. Daarnaast kunnen door of namens het college andere dagen worden aangewezen waarop een van de of beide milieustations eveneens geheel gesloten zijn of andere openingstijden hebben.

  • 4.

    Tenzij ter plaatse van het betreffende milieustation, om wat voor redenen dan ook, anders is of wordt aangegeven mogen bij de in het tweede lid genoemde milieustations uitsluitend de hierna genoemde huishoudelijke afvalstoffen worden achtergelaten. Onderscheid wordt gemaakt tussen betaalde afvalstromen waarvoor op basis van een tarief per eenheid kosten in rekening wordt gebracht en gratis afvalstromen waarvoor geen kosten in rekening wordt gebracht. Door het uitladen en storten van afvalstoffen accepteert de aanbieder de daaraan verbonden voorwaarden en kosten.

  •  

  • Betaalde afvalstoffen (onder andere):

    • aarde / grond, inclusief eventuele graszoden

    • bielzen

    • dakleer

    • gips

    • grof huishoudelijk afval

    • harde kunststoffen

    • hout

    • huisvuil / restafval

    • matrassen

    • schoon puin

    • schoon zand

    • vloerbedekking

    • vuil puin en vuile grond

  •  

  • Gratis afvalstoffen (onder andere):

    • asbest en asbesthoudend materiaal

    • banden (schoon en alleen van personenauto’s of bestelbussen met of zonder velg)

    • drukhouders (gasflessen en overige drukhouders zoals bedoeld in het Landelijk Afvalbeheerplan, afkomstig van huishoudens)

    • elektrische en elektronische apparaten / wit en bruingoed

    • glas (verpakkingen)

    • kadavers van kleine huisdieren, geen hoefachtigen (alleen op milieustation Rosmalen)

    • kleding (mits niet gebruikt als poetsdoek of verflap) en schoenen

    • klein chemisch afval (kca)

    • luiers en incontinentiemateriaal

    • oud ijzer

    • papier en karton

    • piepschuim (schoon)

    • snoeihout en groenafval

    • verpakking van PBD (plastic, blik en drankkartons)

    • vlakglas

  • 5.

    De in het vierde lid genoemde afvalstoffen mogen uitsluitend gescheiden worden aangeboden en gedeponeerd in de daarvoor bestemde containers of andere ter plaatse beschikbare voorzieningen een en ander volgens de schriftelijke instructies ter plaatse en/of de aanwijzingen van het personeel van het milieustation.

  • 6.

    Het tarief voor de in lid 4 bedoelde betaalde afvalstoffen wordt, overeenkomstig de geldende verordening reinigingsheffingen naar twee maatstaven geheven:

    • a.

      een tarief voor inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch

    • b.

      een tarief voor inwoners van andere gemeenten

  • 7.

    Onder 6a genoemd tarief wordt gehanteerd indien de aanbieder van afvalstoffen gebruik maakt van een toegangspas.

  • 8.

    Op grond van wet- en regelgeving ten aanzien van milieu en arbeidsomstandigheden gelden bij aanbieding van de volgende huishoudelijke en bedrijfsafvalstoffen de daarbij genoemde voorwaarden en restricties:

    • a.

      Huishoudelijk afval / restafval mag alleen in huisvuilzakken van een deugdelijke kwaliteit worden aangeboden.

    • b.

      Asbest, asbesthoudende en voor het oog asbestgelijkende materialen moeten luchtdicht in (bij voorkeur doorzichtig) dubbel plastic verpakt worden aangeboden. In het bijzijn van personeel van het milieustation deponeert de aanbieder vervolgens zelf het pakket in de daarvoor bestemde en aangewezen container.

    • c.

      Een aanbieder mag per dag maximaal 60 liter (afgewerkte) olie aanbieden.

    • d.

      Een aanbieder mag per dag maximaal 6 gewone TL-lampen en maximaal 24 TL-lampen van een zonnebank aanbieden.

    • e.

      Een aanbieder mag per dag maximaal 2 accu's aanbieden.

    • f.

      Autobanden: alleen banden van personenauto’s, motoren en bestelbussen worden geaccepteerd. Een aanbieder mag per dag maximaal 5 banden aanbieden met of zonder velgen.

    • g.

      Aangeboden grond moet in principe schoon zijn. Een aanbieder mag maximaal 1 m3 grond per dag aanleveren en moet door middel van een schriftelijke en door hem/haar te ondertekenen verklaring aangeven waar de aangeboden grond vandaan komt.

  • 9.

    Indien voor het achterlaten van een afvalstof een tarief per eenheid van toepassing is, dan dient het op basis van dit tarief verschuldigde bedrag bij het verlaten van het milieustation volledig te worden voldaan. De betreffende medewerker van het milieustation zal de aanbieder daartoe een kwitantie dan wel een weegbon verstrekken met daarop onder andere het te betalen bedrag. Het verschuldigde bedrag dient bij voorkeur per pinbetaling te worden voldaan. Gehele of gedeeltelijke restitutie van een eerder gedane betaling is, in principe, niet mogelijk.

  • 10.

    Uitgezonderd medewerkers van de inzameldienst of diegenen die in opdracht van die dienst werken, is het een ieder verboden op de milieustations aanwezige afvalstoffen daarvan af te voeren.

  • 11.

    Bij de afgifte van afvalstoffen op een milieustation zijn de bij dit besluit behorende voorwaarden van het Reglement milieustations ’s-Hertogenbosch van toepassing.

  • 12.

    Een exemplaar van het in lid 11 genoemde reglement is op ieder milieustation voor een ieder ter inzage aanwezig. Tevens is ter inzage een exemplaar van de "Uitvoeringsbesluiten Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024".

  • 13.

    De bij de milieustations in gebruik zijnde weegbruggen ronden het gewogen gewicht, zowel bij de in- als bij de uitweging naar boven of naar beneden af.

 

Artikel 6. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen

Op grond van artikel 10, eerste lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:

  • a.

