Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Uitvoeringsprogramma VTH Breda 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma VTH Breda 2024
CiteertitelUitvoeringsprogramma VTH Breda 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-02-2024nieuwe regeling

09-01-2024

gmb-2024-58814

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma VTH Breda 2024

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 9 januari 2024 het Uitvoeringsprogramma VTH Breda 2024 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

Het uitvoeringsprogramma treedt in werking op de dag na deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van het uitvoeringsprogramma is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Uitvoeringsprogramma VTH Breda 2024

 

INLEIDING

Een mooie, veilige en leefbare omgeving is fijn om te wonen, werken, studeren en opgroeien.

 

Afdeling Veiligheid en Leefomgeving (VenL) van Gemeente Breda levert met haar taken ‘Vergunningsverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)’ een belangrijke bijdrage hieraan. Door continu verbeteren van onze diensten, samenwerking en onszelf maken we deze bijdrage steeds waardevoller. In het Beleidskader VTH 2023 - 2026 staan onze doelen voor VTH in de fysieke leefomgeving.

 

Dit Uitvoeringsprogramma VTH 2024 is een vertaling van het beleidskader naar de dagelijkse praktijk. In het beleidskader staat het ‘waarom’ & ‘hoe’ van VTH voor vier jaar.

 

Dit uitvoeringsprogramma beschrijft het ‘wat’ in 2024: wat gaan we doen, met welke prioriteit en welke middelen en capaciteit zetten we daarvoor in? Dit geeft focus en helderheid in de dagelijkse uitvoering van het VTH-werk. Tegelijkertijd behouden we flexibiliteit omdat dit uitvoeringsprogramma tussentijds aangepast kan worden als onvoorziene urgentie, maatschappelijke belangen of ontwikkelingen daar aanleiding toe geven.

 

BIG-8 als kapstok

Dit uitvoeringsprogramma is inhoudelijk uitgewerkt volgens paragraaf 18.3 Omgevingswet. Daarin staat dat gemeenten en provincies een uitvoeringsprogramma opstellen voor de uitvoerings- en handhavingstaken, op basis van een strategisch en operationeel beleidskader (Beleidskader VTH 2023-2026). Om continu te verbeteren en kwaliteit te borgen, is het beleidskader opgebouwd volgens de BIG-8. Het uitvoeringsprogramma is het snijpunt tussen de 4-jaarlijkse strategische cyclus en de jaarlijkse uitvoerende cyclus. Zie figuur hieronder waarin de 8 stappen kort staan.

 

Stap 1 en 2 staan uitgebreid beschreven in het Beleidskader VTH 2023-2026. Dit uitvoeringsprogramma vormt in stap 3 de schakel met de dagelijkse uitvoering van het werk. In dit uitvoeringsprogramma staat de inhoud die hoort bij stap 4, 5 en 6 en aan welke doelen het bijdraagt.

 

Per kwartaal rapporteert Afdeling VenL over uitvoering van dit programma en met een jaarrapportage aan het eind van het jaar (stap 7). In stap 8 leggen we de rapportages naast het beleidskader en kunnen we zien in hoeverre de uitgevoerde werkzaamheden hebben bijgedragen aan de gestelde doelen. De uitkomsten van deze evaluatie kunnen leiden tot bijstelling van de beleidskaders en/of de uitvoering.

Leeswijzer

Eerst leest u over enkele ontwikkelingen die van invloed zijn op de VTH-taken. Daarna zoomen we concreet in op de VTH-taken zelf. Welke activiteiten voeren we uit om de doelen uit het Beleidskader VTH 2023-2026 te bereiken?

 

Per hoofdstuk staat hoe de activiteiten in 2024 bijdragen aan de doelen 2023-2026. De afbeelding hieronder geeft weer waar welke doelen terugkomen. Een VTH-activiteit kan aan verschillende doelen bijdragen.

