Organisatie | Waterschap Scheldestromen |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | REGLEMENT VAN ORDE ALGEMENE VERGADERING WATERSCHAP SCHELDESTROMEN 2023 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement van orde voor de algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen |
Geen
Reglement voor het Waterschap Scheldestromen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2023 | Reglement van orde voor de algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen | 12-10-2023 | 2023017715 |
Reglement van orde Algemene Vergadering waterschap Scheldestromen 2023
De algemene vergadering van waterschap Scheldestromen;
gezien het voorstel van het dagelijks bestuur van 13 september 2023, nr. 2023017713;
gelet op het feit dat actualisatie van de huidige reglementen van orde, vastgesteld bij besluit van 3 maart 2011 noodzakelijk is gebleken;
- het Reglement van orde voor de algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen 2023;
- het Reglement van orde voor de algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen zoals vastgesteld bij besluit van de algemene vergadering van waterschap Scheldestromen van 3 maart 2011;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;
b. bestuurlijke vragen: vragen met een bestuurlijk-politieke lading;
c. dijkgraaf: hij die volgens de wet optreedt als voorzitter van de algemene vergadering van het waterschap of diens plaatsvervanger;
d. hoofdelijke stemming: de stemming waarbij de dijkgraaf ieder lid van de algemene vergadering bij naam noemt en vraagt om zijn/haar stem uit te brengen;
e. initiatiefvoorstel: een voorstel tot het nemen van een beslissing zonder dat daaraan een ontwerpbesluit van het dagelijks bestuur ten grondslag ligt;
f. interpellatie: vraag om inlichtingen of verantwoording in een vergadering van de algemene vergadering over enig punt van algemeen waterschapsbelang;
g. interruptie: korte directe onderbreking van een spreker voor het plaatsen van een opmerking of het stellen van een vraag.
h. kantoor: hoofdkantoren van het waterschap te Terneuzen/Middelburg;
i. motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
j. secretaris: de secretaris-directeur of de door het dagelijks bestuur daartoe aangewezen plaatsvervangend secretaris;
k. subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;
l. technische vragen: vragen zonder politieke lading over feiten of om een verduidelijking zoals een wetsuitleg of cijfermatige onderbouwing;
m. voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;
a. het leiden van de vergadering;
c. het doen naleven van het reglement van orde;
d. hetgeen de Waterschapswet, het Waterschapsbesluit of dit reglement hem verder opdraagt.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden van de Algemene vergadering; Benoeming leden dagelijks bestuur; Fracties
Bij elke benoeming van nieuwe leden van de algemene vergadering stelt de algemene vergadering op voordracht van de dijkgraaf een commissie in van drie personen, de Commissie voor de Geloofsbrieven. Deze commissie voert het onderzoek uit rondom de toelating van nieuwe leden, zoals bedoeld in artikel V 4 van de Kieswet en artikel 19 van de Waterschapswet. De commissie wordt bijgestaan door de secretaris of een door deze aan te wijzen ambtenaar of ambtenaren.
Artikel 8 Vaststellen zetels en kandidaatstelling dagelijks bestuur
Leden van de algemene vergadering kunnen zichzelf kandidaat stellen. Daarnaast kunnen zij door één of meer leden van de algemene vergadering worden voorgedragen. De voorgedragen kandidaat moet hiermee instemmen. Deze instemming moet blijken uit een schriftelijke verklaring of uit de mondelinge bevestiging van de voorgedragen kandidaat in de vergadering waar over de benoeming wordt gestemd.
Bij de benoeming van een lid van het dagelijks bestuur van buiten de kring van de algemene vergadering wordt overeenkomstig artikel 6, derde lid, een commissie ingesteld welke onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Waterschapswet. De werkwijze van deze commissie is overeenkomstig artikel 6, tweede lid van dit reglement.