    Voor huishoudelijk restafval, een minicontainer (inwoners hebben keuze tussen 240 liter en 140 liter minicontainer).

  • b.

    Voor huishoudelijk GFT-afval, een minicontainer (inwoners hebben keuze tussen 240 liter en 140 liter minicontainer).

  • c.

    Voor oud papier en karton, een minicontainer (inwoners hebben keuze tussen 240 liter en 140 liter minicontainer).

  • d.

    Voor PBD-afval, een minicontainer (240 liter).

  • e.

    Voor huishoudelijk restafval, GFT-afval, oud papier en karton afkomstig van individuele huishoudens gelegen in sommige laagbouw, appartementencomplex of andere hoogbouw: de van gemeentewege of met instemming van de gemeente geplaatste bovengrondse verzamelcontainers of ondergrondse containers bestemd voor gezamenlijk gebruik ten behoeve van huishoudelijk restafval, GFT-afval en papier en karton.

  • f.

    Voor verpakkingsglas, bovengrondse en ondergrondse glascontainers.

  • g.

    Voor luiers en incontinentiemateriaal, bovengrondse verzamelcontainers.

  • h.

    Voor textiel, bovengrondse verzamelcontainers.

  • i.

    Voor grof tuinafval; aanleveren op milieustations van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. De gemeente kan op afspraak het snoeiafval ook gratis bij de inwoners thuis ophalen. Onder voorwaarden zoals gesteld in artikel 8 van dit besluit.

  • j.

    Herbruikbare goederen, aanleveren bij de dependance van Vindingrijk Kringloop bij het milieustation Treurenburg. Vindingrijk Kringloop bepaalt zelf welke spullen zij zelf kunnen hergebruiken.

  • k.

    Daarnaast zijn er bovengrondse verzamelcontainers en ondergrondse containers voor PBD en oud papier en karton.

  • l.

    Voor alle overige in artikel 3 genoemde afvalstoffen van huishoudens het van gemeentewege aangewezen milieustations Treurenburg en Rosmalen.

 

Artikel 7. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1.

    Ter uitvoering van artikel 10 van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de gemeente verstrekte inzamelmiddelen;

    • a.

      Het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente, berust bij de gemeente.

    • b.

      De inzamelmiddelen mogen niet voor een ander doel gebruikt worden dan waarvoor deze zijn verstrekt.

    • c.

      Het inzamelmiddel mag maximaal 60 kilogram wegen. Wanneer het inzamelmiddel meer weegt, wordt deze niet geleegd.

    • d.

      De inzameldienst is bevoegd om het inzamelmiddel te voorzien van een sticker of chip waarop staat vermeld: een barcode, de afvalstroom waarvoor het inzamelmiddel is bestemd, het volume van het inzamelmiddel, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam, een huisnummer of de wijze van aanbieding van het inzamelmiddel aan de openbare weg.

    • e.

      Het door de gemeente in bruikleen verstrekte inzamelmiddel behoort bij het adres en dient in geval van verhuizing leeg en schoon achter te blijven bij het adres dat wordt verlaten.

    • f.

      De gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik, onderhoud en schoonmaak van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom.

    • g.

      De gebruiker van een perceel is verplicht de inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen zodanig te gebruiken dat deze geen overlast voor derden veroorzaken.

    • h.

      Het inzamelmiddel dient, met uitzondering van de periode waarbinnen het aanbieden van de afvalstoffen ter inzameling is toegestaan, op eigen terrein geplaatst te worden. Wanneer er geen sprake is van eigen terrein, dan dient het inzamelmiddel inpandig geplaatst te worden.

    • i.

      Indien de gebruiker van een perceel een extra inzamelmiddel behoeft voor de verwijdering van restafval en GFT-afval is het mogelijk deze te verkrijgen, tegen betaling van extra kosten. De bedragen voor deze extra containers zijn opgenomen in de Verordening Reinigingsheffingen.

    • j.

      Bij aanvraag van een containeromwisseling moet de container op de dag van de omwisseling s’-ochtends vóór 7.00 uur aan de straat voor bij het betreffende adres te worden geplaatst. De container wordt in de loop van de dag omgewisseld.

    • k.

      Bij verhuizing moet de extra container tijdig worden gemeld bij de gemeente om deze terug te nemen. Zolang de extra container niet is teruggenomen dient hiervoor het daartoe vastgestelde tarief conform de Verordening Reinigingsheffingen te worden betaald.

    • l.

      De gebruiker van een perceel dient aan de gemeente te melden indien bij een verhuizing naar een ander perceel geen of een beschadigd door of namens de gemeente verstrekt inzamelmiddel wordt aangetroffen.

  • 2.

    Voorwaarden omwisselen van een inzamelmiddel;

    • a.

      Op verzoek van de bewoner kan een inzamelmiddel omgewisseld worden.

    • b.

      De omwisseling vindt plaats na het maken van een afspraak daartoe door de gebruiker.

    • c.

      Het om te wisselen inzamelmiddel moet goed schoongemaakt zijn (afvalvrij), eventueel aangebrachte stickers of andere kenmerken zijn verwijderd.

    • d.

      De container dient op de dag van de omwisseling 's-ochtends vóór 7.00 uur aan de straat voor bij het betreffende adres te worden gezet. Dus niet op een verzamelplaats. In de loop van de dag wordt de container omgewisseld.

    • e.

      De restafvalcontainer, GFT-afvalcontainer en container voor oud papier en karton kunnen omgewisseld worden van een 140 liter container naar 240 liter container of van 240 liter container naar 140 liter container.

 

Artikel 8. Op afroep inzamelen grof huishoudelijk afval, snoeiafval en elektrische en elektronische apparatuur

  • 1.

    Op grond van artikel 10, derde lid, van de verordening kunnen grof huishoudelijk afval, snoeiafval en afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten op het milieustation worden afgegeven of na afspraak aan huis ter inzameling worden aangeboden aan de inzameldienst.

  • 2.