 

We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beter bij te dragen aan mooie, veilige en leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, met partners, organisaties en inwoners.

Strategisch beleidskader

Missie

We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners.

Doelen

Bijdragen aan strategische doelen Breda

Implementatie BIG-8

Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb

Goede kwaliteit dienstverlening

 

Operationeel beleidskader

Subdoelen

Data leveren voor monitoring Omgevingsvisie-doelen

 

Vergunningen verlenen die passen binnen Omgevingsvisie 2040

 

Upgrade uitvoeringsprogramma 2024 met beleidsmedewerkers

Borgen indicatoren in systemen en processen

 

Goede vertaling BIG-8 in Beleidskader, Uitvoeringsprogramma en Jaarverslag VTH

 

Vertaling BIG-8in dagelijkse praktijk

Tijdige verlening van omgevingsvergunningen en

conform regelgeving

 

Afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn

 

Tijdig beslissen op ingediende initiatieven (omgevingstafel)

Instandhouding omgevings vergunningen en handhavingsbesluiten

 

Borgen van bouwen volgens verleende

vergunning/melding

 

Toezicht en handhaving bouw/ gebruik van gebouwen cf. regelgeving.

 

Het tijdigbeantwoorden van klantvragen

 

Samenwerken met partners

Een mooie, veilige en leefbare omgeving is fijn om te wonen, werken, studeren en opgroeien; daar heeft iedereen een rol in. Daarom werken we continu samen met belanghebbenden in diezelfde omgeving: inwoners, bedrijven, organisaties en initiatiefnemers.

Hierbij is een goede samenwerking met onze ketenpartners ook belangrijk. Ter voorbereiding op de Omgevingswet, zijn we nauw opgetrokken met elkaar. De inzichten uit deze samenwerking zijn verwerkt in het beleidskader en uitvoeringsprogramma. We werken samen met de volgende ketenpartners:

  • OMWB

  • Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

  • GHOR Brabant Midden-West-Noord

  • GGD West-Brabant, GGD Hart voor Brabant en GGD Gezondheid, Milieu en Veiligheid

  • Waterschap Brabantse Delta

  • Provincie Noord-Brabant

  • Rijkswaterstaat

  • ProRail

  • Brabant Water, Enexis en andere nutsvoorzieningen

  • Agrarische Adviescommissie Bouwaanvragen (AAB)

  • Politie

  • Bouwschool Breda

Het VTH-beleid is besproken en afgestemd met de Veiligheidsregio OMWB. Periodiek vindt er overleg plaats waarbij de voortgang van de te behalen doelstellingen wordt besproken. Het VTH-beleid is toegezonden aan de OMWB. Daarnaast wordt het jaarlijks op te stellen werkprogramma van de OMWB afgestemd op de werkzaamheden en prioritering binnen het VTH beleid.

 

Ontwikkelingen met impact op VTH-taken

Hieronder staan ontwikkelingen die de uitvoering van VTH-taken beïnvloeden en hoe we daar in 2024 mee omgaan in het werk.

 

Omgevingswet

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. Deze wet vraagt een andere manier van werken. Binnen de Gemeente Breda heeft het Omgevingswetteam (bestaande uit medewerkers van diverse (beleids)afdelingen) gewerkt aan verschillende sporen die onder de Omgevingswet vallen:

 

  • Omgevingsvisie

  • Omgevingsplan

  • Initiatieven en Vergunningen

  • Toezicht en Handhaving;

  • DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet)

Binnen het spoor Initiatieven en Vergunningen werken we met een intaketafel en een omgevingstafel. Zo kunnen alle partijen aan de voorkant van een initiatief betrokken raken en meedenken. Ook gaan we een snelserviceformule gebruiken voor de topactiviteiten, zoals het plaatsen van dakkapellen. De aanvraag kan dan snel (streven is 10 werkdagen) afgehandeld worden.

