Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaksbergen

Regeling nevenwerkzaamheden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaksbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling nevenwerkzaamheden
CiteertitelRegeling nevenwerkzaamheden Gemeente Haaksbergen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de regeling nevenwerkzaamheden 2009.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet 2017
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-02-2024nieuwe regeling

22-11-2022

gmb-2024-53792

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden

Besluit:

  • 1.

    Onder voorbehoud van besluitvorming over de regelingen in punt 2 tot en met 6, gelijktijdig de volgende regelingen in te trekken:

    • -

      De gedragcode voor bestuurders en ambtenaren en bestuurders uit 2001

    • -

      de adviesnota Vormgeving integriteitsbeleid (aanstellen nieuwe vertrouwenspersonen, realiseren meldingsprocedure, klachtenprocedure, vaststelling protocol integriteitmeldingen en vaststelling   klachtenprotocol ongewenste omgangsvormen), B&W-besluit 2 maart 2010

    • -

      de regeling nevenwerkzaamheden, B&W-besluit 24 maart 2009

    • -

      de regeling melding financiële belangen, B&W-besluit 24 maart 2009

  • 2.

    Het besluit te nemen voor vaststelling van het integriteitsbeleid per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 3.

    De Regeling nevenwerkzaamheden van de gemeente Haaksbergen vast te stellen per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 4.

    De regeling melding financiële belangen van de gemeente Haaksbergen vast te stellen per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 5.

    De regeling melden vermoeden misstand en inbreuk op Unierecht vast te stellen per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 6.

    Het klachtenprotocol ongewenst gedrag vast te stellen per 1 januari 2023, onder voorbehoud van instemming door de OR voor 1 januari 2023.

  • 7.

    Het besluit te nemen voor vaststelling van de gedragscode per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 8.

    Over te gaan tot aansluiting bij de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid (LKOG) en de klachtenregeling van toepassing te verklaren, onder voorbehoud van instemming door de OR voor 1 januari 2023.

Het College van burgemeester en wethouders van Haaksbergen:

 

Gelet op het gestelde in de Ambtenarenwet, Gemeentewet en de cao-gemeenten inzake nevenwerkzaamheden;

 

De wens in het kader van ambtelijke integriteit de registratie, melding en uitoefening van nevenwerkzaamheden te protocolleren:

 

Gehoord de Ondernemingsraad:

 

Besluit:

 

Vast te stellen de regeling nevenwerkzaamheden.

Artikel 1 Begripsbepaling

  • Werknemer: hij/zij die bij de gemeente Haaksbergen werkzaam is als werknemer in vaste of tijdelijke dienst als gedefinieerd in de cao-gemeenten.

  • Nevenwerkzaamheden: alle al dan niet betaalde werkzaamheden die de werknemer buiten zijn functie bij de gemeente voor zichzelf of voor derden verricht.

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

De gemeente Haaksbergen waardeert het in algemene zin positief wanneer werknemers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de werknemer en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

De werknemer vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.

Artikel 4 Meldingsplicht nevenwerkzaamheden

  • De werknemer is verplicht nevenwerkzaamheden te melden en toestemming te vragen bij de werkgever, indien:

  • er een relatie is, financieel of anderszins, tussen de gemeente of de functie van de werknemer en de organisatie waarvoor de nevenwerkzaamheden worden verricht, en/of

  • er een risico is dat de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan.

Artikel 5 Toestemming nevenwerkzaamheden

Toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden wordt schriftelijk verleend. Het college verleent de toestemming voor nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris. Voor nevenwerkzaamheden van overige werknemers verleent de gemeentesecretaris toestemming. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.

 

Toestemming kan onder andere worden geweigerd als de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot één of meer van de volgende aspecten:

  • belangenverstrengeling

  • ongewenste binding aan derden

  • fraude en corruptie

  • schade ten aanzien van het ambt

  • schade aan de belangen van de gemeente

  • onduidelijkheid over de hoedanigheid van de werknemer in zijn/haar optreden naar derden

Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de werknemer ter kennis gebracht.

Artikel 6 Voorwaarden

Voor de werknemer aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:

  • Indien de nevenwerkzaamheden betrekking hebben op het voeren van een eigen bedrijf, moet de werknemer zijn risico’s zodanig verzekeren, dat wordt voorkomen dat de gemeente Haaksbergen op enigerlei wijze schade zal lijden ten gevolge van de uitoefening van de nevenwerkzaamheden.

  • Contacten met opdrachtgevers en/of klanten dienen te worden gemeld, indien er sprake zou kunnen zijn van enige belangenverstrengeling.

  • De werknemer is verplicht in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan) de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen.

  • Het is de werknemer niet toegestaan om voor nevenwerkzaamheden gebruik te maken van faciliteiten als materialen en middelen van de gemeente.

  • Het is de werknemer niet toegestaan om gebruik te maken van (voor) kennis of gegevens waarover hij/zij uit hoofde van zijn/haar functie of zijn/haar werknemerschap bij de gemeente beschikt of kan beschikken.

  • De nevenwerkzaamheden worden geacht buiten de voor de werknemer geldende werktijden te worden verricht. Ingevolge artikel 2 kan de gemeentesecretaris in bijzondere gevallen afwijking van deze regel toestaan.

Artikel 7 Openbaarmaking

Nevenwerkzaamheden van werknemers met bijvoorbeeld de volgende functies worden openbaar gemaakt:

  • gemeentesecretaris

  • teammanager

  • griffier

De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere werknemers die integriteitgevoelige functies vervullen eveneens openbaar worden gemaakt.

Artikel 8 Wijze van openbaarmaking

Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 7 genoemde werknemers vindt plaats door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden in het gemeentehuis van de gemeente Haaksbergen ter inzage te leggen. De openbaarmaking wordt bekendgemaakt via de website van de gemeente Haaksbergen.

Artikel 9 Vermelding van gegevens

De opgave als bedoeld in artikel 8 vermeldt:

  • de hoofdfunctie van de betreffende werknemer;

  • de nevenwerkzaamheden en de organisatie waarbinnen deze verricht worden;

  • de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

  • de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden.

Artikel 10 Register

Binnen het personeelsinformatiesysteem worden de geregistreerde nevenwerkzaamheden bijgehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023 en kan worden aangehaald als ‘Regeling nevenwerkzaamheden Gemeente Haaksbergen 2022’.