Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaksbergen

Regeling financiële belangen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaksbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling financiële belangen
CiteertitelRegeling financiële belangen gemeente Haaksbergen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Regeling melding financiële belangen 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet 2017
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-02-2024nieuwe regeling

22-11-2022

gmb-2024-53706

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling financiële belangen

Besluit:

  • 1.

    Onder voorbehoud van besluitvorming over de regelingen in punt 2 tot en met 6, gelijktijdig de volgende regelingen in te trekken:

    • -

      De gedragcode voor bestuurders en ambtenaren en bestuurders uit 2001

    • -

      de adviesnota Vormgeving integriteitsbeleid (aanstellen nieuwe vertrouwenspersonen, realiseren meldingsprocedure, klachtenprocedure, vaststelling protocol integriteitmeldingen en vaststelling   klachtenprotocol ongewenste omgangsvormen), B&W-besluit 2 maart 2010

    • -

      de regeling nevenwerkzaamheden, B&W-besluit 24 maart 2009

    • -

      de regeling melding financiële belangen, B&W-besluit 24 maart 2009

  • 2.

    Het besluit te nemen voor vaststelling van het integriteitsbeleid per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 3.

    De Regeling nevenwerkzaamheden van de gemeente Haaksbergen vast te stellen per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 4.

    De regeling melding financiële belangen van de gemeente Haaksbergen vast te stellen per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 5.

    De regeling melden vermoeden misstand en inbreuk op Unierecht vast te stellen per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 6.

    Het klachtenprotocol ongewenst gedrag vast te stellen per 1 januari 2023, onder voorbehoud van instemming door de OR voor 1 januari 2023.

  • 7.

    Het besluit te nemen voor vaststelling van de gedragscode per 1 januari 2023. Instemming door de OR is verleend op 16 september 2022.

  • 8.

    Over te gaan tot aansluiting bij de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid (LKOG) en de klachtenregeling van toepassing te verklaren, onder voorbehoud van instemming door de OR voor 1 januari 2023.

Het college van burgemeester en wethouders van Haaksbergen:

 

Gelet op het gestelde in de Ambtenarenwet, Gemeentewet en de cao-gemeenten;

 

De wens in het kader van ambtelijke integriteit de registratie en melding van financiële belangen te regelen;

 

Gehoord de Ondernemingsraad:

 

Besluit:

 

Vast te stellen de regeling financiële belangen

Artikel 1 Begripsbepaling

Financiële belangen: het bezit van en transacties van effecten en onroerend goed en de deelname in bedrijven, die de belangen van de gemeente kunnen raken, voor zover deze in verband staan met de functievervulling en waardoor een onafhankelijke besluitvorming door de werknemer niet mogelijk is.

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

De gemeente Haaksbergen waardeert het in algemene zin positief wanneer werknemers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de werknemer en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

De werknemer heeft geen financiële belangen in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.

Artikel 4 Meldingsplicht financiële belangen

De werknemer is verplicht financiële belangen te melden en toestemming te vragen bij de gemeente, indien:

  • er een financiële relatie is tussen de gemeente of de functie van de werknemer en de organisatie waarin de financiële belangen van toepassing zijn, en/of

  • er een risico is dat de financiële belangen een goede functievervulling in de weg staan.

Artikel 5 Meldingsplicht financiële belangen

Werknemers met de volgende functies zijn verplicht het hebben van financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, dan wel financiële belangen door het bezit of de transactie van onroerend goed, te melden:

  • gemeentesecretaris

  • teammanager

  • concerncontroller

De melding dient plaats te vinden via het daartoe vastgestelde formulier.

De gemeentesecretaris kan bepalen dat het bepaalde in dit artikel eveneens van toepassing is op andere werknemers die integriteitgevoelige functies vervullen.

Artikel 6 Toestemming financiële belangen

Toestemming voor het hebben van financiële belangen wordt schriftelijk verleend.

Toestemming voor de gemeentesecretaris wordt door het college verleend, toestemming voor de teammanager en concerncontroller wordt door de gemeentesecretaris verleend. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de werknemer ter kennis gebracht. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 7 Register

P&O houdt een centraal register bij van de geregistreerde financiële belangen.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023 en kan worden aangehaald als ‘Regeling financiële belangen gemeente Haaksbergen 2022’.

Opgavenformulier financiële belangen

 

Naam medewerker :

Team :

Functie :

 

Heeft de volgende financiële belangen:

 

Soort belang

Naam instelling

 

 

 

 

 

 

 

Aldus naar waarheid ingevuld:

 

Handtekening:

 

Datum:

 

De gemeentesecretaris /het college verleent toestemming voor het hebben van bovenstaande financiële belangen.

 

Eventuele voorwaarden:

 

Handtekening:

 

Datum: