Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Gemeente Heerlen - Verordening op de rekenkamer Heerlen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Heerlen - Verordening op de rekenkamer Heerlen 2024
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de Verordening op de rekenkamer Heerlen 2016

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 147 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-202401-01-2024Vervangt de verordening op de rekenkamer Heerlen 2016

31-01-2024

gmb-2024-58897

OBM- 24001225

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Heerlen - Verordening op de rekenkamer Heerlen 2024

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    College: College van Burgemeester en Wethouders;

  • 2.

    2. Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • 3.

    Voorzitter: een lid van de rekenkamer dat door de raad als voorzitter van de rekenkamer is aangewezen.

 

Artikel 2. Samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamer

  • 1.

    Op voordracht van een door of namens de raad ingestelde selectiecommissie benoemt de raad de leden van de rekenkamer.

  • 2.

    De leden worden voor de duur van zes jaren benoemd, zij zijn maximaal één keer herbenoembaar.

  • 3.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden; twee gewone leden en één voorzitter. De leden van de rekenkamer wijzen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer delen mee welke andere functies zij naast het lidmaatschap van de rekenkamer vervullen.

  • 5.

    Openbaarmaking van de leden en hun functies geschiedt via de webpagina van de rekenkamer op de website van de gemeente Heerlen.

  • 6.

    De voorzitter en de leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af.

 

Artikel 3. Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer. Deze wordt gevormd door de Werkgroep Financial Audit van de raad.

  • 2.

    De begeleidingscommissie draagt zorg voor een goed functionerende rekenkamer door relevante onderzoeksonderwerpen aan te dragen en te adviseren over de kwaliteit van de rekenkamerproducten.

  • 3.

    De begeleidingscommissie adviseert bij de werving en selectie van rekenkamerleden.

  • 4.

    In overeenstemming met de rekenkamer evalueert de begeleidingscommissie minimaal eens in de 6 jaar de functie van de rekenkamer.

 

Artikel 4. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding ten laste van het budget van de rekenkamer.

  • 2.

    De hoogte van die vergoeding bedraagt:

    • a.

      voor de leden van de rekenkamer € 200,- voor het voorbereiden en bijwonen van een vergadering van de rekenkamer of namens de rekenkamer voorbereiden en bijwonen van een vergadering van de gemeenteraad of een raadscommissie;

    • b.

      voor de voorzitter van de rekenkamer € 250,- voor het voorbereiden en bijwonen van een vergadering van de rekenkamer of namens de rekenkamer voorbereiden en bijwonen van een vergadering van de gemeenteraad of een raadscommissie;

    • c.

      € 100,- per uur voor de uitvoering van onderzoekswerkzaamheden;

    • d.

      deze bedragen worden verhoogd conform artikel 3.3.1 lid 5 besluit rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    De vergoedingen zijn exclusief eventueel verschuldigde btw.

  • 4.

    Daarnaast hebben de leden recht op een kilometervergoeding bij noodzakelijke dienstreizen en de vergoeding van verblijfkosten tijdens een dienstreis overeenkomstig de regeling die geldt voor ambtenaren van de gemeente Heerlen.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

 

Artikel 6. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt. Dit doet zij na overleg met de Werkgroep Financial Audit.

  • 2.

    De rekenkamer formuleert de probleemstelling, stelt de onderzoeksvragen vast en geeft daarbij de relevantie van het onderzoek aan.

  • 3.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer voor kennisgeving aan de raad gestuurd.

 

Artikel 7. Monitoring aanbevelingen

  • 1.

    De griffier verstrekt de raad jaarlijks voor 15 maart een overzicht van de door de rekenkamer aan de raad gedane aanbevelingen die door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de aanbevelingen vervolg is gegeven. Dit is een aanvulling op de jaarlijkse, verplichte rapportage van het College over wat er met de aanbevelingen aan het College is gedaan.

 

Artikel 8. Budget

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen een aan zijn bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

  • 3.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad. Dit jaarverslag wordt jaarlijks voor 15 maart aan de raad aangeboden.

  • 4.

    De administratie van baten en lasten, alsook de financiële verantwoording daarover, vindt plaats via de gemeentelijke boekhouding.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de rekenkamer Heerlen 2024.

 

Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 31 januari 2024.

wnd. voorzitter,

mevrouw M.H. Schreurs

griffier,

drs. T.W. Zwemmer