De dienstverlening aan de voorkant, waaronder onze website, wordt aangepast aan de Omgevingswet en de veranderende processen. Afhankelijk van de vragen die binnen komen, zal de website, maar ook de processen en werkafspraken, bijgesteld moeten worden, zodat een goede dienstverlening gewaarborgd blijft. Met de ketenpartners is afgesproken om de processen, zoals met de omgevingstafel, na drie maanden te evalueren en waar nodig aan te passen. Ook in 2024 worden opleidingen aangeboden zodat de medewerkers zowel procesmatig als inhoudelijk klaar zijn voor de Omgevingswet.

 

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

Gelijktijdig met de Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gefaseerd in werking. Daarmee gaan nieuwe regels gelden voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1. In fase 1 wordt gestart met nieuwbouw onder deze categorie en een jaar later volgt in fase 2 de verbouw onder gevolgklasse 1. De gemeente blijft het bevoegd gezag; de toetsing aan en het toezicht op het Bouwbesluit gaan naar onafhankelijke kwaliteitsborgers. In het Beleidskader VTH is opgenomen hoe de Gemeente Breda omgaat met deze nieuwe rol en met de mogelijkheden (vergunningsstrategie).

 

Hoog dienstverleningsniveau bij Gemeente Breda

Dienstverlening staat hoog op de agenda binnen de Gemeente Breda. We willen voorkomen dat klantvragen 'blijven zweven' in de organisatie en daarom willen we betere afstemming over de wijze van afhandeling van klantvragen. We gaan het beantwoorden structureel inrichten, eenduidig (transparant) maken, en ook sneller en persoonlijker. Klanten worden eerder ingelicht als een plan niet realiseerbaar is. Bij plannen die wel haalbaar zijn, wordt duidelijk toegelicht wat de vervolgprocedure is en wat de kosten zijn. Vragen worden door vaste personen in team Ruimte en cluster Omgevingswet opgepakt. Hierdoor vergroten we de uniformiteit.

 

Strafrechtelijke handhaving

In 2023 is een begin gemaakt met het doen van onderzoek naar onderwerpen welke mogelijk voor strafrechtelijke handhaving in aanmerking komen en welke een meerwaarde kunnen bieden naast de bestuursrechtelijke handhaving. Dit onderzoek wordt in 2024 voortgezet en zal er in overleg getreden worden met politie en OM. Met het inwerkingtreden van de Omgevingswet op 1 januari 2024 kan ook het opleggen van een bestuurlijke boete als handhavingsinstrument op meerdere gebieden worden ingezet. De bestuurlijke boete zal bij het onderzoek naar de inzet van bestraffende maatregelen worden betrokken.

 

BIG-8

Eén van onze strategische doelen is een goede implementatie van de BIG-8 op de afdeling VenL en bij de betrokkenen van de VTH-taken, zoals adviseurs en ketenpartners. De BIG-8 is een basis om op een andere wijze te werken: meer focus in de dagelijkse praktijk (waar werken we aan?), meer eenduidigheid (hoe doen we ons werk?) en een richting voor ontwikkeling (waar willen we verbeteren?). Papier is geduldig en de praktijk soms weerbarstig. Daarom starten we in 2024 met een concrete vertaalslag van BIG-8 naar de dagelijkse werkelijkheid, samen met betrokkenen zodat zij zich meer bewust worden van de rol die ze hebben om te komen tot deze nieuwe werkwijze.

 

Andersom kan vanuit de dagelijkse praktijk de nieuwe werkwijze nog verder gespecifieerd of aangepast worden.

HOOFDSTUK 1 STRATEGISCHE DOELEN

Gemeente Breda heeft haar strategische doelen voor de fysieke leefomgeving vastgelegd in de Omgevingsvisie Breda 2040 (vastgesteld in 2021). Met VTH-taken dragen we bij aan deze doelen.

 

Taken

  • Bij vergunningaanvraag beoordelen we of het binnen de gestelde regels past of dat een afwijking nodig is om een initiatief mogelijk te maken.