Artikel 9 Benoeming leden dagelijks bestuur
Iedereen die zich volgens artikel 8 van dit reglement tijdig kandidaat heeft gesteld, laat zien dat hij integer is. Dat gebeurt op de volgende manier:
a. de kandidaat levert bij de dijkgraaf een verklaring omtrent het gedrag (VOG) aan. Deze VOG is niet ouder dan zes maanden en is afgegeven volgens de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
b. De kandidaat neemt deel aan een risicoscan integriteit. Deze scan wordt uitgevoerd door een extern bureau en aangeboden door het waterschap.
c. De kandidaat voert daarna een gesprek met de dijkgraaf. Daarin bespreekt hij eventuele integriteitsrisico’s rondom zijn functioneren als lid van het dagelijks bestuur. Ook zijn VOG en de uitkomsten van de integriteitsscan komen aan bod. Bij dit gesprek is de secretaris aanwezig, die zorgt voor een kort vertrouwelijk verslag. De kandidaat ontvangt dit verslag. Daarnaast wordt dit document vertrouwelijk gearchiveerd bij het waterschap.
Artikel 10 Stemming en verkozenverklaring
Zijn er evenveel kandidaten als te vervullen plaatsen, dan onderzoekt de voorzitter of daarmee voldaan wordt aan artikel 40 van de Waterschapswet. Is dat het geval, dan verklaart hij de kandidaat of kandidaten voor verkozen, tenzij één of meer leden van het algemeen bestuur hier tegen zijn. In dat geval volgt er een stemming overeenkomstig artikel 33 van dit reglement.
De leden van de algemene vergadering die door het stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, alsmede de leden van de algemene vergadering die zijn benoemd overeenkomstig artikel 14, eerste en tweede lid, van de Waterschapswet worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijst slechts één lid verkozen respectievelijk voor een categorie van belanghebbenden slechts één lid benoemd, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.
De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk schriftelijk doorgegeven aan de dijkgraaf. Zolang deze namen nog niet zijn doorgegeven worden voor de categorie Ingezetenen de lijsttrekkers geacht voorzitter te zijn en voor respectievelijk de categorieën “Ongebouwd” en “Natuurterreinen” de oudste in leeftijd.
Met uitzondering van de leden van de fracties Ongebouwd en Natuurterreinen kunnen:
- één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden;
- twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;
- één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie;
Hiervan wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de dijkgraaf. Tevens geven zij aan welke aanduiding zij in de algemene vergadering willen voeren.
b. Met de onder a. beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de algemene vergadering na de mededeling daarvan.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Voorstellen die niet op de agenda staan, kunnen alleen in geval van spoed worden toegevoegd aan de vergadering. Zulke voorstellen kunnen worden aangedragen door de dijkgraaf, door het dagelijks bestuur of door een lid de algemene vergadering. In het laatste geval moet het voorstel schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend en door minstens drie leden worden gesteund. De dijkgraaf bepaalt wanneer het voorstel aan de orde komt.
Een voorstel dat buiten de agenda om wordt gedaan, moet op een moment worden ingediend dat alle leden het redelijkerwijs nog kunnen bekijken. In uitzonderlijke gevallen kan hiervan afgeweken worden. Het lid dat zo’n voorstel doet, levert dit minstens drie dagen vóór de datum van een vergadering aan bij de dijkgraaf. De dijkgraaf stuurt het voorstel direct door aan de leden.
Artikel 15 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden voor een ieder op het kantoor van het waterschap ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de algemene vergadering en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 16 Openbare kennisgeving
a. de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;
b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de bij de vergadering behorende stukken kan inzien.
Artikel 18 Video, presentaties
Als in de vergadering voor het overleg videobeelden worden getoond of gebruik wordt gemaakt van presentaties, dan wordt dat in de openbare kennisgeving vermeld.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de algemene vergadering de presentielijst. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van de presentielijst. Indien een lid voortijdig de vergadering verlaat, maakt de secretaris hiervan aantekening op de presentielijst onder vermelding van het tijdstip.
Artikel 22 Verslag, besluitenlijst en weergave van de vergadering.
