Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montferland

Instructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontferland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024
CiteertitelInstructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpInstructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 103 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-202401-01-2024nieuwe regeling.

30-01-2024

gmb-2024-58816

24int00127

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de gemeentesecretaris Montferland 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland;

Gelet op artikel 103 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT

 

nadere regels vast te stellen over de taak en bevoegdheden van de secretaris:

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

Montferland;

 

Bestuursorgaan: het college en de burgemeester;

 

Secretaris: de (loco-)secretaris, tevens algemeen directeur in de rol van

eindverantwoordelijke voor de ambtelijke organisatie;

 

Domeinmanager: de hiërarchisch leidinggevende direct onder de algemeen directeur

en die integraal leidinggevende is voor één van de drie domeinen

van de ambtelijke organisatie;

 

Directieteam: de algemeen directeur en de domeinmanagers;

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor:

    • a.

      een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college;

    • b.

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de

  • leden van het college;

    • c.

      een gedegen en tijdige advisering aan het college;

    • d.

      een snel en adequaat verloop van het proces van de voor de besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van het college;

    • e.

      het vastleggen van door het college genomen besluiten in een besluitenlijst en het

  • bijhouden van een presentielijst.

  • 2.

    Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door de burgemeester of door het college ingestelde commissies.

Artikel 3 Ondersteuning burgemeester

  • 1.

    De secretaris staat de burgemeester in de hoedanigheid van bestuurlijk coördinator

  • terzijde.

  • 2.

    De secretaris bevordert, samen met de burgemeester, een goede afstemming tussen

  • het college enerzijds en de ambtelijke organisatie anderzijds.

  • 3.

    De secretaris is de burgemeester behulpzaam bij de bevordering van een goede

  • samenwerking en afstemming ter zake van het functioneren van het college, alsmede

  • bij de bewaking van het functioneren van het college als collegiaal bestuur.

Artikel 4 Directe leiding

  • 1.

    De secretaris geeft direct leiding aan de domeinmanagers.

  • 2.

    Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie

  • opgedragen taken voeren de secretaris en de domeinmanagers regelmatig

  • overleg. Samen vormen zij het directieteam. De secretaris heeft daarin, indien

  • nodig, een beslissende stem.

  • 3.

    De secretaris geeft direct leiding aan de staf.

Artikel 5 Leiding ambtelijke organisatie

  • 1.

    De secretaris is hoofd van de ambtelijke organisatie en is als zodanig

  • eindverantwoordelijk voor het functioneren van de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De secretaris is bevoegd in het kader van de uitoefening de verantwoordelijkheden

  • ten opzichte van het college en de burgemeester bij de aan deze ondergeschikte

  • ambtenaren inlichtingen in te winnen en hen aanwijzingen te geven, tenzij dat in de

  • wet of interne instructies anders is bepaald.

  • 3.

    De secretaris kan, in overleg met de domeinmanagers, procedures vaststellen voor de

  • behandeling van zaken die door het bestuur aan de ambtelijke organisatie ter

  • voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

  • 4.

    Onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de domeinmanagers heeft de

  • secretaris in de hoedanigheid van algemeen directeur de eindverantwoordelijkheid

  • voor:

    • a.

      een goede samenwerking en samenhang tussen de drie domeinen;

    • b.

      een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de

  • bestuursorganen;

  • c) de coördinatie van de (beleids-)inhoudelijke advisering van de domeinen aan het

  • college;

  • d) het tijdig en voldoende voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke

  • adviezen en ondersteuning;

  • e) een voldoende planning van activiteiten en de uitvoering daarvan, met

  • inachtneming van het ter zake vastgesteld beleid.

Artikel 6 Afwezigheid

  • 1.

    De secretaris zorgt ervoor dat bij afwezigheid dit tijdig bij het college bekend is.

  • 2.

    De secretaris wordt bij afwezigheid of ziekte vervangen door de loco-secretaris. Deze

  • wordt op, op voordracht van de secretaris, door het college benoemd.

  • 3.

    Hetgeen in deze instructie is vermeld is ook op de vervanger van de secretaris van

  • toepassing.

  • 4.

    Vakantie en verlof wordt de secretaris verleend door het college.

Artikel 7 Informatieplicht

  • 1.

    De secretaris draagt er zorg voor dat de domeinmanagers tijdig op de hoogte worden

  • gesteld van alle door de gemeenteraad, het college en de burgemeester genomen

  • besluiten waaraan (financiële) consequenties voor de drie domeinen zijn

  • verbonden.

  • 2.

    De secretaris informeert, na iedere vergadering van het college, de ambtelijke

  • organisatie over de door het college besluiten.

  • 3.

    De secretaris informeert de burgemeester tijdig over relevante bestuurlijke en

  • ambtelijke onderwerpen en ontwikkelingen. De secretaris voert daartoe regelmatig

  • overleg met de burgemeester.

Artikel 9 Secretaris als Wor-bestuurder

De secretaris is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover

  • nodig in overleg met het college of de burgemeester.

  • 2.

    Deze regeling vervangt alle eerder op artikel 103 Gemeentewet genomen regelingen.

  • 3.

    Deze instructie treedt, met terugwerkende kracht, in op 1 januari 2024.

  • 4.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris

  • Montferland 2024.

 

 

 

Didam, 30 januari 2024

De secretaris,

B.F.M. Booltink

De burgemeester,

H.H. de Vries