  • Per kwartaal analyseren we of de verleende vergunningen binnen de beleidskaders vallen.

  • Bij afwijkingen bekijken we de achterliggende reden en of dat er een aanpassing nodig is.

  • Denk bij aanpassing bijvoorbeeld aan: wijziging beoordelingsproces, inhoudelijke update beleidskader/ omgevingsplan of in de wijze van afstemming/ besluitvorming.

Wat willen we bereiken?

Strategisch beleidskader

Missie

We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners.

Doelen

Bijdragen aan strategische doelen Breda

Implementatie BIG-8

Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb

Goede kwaliteit dienstverlening

 

Operationeel beleidskader

Subdoelen

Data leveren voor monitoring Omgevings- visiedoelen

 

Upgrade uitvoeringsprogramma 2024 met beleidsmedewerkers

 

 

 

 

In onderstaande tabel staat wat we meten om informatie te leveren voor de gestelde doelen.

 

Doelen Omgevingsvisie 2040

Raakvlak VTH

Wat meten we? (indicatoren)

  • Een hoogstedelijk centrum

  • Bouwen en veranderen functies

• Aantal en soorten functies vergund en opgeleverd in het centrum per jaar

  • Bouwen van ruim 25.000woningen (1500 woningen per jaar)

  • Bouwen

  • Aantal woningen vergund (of gemeld) en opgeleverd per jaar, zowel tijdelijk als permanent

  • Ruimte voor minstens 110.000 banen

  • Bouwen bedrijven

  • Bouwen kantoorpanden

  • Aantal bedrijfs-/kantoorpanden vergunden opgeleverd per jaar

  • Versterken van gezamenlijke voorzieningenniveau met de regio

  • Bouwen voorzieningen

  • Aantal, plaatsen soort voorzieningen vergund en opgeleverd per jaar

  • Bevorderen van de gezondheid van onze inwoners

  • Bodem - Water - Geur

  • Lucht - Geluid - Licht

  • Externe veiligheid

  • Aantal afwijkingen per jaar (+analyse achterliggende reden van de afwijking)

  • Een toekomstbestendig Breda

  • Verduurzamen

  • Natuurinclusief bouwen

  • Aantal groenegevels en/of groenedaken vergund en opgeleverd per jaar

  • Aantal energieneutrale panden vergunden opgeleverd per jaar

  • Aantal verduurzamingsprojecten per jaar

Komende jaren wordt er gewerkt aan één omgevingsplan voor de hele Gemeente Breda. Hiervoor zullen verschillende beleidsterreinen nieuw beleid maken, die invloed hebben op deze strategische doelen, zoals een toekomstbestendige stad. Met de beleidsafdelingen wordt dit afgestemd en worden strategische doelen en indicatoren aangescherpt. Voor het Uitvoeringsprogramma VTH 2024 bekijken we hoe de VTH-taken nog beter kunnen aansluiten en daarmee meer waardevolle bijdrage kunnen leveren.

 

Met wie gaan we dit doen?

 

De capaciteit binnen vergunningverlening en toezicht bouw worden afgestemd op de kostendekkendheid van de leges. We werken met een vaste kern medewerkers en vullen deze aan met een flexibele schil. Deze kosten dekken we vanuit de legesopbrengsten. De grootte van de flexibele schil hangt af van het aantal aanvragen. Per kwartaal wordt gecheckt of de aantallen en de leges nog in lijn lopen met de prognose en of bijstelling nodig is. Doordat de Omgevingswet in 2024 in werking treedt en hier een nieuwe legesverordening onder hangt, is het nog meer van belang om dit goed te monitoren.

 

Procesvertegenwoordiging en handhaving worden uit algemene middelen betaald. Ook hier werken we met een vaste kern en een flexibele schil. Met de komst van de Omgevingswet zal de dekking van deze kosten wijzigen van ‘toezicht onder leges’, naar handhaving. De benodigde inzet wordt per kwartaal gemonitord en waar nodig wordt de flexibele schil gewijzigd.

