Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dordrecht

Spoedeisende bestuursdwang Rotterdam d.d. 30 januari 2024 Aan de eigenaar van het schip Rosan met thuishaven Harderwijk,

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDordrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSpoedeisende bestuursdwang Rotterdam d.d. 30 januari 2024 Aan de eigenaar van het schip Rosan met thuishaven Harderwijk,
Citeertitel
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 5:31 Awb

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-02-202404-01-2024Spoedeisende bestuursdwang met betrekking tot de Rosan. Eigenaar onbekend.

30-01-2024

gmb-2024-55835

Tekst van de regeling

Intitulé

Spoedeisende bestuursdwang Rotterdam d.d. 30 januari 2024 Aan de eigenaar van het schip Rosan met thuishaven Harderwijk,

 

Op woensdag 3 januari 2024 is uw zeiljacht, genaamd Rosan met als thuishaven Harderwijk, in strijd met de regels van de Havenverordening Dordrecht afgemeerd aangetroffen aan de Merwekade gelegen in de gemeente Dordrecht. Omdat dit schip niet alleen onrechtmatig afgemeerd was, maar bovendien gevaar, schade en hinder veroorzaakte en de nautische en milieu veiligheid in gevaar bracht, is op donderdag 4 januari 2024 door mij spoedeisende bestuursdwang toegepast als bedoeld in artikel 5:31, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) juncto artikel 4 onder g van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging havenmeester gemeente Dordrecht. Hiermee werd een einde gemaakt aan deze illegale en gevaarlijke situatie die was ontstaan.

 

Overtreding

Uw schip, de Rosan, lag afgemeerd aan de Merwekade te Dordrecht.

Op die ligplaats mag alleen met toestemming van de Havenmeester ligplaats worden genomen (zie de foto in de Bijlage). U heeft niet via VHF 14 toestemming gevraagd. Nu er geen toestemming is gegeven om hier af te mogen meren, lag uw schip hier in overtreding met artikel 3.3 van de Havenverordening Dordrecht.

In artikel 3.3 van de Havenverordening Dordrecht is bepaald dat een schip alleen ligplaats mag nemen als dit gebeurt:

  • a.

    in overeenstemming met ter plaatse aangebrachte verkeerstekens en nadere aanduidingen die daar zijn aangebracht;

  • b.

    in overeenstemming met een bekendmaking met dezelfde strekking als een verkeersteken, of;

  • c.

    op ligplaatsen, gelegen aan een afmeervoorziening met instemming van een huurder, erfpachter of eigenaar, behalve als het college van burgemeester en wethouders het nemen van een ligplaats niet toestaat uit het oogpunt van ordening, veiligheid of milieu.

Naast het feit dat met dit schip onrechtmatig ligplaats was genomen, lag het schip slecht afgemeerd en draaide de motor nog terwijl er niemand bij het schip aanwezig was. Het schip leverde een onveilige situatie op door de bewegingen die het maakte en het feit dat het schip slecht lag afgemeerd. Daardoor bestond de kans dat het schip zou losraken en schepen op de hoofdvaarweg in gevaar zou brengen. De Rosan liep door het slecht afgemeerd zijn zelf steeds meer schade waarbij een risico op zinken ontstond. Bovendien verhinderde de Rosan een passagierschip - dat rechtmatig ligplaats mocht nemen aan de Merwekade - om dat op de juiste wijze bij het bord voor deze afmeerlocatie te doen.

In artikel 4.3 van de Havenverordening Dordrecht (Gevaar, schade of hinder opleverende schepen) is bepaald dat:

Het college kan als naar zijn oordeel een schip mogelijk gevaar, schade of hinder, of verstoring van de ordening in of in de omgeving van de haven veroorzaakt of kan veroorzaken dan wel de veiligheid in gevaar brengt of kan brengen:

  • a.

    een verbod opleggen om met dat schip de haven binnen te komen, in de haven te verblijven of zich met dat schip op een ligplaats te bevinden, of;

  • b.

    mondeling of schriftelijk aanwijzingen geven aan de kapitein, de schipper of de exploitant van het schip dat in de haven verblijft of zich op een ligplaats bevindt.

Er was geen schipper aanwezig bij het schip en ook was de eigenaar onbekend waardoor er geen schriftelijk verbod kon worden opgelegd om zich met de Rosan op die ligplaats te bevinden noch op een andere ligplaats van de gemeente Dordrecht. Evenmin kon mondeling of schriftelijk een aanwijzing worden gegeven om direct te vertrekken naar een ligplaats waar wel afgemeerd mag worden. Bij dit besluit wordt het verbod om zich op die ligplaats te bevinden dan wel op een andere ligplaats van de gemeente Dordrecht alsnog schriftelijk aan u opgelegd.