    Voor het aanbieden van grof huishoudelijk afval is op grond van de Verordening reinigingsheffingen een voorrijdtarief en een tarief per eenheid van toepassing. De aanbieder moet grof huishoudelijk afval persoonlijk, of in zijn of haar opdracht door een ander, ter plaatse van de overdracht aan de inzameldienst overdragen aan de medewerkers van de inzameldienst. De plaats van overdracht moet zo dicht mogelijk bij de openbare weg zijn gelegen, goed bereikbaar zijn voor het voertuig en de medewerkers van de inzameldienst en mag geen hinder veroorzaken aan derden.

  • Grof huishoudelijk afval moet bij aanbieding aan huis als volgt worden aangeboden:

    • a.

      Losse bestanddelen dienen zoveel mogelijk in dozen of in handzame bundels samengebonden te zijn.

    • b.

      Losse bestanddelen of bundels mogen niet langer zijn dan 2 meter, geen grotere oppervlakte hebben dan 2 m2, geen grotere inhoud hebben dan 1 m3 en niet zwaarder zijn dan 25 kilogram.

    • c.

      De per afspraak in totaal aan te bieden hoeveelheid mag niet zwaarder wegen dan 500 kilogram.

  • 3.

    Snoeiafval kan door de aanbieder worden aangeboden op een goed voor de inzameldienst bereikbare en voor anderen niet hinderlijke plaats in het openbaar gebied zo dicht mogelijk bij de openbare weg. Deze afvalstoffen hoeven niet persoonlijk te worden overgedragen aangezien aan de overdracht hiervan geen kosten zijn verbonden. De aanbieder is en blijft echter wel verantwoordelijk voor aard, samenstelling en omvang van de aangeboden afvalstoffen.

  • Snoeiafval (takken van bomen of struiken) moet als volgt worden aangeboden:

    • a.

      Snoeiafval moet zoveel als mogelijk in handzame bundels samengebonden worden. Per afspraak/aanbieding mogen maximaal 12 bundels worden aangeboden.

    • b.

      Een bundel snoeiafval mag niet langer zijn dan 1,5 meter, geen grotere inhoud hebben dan 1 m3, en niet zwaarder wegen dan 15 kilo.

  • 4.

    Afgedankte huishoudelijke elektrische en elektronische apparaten (groter dan 0,5 m3) kunnen door de aanbieder worden aangeboden op een goed voor de inzameldienst bereikbare en voor anderen niet hinderlijke plaats in het openbaar gebied zo dicht mogelijk bij de openbare weg. Deze afvalstoffen hoeven niet persoonlijk te worden overgedragen aangezien aan de overdracht hiervan geen kosten zijn verbonden. De aanbieder is en blijft echter wel verantwoordelijk voor aard, samenstelling en omvang van de aangeboden afvalstoffen. Dit artikel is niet van toepassing op elektrische en elektronische apparaten die kleiner zijn dan 50 cm x 50 cm x 50 cm (0,5 m3). Deze apparaten mogen gratis bij de milieustations worden ingeleverd.

  • 5.

    Indien het onder lid 2, 3 en 4 van dit artikel bedoelde afval wordt aangeboden in strijd met deze eisen dan heeft de inzameldienst het recht het aangeboden afval te weigeren.

  • 6.

    Indien voor het op afroep ophalen van de in lid 1 genoemde afvalstoffen een tarief per eenheid in combinatie met een voorrijdtarief van toepassing is, dan dient het totaal verschuldigde bedrag direct na afgifte voldaan te worden. De chauffeur van de inzameldienst zal de aanbieder altijd een kwitantie of een weegbon verstrekken met daarop onder andere aangegeven het aantal aangeboden eenheden en het te betalen bedrag. Gehele of gedeeltelijke restitutie van een geïnd tarief is achteraf om welke reden of redenen dan ook niet mogelijk.

  • 7.

    Voor, onder de noemer van grof huishoudelijk afval, aan huis aangeboden afval wordt altijd een tarief in rekening gebracht ook al bestaat het afval geheel of gedeeltelijk uit afval dat gratis op het milieustation kan worden gebracht.

 

Artikel 9. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

Het college stelt de volgende regels vast op grond van artikel 9 van de verordening:

  • a.

    Inzamelmiddelen ten behoeve van de huis-aan-huis inzameling van afvalstoffen moeten worden aangeboden op de voor het betreffende adres vastgestelde inzameldag zoals aangegeven in de jaarlijks per huisadres op te stellen "Afvalkalender 's-Hertogenbosch".

  • b.

    De onder a. van dit artikel genoemde huishoudelijke afvalstoffen worden door de inzameldienst vanaf 7.00 uur ingezameld.

  • c.

    De onder a. van dit artikel bedoelde inzamelmiddelen dienen tussen 21.00 uur de dag vóór de ophaaldag en uiterlijk 7.00 uur op de ophaaldag ter inzameling aan de inzameldienst te worden aangeboden.

  • d.

    In gebieden waar de onder a. van dit artikel genoemde huishoudelijke afvalstoffen door de inzameldienst worden ingezameld, mogen deze afvalstoffen in de daarvoor aangewezen inzamelmiddelen vanaf 21.00 uur de dag voor de ophaaldag en tot 19.00 uur op de ophaaldag aan de openbare weg nabij het perceel staan.

  • e.

    Na het legen moet de container vanaf 19.00 uur weer op het eigen terrein staan.

  • f.

    Bewoners die gebruik maken van een gemeenschappelijke bovengrondse verzamelcontainer of ondergrondse container, staat het vrij om daarvan op elk door hen gewenst tijdstip gebruik te maken, mits als gevolg daarvan geen geluids- en/of andere overlast naar omwonenden wordt veroorzaakt. Voor de voorwaarden ten aanzien van het gebruik van deze voorzieningen wordt verwezen naar de bijlagen bij dit uitvoeringsbesluit.

  • g.