 

Cluster Omgevingswet

In vaste dienst

Inhuur

Totaal bezet

Juridisch adviseur vergunningen

3

0,5

3,5fte

Juridisch adviseur handhaving

4,61

1,67

6,28 fte

Juridisch adviseur omgevingsplan

3,48

1

4,48 fte

Adviseur Erfgoed

1,67

1,67 fte

Secretaris commissie Ruimtelijke kwaliteit

0,89

0,89 fte

Assistent secretaris CRK

0,89

0,89 fte

Administratie CRK

1,61

1,61 fte

Coördinator OMWB

1,53

1,53 fte

Adviseur Groen

1

1 fte

Vergunningverlener

3,61

2,68

6,29 fte

Omgevingswetmanager

4,83

1

5,83 fte

Constructeur

2,5

1,33

3,83 fte

Adviseur bouwbesluit

1

1 fte

Inspecteur nieuwbouw

3,5

1

4,5fte

Inspecteur bestaande stad

4

0,67

4,67fte

Procescoördinator Omgevingswet

2

2 fte

Administratie

3

3 fte

Teamleider

2

2 fte

 

Naast de medewerkers uit het cluster Omgevingswet, geven adviseurs van de verschillende beleidsafdelingen en ketenpartners adviezen voor aanvragen en handhavingszaken.

HOOFDSTUK 2 PLANNING EN CONTROL, MONITORING EN KWALITEIT

Taken

  • Per kwartaal rapporten over de uitvoering van programma VTH

  • Voldoen aan de kwaliteitscriteria

  • Verwerken van aantal zaken in overeenstemming met verwachtingen (zowel vergunningen, toezicht en handhaving)

  • Inhoudelijk correct afwikkelen van vergunningen/ handhavingszaken

  • Kostendekkende leges

Wat willen we bereiken?

Strategisch beleidskader

Missie

We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners.

Doelen

Bijdragen aan strategische doelen Breda

Implementatie BIG-8

Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb

Goede kwaliteit dienstverlening

 

Oerationeel beleidskader

Subdoelen

Data leveren voor monitoringOmgevings- visiedoelen

Borgen indicatoren in systemen en processen

 

Het tijdigbeantwoorden van klantvragen

Goede vertaling BIG-8

in Beleidskader

Uitvoeringsprogramma en Jaarverslag VTH

Vertaling BIG-8in dagelijkse praktijk

 

Wat gaan we doen? Met wie gaan we dit doen?

De regie voor onderstaande activiteiten ligt bij de kwaliteitsmedewerker en de procescoördinator.

 

Planning en control

Jaarlijks maken we een prognose over het aantal aanvragen, meldingen, toezicht- en handhavingszaken en opbrengst van de leges. Door het monitoren van de aantallen en opbrengsten kan tijdig ingegrepen worden als de werkelijkheid afwijkt van de prognose. Deze aantallen en opbrengsten zijn ook input voor de kostendekkendheid van de leges. Zeker door de invoering van de Omgevingswet dit jaar is dit een belangrijk aspect, aangezien er nog geen ervaring is met het werken onder de Omgevingswet, wat de exacte aantallen zullen zijn en wat de legesopbrengsten zullen gaan worden.

 

Prognoses 2024

Prognose aantallen per jaar

Vergunningen en toezicht nieuwbouw

Verwacht aantal omgevings- vergunningsaanvragen

1700

Verwacht aantaltoezichtzaken (bouw)

200

Verwacht aantalWkb meldingen

40

Verwachte legesopbrengst vergunningen

5 miljoen

Toezicht bestaande stad en handhaving

Verwacht aantalmeldingen illegale bouw/gebruik

250

Verwacht aantalverzoek om handhaving

85

Verwacht aantaleigen constateringen

20

 

Monitoring

Door het cluster Omgevingswet wordt exclusief gebruik gemaakt van het zaaksysteem Powerbrowser voor VTH- werkzaamheden. Om te bepalen of we onze doelen halen, monitoren we al onze activiteiten. Zo borgen we onze kwaliteit. Dankzij de applicatie Powerbrowser is deze informatie inzichtelijk voor de medewerkers en het management. We monitoren onze strategische en operationele doelen, maar ook zaken m.b.t. management en inhoud.

