Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie 1 januari 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDelegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie 1 januari 2020
CiteertitelDelegatiebesluit werkgeverscommissie 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het besluit Delegatie Raad aan werkgeverscommissie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 85 van de Gemeentewet
  4. artikel 107 van de Gemeentewet
  5. artikel 107a van de Gemeentewet
  6. artikel 107b van de Gemeentewet
  7. artikel 107e van de Gemeentewet
  8. artikel 107d van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-202401-01-2020nieuwe regeling

25-01-2024

gmb-2024-56023

Z-23-482326

Tekst van de regeling

Intitulé

Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie 1 januari 2020

De raad van de gemeente Medemblik,

 

gelezen het bijbehorend voorstel van gelezen het bijbehorend voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 14 december 2023;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t

  • I.

    vast te stellen:

  • het “Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie 1 januari 2020”:

    • 1.

      De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

    • 2.

      De bevoegdheden die worden overgedragen zijn:

      • a.

        de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, het Burgerlijk Wetboek, de voor de gemeenten geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie) van de Gemeentewet.

      • b.

        bevoegdheden met betrekking tot: het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107 e lid 2 Gemeentewet), alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.

      • c.

        bevoegdheden om voor het griffiepersoneel af te wijken van het Personeelshandboek waarin lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO zijn vastgelegd voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris.

    • 3.

      Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • II.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Delegatiebesluit werkgeverscommissie 2020”.

  • III.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020.

  • IV.

    In te trekken:

  • het besluit Delegatie Raad aan werkgeverscommissie dat de raad in zijn vergadering d.d. 12 december 2013 heeft genomen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Medemblik, gehouden op 25 januari 2024.

De griffier,

De voorzitter,