    Grof huishoudelijk afval, snoeiafval en elektrische en elektronische apparatuur worden op afroep ingezameld, deze categorieën mogen slechts worden aangeboden op het tijdstip dat met de inzameldienst is afgesproken en op de wijze zoals in dit uitvoeringsbesluit is bepaald.

  • h.

    In verband met mogelijke geluidhinder voor omwonenden dienen glasbakken (ondergronds en semi-ondergronds) bij voorkeur alleen tussen 7.00 en 23.00 worden gebruikt.

  • i.

    Inzamelmiddelen die niet tussen de onder c genoemde tijdstippen ter inzameling worden aangeboden, worden niet alsnog leeggemaakt.

 

Artikel 10. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de opgestelde inzamelmiddelen te bereiken, kunnen op grond van artikel 10 van de verordening, door de gemeente voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen welke bekend worden gemaakt in het huis-aan huisblad en/of de gemeentelijke website, Afvalstoffendienst App of kennisgeving aan alle betrokken percelen.

 

Artikel 11. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

  • 1.

    Op grond van artikel 11 van de verordening kan de inzameldienst ook bedrijfsafval inzamelen. Uitsluitend op het bedrijfsmilieustation Treurenburg mag door bedrijven bedrijfsafval worden aangeboden.

  • 2.

    Afhankelijk van de omstandigheden kan de Afvalstoffendienst de openingstijden van het bedrijfsmilieustation wijzigen dan wel beperken.

  • 3.

    Afhankelijk van de omstandigheden kan de Afvalstoffendienst de toegang tot het bedrijfsmilieustation door bedrijven beperken dan wel weigeren.

 

Artikel 12. Consequenties onjuist gebruik

  • 1.

    Bij het onjuiste gebruik van de ter beschikking gestelde inzamelmiddelen, zoals het verkeerd aanbieden en verkeerde afvalstromen in het inzamelmiddel, zal de inzameldienst het inzamelmiddel niet leegmaken en laten staan.

  • 2.

    Als het aanbieden van inzamelmiddelen niet geschiedt volgens de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 9, zal de inzameldienst het inzamelmiddel niet leegmaken.

 

Artikel 13. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na publicatie. Tegelijk met deze besluiten treedt het gestelde in de bijlagen bij dit besluit in werking.

 

Artikel 14. Citeerbepaling

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: “Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Gemeente ’s-Hertogenbosch 2024”.

 

Het college voornoemd,

De secretaris,

Drs. B. van der Ploeg,

De burgemeester,

Drs. J.M.L.N. Mikkers

Bijlage 1 Algemene voorwaarden voor gebruik van minicontainer voor huishoudelijk afval

  • 1.

    De grijze container met grijs deksel is voor het huishoudelijk restafval. Dit is het afval wat na zorgvuldige scheiding van bijvoorbeeld glas, textiel, kleine elektrische apparaten, Klein Chemisch Afval en papier overblijft. Gooi uw afval, het liefst verpakt in een vuilniszak, in de container. Dit om stank en/of andere overlast te voorkomen.

  • 2.

    De grijze container met groen deksel of groene container is voor het huishoudelijke GFT-afval. Dit is afval dat vrijkomt uit uw tuin, zoals gras en blad. Maar ook snijbloemen en (kamer)planten mogen in deze groene container. U gooit dit afval los in de container. Groente- en fruitafval mag ook in deze container. Om overlast in de zomermaanden te voorkomen, kunt u voor etensresten (o.a. vleesresten) gebruik maken van bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar zakjes.

  • 3.

    De grijze container met blauw deksel is voor al uw oud papier en karton.

  • 4.

    De grijze container met oranje deksel is voor verpakkingsafval van plastic, blik en drankkartons (PBD-afval).

Uw minicontainer mag maximaal 60 kg wegen. Zorg ervoor dat de container op de ledigingsdag wordt aangeboden met een gesloten deksel.

Hebben we u specifieke instructies gegeven voor wat betreft de wijze of plaats van aanbieden van uw container, dan dient u deze op te volgen. Doet u dat niet, dan kan dit betekenen dat wij uw container niet leeg (kunnen) maken.

 

ALGEMENE VOORWAARDEN MINICONTAINER

Eigendom

  • De minicontainer krijgt u in bruikleen. Deze is en blijft dus altijd eigendom van de Afvalstoffendienst van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. U bent verantwoordelijk voor het in bezit en in goede staat houden van de container.

  • Alleen bewoners die staan ingeschreven op het adres waarop ook de minicontainer is geregistreerd, mogen gebruik maken van deze container. Het is niet toegestaan de container uit te lenen aan personen buiten het eigen huishouden.

 

Uitzetten minicontainer

  • Per woonadres/huishouden (laagbouw) waar afvalstoffenheffing wordt geheven, zetten wij standaard een grijze container voor restafval, een groene container voor GFT-afval en een grijze container met blauw deksel voor papier en een grijze container met oranje deksel voor PBD-afval uit.

  • Komt u nieuw in een woning en treft u twee grijze en/of meerdere groene containers aan? Dan heeft de vorige eigenaar een contract met ons afgesloten voor een of meerdere extra containers. Dit contract loopt tot en met 31 december van dit jaar. De kosten voor deze extra container(s) zijn betaald door de vorige bewoner. De vorige bewoner kan dit opzeggen voor 31 december van het lopende jaar. Gebeurt dit niet, dan kunt u tot en met 31 december eventueel gebruik maken van deze container(s). U kunt ook contact met ons opnemen om de containers op te halen. Eind van het jaar ontvangt u een aanbod van ons om deze container op te halen of deze te laten staan en het jaarlijkse bedrag aan ons te voldoen voor het komende jaar. Mocht de vorige bewoner toch nog besluiten het contract op te zeggen, dan nemen wij contact met u op en halen wij de container(s) bij u weg. Tenzij u de containers wilt behouden en de kosten overneemt.