 

Kwaliteitscriteria en kwaliteitsborging

Het realiseren van de verbeter- en maatschappelijke doelen van de Omgevingswet is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheden. Het vraagt om een goede en uniforme borging van de uitvoeringskwaliteit. In paragraaf 18.3 van de Omgevingswet staat de kwaliteitsbevordering en afstemming van de uitvoering en handhaving genoemd. Hieronder vallen onder andere de kwaliteitscriteria. Dit zijn onder meer eisen aan de capaciteit, de kennis, de ervaring en het opleidingsniveau van de medewerkers. We onderzoeken jaarlijks in het vierde kwartaal of we voldoen aan de kwaliteitscriteria. Als uit de analyse van 2023 knelpunten naar voren komen, pakken we deze in het eerste kwartaal van 2024 op.

Audit

Steekproefsgewijs worden vergunningen en verzoeken om handhaving (beide aanvragen op grond van artikel 1:3, derde lid Awb) via een audit gecontroleerd. Het doel van de audit is een oordeel te kunnen geven over de rechtmatigheid/ getrouwheid (waaronder tijdigheid, juistheid en volledigheid) van de uitgaven/opbrengsten. De volgende sub-processen maken onderdeel uit van de audit:

  • Het registreren van ingekomen een aanvragen

  • Het behandelen van een aanvraag

  • Het besluiten op een aanvraag

  • Het invoeren van tarieven leges bij een vergunning

  • Het aansluiten van Powerbrowser met de financiële administratie bij een vergunning

HOOFDSTUK 3 VERGUNNINGVERLENING

Taken

  • Het behandelen van initiatiefplannen

  • Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen

  • Het afhandelen van meldingen

  • Het verlenen van ontheffingen en afwijkingen

  • Vragen beantwoorden van initiatiefnemers en bewoners

Wat willen we bereiken?

Strategisch beleidskader

Missie

We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners.

Doelen

Bijdragen aan strategische doelen Breda

Implementatie BIG-8

Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb

Goede kwaliteit Dienstverlening

Operationeel beleidskader

Subdoelen

Vergunningen verlenen die passen binnen Omgevingsvisie 2040

Vertaling BIG-8 in dagelijkse praktijk

Tijdige verlening van omgevingsvergunningen en

conform regelgeving

 

Afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn

Instandhoudingomgevings vergunningen en handhavingsbesluiten.

 

Het tijdig beantwoorden van

klantvragen

 

Aandachtspunten

  • Vergunningverlening is een wettelijke taak, dit betekent dat alle aanvragen behandeld moeten worden.

  • Voor de toetsing van de technische bouwactiviteit is een prioritering aangebracht, deze prioritering geeft aan welke plannen we op welk onderdeel volledig toetsen en welke plannen we op een lager niveau toetsen (Beleidskader VTH 2023-2026).

  • Een goede integrale afweging bij vergunningverlening, helpt om bij bezwaar en beroep de vergunning in stand te houden.

    • Voor complexere plannen adviseren we voor het aanvragen van een vergunning een initiatiefplan in te dienen, zodat vooraf, met verschillende in- en externe partijen het plan besproken kan worden aan de intake- en/of omgevingstafel. Participatie wordt hierbij meegewogen.

    • Mocht een vergunning toch geen stand houden, dan wordt deze nieuwe informatie gedeeld met de betreffende adviseurs.

  • Er zijn werkafspraken gemaakt met de interne adviseurs en met de ketenpartners met betrekking tot advisering.

