Organisatie | Haaksbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling financiële belangen |
Citeertitel | Regeling financiële belangen gemeente Haaksbergen 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Regeling melding financiële belangen 2009.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2024 | nieuwe regeling | 22-11-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders van Haaksbergen:
Gelet op het gestelde in de Ambtenarenwet, Gemeentewet en de cao-gemeenten;
De wens in het kader van ambtelijke integriteit de registratie en melding van financiële belangen te regelen;
Financiële belangen: het bezit van en transacties van effecten en onroerend goed en de deelname in bedrijven, die de belangen van de gemeente kunnen raken, voor zover deze in verband staan met de functievervulling en waardoor een onafhankelijke besluitvorming door de werknemer niet mogelijk is.
Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid
De gemeente Haaksbergen waardeert het in algemene zin positief wanneer werknemers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de werknemer en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.
Artikel 3 Belangenverstrengeling
De werknemer heeft geen financiële belangen in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.
Artikel 4 Meldingsplicht financiële belangen
De werknemer is verplicht financiële belangen te melden en toestemming te vragen bij de gemeente, indien:
Artikel 5 Meldingsplicht financiële belangen
Werknemers met de volgende functies zijn verplicht het hebben van financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, dan wel financiële belangen door het bezit of de transactie van onroerend goed, te melden:
De melding dient plaats te vinden via het daartoe vastgestelde formulier.
De gemeentesecretaris kan bepalen dat het bepaalde in dit artikel eveneens van toepassing is op andere werknemers die integriteitgevoelige functies vervullen.
Artikel 6 Toestemming financiële belangen
Toestemming voor het hebben van financiële belangen wordt schriftelijk verleend.
Toestemming voor de gemeentesecretaris wordt door het college verleend, toestemming voor de teammanager en concerncontroller wordt door de gemeentesecretaris verleend. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de werknemer ter kennis gebracht. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.