 

Extra minicontainer

  • U kunt gebruik maken van een extra grijze of groene container van 240 liter inhoud. Echter moet u deze zelf bij de Afvalstoffendienst aanvragen. Ook betaalt u hiervoor een extra jaarlijks bedrag, zoals vastgelegd in de Verordening Reinigingsheffingen.

  • Vindt u dat uw huishouden recht moet hebben op een extra container, zonder daar extra kosten voor te betalen, bijvoorbeeld vanwege een medische aandoening waardoor u extra afval heeft, dan kunt u een verzoek indienen bij de Afvalstoffendienst voor de tegemoetkoming in de kosten van één extra container.

  • Valt u onder de kwijtscheldingsregeling voor afvalstoffenheffing, dan is dat voor ons geen reden u een extra container gratis te geven.

 

Gebruik minicontainer

  • U mag uw container tussen 21.00 uur de dag vóór de ophaaldag en uiterlijk 7.00 uur op de ophaaldag op de aanbiedplaats zetten.

  • Zorg ervoor dat u uw container, na lediging, zo snel mogelijk weer op uw eigen terrein terugzet. In ieder geval vóór 19.00 uur diezelfde dag.

  • Wanneer de vuilniswagen bij u langskomt, vindt u in de Afvalstoffendienst app of op www.afvalstoffendienst.nl. Wij sturen u op uw verzoek een papieren kalender toe.

  • Tussen de ledigingsdagen in moeten de containers op eigen terrein bewaard worden.

  • Het is verboden afval naast, op of onder de container aan te (laten) bieden.

  • Gebruik alle containers voor de afvalstroom waar ze voor bedoeld zijn. Gooi geen ander afval in de container, ook geen puin, gevaarlijk afval, grof vuil, autobanden en dergelijk. Gebeurt dit wel, dan bestaat de kans dat wij uw container niet (kunnen) leegmaken.

  • Vooral vlees- en visresten kunnen in warme periodes voor overlast zorgen (stank en maden). Papieren of biologisch afbreekbare zakjes kunnen hierbij uitkomst bieden.

  • Op de ledigingsdag, zoals op de Afvalkalender/Afvalstoffendienst app staat aangegeven, legen wij de desbetreffende container slechts één keer.

 

Controle en registratie

  • Gebruikt u de containers niet volgens de regels, dan kan dit leiden tot sancties.

  • De containers zijn voorzien van een chip waarop een chipnummer staat. Dit chipnummer correspondeert in ons afvalbeheersysteem met het adres waar deze containers bij horen.

Container gestolen / vermist / beplakken

  • .

    Wanneer een van de bij uw adres behorende containers wordt vermist, neem dan contact op met de Afvalstoffendienst. Via www.afvalstoffendienst.nl en de Afvalstoffendienst app kunt u deze vermissing doorgeven. Natuurlijk kunt u ons ook bellen op 073- 615 65 00.

  • .

    U ontvangt in principe gratis een nieuwe container van ons. De oude containers blokkeren wij.

  • .

    Meldt u echter voor de derde keer een vermissing of beschadiging aan een van uw containers, dan betaalt u leges. De hoogte van de leges vindt u op www.afvalstoffendienst.nl

  • .

    Vindt u uw oude container terug, lever hem dan, in goede staat, in. U ontvangt dan uw eventueel betaalde leges terug.

  • .

    Is uw container zo beschadigd dat deze niet meer te gebruiken is? Dan kunt u ook een nieuwe container aanvragen. Het kan hierbij gaan om schade door uzelf of door anderen, bewust of onbewust. U ontvangt gratis een nieuwe container van ons. De oude containers halen wij eventueel bij u op. Meldt u echter voor de derde keer beschadiging aan een van uw containers, dan betaalt u leges. De hoogte van de leges vindt u op www.afvalstoffendienst.nl

  • .

    Bij bewust toegebrachte schade of verwijtbare nalatigheid kunnen wij direct al kosten in rekening brengen.

  • .

    Het is niet toegestaan uw container(s) te beplakken, bekladden of op welke manier dan ook aan te passen.

  • .

    Bij vermoeden van fraude of valsheid in geschrifte of opzettelijke vernieling doen wij altijd aangifte.

  • .

    Bent u onrechtmatig in het bezit van een container, dan nemen wij deze direct terug. Ook hebben wij het recht de container te blokkeren.

Wat te doen bij verhuizing?

  • .

    Het door de Afvalstoffendienst samengestelde inzamelpakket hoort bij uw adres. Als u, om welke reden dan ook, uw woning definitief verlaat, laat u de containers (inzamelmiddelen) bij uw adres achter.

  • .

    U plaatst de containers bij voorkeur aan de achterzijde, binnen in schuur of garage, maar in ieder geval op het bij de woning behorende terrein.

  • .

    Verlaat u uw woning en neemt u de containers mee? Of geeft u uw containers aan derden? Dan maakt u oneigenlijk gebruik van deze containers. Wij blokkeren de containers dan direct, nemen ze in beslag en verhalen eventueel gemaakte kosten op u.

ALGEMENE VOORWAARDEN EXTRA MINICONTAINER

Hebt u ervoor gekozen een extra grijze of groene minicontainer aan te vragen, dan gelden hiervoor aanvullende voorwaarden:

  • .

    U betaalt een jaarlijks bedrag per extra container van 240 liter. De hoogte hiervan wordt jaarlijks vastgesteld door de Gemeenteraad en vastgelegd in de Verordening Reinigingsheffingen.

  • .

    U betaalt dit jaarlijkse bedrag over de voor u geldende periode tot 31 december van het lopende jaar volledig vooraf.

  • .

    U betaalt voor iedere container een jaarlijks vast bedrag.

  • .

    De extra grijze container moet en mag alleen gebruikt worden voor huishoudelijk restafval. Blijkt dat u deze gebruikt voor afval uit bijvoorbeeld een bedrijf aan huis (bedrijfsmatige activiteiten) of voor een andere afvalsoort, dan zal de Afvalstoffendienst deze container blokkeren en terugnemen.