Wat gaan we doen? Met wie gaan we dit doen?

Activiteiten onder Omgevingswet

HOOFDSTUK 4 TOEZICHT EN HANDHAVING

Taken

  • Toezicht houden op nieuwe en bestaande bouwwerken en gebruik, inclusief rapporteren

  • Het beoordelen/afhandelen van meldingen/ eigen constateringen

  • Het toewijzen, afwijzen of buiten behandeling stellen van verzoeken om handhaving

  • Het opstarten van een handhavings- procedure naar aanleiding van een melding/eigen constatering

  • Vragen beantwoorden van bewoners en bedrijven met betrekking tot handhaving

Wat willen we bereiken?

Strategisch beleidskader

Missie

We verbeteren continu onze diensten, samenwerking en onszelf om steeds beterbij te dragenaan mooie, veiligeen leefbare wijken en dorpen. Samen met collega’s, partners, organisaties en inwoners.

Doelen

Bijdragen aan strategische doelen Breda

Implementatie BIG-8

Werken binnen termijnen Omgevingswet en Wkb

Goede kwaliteit Dienstverlening

Operationeel beleidskader

Subdoelen

Vertaling BIG-8 in dagelijkse praktijk

Afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn

Instandhouding omgevingsvergunningen en handhavingsbesluiten

 

Borgen van bouwen volgensverleende vergunning/melding

 

Toezicht en handhaving bouw/gebruik van gebouwen cf. regelgeving.

 

Het tijdig beantwoorden van klantvragen

 

Aandachtspunten

  • Het uitoefenen van toezicht op de stad op het gebied van de fysieke leefomgeving is, behalve een wettelijke taak, noodzakelijk om de in het beleidskader gestelde doelen te bereiken.

  • Het is verplicht om bij overtredingen handhavend op te treden, dus alle zaken worden opgepakt. Zoals bij vergunningverlening, is ook voor het toezicht en de handhaving een prioritering aangebracht (Beleidskader VTH 2023- 2026). Met deze prioritering wordt een keuze gemaakt welke zaken voorrang hebben. Hierbij speelt met name de wijze van ingrijpen door toezichthouders en het tijdspad bij de juridische afhandeling een rol.

  • Bij formele handhavingsverzoeken is de wettelijke termijn van toepassing voor de besluitvorming (ongeacht de gestelde prioriteit in beleidskader). Indien het risico bestaat dat de afhandeling van handhavingsverzoeken, voor onderwerpen met een lage prioriteit, buiten de termijn gaat lopen, wordt ingezet, in overleg met de verzoeker, op afspraken maken over de wijze van afhandeling van het verzoek.

  • Het formeel juridisch handhaven wordt gezien als uiterste middel om in te zetten. Binnen de fysieke leefomgeving ligt bij handhaving de nadruk op herstel van de situatie. Anders dan bij strafrechtelijke handhaving zijn vaak meerdere toezicht momenten noodzakelijk en nemen handhavingsprocedures veel tijd in beslag. Met het oog op de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal worden ingezet om juridische handhaving zoveel mogelijk te voorkomen. De nadruk zal steeds meer komen te liggen op voorlichting en het aangaan met de dialoog met betrokkenen.

  • In het licht van de Omgevingswet is het meer van belang om te signaleren en reageren op wat er speelt in de wijken en dorpen. Mogelijk is iets bij ons laag geprioriteerd, maar vinden inwoners van een bepaalde wijk dit juist wel heel belangrijk. De toezichthouders hebben hierin een belangrijke rol: zij horen of zien welke specifieke onderwerpen extra aandacht vragen, in afwijking van de gestelde prioritering. Dergelijke zaken bespreken we en bepalen hoe ze worden opgepakt, eventueel projectmatig of toch afwijking van de prioritering.