 

Spoedeisende bestuursdwang

Gelet op de gevaarlijke situatie voor zowel de nautische veiligheid als het milieu dat was ontstaan, zou de tijd die nodig was om uit te zoeken wie de eigenaar of schipper van het schip is, de veiligheid nog verder in het geding brengen. Aan de onveilige situatie dat het schip creëerde moest zo snel mogelijk een einde worden gemaakt. Dit kon enkel door het schip daar weg te halen en naar een veilige ligplaats over te brengen. Omdat spoed geboden was, heb ik dan ook niet afgewacht of u als eigenaar/schipper dit zelf kon doen, maar heb ik, Havenmeester van Rotterdam, namens het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Dordrecht op grond van artikel 5:31, tweede lid, Awb juncto artikel 4 onder g van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging havenmeester gemeente Dordrecht terstond en dus zonder voorafgaande last, bestuursdwang toegepast en het schip laten verhalen naar een veilige ligplaats.

Artikel 5:31 Awb bepaalt:

  • 1.

    Een bestuursorgaan dat bevoegd is om een last onder bestuursdwang op te leggen, kan in spoedeisende gevallen besluiten dat bestuursdwang zal worden toegepast zonder voorafgaande last. Artikel 5:24, eerste en derde lid, is op dit besluit van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Indien de situatie zo spoedeisend is, dat een besluit niet kan worden afgewacht, kan terstond bestuursdwang worden toegepast, maar wordt zo spoedig mogelijk nadien alsnog een besluit als bedoeld in het eerste lid bekendgemaakt.

Conform artikel 5:31, tweede lid, Awb wordt zo spoedig mogelijk nadien een besluit als bedoeld in het eerste lid bekendgemaakt. Bij bekendmaking van dit besluit (bij onbekendheid van de eigenaar door middel van publicatie in het gemeenteblad van Dordrecht) heb ik voldaan aan dat artikel.

Artikel 5:24 Awb

  • 1.

    De last onder bestuursdwang omschrijft de te nemen herstelmaatregelen.

  • 2.

    (…)

  • 3.

    De last onder bestuursdwang wordt bekendgemaakt aan de overtreder, aan de rechthebbenden op het gebruik van de zaak waarop de last betrekking heeft en aan de aanvrager.

 

De te nemen herstelmaatregelen:

het verwijderen en verwijderd houden van de Rosan van de Merwekade en deze deugdelijk afmeren op een ligplaats waar het wel rechtmatig mag afmeren.

Dit is door mij inmiddels op 5 januari bewerkstelligd. Op grond van artikel 5:29 eerste lid Awb ben ik bevoegd om zaken mee te voeren en op te slaan.

De toepassing van de spoedeisende bestuursdwang komt op grond van artikel 5:25 van de Awb geheel voor uw rekening.

 

Vanaf 5 januari 2024 is de termijn van dertien weken als bedoeld in artikel 5:30, eerste lid, Awb waarbinnen u uw zeiljacht, de Rosan, kunt ophalen, gaan lopen. Op grond van artikel 5:29 lid 4 Awb zal het schip pas worden teruggegeven nadat eerst alle kosten zijn voldaan. Wanneer na dertien weken het schip, dat wil zeggen: uiterlijk 5 april 2024, niet is opgehaald, zal de Rosan worden vernietigd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Havenmeester van Rotterdam via het e-mailadres van het HCC: hcc@portofrotterdam.com onder vermelding van Spoedeisende bestuursdwang Rosan.

Aangezien uw personalia bij mij niet bekend zijn, wordt dit besluit in het Gemeenteblad van Dordrecht gepubliceerd.

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht,

namens deze de Havenmeester van Rotterdam,

 

R.J. de Vries

 

Bijlage

 

Bezwaarclausule

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:

het College van burgemeester en Wethouders van de gemeente Dordrecht

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie

Postbus 8

3300 AA Dordrecht

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de gronden van het bezwaar. Indien u er voor kiest om u te laten vertegenwoordigen, verzoeken wij u om een machtiging te (laten) overleggen. Het indienen van een bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed dit vereist kan, hangende de bezwaarschriftenprocedure, een schorsing of voorlopige voorziening worden gevraagd van de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam. Hieraan zijn griffiekosten verbonden.

Correspondentieadres:

Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Divisie Havenmeester

Haven Coördinatie Centrum

tel : 010-252 1000

vhf : Kanaal 14

HCC@portofrotterdam.com

World Port Center

Bezoekadres: Wilhelminakade 909 / Havennummer 1247

Postadres: Postbus 6622, 3002 AP Rotterdam