  • .

    De kosten voor de extra container hebben betrekking op de periode van 1 januari tot en met 31 december. Deze periode loopt altijd van 1 januari tot en met 31 december. Wilt u lopende het jaar gebruik gaan maken van deze extra container, dan betaalt u het resterende bedrag tot en met 31 december met ingang van de eerste van de volgende maand.

EXTRA CONTAINER BEHOUDEN, INLEVEREN OF VERHUIZEN

  • .

    Gaat u verhuizen naar een ander adres binnen de gemeente 's-Hertogenbosch dan zegt u uw extra container(s) op. U ontvangt restitutie van de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december van dat jaar. U mag uw container niet meenemen naar uw nieuw adres. Als u op uw nieuw adres gebruik wilt maken van extra container(s), dan vraagt u deze opnieuw aan.

  • .

    Aan het einde van het jaar kunt u aangeven dat u de extra container niet meer wilt gebruiken. Dan maken we een afspraak voor het ophalen van de extra container. Als u de extra container wilt blijven gebruiken, dan hoeft u niets te doen. In januari krijgt u dan een nieuwe factuur voor dat jaar.

  • .

    Als u gaat verhuizen naar een adres buiten de gemeente 's-Hertogenbosch, dan kunt u de extra container opzeggen. Dit kan per eerste dag van de eerstvolgende maand. Wij maken dan een afspraak met u om de container(s) bij u op te halen. U ontvangt restitutie over de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december.

  • .

    Gaat u verhuizen binnen de gemeente en maakt u in uw nieuw adres gebruik van een ondergrondse container met toegangspasje of een inpandige containerruimte, zeg dan uw extra container op per eerste dag van de eerstvolgende maand. U ontvangt restitutie van de volle maanden tot en met 31 december van dat jaar. Zegt u uw contract niet op, dan loopt dit door tot 31 december van dat jaar. U mag uw container niet meenemen naar uw nieuw adres.

  • .

    Wijzigt de samenstelling van uw huishouden en heeft u de container daarom niet meer nodig? Dan kunt u de extra container opzeggen per eerste dag van de eerstvolgende maand. Zegt u niet op, dan kunt u gebruik blijven maken van de container.

Bijlage 2 Algemene voorwaarden voor gebruik van toegangspas ondergrondse containers

In 's-Hertogenbosch hebben we meerdere soorten ondergrondse containers staan. De toegangspas is nodig om de ondergrondse container voor restafval te openen. En eventuele die voor oud papier. Ondergrondse containers voor textiel, kunststof verpakkingsmateriaal en glas kunt u zonder toegangspas gebruiken.

Ondergrondse container voor restafval

Deze grijze container met een zilverkleurige klep is voor het huishoudelijk restafval. Dit is het afval wat na zorgvuldige scheiding van bijvoorbeeld glas, textiel, kleine elektrische apparaten, Klein Chemisch Afval, plastic verpakkingsmateriaal en papier overblijft. Gooi uw afval verpakt in een (vuilnis)zak van maximaal 50 liter in de container. U mag het afval niet los in de container gooien. Met de toegangspas kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week een aantal ondergrondse containers in uw buurt openen om uw afval daarin te storten. Wij verzoeken u daarbij rekening te houden met omwonenden. Let wel: afhankelijk van uw persoonlijkse situatie (meer- of eenpersoonshuishouden) is het aantal stortingen per week beperkt (zie hierna).

Ondergrondse container voor papier

Misschien staat in uw woonomgeving ook een blauwe ondergrondse container voor oud papier/karton. Met uw toegangspas kunt u 24 uur per dag, 7 dagen in de week uw oud papier en karton hierin kwijt. Gooi het papier los in deze container. Dozen en dergelijke maakt u eerst klein. De Afvalstoffendienst bepaalt welke adressen toegang krijgen tot deze papiercontainers. Hebt u wel een toegangspasje maar werkt dat nog niet op een papiercontainer, neem dan contact met ons op.

GEBRUIKSAANWIJZING ONDERGRONDSE CONTAINER VOOR RESTAFVAL

Boven op de ondergrondse container zit een schermpje. Leg hier uw pasje op. U hoort een klik, het slot ontgrendelt. Nu kunt u de zilverkleurige klep naar boven schuiven. In de daaronder gelegen trommel legt u uw afval. Het kan ook zijn dat er een knop onder het schermpje zit. Nadat u deze knop heeft ingedrukt, ontgrendelt het slot.

Deze trommel heeft een beperkte inhoud. Nadat u het afval in de trommel hebt gelegd, schuift u de klep weer naar beneden. Het afval valt nu in het daaronder aanwezige reservoir. Valt het afval niet naar beneden, dan kan het klem zitten in de trommel. Probeer het afval dan los te maken. Wilt u meer afval kwijt, dan herhaalt u bovenstaande stappen.

Ook bij het gebruik van de papiercontainer legt u het pasje op het schermpje en maakt de klep open.

ALGEMENE VOORWAARDEN TOEGANGSPAS

Eigendom

  • .

    De toegangspas is en blijft eigendom van de Afvalstoffendienst van de gemeente 's-Hertogenbosch. U krijgt deze in bruikleen. U bent verantwoordelijk voor het in het bezit en in goede staat houden van deze pas.

  • .

    Per huishouden verstrekken wij één toegangspas. Voorwaarde is dat u een aanslag afvalstoffenheffing ontvangt. Dit geldt alleen in de gebieden waar we huishoudelijk afval door middel van ondergrondse containers inzamelen.

  • .

    Alleen leden van uw huishouden mogen de toegangspas gebruiken. u mag deze dus niet uitlenen aan derden. Aleen aan personen binnen het eigen huishouden.

  • .

    Verdenken wij u van misbruik van de toegangspas, dan doen wij aangifte en blokkeren wij de toegangspas.

  • .

    U mag de toegangspas niet doorboren of op andere manier beschadigen.

  • .