  • Projectmatig oppakken is een vorm van uitgesteld handhaven. Dit heeft als voordeel dat toezicht en handhaving wordt gebundeld en daardoor efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarnaast kan een onderwerp breder worden bezien en bewuster worden vastgelegd in beleid. In 2023 is geïnventariseerd welke onderwerpen in aanmerking kunnen komen voor een projectmatige aanpak. Een van deze onderwerpen is nader uitgewerkt in een projectplan. In 2024 zal dit project worden uitgevoerd en zullen de ervaringen worden meegenomen in volgende projecten.

  • Specifiek voor het proces herplantplicht geldt: de prioriteit van herplantplicht is verhoogd naar gemiddelde prioriteit (groen). Dit sluit beter aan bij de doelstellingen in de Omgevingsvisie 2040. In 2023 is in kaart gebracht hoeveel vergunningen er vanaf 2018 tot heden zijn verleend met een herplantplicht. Dit zijn er in totaal circa 150. In 2024 wordt gestart met het projectmatig oppakken van de niet uitgevoerde herplantplichten welke in 2018 zijn opgelegd. Na afronding zal projectmatig verder worden gegaan met het volgende jaar. Zodra de achterstand is weggewerkt, zal onderzocht worden of dit onderwerp een plaats kan krijgen binnen de reguliere werkzaamheden.

  • In het handhavingsbeleid is geen onderscheid gemaakt tussen de handhaving binnen de grenzen van de bebouwde kom en het buitengebied. De prioriteit om voorkomende overtredingen van het bestemmingsplan op te pakken is voor zowel de bebouwde kom als het buitengebied gelijk. Wel is er bijzondere aandacht voor het buitengebied. Misstanden in het buitengebied kunnen door de overkoepelende natuurvereniging worden gemeld.

Wat gaan we doen? Met wie gaan we dit doen?

Eigen constateringen en meldingen: bouwen in afwijking van vergunning/melding,

Doelomschrijving

Resultaat

Door wie

Wat meten we?

In behandeling nemen van eigenconstateringen/ meldingen

Tijdig in behandelen nemeneigen constatering/meldingen

  • Toezichthouder nieuwbouw en/of bestaande bouw

  • Adviseurs

  • Juridisch adviseurs

  • 100% van de eigen constateringen/meldingen welke aangemerktzijn met zeerhoge prioriteit wordtdirect in behandeling genomen en afgesloten.

  • Eigen constateringen/meldingen prioriteit hoog, 85% binnen 2 weken afgesloten.

  • Eigen constateringen/meldingen prioriteit gemiddeld, 85% binnen 4 weken afgesloten.

  • Eigen constateringen/meldingen prioriteit laag, 85% binnen 8 weken afgesloten.

Indicator: doorlooptijd en aantal eigenconstateringen/ meldingen.

Verzoek om handhaving

Inhoudelijk behandeling verzoek om handhaving

Binnen de termijn van 8 wekenbeslissen op een verzoek om handhaving en het handhavingsbesluit (verdagen van de beslistermijn is mogelijk).

  • Juridisch adviseur handhaving

  • Toezichthouders bestaande bouw en/of nieuwbouw

  • Juridisch adviseurs

  • Maximaal 5% van de aanvraag omgevingsvergunningen overschrijdt de termijn.

Indicatoren: doorlooptijd en aantal verzoeken om handhaving en handhavingsbesluiten

Bezwaar en beroep

Procesvertegenwoordiging bij bezwarencommissie, rechtbank en Raad van State

Omgevingsvergunningen en aanschrijvingen doorstaan de gerechtelijke toets

  • Juridisch adviseurs

Indicatoren: aantal bezwaren gegrond verklaard

Klantvragen

Beantwoorden van klantvragen

Tijdig antwoord geven op gestelde vragen

  • Juridisch adviseurs

  • Adviseurs

  • Minimaal 85%van de klantvragen wordt binnen 10 werkdagen afgehandeld

Indicatoren: doorlooptijd vande klantvragen