De leden van de algemene vergadering en het dagelijks bestuur en de secretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de algemene vergadering te doen, indien het concept verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Die voorstellen kunnen tijdens de vergadering van het algemene vergadering worden ingebracht.
a. de namen van de dijkgraaf van de vergadering, de secretaris, de aanwezige leden van de algemene vergadering en de namen van de bestuursleden die afwezig waren;
b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
c. een zakelijke samenvatting van het gesprokene;
d. een overzicht van het verloop van de stemmingen;
e. de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;
f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 27 door de algemene vergadering is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
g. een omschrijving van alle in de vergadering genomen besluiten.
Artikel 24 Aantal spreektermijnen
a. de rapporteur van een commissie;
b. het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat amendement, die motie of dat voorstel;
c. het lid van het dagelijks bestuur, dat in het bijzonder belast is met het in behandeling zijnde onderwerp.
Op voorstel van de dijkgraaf of een lid van de algemene vergadering kan de algemene vergadering voor daarbij te bepalen onderwerpen de spreektijd per fractie vaststellen.
Artikel 26 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de dijkgraaf tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de dijkgraaf hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de algemene vergadering tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 31 Algemene bepalingen over stemming
Bij hoofdelijke stemming roept de dijkgraaf de leden van de algemene vergadering bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het lid dat daarvoor overeenkomstig artikel 31 lid 6 van dit reglement is aangewezen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de dijkgraaf de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of voor de tweede maal staken over hetzelfde voorstel, is het voorstel verworpen. Indien de stemmen staken in een niet-voltallige vergadering, wordt het nemen van het besluit uitgesteld tot een volgende vergadering waarin de beraadslagingen worden heropend. Onder een voltallige vergadering wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan een vergadering waarin alle zitting hebbende leden, voor zover zij zich niet van medestemmen moeten onthouden, een stem hebben uitgebracht.
Artikel 33 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
a. een blanco ingevuld stembriefje;
b. een ondertekend stembriefje;
c. een stembriefje waarop meer dan 1 naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;
d. een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;
e. een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.
Artikel 34 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming (herstemming) plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de algemene vergadering kan een verzoek tot het houden van een interpellatie indienen. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de dijkgraaf spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de dijkgraaf ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De dijkgraaf brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de algemene vergadering. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De algemene vergadering bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 37 Technische vragen/bestuurlijke vragen
Een lid van de algemene vergadering kan over een onderwerp inlichtingen als bedoeld in artikel 89 (verantwoording over door dagelijks bestuur gevoerd bestuur) of artikel 97 (verantwoording over door dijkgraaf gevoerd bestuur) van de Waterschapswet vragen. Deze vragen worden aangeduid als bestuurlijke vragen.
De in dit artikel bedoelde technische vragen/bestuurlijke vragen worden per mail gericht aan bestuursvragen@scheldestromen.nl.
Artikel 38 Initiatiefvoorstellen
a. het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld;
b. het voorstel eerst dient te worden behandeld in een commissie;
c. het voorstel voor advies naar het dagelijks bestuur dient te worden gezonden. In dit geval bepaalt de algemene vergadering in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Ieder lid van de algemene vergadering kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de algemene vergadering die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 44 Verslag en verantwoording
Een lid, de dijkgraaf of de secretaris, die door de algemene vergadering is aangewezen tot lid van de algemene vergadering van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in de algemene vergadering als bedoeld aan de orde zijn. Door de algemene vergadering gewenste bespreking van dit verslag kan de dijkgraaf verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de algemene vergadering een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de algemene vergadering over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Tijdens een besloten vergadering geldt een verplichting tot geheimhouding omtrent de informatie die in de algemene vergadering ter kennis van de aanwezigen komt. De verplichting duurt voort, totdat de algemene vergadering haar opheft (artikel 48 van dit reglement).
Artikel 48 Opheffen geheimhouding
De algemene vergadering kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Dit bestuur kan deze beslissing nemen in een vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht. Indien de algemene vergadering voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de algemene vergadering op voorstel van de dijkgraaf.