    De toegangspas kunt u ook gebruiken om toegang te krijgen tot de milieustations.

Aantal stortingen ondergrondse container voor restafval

  • .

    Staat u bij de gemeente ingeschreven als meerpersoonshuishouden, dan krijgt u een toegangspas waarmee u maximaal 30 stortingen per maand kunt doen.

  • .

    Staat u bij de gemeente ingeschreven als eenpersoonshuishouden, dan krijgt u een toegangspas waarmee u maximaal 17 stortingen per maand kunt doen.

  • .

    Op de eerste van iedere maand wordt bovenstaand aantal stortingen op uw pasje bijgeschreven. Op dat moment vervallen alle nog niet gebruikte stortingen van de vorige maand.

  • .

    Per jaar kunt u maximaal 30 stortingen "bijkopen" op een speciale prepaidpas. De gemeenteraad stelt het aantal stortingen en de kosten hiervoor jaarlijks vast in de Verordening Reinigingsheffingen. Deze bijgekochte stortingen vervallen niet. Voor algemene voorwaarden van de prepaidpas, zie verderop.

  • .

    Onder een storting verstaan wij het openen en volledig sluiten van de klep van de container. Het maakt daarbij niet uit of u geen, veel of weinig afval in de ondergrondse container gooit.

  • .

    U kunt onbeperkt gebruik maken van de ondergrondse containers voor papier, glas, textiel en kunststof verpakkingsmateriaal.

Gebruik ondergrondse containers

  • .

    U mag niets naast, op of achter de ondergrondse containers plaatsen. Ook niet als de container vol is of op storing staat. U hebt altijd toegang tot meerdere containers in uw wijk, dus altijd een uitwijkmogelijkheid.

  • .

    Gaat de container niet meer open of is er een andere storing, geef dit dan zo snel mogelijk door aan de Afvalstoffendienst. U bereikt ons op telefoonnummer 073 - 615 65 00, iedere maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Geef ons wel het nummer van de container door. U kunt ook mailen naar afvalstoffendienst@s-hertogenbosch.nl

  • .

    Let op dat u het juiste afval in de juiste container gooit. Dus het restafval in de ondergrondse container voor restafval, papier in de papiercontainer en gooi ook textiel, plastic en glas in de juiste container. Gooi nooit puin, klein chemisch afval, grof vuil, snoeihout, glas, autobanden, textiel etc. in de ondergrondse containers. Zie www.afvalstoffendienst.nl voor meer informatie.

  • .

    Brengt u schade toe aan de containers door oneigenlijk gebruik of gooit u verkeerd afval in de containers, dan treden wij hier tegen op. Eventueel gemaakte kosten verhalen wij op u.

  • .

    Gooit u afval naast of op de containers, dan zien wij dit als illegale stort. De kosten om dit op te ruimen, verhalen wij op u.

Controle en registratie

  • .

    Wij registreren hoe vaak de ondergrondse container(s) worden gebruikt door een pas. Deze registratie is noodzakelijk voor de toekenning van de juiste afvalstoffenheffing per huishouden.

  • .

    Vermoeden wij dat uw pas wordt gebruikt voor het storten van ander dan normaal huishoudelijk restafval, dan treffen wij maatregelen.

Toegangspas gestolen, kapot of vermist

  • .

    Is uw toegangspas gestolen, vermist of kapot, meld dit dat direct via www.afvalstoffendienst.nl, via de Afvalstoffendienst app of kom naar de klantenservice van de Afvalstoffendienst.

  • .

    U ontvangt een nieuw pasje, uw oude pas blokkeren wij. Pas op het moment dat u een melding maakt, bent u niet meer verantwoordelijk voor de pas.

  • .

    Voor een nieuwe pas betaalt u € 10,00 administratiekosten. Enige uitzondering hierop is als uw pasje niet zichtbaar beschadigd is en toch niet meer werkt. Mocht dit het geval zijn, dan is uw pasje gratis.

Verlaten woning

  • .

    Gaat u verhuizen? Laat uw pas dan achter in de woning. Deze hoort namelijk bij het desbetreffende adres.

  • .

    Bij het verlaten van de woning, krijgt u geen restitutie van de overgebleven stortingen van die maand.

  • .

    Laat u de pas niet achter in de woning, dan zien wij dit als illegaal gebruik. Wij doen hiervan aangifte.

ALGEMENE VOORWAARDEN PREPAIDPASJE

Hebt u ervoor gekozen een prepaidpas aan te vragen, dan gelden hiervoor de volgende aanvullende voorwaarden:

  • .

    U kunt maximaal één prepaidpas per kalenderjaar aanvragen. Deze prepaidpas is duidelijk herkenbaar.

  • .

    Deze prepaidpas bevat 30 stortingen. De kosten daarvan worden jaarlijks vastgesteld door de Gemeenteraad en vastgelegd in de Verordening Reinigingsheffingen.

  • .

    U betaalt dit bedrag bij ontvangst van de prepaidpas.

  • .

    U haalt deze prepaidpas bij de klantenservice van de Afvalstoffendienst, Titaniumlaan 1 in 's-Hertogenbosch. Iedere werkdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur.

  • .

    Deze prepaidpas is alleen voor eigen gebruik. Aleen leden van uw eigen huishouden mogen er gebruik van maken.

  • .

    Deze prepaidpas kunt u alleen gebruiken voor het weggooien van huishoudelijk restafval in de daartoe bestemde ondergrondse restafvalcontainers.

  • .

    Gaat u verhuizen binnen de gemeente? Dan neemt u uw prepaidpas mee. Vergeet dan niet aan ons door te geven dat u bent verhuisd, dan kunnen wij de goede containers aan de pas hangen.

  • .

    Gaat u verhuizen naar buiten de gemeente en heeft u uw prepaidpas niet meer nodig? Lever deze dan in bij de Afvalstoffendienst, dan krijgt u het niet gebruikte aantal stortingen terug.

  • .

