Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Verordening werkgeverscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Medemblik
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de bij raadsbesluit van 10 juni 2021 vastgestelde Verordening werkgeverscommissie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 83 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-202401-01-2023nieuwe regeling

25-01-2024

gmb-2024-55920

Z-23-482328

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie

De gemeenteraad van Medemblik

 

Besluit

 

  • -

    gelet op artikel 83 van de gemeentewet

vast te stellen de verordening werkgeverscommissie 1 januari 2023.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige werknemers van de griffie zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd.

  • 2.

    Hieronder vallen de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, het Burgerlijk Wetboek, de voor de gemeenten geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie) van de Gemeentewet.

  • 3.

    Voorts wordt onder het werkgeverschap verstaan: het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107 e lid 2 Gemeentewet), alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.

  • 4.

    Voor werknemers van de griffie worden ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien een lokale regeling of toepassing daarvan een naar het oordeel van de werkgeverscommissie ongewenste situatie voor werknemers van de griffie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten om een afwijkende regeling vast te stellen of de regeling afwijkend toe te passen.

  • 5.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 6.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit vijf leden van de raad. Zij kiezen uit hun midden een voorzitter.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      Bij beëindiging van het raadslidmaatschap;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad en/of gemeentesecretaris kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

 

  • a.

    Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    Het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    Het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische kant van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier en/of door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang, genoemd in artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid, van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid van de Wet open overheid, dat hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang of als op deze informatie een geheimhouding is gelegd.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met in achtneming van het bepaalde in artikel jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

ln gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekking en inwerkingtreding

De bij raadsbesluit van 10 juni 2021 vastgestelde verordening werkgeverscommissie wordt ingetrokken. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2023.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie gemeente Medemblik 1 januari 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Medemblik d.d. 25 januari 2024.

De griffier

De voorzitter

Toelichting Verordening werkgeverscommissie:

Algemeen:

 

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij de gemeente Medemblik. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor de organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

 

Artikelsgewijs:

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

Voorbeelden waar de werkgeverscommissie zich mee bezig kan houden zijn:

 

  • f.

    het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon,

  • g.

    het voorbereiden van voorstellen aan de raad die voortvloeien uit de raadszeggenschap.

Andere voorbeelden die horen tot de taak van de commissie zijn het voeren van overleg met de griffier over

 

  • h.

    de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier

  • i.

    het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad de zeggenschap heeft over de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. ln dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

Overwogen kan worden om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie specifieke scholing aan te bieden.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met de secretaris of een afdelingsmanager.

 

Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in a artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid van de Wet open overheid, dat hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 9 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van de zeggenschap over de griffier en de daar werkzame ambtenaren. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.

 

Artikelen 10 t/m 13 Onvoorziene omstandigheden, Intrekking, Inwerkingtreding en Citeertitel

 

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.