    Werkt uw prepaidpas niet meer door beschadiging of is uw prepaidpas kwijt/vermist? Dan bent u helaas uw gekochte stortingen kwijt. U kunt geen restitutie of nieuwe prepaidpas aanvragen. is uw prepaidpas onzichtbaar beschadigd maar werkt hij toch niet meer? Neem dan contact op met de Afvalstoffendienst.

Contact

Informatie over pasjes en de ondergrondse containers, over alle afvalsoorten of om een melding, vermissing te doen, kijk op www.afvalstoffendienst.nl of download de Afvalstoffen app. Deze is verkrijgbaar in iedere store. Onze klantenservice is maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer 073-615 65 00.

Bijlage 3 Reglement milieustations 's-Hertogenbosch

  • 1.

    Openingstijden

    Bij de ingang van ieder milieustation zijn de openingsdagen en openingstijden aangegeven. Buiten deze dagen en tijden zijn de milieustations niet toegankelijk voor het publiek.

  • 2.

    Huishoudelijke afvalstoffen

    De milieustations zijn opengesteld uitsluitend voor de aanbieding van huishoudelijke afvalstoffen voor de inwoners van 's-Hertogenbosch en voor inwoners van andere gemeenten.

  • 3.

    Bedrijfsafvalstoffen

    Afvalstoffen afkomstig van of uit bedrijven, kantoren, winkels, diensten en andere organisaties en instellingen mogen alleen en uitsluitend tegen betaling van het daarvoor geldende tarief worden aangeboden op het aangrenzende bedrijfsmilieustation Treurenburg.

  • 4.

    Beheerder

    Voor het toezicht op de wijze van aanbieden van afval op de milieustations door bezoekers zijn per milieustation een of meer beheerders aangesteld. Bezoekers dienen de aanwijzingen van de beheerder altijd op te volgen. De beheerder is bevoegd gratis of betaalde huishoudelijke afvalstoffen te weigeren als hij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat het om afvalstoffen afkomstig van of uit bedrijven, kantoren, winkels, diensten en andere organisaties en instellingen gaat. In geval van twijfel kan de beheerder de afvalstoffen accepteren maar van de aanbieder verlangen een identitieitsbewijs te overleggen. Voorts kan de beheerder de aldus verkregen gegevens en de gegevens over de aangeboden afvalstoffen noteren voor nader onderzoek.

  • 5.

    Betalingsplicht

    Indien op grond van de geldende Verordening reinigingsheffingen voor het aanbieden van een huishoudelijke afvalstof een tarief van toepassing is, dan worden op basis van het gemeten gewicht en dat tarief de kosten vastgesteld. De beheerder zal een weegbon verstrekken met daarop het door de aanbieder te betalen bedrag. Restitutie van een eenmaal geïnd of in rekening gebracht bedrag is niet mogelijk.

    Het hiervoor bedoelde tarief wordt op grond van de Verordening reinigingsheffingen vastgesteld op basis van de woonplaats van de aanbieder. Indien de aanbieder van afvalstoffen beschikt over een geldige toegangspas, dan komt hij of zij in aanmerking voor lager tarief. Bezoekers die niet in het bezit zijn van een toegangspas dienen voor de betaalde stromen het hoger tarief te betalen.

  • 6.

    Bepalen van het gewicht

    Het gewicht van het aangeboden afval wordt bepaald op basis van een weging voor en na het lossen van de afvalstoffen door middel van een weegbrug. Het in rekening te brengen gewicht komt tot stand door afronding naar boven of naar beneden.

  • 7.

    Aansprakelijkheid

    Het betreden van de milieustations, het rijden op de milieustations en het lossen van de afvalstoffen geschiedt geheel voor eigen risico. De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen en/of schade ten gevolge van handelingen van de bezoekers. De bezoeker is aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan derden, zowel door hemzelf als door de door hem aangevoerde afvalstoffen.

  • 8.

    Acceptatieregels

    De afvalstoffen moeten correct gescheiden volgens de op het milieustation aangegeven afvalstromen worden aangeboden. De bezoekers moeten de door hen aangevoerde afvalstoffen zelf in de juiste ter plaatse aanwezige voorzieningen deponeren. Asbest, asbesthoudende en voor het oog asbestgelijkende materialen moeten luchtdicht in dubbelplastic verpakt en in hanteerbare hoeveelheden worden aangeboden en in het bijzijn van personeel van het milieustation door de aanbieder zelf in de asbestcontainer te worden gelegd. Per aanbieding mag maximaal 35 m2 worden gebracht.

  • 9.

    Verboden

    - Het is verboden afvalstoffen anders achter te laten dan correct gescheiden in de juiste voorzieningen. De daarbij door de beheerder eventueel gegeven aanwijzingen dienen opgevolgd te worden.

    - Eenmaal gestort afval mag niet wederom worden ingeladen tenzij op aanwijzing door of namens de beheerder.

    - Bezoekers mogen geen door andere bezoekers afgegeven afvalstoffen van het milieustation afvoeren.

    - Het is verboden de op het terrein van het milieustation aangegeven maximum snelheid te overschrijden.

ALGEMENE VOORWAARDEN TOEGANGSPAS MILIEUSTATIONS

  • .

    Met de toegangspas heeft u toegang tot milieustations tegen het lager tarief.

  • .

    Er wordt per huishouden één toegangspas verstrekt. Voorwaarde is dat u een aanslag afvalstoffenheffing ontvangt.

  • .

    De toegangspas is en blijft eigendom van de Afvalstoffendienst van de gemeente 's-Hertogenbosch. U krijgt deze in bruikleen. U bent verantwoordelijk voor het in het bezit en in goede staat houden van deze pas.

  • .

    Aleen leden van uw huishouden mogen de toegangspas gebruiken. U mag deze dus niet uitlenen aan derden.

  • .

    Misbruik van de toegangspas kan leiden tot het blokkeren hiervan.

  • .

    U mag de toegangspas niet doorboren of op een andere manier beschadigen.